PDA

View Full Version : Fender Blues DeVille / HotRod DeVille / DeLuxe Reverb Reissue???



groovieguitarguus
10 november 2011, 22:49
In mijn 'zoektocht' naar een mooie Fender Amp, lijk ik een beetje op deze 3 amps uit te komen.
Deze week op een Blues DeVille gespeeld... dik clean... en mijn pedalen (incl. losse preamp) werden heel lekker vertaald...
Nu nog kijken waar ik ze alledrie kan 'testen'.

Wat is exact het verschil tussen een HotRod en een Blues?
(Scheurkanaal is even NIET van belang i.v.m. pedalen)

HaroldA
10 november 2011, 22:52
Wat is exact het verschil tussen een HotRod en een Blues?

HotRod is plat en saai en de Blues is vol en levendig!

eggen_h
10 november 2011, 23:15
wat Harolda zegt inderdaad, veel diepere klank

Little Jay
11 november 2011, 14:34
Blues Deluxe klinkt als de Blues Deville met één speaker... ;-)

Als je de Blues Deville goed vond klinken vermoed ik dat je blijer wordt van een Blues Deluxe dan van een HotRod Deluxe..... maar de verschillen zijn redelijk subtiel naar mijn mening. Ik kan de andere reactie onderschrijven dat de BD wat minder 'schreeuwerig' klinkt dan de HRD, maar aan de ander kant ook weer wat 'boomeriger' in de bassen. De HRD klinkt 'slanker'....

(leuk hè, geluid te proberen omschrijven :) )

driftkop
11 november 2011, 17:22
De HDX klinkt imo erg steriel. Een DRRI is erg warm en driedimensionaal. Ja de HDX is goedkoper, en is 40W, maar je krijgt wat je betaald. Ik zou het wel weten en een DRRI kopen, daar heb je jaren lang plezier van en de 22W is meer dan voldoende om in een band te spelen.

HaroldA
11 november 2011, 17:24
Ik zou het wel weten en een DRRI kopen

Vond ik een hele saaie en zeer typische Fender versterker. Blues Deluxe is veel sprekender, IMHO.

Als het maar geen HotRod is! :ok:

Watchmaker
20 november 2011, 00:44
Heb zelf een Blues DeVille gehad, gebruikte alleen het cleane kanaal met een Matchless HotBox (eerste generatie). A-dem-be-nemend. Die BDV was ook het best afgewerkte Amerikaanse apparaat dat ik ooit gezien heb, inclusief perfecte matching van de tweed-stof - de streepjes liepen op de naden perfect in elkaar over! Scheuren deed-ie zonder pedaal niet al te wild, maar ik denk dat je met single coils er wel meer venijn uit zou krijgen. Maar goed, je gaat net als ik ook pedalen voor de "scheur" gebruiken zie ik.

Dit alles voegt weinig toe, maar versterkt in elk geval jouw gevoel bij de BDV! ;)

Comfortably Daniel
20 november 2011, 09:49
Heb zelf een Blues Deluxe uit 93. Vind 'm qua klank vele malen beter dan een HotRod. Stukken warmer en tjah...uhm, natuurlijker klinken. Blijft inderdaad lastig omschrijven.
De Deluxe Reverb daarentegen klinkt wéér heel anders.

Denk dat je blij wordt van de Blues Deluxe en van de Deluxe Reverb, maar je zal moeten kijken van welk fender geluid je meer houd...tweed of blackface(en verwanten).

The Lo Lands
20 november 2011, 14:03
In mijn 'zoektocht' naar een mooie Fender Amp, lijk ik een beetje op deze 3 amps uit te komen.
Deze week op een Blues DeVille gespeeld... dik clean... en mijn pedalen (incl. losse preamp) werden heel lekker vertaald...
Nu nog kijken waar ik ze alledrie kan 'testen'.

Wat is exact het verschil tussen een HotRod en een Blues?
(Scheurkanaal is even NIET van belang i.v.m. pedalen) Ik heb de begin jaren 90 Blues DeVille gehad en daar zo'n 15 jaar met plezier op gespeeld. Later kwam inderdaad de Hot Rod en vond deze veel minder sprankelend klinken. Op sommigen punten zelfs schel/schreeuwerig klinkend! Als je zou moeten kiezen zou ik voor de begin jaren 90 DeVille gaan!

Zo'n 5 jaar terug heb ik de DeVille ingeruild voor een Orange Rockerverb 50H waarvoor ik voor de DeVille in de muziekwinkel nog 600 euro terug kreeg (inruil)! Destijds heb ik er 1200 gulden voor betaald dus reken mijn verlies maar uit, geen namelijk ;)

Je zou voor de grap eens de Orange lijn moeten uitproberen. Reden voor de switch was dat ik een goede oversturing uit mijn amp wilde halen die de DeVille met pedalen nooit gaat halen. Een goede buizenoversturing haal je gewoon niet uit een pedaal alleen. De combi van buizenoversturing met overdrive pedaal is het 'geheim'. Zet vervolgens voor je Orange clean channel een Clean/Treble booster neer en je hebt nagenoeg het clean van een Fender te pakken! Het is maar een suggestie... de DeVille is- en blijft een topversterker, punt uit.

