PDA

View Full Version : intonatie probleem.



YannickH
11 november 2011, 21:44
ik heb m'n caparison in drop B gezet en als ik speelde klonk die zo vals als een kat en op m'n tuner stond ze juist.
toen zeiden ze hier dat ik de brug (stop tail) moest intoneren door de zadels te verzetten.
dat heb ik gedaan maar dat werkt dus niet...
als ik een snaar op de 12de fret aansla komt deze niet hoog genoeg en staat ze vals op m'n tuner.
ik heb het stuk van de brug met de zadels al hoger gezet maat deze staat nu al zohoog dat de actie 5 meter hoog is:???: (niet letterlijk nemen)
ik weet niet wat ik verkeerd doe maar ik krijg de intonatie niet goed.
of moet je intoneren in standard E en daarna in drop B zetten?

Mr.Fingers
11 november 2011, 21:45
in B zetten, en dan intoneren. En een ERG dikke snaar gebruiken, anders ga je er niet komen qua "verloop" van het zadeltje.

Kritz
11 november 2011, 21:47
ik heb m'n caparison in drop B gezet en als ik speelde klonk die zo vals als een kat en op m'n tuner stond ze juist.
toen zeiden ze hier dat ik de brug (stop tail) moest intoneren door de zadels te verzetten.
dat heb ik gedaan maar dat werkt dus niet...
als ik een snaar op de 12de fret aansla komt deze niet hoog genoeg en staat ze vals op m'n tuner.
ik heb het stuk van de brug met de zadels al hoger gezet maat deze staat nu al zohoog dat de actie 5 meter hoog is:???: (niet letterlijk nemen)
ik weet niet wat ik verkeerd doe maar ik krijg de intonatie niet goed.
of moet je intoneren in standard E en daarna in drop B zetten?

Ik denk dat je verkeerd bezig ben,de brugzadels moeten niet omhoog maar verschuiven.

YannickH
11 november 2011, 21:48
in B zetten, en dan intoneren. En een ERG dikke snaar gebruiken, anders ga je er niet komen qua "verloop" van het zadeltje.

dat dacht ik al, srry was ik vergeten te vermelden.
ik heb er 0.11-0.52 opliggen.
morgen ff 0.12 halen.

ik hoop dat het met 0.12 wel gaat want ik hou niet echt van hele dikke snaren.

YannickH
11 november 2011, 21:49
Ik denk dat je verkeerd bezig ben,de brugzadels moeten niet omhoog maar verschuiven.

ja ik heb de zadels zover mogelijk gezet en ik dacht, als ik er zo niet kom moet ik miss dat stuk ook nog hoger zetten zodat die hoek tot het achterste stuk groter word en misschien kom ik er zo wel..
maar blijkbaar niet.

Sanderltd
11 november 2011, 21:49
Ik denk dat je verkeerd bezig ben,de brugzadels moeten niet omhoog maar verschuiven.

+1 :)

(10 tekens)

Venlonaer
11 november 2011, 21:50
Of schaf een baritone aan.

YannickH
11 november 2011, 21:52
Of schaf een baritone aan.

maar natuurlijk!!!

* loopt naar de tuin waar een boom staat waar briefjes van 500 euro aan groeien*


:chicken::chicken::chicken:

YannickH
11 november 2011, 21:53
+1 :)

(10 tekens)

en er staat duidelijk dat ik de zadels verzet heb!

sideburns
11 november 2011, 22:00
Het klinkt alsof je de actie verhoogd, je moet je brugzadels juist verschuiven (snaar langer / korter maken om te intoneren) als je open snaar goed gestemd staat en hij Gefret op de 12e positie te hoog klinkt moet je je zadel naar achteren schuiven ( snaar "langer" maken) zodat hij octaafzuiver word.

Is je goed gestemde snaar op de 12e positie te laag gestemd werk dan andersom zoals hierboven beschreven.

Edit: Ik lees hierboven dat je idd verzet en niet verhoogd...

YannickH
11 november 2011, 22:04
Het klinkt alsof je de actie verhoogd, je moet je brugzadels juist verschuiven (snaar langer / korter maken om te intoneren) als je open snaar goed gestemd staat en hij Gefret op de 12e positie te hoog klinkt moet je je zadel naar achteren schuiven ( snaar "langer" maken) zodat hij octaafzuiver word.

Is je goed gestemde snaar op de 12e positie te laag gestemd werk dan andersom zoals hierboven beschreven.

dat heb ik gedaan.
pfff ik vind het zo moeilijk om te verwoorden.
http://www.youtube.com/watch?v=YZEm0WOGJQU
dit heb ik gedaan maar ik kom niet aan een juiste toon of hoe moet ik dat zeggen?
ik krijg men snaar niet scherp genoeg. ze blijft te laag klinken als ik ze op de 12de fret indruk...
ja srry, ik kan het niet beter verwoorden

sideburns
11 november 2011, 22:13
Gefret op de 12e positie is je noot dus te laag. Oplossing het zadeltje nog verder naar voren (korter maken) als je niet meer verder kunt evt het zadeltje "omdraaien" ( ligt eraan hoe hij nu zit...) zodat je nog een mm winst hebt. Als dat alles niet werkt evt eens een nieuwe snaar erop zetten. Exemplarisch wil daar wel eens iets fout mee gaan. Tot op heden heb ik dat 1 x meegemaakt....

