PDA

View Full Version : Nieuwe song thuis opgenomen



Schilliebillie Rules!
9 november 2011, 23:09
Eigen song, eigen tekst, eigen zang en gepiel op gitaar. Gebruikte instrumenten: Gretsch Electromatic; Gibson Sheryl Crow; Indie Irk12. Verder: Cubase, Line 6 en een beyerdynamic microfoon.

Enjoy! :)

http://soundcloud.com/pucks-recordings/goodbye-beautiful-dreamer

bass blom
9 november 2011, 23:13
erg pop
en erg gecompressed
zang kan vrolijker?

pasqual
9 november 2011, 23:21
Ik volg Bass Blom: te veel compressie en de zang mag minder twijfelachtig. Je hebt namelijk best wel een leuke stem voor deze muziek dus hoef je je niet in te houden maar zo klinkt het wel. Het lied op zich is catchy. Leuk om te luisteren. Klinkt lekker 60'ies.

Duhsjaak
10 november 2011, 03:37
Hi
Helemaal top!
Heel erg super! Ligt erg dicht bij de zaken waarmee ikzelf bezig bezig ben. Dus voor mij hapt het lekker weg.

Een paar opmerkingen:
- waarschijnlijk is de genadeloze compressie een cadeau van Soundscloud
- maak eens een zachtere (volume) versie
- uploaden en het platte effect is gelijk een stuk minder
- tenzij je dit effect speciaal hebt nagestreefd
- het is errug AM (middengolf-ig)
- Vintage correct dus, doet erg Radio Caroline aan
- Wie ken nog 'We love the pirate stations' van The Roaring 60's? Zo dus.

Laat de tekst eens door een bevriende Engelsman of Engelsvrouw controleren. Er zitten vrij veel Nederlandse dingen in. Het is 'put you to the test' bijvoorbeeld.

Zo'n Los rondlopende Angelsaks krijg je in je vingers door langs te gaan bij Gemeentehuis of buurthuis in inburgeringstrajecten bijvoorbeeld.

Weesp. Om de hoek gewoon. En dan ontstaat zoiets leuks! Van harte met deze prestatie. Ik hoop nog veel van dit soort heerlijke dingen van je te horen.

Vriendelijke groet, Gus

N.D.
10 november 2011, 08:14
Dat komt zeker niet door Soundcloud. De tijden dat dat gebeurde (myspace ed.) zijn gelukkig al lang voorbij.

Wel jammer, want zo is er eigenlijk niet naar te luisteren.

piker
10 november 2011, 09:32
Dit vind ik een goed nummer!
Klinkt een beetje zoals het nummer van
Jan leyers, Worlds apart. Vooral de zang vind
ik dat timbre hebben. Ik vind het een plezier
om naar te luisteren. IK kan niks zeggen over de
opnamekwaliteit, die vind ik gewoon goed. Als ik
zelf opneem krijg ik het niet zo goed.
Knap gedaan!

proguitar89
10 november 2011, 14:08
het klinkt heel mooi .

smullie
10 november 2011, 14:19
Dit vind ik een goed nummer!
Klinkt een beetje zoals het nummer van
Jan leyers, Worlds apart. Vooral de zang vind
ik dat timbre hebben. Ik vind het een plezier
om naar te luisteren. IK kan niks zeggen over de
opnamekwaliteit, die vind ik gewoon goed. Als ik
zelf opneem krijg ik het niet zo goed.
Knap gedaan!

Ik moest ook ineens aan Jan Leyers denken... (en dat mag je gerust als een compliment beschouwen voor mijn part :soul:)

Han S
10 november 2011, 14:39
Hoppa, helemaal geweldig, op één dingetje na: die compressie. Kun je het posten zonder compressie of kan dat niet meer?

Ik zou het graag willen horen hoe het is opgenomen en ik zet mijn speakertjes wel zelf harder.

The Lo Lands
10 november 2011, 15:19
+1 voor een fraai nummer, maar als eerder gemeld 'get rid of the compression' wat het beluisteren van dit nummer niet bevordert! Dus -1 voor de compressie. Nummer doet mij denken aan The Birds en Don McLean met 'American Pie'.

B~Rock
10 november 2011, 16:25
Nice, erg goed popliedje!

+1 m.b.t. de compressie en het accent.

Schilliebillie Rules!
10 november 2011, 18:21
Beste hulptroepen :)

Dank voor de opmerkingen over compressie en Engrish mystaekes. Ik zal vanavond een versie posten die minder dichtgesmeerd is. Inderdaad komt het (overmatig) gebruik van compressie voort uit een voorliefde voor de radio uit de jaren 60 en 70... Goed opgemerkt!

