PDA

View Full Version : Transparante, niet-modderige sound?



telecastermaster
11 november 2011, 15:34
Hoewel mijn gitaarsound mij vroeger niet modderig genoeg kon zijn streef ik vandaag de dag een zo transparant mogelijk sound na met zo weinig mogelijk modder. Mijn vraag betreft dus: hoe krijg ik een zo transparant mogelijke sound?
Ik heb het idee dat veel factoren hierop van invloed zijn:
- de pickups, en of ze strak gewonden zijn of overwonden zijn;
- een modderige sound betekent vaak veel middenfrequenties;
- effecten
- de versterking.

Plaats ajb je tips om een transparante sound te krijgen, ook tav van versterking of effect apparatuur.
Zijn underwound pickups overigens een goed idee voor een transparante sound?

@mods: als dit topic op de verkeerde plaats staat: feel free om het te verplaatsen.

Squier4ever
11 november 2011, 15:51
1. Gretsch kopen, middenstandje pakken.
2. (Buizen)versterker loeihard, maar clean zetten.

Klaar!

kapepper
11 november 2011, 15:53
fender gitaar door fender buizenamp; moet toch al redelijk clean klinken denk ik

bv telecaster door FDRRI

Mr.Fingers
11 november 2011, 15:59
http://www.youtube.com/watch?v=BdRtcYoNqkM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vLKrJTtcGmY

Een Rickenbacker met toaster-pickups, of een Gretsch met DynaSonics.

Kim Wilson
11 november 2011, 16:00
Fender amps zijn eigenlijk per definitie modderig. Teveel laag.

Ik denk dat je met een cleane Engl o.i.d. met een heel strakke cab al een heel eind op weg bent.

Terminus
11 november 2011, 16:14
Minder laag en laag midden, minder distortion, minder effecten.

Brum
11 november 2011, 16:49
http://www.langcaster.com/

Kost wat, maar dan heb ie ook wat.

allochthomas
11 november 2011, 17:01
Arjen(toneblo) bellen en een CCS mod in je versterker laten bouwen.

Squier4ever
11 november 2011, 17:11
Fender amps zijn eigenlijk per definitie modderig. Teveel laag.

Ik denk dat je met een cleane Engl o.i.d. met een heel strakke cab al een heel eind op weg bent.

Aardig clean oke, maar Engl?

nickofzo
11 november 2011, 17:20
voor clean clean zou je juist bijna denken aan een transistor versterker :hide:
maar inderdaad heeft een engl ook een erg goede neutrale clean.. is alleen wel een erg grote investering.

Squier4ever
11 november 2011, 17:30
Ik zou zelf eerder aan HiWatt of een Twin denken, veel cleaner en transparanter gaat het niet wmb...

Brum
11 november 2011, 17:33
Dan eerder een Roland Jazz Chorus.

Daan_B
11 november 2011, 17:34
Het clean kanaal van mijn Fender Blues Deluxe is werkelijk te gek. Heeft echt een hele mooie cleane, transparante sound:mmmm:.

Midwolda
11 november 2011, 19:20
Het anti "er-ligt-een-dekentje-over-m'n-speaker" apparaat:

http://img.pcstore.com.tw/~prod/M00845754_big.jpg?pimg=static&P=1291016106

Mukkez
11 november 2011, 19:32
Niet een shitload aan gain gebruiken?
Meestal wordt er bij een overdrive/distortion laag veel te veel gain gebruikt.
Daar wordt het naar mijn mening een brij van.

telecastermaster
11 november 2011, 20:21
Een Rickenbacker met toaster-pickups, of een Gretsch met DynaSonics.

Grappig dat Gretsch diverse keren genoemd is. Ik heb een paar imitatie Gretsch pickups van GFS (deze http://www.guitarfetish.com/GFS-Retrotron-Series_c_99.html) en dat zijn idd de meest strakke en transparante pickups die ik heb.

Goeie tip ook van die enhancer. Ik heb er zelfs nog eentje liggen. :) :soinnocent:

macwilliams
11 november 2011, 20:35
Mag ik vragen wat voor muziek je maakt?

telecastermaster
11 november 2011, 20:40
Mag ik vragen wat voor muziek je maakt?

