PDA

View Full Version : Cleanen van Amp



PocoLoco
11 november 2011, 13:24
Yo allemaal,

Ik zat hier met een klein vraagje. Sinds een lange tijd staat er hier bij mij thuis een Marshall Valvestate S80. Ik wil hem wel bespelen, maar hij klinkt niet meer zo geweldig en kraakt enorm en geeft gewoon soms amper geluid. Het was dus duidelijk dat ik hem zou moeten cleanen.
Het enige probleem is gewoon dat ik niet weet hoe ik het moet aanpakken.
De vader van een vriend van me, heeft me zijn contact spray meegegeven en zei dat ik deze moest gebruiken, maar ik zou niet weten hoe.
Kan iemand mij met deze (mogelijk onozele) vraag helpen?

Greetz,
Arnaud

HaroldA
11 november 2011, 13:27
De vader van een vriend van me, heeft me zijn contact spray meegegeven en zei dat ik deze moest gebruiken, maar ik zou niet weten hoe.

Welke contactspray? Er zijn goede en "slechte" contactsprays...

Tunes
11 november 2011, 13:32
Kijk sowieso uit met wisselendecontactspray, voor je het weet heb je een virus.




















O nee dat geldt alleen voor modeling amps.

HaroldA
11 november 2011, 13:35
Kijk sowieso uit met wisselendecontactspray, voor je het weet heb je een virus.

O nee dat geldt alleen voor modeling amps.

Noteer de tijd!!! Tunes heeft mij laten glimlachen!!! :crazyhappy:

PocoLoco
11 november 2011, 13:35
Welke contactspray? Er zijn goede en "slechte" contactsprays...

Griffon contactspray.

http://www.griffon.be/fr-be/produits/1014-sprays-de-nettoyage-et-dentretien-pour-applications-electriques/product/946-contact-spray/

Lijkt me goed, aangezien degene van wie ik hem kreeg hem ook gebruikt.

HaroldA
11 november 2011, 13:38
Griffon contactspray.

http://www.griffon.be/fr-be/produits/1014-sprays-de-nettoyage-et-dentretien-pour-applications-electriques/product/946-contact-spray/

Lijkt me goed, aangezien degene van wie ik hem kreeg hem ook gebruikt.

Volgens mij is dat de foute die een plakkerige, olie-achtige substantie achter laat.

Je moet een contactspray op basis van isopropanol hebben iig.

Gearjunkie
12 november 2011, 14:22
Ik vraag me hardop af of de kwaliteit van de spray zoveel uitmaakt, aangezien de topicstarter aangeeft geen verstand amps te hebben. Ik zou toch adviseren de amp een beurt te laten geven door iemand die er wel verstand van heeft. Wellicht de persoon waarvan je de spray kreeg?

reckless_life
14 november 2011, 14:52
...maar hij klinkt niet meer zo geweldig en kraakt enorm en geeft gewoon soms amper geluid.

Ik weet niet in welke staat je amp verkeert, maar als ik dit lees lijkt me er toch meer aan de hand dan iets wat je met wat contactspray kan oplossen.

Maar als je er zelf wat wil proberen, gewoon doen, het zijn maar 4 schroeven.
Speaker loskoppelen en je amp uit de behuizing halen.

Met een luchtcompressor kan je overtollig stof e.d. verwijderen.
Als je potmeters kraken kan je er wat contactspray op doen.

guitarnijboer
14 november 2011, 17:29
Vergeet ook vooral niet de buispennen en buisvoet schoon te maken evenals de effectloop switch. (schakelcontacten van de chassisdelen) Hier ontstaan veruit de meeste kraakproblemen.

Dirk_Hendrik
14 november 2011, 17:32
Ik vraag me hardop af of de kwaliteit van de spray zoveel uitmaakt, aangezien de topicstarter aangeeft geen verstand amps te hebben. Ik zou toch adviseren de amp een beurt te laten geven door iemand die er wel verstand van heeft. Wellicht de persoon waarvan je de spray kreeg?

ja, dat maakt verschil. Ja ik ben het met je eens dat hem wegbrengen naar iemand met kennis van gebruik een betere optie is.

In de categorie verhalen over het gebruik van, waar Cluseau ook mooi over kan vertellen, heb ik sinds vorige week wel een nieuwe. Ik heb een multieffect te logeren. Mooi, best complex en duur apparaat. De eigenaar heeft deze al eens weggebracht naar een muziekzaak omdat het ding ruist als de tyfus met, ver op de achtergrond, nog wat effect. Klaarblijkelijk snapten ze in die zaak ook niet hoe je contactspray gebruikt dus hebben de het letterlijk over de hele print gespoten. Alles is overal baggervet.... en het ruist nog steeds want het ding heeft een defect.

Of, om forumlid Aad te citeren,
Als je contactspray zo gebruikt kun je het net zo goed meteen on het toilet spuiten.

Wop6670
14 november 2011, 20:44
Altijd vervelend om een niet goed werkende amp te hebben.

Er is pas een topic geweest over contactspray. Misschien intressant voor je.

Het staat op bladzijde twee van de werkbank.

Besef wel. Contactspray is geen wondermiddel.

Soms moet je gewoon investeren. Buizen bakkies hebben nou eenmaal onderhoud nodig
en kennis van zaken. Bel gewoon eens rond wat een checkup kost.
Mijn ervaring is dat het meestal erg meevalt.

Soms moeten er buizen vervangen worden en afgesteld. Dat kost geld, maar zelf bijvoorbeeld vervangen en de bias niet goed afstellen gaat vaak ten koste van de levensduur of je geluid.

Ik heb een bass king laten reviseren en moet zeggen. Hij klinkt als een klok. Buisjes vernieuwd en defecte caps laten vervangen. Buizen waren 40 eurie, wat kleine onderdelen, twee buisvoeten en 1,5 uur arbeidsloon. Was 135,- eurie kwijt plus de btw.

Spuit je je amp vol met spray, is alles baggervet. Na een korte tijd kraakt alles weer of nog steeds en ga je uiteindelijk toch voor reparatie. Vaak moet je dan alleen de schoonmaak kosten extra betalen.

Volgens mij zijn er genoeg experts hier op het forum ook niet te beroerd om wat voor je knutselen.

Succes

Willem