Tot over een paar uurtjes... I'll be back!

macwilliams
10 november 2011, 18:34
Het is een pakkend liedje. Best wel goed.

-geert-
10 november 2011, 19:25
Tof!! Mooi nummer, en mooi gezongen ook. Luistert lekker weg! Vind die 2-stemmige zang ook erg tof.

Jasper.
10 november 2011, 19:25
Inderdaad best goed, hij zit nu al een half uur in mijn hoofd na 1 keertje luisteren. Dat gebeurt bijna nooit met nieuwe liedjes bij mij

Schilliebillie Rules!
10 november 2011, 20:58
Raadgevers,

Gedaan:

- Gitaar bus group 50% minder compressie
- Vocals Bus Group 50% minder compressie
- Lead vocal track 75 % minder compressie
- Master 75% minder compressie en de release timing sneller gezet

Ik lees jullie gewaardeerde adviezen wel :)

http://soundcloud.com/pucks-recordings/goodbye-beautiful-dreamer-less

Han S
10 november 2011, 21:53
Het is wel beter zo, maar ik heb nog steeds geen jaren 60 en 70 radiogeluid zoals The Birds bijvoorbeeld klonken, want daar doet het mij wel aan denken.

Laat het eens horen zonder compressie want daar ben ik het meest benieuwd naar. Ik vind het een geweldig goed gedaan nummer en de opname is volgens mij ook helemaal niet verkeerd. Ik kan er zelf wel een L2 overheen laten denderen bijvoorbeeld.

muziekschuur
10 november 2011, 22:07
Ben je onzeker of is dat je timbre? Als dat zo is GOED GEDAAN. Als je onzeker was.... hoeft niet... Goed liedje...

Bij timbre moet je vaak iemand zien om dat te kunnen onderscheiden. Vandaar de vraag.

Opnamekwaliteit van de sounds is GOED. Goeie mixing is trouwens het wel waard.... Dus als het je niet zou lukken schiet es iemand aan die je vertrouwt.

bass blom
10 november 2011, 22:37
ja ik zou het ook graag helemaal zonder compressie horen.

Schilliebillie Rules!
10 november 2011, 22:45
Zonder compressie en limiter op de master:

http://soundcloud.com/pucks-recordings/goodbye-beautiful-dreamer-no

Han S
10 november 2011, 22:46
Ik heb een kast vol met platen uit de jaren 60 en 70 en compressie is daarop niet hoorbaar. Ik vind het geweldig. Op de eerste generatie CD's zat ook geen hoorbare compressie en de platen en CD's van dezelfde opnamen klinken niet of nauwelijks verschillend.

Het probleem kwam met de remasters van de oude opnamen en dat liep zeer uit de hand. jonge mensen zijn gewend aan het zwaar gecomprimeerde geluid van CD's en hebben zelden opnamen gehoord met de volledige dynamiek en dan heb ik het uiteraard over popmuziek.

Luister maar eens goed naar je mix zonder compressie, of een beetje compressie op allen de vocals en de bas. Je gaat dat nog waarderen want het is eigenlijk veel mooier. Het heeft veel meer ruimte en dimensie.

Schilliebillie Rules!
10 november 2011, 22:47
Ben je onzeker of is dat je timbre? Zo zing ik naturel - ben geen top zanger maar het fragiele in mijn stem werkt goed in deze song.

Schilliebillie Rules!
10 november 2011, 22:50
Luister maar eens goed naar je mix zonder compressie, of een beetje compressie op allen de vocals en de bas. Je gaat dat nog waarderen want het is eigenlijk veel mooier. Het heeft veel meer ruimte en dimensie.

Ik zal dat doen en het eindresultaat hier posten. Ben alleen bang dat ik dan als 'gitarist' door de mand zal vallen want ik speel nogal krakkemikkig/onregelmatig. De compressie verdoezelt dat behoorlijk.

Zonder compressie op de master: http://soundcloud.com/pucks-recordings/goodbye-beautiful-dreamer-no

aaronstonebeat
10 november 2011, 22:53
Mij klinken alle drie versies goed in de oren. Als ik een liedje leuk vind, klinkt het voor mij ook door piëzospeakertje nog goed.

Het doet me een beetje denken aan een combinatie van The Kinks en Steve Harley & Cockney Rebel. Ik vind de 'toon' in de zang juist erg pakkend.

Alles over het Engels is al gezegd.

Han S
10 november 2011, 22:59
Dat zie je verkeerd, de beste gitaristen blijven op de slaapkamer spelen en het is helemaal niet erg als je geen virtuoos bent. Ik hoor een mooi stuk muziek maar ik hoor ook nog steeds een enorme bak compressie want je gooit een gecomprimeerd signaal nog een keer door een compressor op je stereo bus.