Brum
20 november 2011, 14:42
Je zou voor de grap eens de Orange lijn moeten uitproberen. Reden voor de switch was dat ik een goede oversturing uit mijn amp wilde halen die de DeVille met pedalen nooit gaat halen. Een goede buizenoversturing haal je gewoon niet uit een pedaal alleen. De combi van buizenoversturing met overdrive pedaal is het 'geheim'. Zet vervolgens voor je Orange clean channel een Clean/Treble booster neer en je hebt nagenoeg het clean van een Fender te pakken! Het is maar een suggestie... de DeVille is- en blijft een topversterker, punt uit.

Dat je geen goeie oversturing met pedalen uit een buizenversterker kunt halen ben ik niet met je eens. Het ligt er maar net aan welke versterker en welk pedaal en wat je voor ogen hebt. In mijn geval, Fender versterkers hebben het voor mij nooit gedaan. Mooi clean hoor, maar geen pedalenhappers zoals ik het wil. Wellicht voor jou ook niet. ;)

Ik heb recent gekozen voor een meerkanaals versterker, puur voor het gemak van een footswitch en de mogelijkheden, maar de scheur is niet perse beter dan wat ik een tijd uit een eenkanaals versterker heb gehaald icm met een tubescreamer en een Rat. Maar diezelfde combi werkte voor mij dan weer niet op meerdere Fender versterkers. De Blues DeVille vond ik dan weer wel één van de betere. Een Bassman vond ik ook een redelijke pedalenhapper.

steph
23 november 2011, 08:12
Heb ze alle drie gehad, maar alleen de drri is nog over...
Vervorming met pedalen klinkt te gek (Xotic AC/BB custom mb).

Dealer
23 november 2011, 11:26
Heb voor dezelfde keuze gestaan als jij en ben voor de blues deville gegaan. Knalde daar heerlijk, en thuis ook, alleen beetje veel watt:P

HotRod vond ik persoonlijk niks... maar het belangrijkst is om te luisteren naar wat jij wil, niet ik.

Als je alleen thuis speelt zijn deze versterkers wel veel te luid... dan zou ik een blues junior ofzo proberen, die heb je ook met veel verschillende opties die heerlijk kunnen klinken (vaak wel limited edities maar er staan er nu nog een aantal in nl)

Suc6

yetie123
29 februari 2016, 09:58
L.S.

Ik heb een Blues Deluxe 1995.
Heeft het altijd goed gedaan (naar mijn zin) poosje terug rare grom boven de 6 (volume clean).
Preamp buisjes vervangen, toen brak een pootje van de "buis socked" af.
Nieuwe ceramische voet ingesoldeerd, en gelijk alle Caps vervangen voor zelfde waarde van TubeAmp docter.
Thuis getest, op laag volume, klonk geweldig.
Volgende dag geen geluid uit amp. 12ax7 die in de nieuwe socked zat was geknapt :(
Denk warm/koud maar dat zou toch niet mogen?
Weer nieuwe 12ax7 er ingezet, maar nu niet helemaal aangedrukt.
Vervolgens Amp mee naar oefenruimte. op vermogen spelen geeft dat ding een BAGGER geluid.

Heb nu een Blues DeVille van 4 jaar oud aangeschaft.
Klinkt geweldig, maar dat vond ik van de Blues Deluxe ook altijd , en wil deze eigenlijk wel weer in orde hebben. wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn.

Nu het volgende, waarom is de DeVille 60w en de Deluxe 45w.
Zijn exact de zelfde pre en power amp buizen ! ?
Aan de buitenkant en knoppen ziet hij er het zelfde uit.

steph
1 maart 2016, 07:16
Nu het volgende, waarom is de DeVille 60w en de Deluxe 45w.
Zijn exact de zelfde pre en power amp buizen ! ?
Aan de buitenkant en knoppen ziet hij er het zelfde uit.

Waarom rijdt een Porche harder dan een Lada, ze hebben de zelfde banden en een stuur...
De transformator is groter en geeft meer stroom in de buizen, waardoor er meer uitkomt, de motor van de Porche is bijv. ook groter, heeft meer pk's...
snappie?

pasqual
1 maart 2016, 18:56
Waarom rijdt een Porche harder dan een Lada, ze hebben de zelfde banden en een stuur...
De transformator is groter en geeft meer stroom in de buizen, waardoor er meer uitkomt, de motor van de Porche is bijv. ook groter, heeft meer pk's...
snappie?

Lada:
http://www.trf1.net/wp-content/uploads/1409222201.jpg

Porche:
http://www.schmuck-werkstatt.de/porsche/images/924tow.jpg

nico verduin
1 maart 2016, 22:32
Lada:
http://www.trf1.net/wp-content/uploads/1409222201.jpg

Porche:
http://www.schmuck-werkstatt.de/porsche/images/924tow.jpg
En daar heeft ie de hele dag op zitten zoeken:seriousf:

pasqual
1 maart 2016, 22:39
Toch zeker een minuutje of 3! Die "poormans" Porche met aanhanger was wel effe zoeken ja:seriousf:

Joost de Ruig
1 maart 2016, 22:44
Die "poormans" Porche met aanhanger was wel effe zoeken ja:seriousf:

Is Porche net zoiets als Chibson? :D

jutter
1 maart 2016, 23:04
Is Porche net zoiets als Chibson? :D

Volgens mij wel. Porsche is toch een afgeleide van de VW Kever? Net zoals Kipson een afgeleide is van Gibson :D