Succes !

YannickH
11 november 2011, 22:15
Gefret op de 12e positie is je noot dus te laag. Oplossing het zadeltje nog verder naar voren (korter maken) als je niet meer verder kunt evt het zadeltje "omdraaien" ( ligt eraan hoe hij nu zit...) zodat je nog een mm winst hebt. Als dat alles niet werkt evt eens een nieuwe snaar erop zitten exemplarisch wil daar wel eens iets mee fout gaan. Tot op heden heb ik dat 1 x meegemaakt....

Succes !

alles heb ik gedaan, zadeltje zover mogelijk gezet, nieuwe snaren er op(die 0.11 zijn nieuw van vandaag) brug omgedraait.

morgen ga ik 0.12 kopen, eens zien dat het dan wel gaat.

aaronstonebeat
11 november 2011, 22:18
Alsjeblieft, 'scherp' (of 'plat') is geen Nederlands woord dat met toonhoogte heeft te maken, dat zijn schrijnende anglicismen

De dikte van snaren (in ieder geval van het deel waarop spanning staat, de kern bij omwonden snaren) heeft, in combinatie met de actie, invloed op de mate waarin compensatie nodig is: des te dikker, hoe meer compensatie nodig is.

Ik heb dat voor snaarspanning nooit onderzocht maar ik kan me goed voorstellen dat er een vergelijkbaar (misschien omgekeerd) verschijnsel speelt. Ik meen dat Mr. Fingers al dikkere snaren aanraadde; dat zou ik zeker proberen. Ik zou zoeken naar een snaardikte die in de gewenste stemming een 'normale' spanning heeft.

YannickH
11 november 2011, 22:20
Alsjeblieft, 'scherp' (of 'plat') is geen Nederlands woord dat met toonhoogte heeft te maken, dat zijn schrijnende anglicismen

De dikte van snaren (in ieder geval van het deel waarop spanning staat, de kern bij omwonden snaren) heeft, in combinatie met de actie, invloed op de mate waarin compensatie nodig is: des te dikker, hoe meer compensatie nodig is.

Ik heb dat voor snaarspanning nooit onderzocht maar ik kan me goed voorstellen dat er een vergelijkbaar (misschien omgekeerd) verschijnsel speelt. Ik meen dat Mr. Fingers al dikkere snaren aanraadde; dat zou ik zeker proberen. Ik zou zoeken naar een snaardikte die in de gewenste stemming een 'normale' spanning heeft.

ok bedankt,
en ja srry voor de spelling maar ik weet voor de moment niet hoe ik het moet verwoorden.
mijn excuses daarvoor:)

aaronstonebeat
11 november 2011, 22:30
ok bedankt,
en ja srry voor de spelling maar ik weet voor de moment niet hoe ik het moet verwoorden.
mijn excuses daarvoor:)

Don't let it bring you down :grouphug:

'Sharp' betekent 'te hoog' of 'met een kruis' (f/fis > 'f/f sharp'), 'flat betekent 'te laag' of 'met een mol' (d/des > d/d flat).

Er is wel een natuurkundige formule die de verhouding geeft tussen massa, dikte en spanning op een snaar enerzijds en de geproduceerde toonhoogte anderzijds. Daarmee zou je de voor jouw geschikte snaardikte kunnen uitrekenen gegeven de stemming waarin je wil spelen.

(ik zou even moeten zoeken)

YannickH
11 november 2011, 22:37
ja ik heb al verschillende gitaren in drop B gehad. (heb zowat elke stemming al gehad) maar altijd met floyd rose gitaren en daar zit toch wel verschil op naar mijn mening.
als ik bv. mijn LTD kh 602 in drop B zet met 0.12 dan is het verschrikkelijk om te benden( en m'n floyd staat perfect)
als ik 0.11 op m'n LTD gebruik in drop B is het weer wel goed.
maar 0.11 op een vaste brug is veeeeeeeeel te los.
ik heb nog maar net terug 2 gitaren met vaste brug en dat is ff wennen en zoeken he:)

YannickH
12 november 2011, 16:21
ik heb vandaag 0.12 - 0.56 setje opgelegd en alles afgesteld + geïntoneerd en ze speelt super!
ik ben best wel trots op deze gitaar want ik heb alles zelf gedaan en dit is de eerste gitaar waar ik ook zelf pickups in heb geplaatst:)

sideburns
12 november 2011, 19:01
Mooi dat het met dikkere snaren wel gelukt is :cheerup: