PDA

View Full Version : Vox AD60VT high input kraakt



HenkieKnip
11 november 2011, 10:56
Hai allemaal,

Speel al een lange tijd tot volle tevredenheid op een AD60VT. Laatste tijd merkte ik echter dat er tijdens repetities en optredens een volumedrop optrad en ook dat er af en toe gekraak uit de speaker kwam. Op vele fora wordt dit geweten aan droge soldeerpunten, of geoxideerde aansluitinkjes van de inputs.
Ik heb de amp dan ook weggebracht naar een elektronikazaak en die heeft dit allemaal nagelopen. Hij heeft wel enkele punten overgesoldeerd en alle contactjes schoongemaakt met contactspray, maar de storing blijft:

Als ik ter controle een cd-speler aansluit op de High input, hoor ik regelmatig een 'brom' en een soort ruis. Niet helemaal goed uit te leggen, maar het klinkt dan een fractie van een seconde net alsof je 'vroeger' je hifi-boxen weer eens opgeblazen had. Dit effect is dus wel terugkerend om de paar seconden, maar niet constant aanwezig.
Als ik de cd-speler aansluit op de Low input is er geen sprake van storingen, ook al draai ik er veel bass in, of draai ik de gain wat omhoog.

De vraag is nu dus of iemand dit al eens meer aan de hand heeft gehad, dat heeft laten reparenen, is het uberhaupt te repareren enz..

kidrock
11 november 2011, 13:18
Hai allemaal,

Speel al een lange tijd tot volle tevredenheid op een AD60VT. Laatste tijd merkte ik echter dat er tijdens repetities en optredens een volumedrop optrad en ook dat er af en toe gekraak uit de speaker kwam. Op vele fora wordt dit geweten aan droge soldeerpunten, of geoxideerde aansluitinkjes van de inputs.
Ik heb de amp dan ook weggebracht naar een elektronikazaak en die heeft dit allemaal nagelopen. Hij heeft wel enkele punten overgesoldeerd en alle contactjes schoongemaakt met contactspray, maar de storing blijft:

Als ik ter controle een cd-speler aansluit op de High input, hoor ik regelmatig een 'brom' en een soort ruis. Niet helemaal goed uit te leggen, maar het klinkt dan een fractie van een seconde net alsof je 'vroeger' je hifi-boxen weer eens opgeblazen had. Dit effect is dus wel terugkerend om de paar seconden, maar niet constant aanwezig.
Als ik de cd-speler aansluit op de Low input is er geen sprake van storingen, ook al draai ik er veel bass in, of draai ik de gain wat omhoog.

De vraag is nu dus of iemand dit al eens meer aan de hand heeft gehad, dat heeft laten reparenen, is het uberhaupt te repareren enz..

Lastig. Bij een modeling amp kan het van alles zijn. Waarom niet gebracht naar een versterker reparateur i.p.v. een elektronica zaak?

HenkieKnip
11 november 2011, 14:27
Tja, soms ga je de internetfora geloven he. Dus ik ging er volledig vanuit dat het 'gewoon' wat losse contactpunten waren. En omdat elektronikazaken nu eenmaal meer voorkomen dan versterker-reparateurs.. Vandaar dus..

Maar ja, als het probleem alleen aanwezig is via de High input, zijn er dan maar een 'paar' onderdelen die de problemen kunnen veroorzaken (weerstandjes, condensatortjes enz.), of gaat het signaal een heel lange weg voordat het de voorversterking ingaat? Na dat moment lijkt het namelijk dus niet te zitten, omdat de Low input geen problemen geeft.

Ik had nog wel een technisch schema gevonden (weliswaar van een ad120vt) waar ikzelf geen wijs uit kan ;-): http://valvetronix.net/docs/AD120VT_Service_Manual_Complete.pdf

vincent9
5 oktober 2012, 23:59
had ik ook. oplossing: eens in de 6 manden alle potmeters en jacks nalopen met contactspray. nooit meer een probleem gehad.

cluseau
6 oktober 2012, 09:13
had ik ook. oplossing: eens in de 6 manden alle potmeters en jacks nalopen met contactspray. nooit meer een probleem gehad.

Dude, dit topic is een jaar oud, zal inmiddels toch wel opgelost zijn ;).

Deze klacht is bekend en is niet met contactspray op te lossen. Dat het voor jouw toch wel heeft gewerkt is gewoon stom geluk.

Ennehhhh welkom op het forum.