Zet een beetje compressie op de leadzang zodat het wat beter in de mix ligt, een beetje op de bas om dezelfde reden en luister goed.

Welke compressor gebruik je?

Zet er eens een PSP Vintage Warmer op (kun je zo van het net afplukken) en zet de mix knop op 80 a 85%. Je mixt dan het gecomprimeerde signaal met het ongecomprimeerde signaal, de zg parallel compressie of 'multing'.

Draai met de grote drive knop de compressie er bij en begin met 3 dB. Zet hem aan en uit en luister naar het verschil.

Iets dergelijks kun je met de Waves L2 doen, maar die blijft wat langer onvervormd klinken bij hogere compressielevels. De PSP VW gaat een soort buizenvervorming geven. Gebruik je oren en laat die radio 538 compressie de pleuris genieten, het klinkt goor en vies.

Edit: de derde versie gehoord en vergeleken met de andere twee. Het gaat steeds beter klinken, maar ik luister met mijn studiobaas oren en dat doet niet iedereen.

Schilliebillie Rules!
10 november 2011, 23:10
Welke compressor gebruik je?

Je raadt het niet: o.a. de PSP Vintage Warmer! :) (ongeveer de mix knop op 80%!) Tevens: PSP OldTimer(+ME), SSL Bus Compressor (deze is een dichtsmeerder eerst klas) en de Abbey Road compressors.

Ik heb bij de opname, vóór 'de band' de Line6 Vintage UK (=Neve) Pre Amp gebruikt. Alles is via deze plug in opgenomen en kan dus niet meer ongedaan gemaakt worden. Als geluidskaart een Line 6 UX2 en alles op 24bit 96kHz opgenomen.
Ik denk dat de compressie in de Line6 Vintage UK zit. Ik vind het zelf geen probleem want dit is zo'n beetje de sound die ik mooi vind.

Han S
10 november 2011, 23:27
Ik vind je laatste versie ook zeer genietbaar hoor. Ik zal je vertellen hoe ik het doe: alles wordt analoog opgenomen met twee inch brede tape. De inputs van de grote DDA tafel staan allemaal in bypass, dus geen EQ behalve een klein beetje op de basdrum en de snare. Ik zet hi pass filters op ongeveer alles behalve de Kick en de bas, dus beneden de 40 hz is alles weg van de rest.

Alles wordt zonder compressie of andere processing opgenomen want dat kan allemaal achteraf nog wel en dan kun je ook nog terug.

Ik zet in de mix een beetje compressie op de DI van de bas, de microfoon blijft zonder compressie en ik zet parallel compressie om de vocalen.

De mengtafel is geautomatiseerd dus ik kan een geperfectioneerde mix maken en later terug roepen.

Die mix gaat naar 24/96 en daar gaat afhankelijk van de soort muziek een masteringsplug overheen. De Vintage Warmer heeft veel instel mogeljkheden en hij kan erg goed klinken, of heel erg fout als je de knoppen verkeerd zet.

Natuurlijk is het ook een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur, maar ik vind jouw laatste versie het mooist klinken, hij is uiteraard wat zachter maar dat is prima. In de opnamewereld is er een trend te bespeuren waarin men terug gaat naar minder compressie en dus meer dynamiek.

Het is als je er over nadenkt bizar dat een medium (CD) dat 96 dB aan dynamiek aankan wordt beperkt tot minder dan 10 dB en in het geval van Metallica helemaal geen dynamiek meer, of je moet stiltes tot dynamiek rekenen.

Goed bezig gozer, mooie muziek, lekkere stem (ik houd niet zo van 'mooi', maar meer van karakter) en gewoon uitstekend genietbaar.

Schilliebillie Rules!
10 november 2011, 23:49
Han heb jij de PSP NobleQ al gekocht/geprobeerd? Die is g e w e l d i g! Ik kende het verschijnsel 'passive EQ' niet...

Han S
11 november 2011, 10:42
Nog niet geprobeerd, is een een tijdelijke versie te neerladen?

Duhsjaak
11 november 2011, 14:41
Hi
Ik vind (niet het is, dus ruimte voor persoonlijke dingest) dit een van de mooiste liederen van dit jaar. Schijt aan wat er nog komen moet.

Wil je nog leren spelen? Advies van iemand die dat altijd heeft geweigerd: Doe het maar niet. De waarde zit m in de beperking en als dit geen pracht liedjes zijn........? Dan weet ik het ook niet meer.

Ja Han, helemaal eens. 538, Sky Radio, allemaal dichtgemeerde MP3 bagger. Maar Radio Caroline, Radio Veronica, al die piraten hadden allemaal een compressie van jewelste. 192, goed idee, luister mee naar Veronica. Ik heb het transistor radio'tje hier nog staan. AM vanzelluf. Als ik hem aanzet schrik je je echt een slag in de rondte.

In een ander draadje komt een klein zangeresje (Sandy Denny om roddel te voorkomen) ter sprake en wat dat/zij met mij deed toen ik 18 was. Nou, dit lied komt daarbij aardig in de buurt.

Schillie, jij rulet helemaal! De Vriendschap vind ik een kutmolen, maar Weesp rockt. Niet steeds in de weer met hetzelfde lied in een poging iedereen happy te maken; lekker aan iets nieuws beginnen! En jezelf happy maken.

Vriendelijke groet, Gus

Schilliebillie Rules!
11 november 2011, 21:07
Nog niet geprobeerd, is een een tijdelijke versie te neerladen?

Ja, op de site van PSP Audioware.

Schilliebillie Rules!
11 november 2011, 21:12
Schillie, jij rulet helemaal! De Vriendschap vind ik een kutmolen, maar Weesp rockt. Niet steeds in de weer met hetzelfde lied in een poging iedereen happy te maken; lekker aan iets nieuws beginnen! En jezelf happy maken.

Vriendelijke groet, Gus

Spreekt hier een Muienaar? ;) Ik zit net een heerlijk stuk kruidkoek te eten dat mijn vriendin heeft gebakken van meel van molen De Vriendschap... Je lofbetuiging over mijn liedje aanvaard ik in vriendschap! :)

Schilliebillie Rules!
11 november 2011, 21:17
Ik wil iedereen danken voor de goed onderbouwde kritieken! Ik heb er echt iets van opgestoken.

Ik heb een verleden als producer van dance (house) CD's en sta daardoor nog onder contract bij een grote muziekuitgeverij (Strengholt) Zij hebben dit liedje vandaag afgekeurd...

Kan me niets schelen! Ik ga lekker door met pielen.

Duhsjaak
12 november 2011, 05:46
Spreekt hier een Muienaar? ;) Ik zit net een heerlijk stuk kruidkoek te eten dat mijn vriendin heeft gebakken van meel van molen De Vriendschap... Je lofbetuiging over mijn liedje aanvaard ik in vriendschap! :)

Hi
Nee, Amstelveen.
Bak al vanaf 1981 mijn eigen brood en kom vanaf 1988 in De Vriendschap of zo.
Ben de zeer wisselende kwali van bloem en meel vreselijk zat. En nog veel meer zat ben ik het ergerlijke gedoe van de leraar/molenaar. Dan belde ik speciaal voor EKO, werd vriendelijk te woord gestaan en als ik dan 20 minuten later arriveerde dan was het er niet en kreeg ik de vraag waarom ik dan niet even heb gebeld.

Sinds ik ben overgestapt op De Zandhaas in Santpoort, behoren de ergernissen tot het verleden. Vriendelijk, kwaliteit en professioneel; prima te combineren. En ben ik een happy man. Haal 50 kilo tegelijk en dat ik dan iets verder moet rijden, ach....., zet ik toch lekker een muziekje op?

Strengholt ken ik, ik denk alleen dat ik eerder eens met Excelsior zou gaan praten over jouw soort muziek.

Of in Engeland. De muziek van Raina Custers (Bojoura) is in NL niet of nauwelijks bekend, maar in da UK gewoon op CD te koop. Op een Engels label dus. Vandaar ook mijn opmerking over het oppoetsen van je act op dat punt. Als je dan toch Engels zingt, dan gelijk goed. Prachtmarkt/prachtmensen.

Tenzij je echt zit te wachten op aandacht van een vriendje van mij. Uit de VS. Die heeft de grootste database over NL acts buiten de NL. Zijn aandacht gaat vooral uit naar de manier waarop wij onze teksten in elkaar steken. Als bron van humor dus. Alleen Aphrodites Child (The grass is no green) maakte het bonter volgens hem.

www.alexgitlin.com

Ik ben benieuwd naar je volgende! En ik heb nog een giga berg vinyl, dus je DJ ding neem ik je niet kwalijk. Eh....... nou ja, bijna niet dan.
Echte vriendschap komt helemaal goed. Tussen mij en de molen niet meer vermoed ik.
Vriendelijke groet, Gus

piker
12 november 2011, 13:40
Afgekeurd? Ik kan er in ieder geval geen genoeg
van krijgen! Geweldig!