Rock. Santana, maar de laatste tijd ben ik erg gecharmeerd van surf en tape echo's a la de Shadows.
Ik speel eigenlijk alleen nog maar clean.

macwilliams
11 november 2011, 20:44
En zoek je dan een cleaner geluid, gedefinieerder zonder al te schrill hoog?

telecastermaster
11 november 2011, 21:10
Precies. Het gebruik van veel effecten (reverb en delay) heeft ook de neiging om het geluid modderig te maken. EMG's zijn daar ook heel nuttig voor maar ik hou niet zo van actieve pu's.

Plant
11 november 2011, 22:01
Basfrequenties er wat uit filteren voor de distortion maakt het minder modderig.

Kim Wilson
12 november 2011, 15:38
Ik zou zelf eerder aan HiWatt of een Twin denken, veel cleaner en transparanter gaat het niet wmb...

Bij de openingspost denk ik aan een hifi-achtig clean. Dat haal je niet uit een Fender. Een Twin heeft een mooi clean geluid, maar dat is wat anders dan waar de ts om vraagt. Een twin is te losjes.

Mukkez
22 november 2011, 20:14
Bump.

Iemand nog andere thoughts over een transparante, niet modderige gitaarsound?

Einzeln
22 november 2011, 20:29
Wat is nu precies je vraag? Tussen Santana en Shadows zitten ook nog Satriani Scofield Setzer Summers. Allemaal een ander recept. Overeenkomst is misschien dat ze niet hi-gain mesaboogie spelen.

telecastermaster
22 november 2011, 21:14
Wat is nu precies je vraag?

Mijn vraag is misschien ook een beetje ongericht, maar ik merk dat ik steeds meer voorkeur ontwikkel voor een transparant geluid itt een modderig geluid, dat ik vroeger prettig vond. Komt misschien ook doordat ik de laatste tijd erg into tape echo's ben (a la de Shadows). In ieder geval merk ik dat de effect processors die ik over de tijd heb gebruikt steeds transparanter zijn geworden en dat ik dat hogelijk waardeer.

De vraag was dus eigenlijk: hoe kan ik een transparante sound zo veel mogelijk bevorderen? ;) Welke gear helpt me bij het krijgen van een transparante sound? Dus: Big Muff niet, EMG's wel. Zo iets.

Einzeln
22 november 2011, 21:27
Mijn vraag is misschien ook een beetje ongericht, maar ik merk dat ik steeds meer voorkeur ontwikkel voor een transparant geluid itt een modderig geluid, dat ik vroeger prettig vond. Komt misschien ook doordat ik de laatste tijd erg into tape echo's ben (a la de Shadows). In ieder geval merk ik dat de effect processors die ik over de tijd heb gebruikt steeds transparanter zijn geworden en dat ik dat hogelijk waardeer.

De vraag was dus eigenlijk: hoe kan ik een transparante sound zo veel mogelijk bevorderen? ;) Welke gear helpt me bij het krijgen van een transparante sound? Dus: Big Muff niet, EMG's wel. Zo iets.

Maar dan zijn zo veel appels en peren die je met elkaar wilt wegen. Bovendien heb je het ook nog impliciet over low gain en high gain. Terwijl er high gain bestaat die niet modderig is. Zo is er ook modderige overdrive die dan nog steeds transparant is ( want je hoort nog duidelijk of je tele/ strat/ of humbuckers hoort.) Bedoel je met transparant een strak laag? of bedoel je een clean geluid? Bedoel je dan roland, fender, vox clean. de vanhalen brownsound is transparante highgain humbucker sound, maar lijkt niet zo op de Hank B Marvin Vox crunch.

schwalbe
22 november 2011, 21:28
Als je puur kijkt naar het percentage THD dan zorgen je speakers voor de meeste modder. Per speaker kan het enorm verschillen; wat je wil is een speaker met een zo hoog mogelijke xmax in een gesloten kast. De gesloten kast helpt de maximale uitslag te beperken.
Wat ook kan helpen is een langere mensuur/scale van je gitaar. En als je vast wenst te houden aan kortere mensuur (gibson), gebruik dan dikkere snaren.
Basfrequenties an sich zorgen niet voor modder: het onvermogen van je versterker en speakers om het laag onvervormd weer te geven zorgt voor modder.