PDA

View Full Version : Welke snaren voor blues sound?



muzieksken
12 november 2011, 01:14
ik zou dus graag een blues , blues-rock en jazz sound hebben!
vooral de net wel oversturende sound voor zo blues solos! geen overdreven overdrive , maar ook een zware lage en dikke sound als je snapt wat ik bedoel.
Welke snaren zijn hiervoor goed?
Ik heb de volgende gear:
- Fender Stratocaster 60th anniversary diamond limited edition
- Line 6 spider III
- Fender G-dec junior

alvast bedankt

wietse
12 november 2011, 07:48
andere versterker of dat ding goed instellen, bluessound kan je met elk snaren merk en dikte doen.
als je hardcore wilt dan zet je er een set 0.013 op net als SRV deed, alleen dan moet je gitaar wel opnieuw afgesteld worden.

Basvarken
12 november 2011, 08:29
Voor een zware dikke en lage sound heb je dikke snaren nodig.
Zoals hierboven al genoemd werd een 013 setje. Maar dan moet je wel heel sterke vingers hebben. Je krijgt er wel een hele goede toon van.

barno
12 november 2011, 10:03
Voor een zware dikke en lage sound heb je dikke snaren nodig.
Zoals hierboven al genoemd werd een 013 setje. Maar dan moet je wel heel sterke vingers hebben. Je krijgt er wel een hele goede toon van.

dikke snaren = dikke sound: is volgens mij toch een beetje een misvatting. Dikke snaren gaan wel wat strakker klinken in de bassen door hogere spanning.

Billy Gibbons bv gebruikt .007 en we kunnen hem toch geen iele sound toeschrijven dacht ik. it's in the fingers en (vooral) de amp

Basvarken
12 november 2011, 10:24
Ja dat snap ik. Maar ik veronderstelde dat dat gedeelte bekend is.
Billy Gibbons heeft een zeer fuzzy geluid. Vaak in drop D. Maar hij heeft niet een hele dikke Strat toon zoals SRV dat had.Topic starter geeft aan dat ie een Strat heeft en niet heel overdreven veel oversturing wil. Plus het noemen van een Jazz sound geeft me toch het idee dat ie niet op zoek is naar een Gibbons achtige sound. Ik denk dan eerder aan SRV, Robin Trower, Jon Amor enzo

wireman
12 november 2011, 12:20
+1 wb de opmerking over dikker is vetter...

Levend bewijs is Gibbons idd....

Dikke vingers.. die moet je hebben!!;)


dikke snaren = dikke sound: is volgens mij toch een beetje een misvatting. Dikke snaren gaan wel wat strakker klinken in de bassen door hogere spanning.

Billy Gibbons bv gebruikt .007 en we kunnen hem toch geen iele sound toeschrijven dacht ik. it's in the fingers en (vooral) de amp

barno
12 november 2011, 18:16
Ja dat snap ik. Maar ik veronderstelde dat dat gedeelte bekend is.
Billy Gibbons heeft een zeer fuzzy geluid. Vaak in drop D. Maar hij heeft niet een hele dikke Strat toon zoals SRV dat had.Topic starter geeft aan dat ie een Strat heeft en niet heel overdreven veel oversturing wil. Plus het noemen van een Jazz sound geeft me toch het idee dat ie niet op zoek is naar een Gibbons achtige sound. Ik denk dan eerder aan SRV, Robin Trower, Jon Amor enzo

ik wil maar aangeven dat bij het zoeken naar een dikke sound de snaardikte echt een van de laatste elementen is waar ik aan zou werken; Eerst goede techniek, dan goede amp, dan goede gitaar, en als het dan nog niet lukt, zal het overschakelen naar dikke snaren niet helpen, vrees ik :)

G.G.
12 november 2011, 19:00
Dikke snaren helpen wel mee maar er komt een ander probleem bij kijken; Heb een tijdje op 013 - 060 gespeeld. Klank wordt inderdaad dikker, maar het is wel een stuk lastiger spelen, dus je maakt meer fouten, je drukt je akkoorden niet volledig aan etc... Geef mij maar weer 010 of 010 - 056.

wat voor plectrum gebruik je? probeer eens een lekkere lompe plectrum. Als je nu een dunne gebruikt zou dat net zo veel verschil kunnen maken.

JohnLord
12 november 2011, 19:42
Hangt ook van de stemming af. Als je in standaard C stemt,is 013 echt niet zo zwaar.

barno
12 november 2011, 19:50
Dikke snaren helpen wel mee maar er komt een ander probleem bij kijken; Heb een tijdje op 013 - 060 gespeeld. Klank wordt inderdaad dikker, maar het is wel een stuk lastiger spelen, dus je maakt meer fouten, je drukt je akkoorden niet volledig aan etc... Geef mij maar weer 010 of 010 - 056.

wat voor plectrum gebruik je? probeer eens een lekkere lompe plectrum. Als je nu een dunne gebruikt zou dat net zo veel verschil kunnen maken.

goed punt: plectrum, dat maakt echt een verschil. 2mm is een minimum imo
Als je op een acoustische gitaar speelt hoor je heel goed het verschil tussen dunne en dikke pick

ik probeer nu meestal zonder te spelen want vingers zijn nog dikker :)

wireman
16 november 2011, 11:15
Een dikke pick moet je wel liggen.. (wow.. dat klinkt raar...) je attack wordt wel heel anders... en daar moet je ook mee om kunnen gaan..
Ik heb zelf een Fender Heavy voor de nummers met veel lead of funky slagjes en een dunlop 0.73 voor het reguliere werk.. Daar krijg ik een prima tone mee..

zoon van Piet
16 november 2011, 11:44
Ik ben het eens met de opmerkingen dat andere delen van je geluidsketen een grotere invloed hebben op je geluid - met name de versterker. Maar de vraagstelling gaat nu eenmaal over de snaren.

De klassieke bluessounds werden gemaakt met de snaren van destijds. Vaak waren dat geslepen snaren, vaak waren het dikkere snaren dan wat nu gangbaar is. En in vrijwel alle gevallen ( tot halverwege de 70's) waren het pure nickel snaren. Voor de liefhebbers van pure nickel is dat verschil gewoon heel groot.

Dat supergitaristen als Billy G ( en Brian May) dik kunnen klinken met dunne snaren, wil niet zeggen dat de regel 'dikke snaren=dikke sound' niet opgaat. Ik klink stukken beter met dikkere snaren en dat zal in het algemeen voor de meeste gewone stervelingen gelden.

R.J
20 november 2011, 01:48
Heb toevallig nu pure nickel snaren op mijn LP zitten, en ja daar komt inderdaad redelijk dat geluid uit wat jij probeert te beschrijven in de standaard LP maat 10-52's

Let wel, je moet ze inspelen, direct uit het pakje vond ik ze niet fain.
Weet nog steeds niet of ik ze wel fijner vind dan normale snaren, maar dat ligt aan mijn muzikale/speel-voorkeur, wel ga ik ze steeds meer waarderen hoe meer ik er mee speel.

Dezen heb ik er nu op:

http://www.ernieball.com/products/category-918-Pure-Nickel#/product/Classic-Pure-Nickel-Regular-Slinky-010---046

rijsberman
20 november 2011, 23:37
Voor de liefhebbers van pure nickel is dat verschil gewoon heel groot.

Ah, dan ben ik zeker een liefhebber. ;)

Ik vind het verschil groot op mijn strat. Hij wordt er lekkerder strattie van, meer hendrix (niet dat ik ook maar enigszins klink als Hendrix, verder, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Op m'n Ibanez Artist merk ik het verschil nauwelijks. Is 't in ieder geval niet de moeite waard.

muzieksken
21 november 2011, 23:52
ok alvast enorm bedankt voor de vele reacties!
ik speel eigelijk een beetje met vanalle plectrums maar geen enkele extreem dikke, ik zal me eens een gaan kopen een van deze dagen!
ook denk ik toch dat het een stuk aan men versterker licht want ik heb overlaatst met een vergelijkbare strat bij een vriend op een fender lampen versterker en een vox lampenversterker gespeeld en ik vond de sound toch direct een stuk dikker, of is dit mijn gedacht? :)

alvast bedankt

R.J
22 november 2011, 08:45
http://www.jimdunlop.com/product/JD-Jazztones

Zelf speel ik met de 205 van deze, vind ik persoonlijk erg fijn, voor minder attack heb ik een Jazz 1 liggen en verder gebruik ik ook nog een hele kleine dunne rode stubby (is haast niets meer zo klein en dun), de tortex H3 (kleine, zeer stugge teardrop) en soms een jazz 3.

Maar als we het over dikke plectra hebben zijn die jazztones hele fijne dingen.

BLUEWEY
23 november 2011, 13:58
Er zijn van Thomastik-Infeld snaren en die heten; Blues SLIDERS.
Zijn voor elektrische gitaar, maar kunnen ook eventueel voor 'n akoestische gebruikt worden. Voor .010 is het type SL110.
Persoonlijk prettige ervaringen mee.

Kijk anders ff op hun website.