PDA

View Full Version : Probleem Peavey Transfex Pro 212 s



telecaster01
9 november 2011, 20:28
Collega gitaristen,

Ik heb een (programmeerbare) versterker met een probleem, misschien heeft iemand met hetzelfde probleem te maken gehad.

Het gaat om een Peavey Transfex Pro 212 s.( zie je niet veel...)
Op het display krijg ik de melding (DSP INTERFACE ERROR RESETTING SYSTEM).
Display brand ook afwisselend zwak en normaal
Nu heb ik al op een engels site gevonden dat vaak de back-up battery problemen geeft.
Ik heb de versterker opengemaakt en inderdaad zie ik dat de back up battery heeft gelekt.
Het is een op de print gesoldeerde battery type: Varta 3,6 Volt 60 Mah
2 pootjes aan de ene kant en aan plus kant 1 pootje.
Nu zijn mijn vragen:

* Zijn deze batterijen gewoon in de handel of alleen voor peavey gemaakt?
* Als ik deze battery vernieuw moet ik de versterker dan opnieuw laten programmeren?
* zijn de peavey onderdelen makkelijk te bestellen in Nederland

Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Kees

cluseau
9 november 2011, 23:54
Wacht niet te lang met het verwijderen van de lekkende batterij, dit kost je uiteindelijk een nieuw board. Het batterijzuur tast de print aan. Voor zo'n batterij is best een alternatief te verkrijgen, stelt niet zoveel voor. Als je de oude batterij losmaakt zul je het circuit even onder spanning moeten houden om de presets niet te verliezen, dit is goed te doen met een externe voeding. Tegenwoordig is er een nieuwe memorychip te krijgen welke geen batterij meer nodig heeft. Deze mod kost wel iets meer dan een nieuw batterijtje. Levertijden zou je even naar moeten informeren.

telecaster01
10 november 2011, 06:05
Wacht niet te lang met het verwijderen van de lekkende batterij, dit kost je uiteindelijk een nieuw board. Het batterijzuur tast de print aan. Voor zo'n batterij is best een alternatief te verkrijgen, stelt niet zoveel voor. Als je de oude batterij losmaakt zul je het circuit even onder spanning moeten houden om de presets niet te verliezen, dit is goed te doen met een externe voeding. Tegenwoordig is er een nieuwe memorychip te krijgen welke geen batterij meer nodig heeft. Deze mod kost wel iets meer dan een nieuw batterijtje. Levertijden zou je even naar moeten informeren.

Hallo Cluseau,

Bedankt voor je reactie,

Ik zie inderdaad dat het batterijtje wel ergens te halen moet zijn ( lees ook dat er een "groene"vervanger is gekomen)
Vermoedelijk is de spanning op het board al te laag geweest, in het begin zag ik de presets nog langskomen op het scherm, nu zie ik alleen nog de al eerder omschreven melding.
Zou het kunnen zijn dat alleen de" eigen " ingestelde presets weg zijn, maar niet de fabrieks ingestelde?

bass blom
10 november 2011, 07:59
ja je fabrieksinstellingen zitten in een rom, je eigen in een 'ram' die verdwijnen waarschijnlijk bij een dooie batterij of batterijwissel.

telecaster01
10 november 2011, 10:16
ja je fabrieksinstellingen zitten in een rom, je eigen in een 'ram' die verdwijnen waarschijnlijk bij een dooie batterij of batterijwissel.

Hallo Bass,

Kijk daar gaat het mij om, als ik maar zekerheid heb dan de fabrieksinstellingen er maar wel inblijven, dan wil ik de gok wel wagen.
Maar ik kan voor de zekerheid de print tijdens het lossolderen onder spanning houden.
Als ik daarna de fabrieksinstellingen nog heb, is dat geen probleem.
Maar als ik de back-up battery vernieuw, en hij geeft dan nog helemaal geen leven, en moet misschien opnieuw geprogrammeerd worden, dan heb ik een grotere uitdaging.......

bass blom
10 november 2011, 10:20
bij vrijwel al dat soort dingen is het zo dat als je het aanzet de instellingen uit de rom gekopieerd worden in de ram.
als je dan zelf instellingen maakt gaan die in die ram.
vaak zie je: 128 factory settings een 128 user settings.
die user settings worden 'in leven' gehouden door de batterij.
dus na vervangen van de batterij ben je die geheid kwijt.
maar de factory settings niet, die zitten vastgebakken in de rom.
meestal kun je ook als je alles verziekt hebt die settings terugzetten, een factory reset.

telecaster01
10 november 2011, 10:48
bij vrijwel al dat soort dingen is het zo dat als je het aanzet de instellingen uit de rom gekopieerd worden in de ram.
als je dan zelf instellingen maakt gaan die in die ram.
vaak zie je: 128 factory settings een 128 user settings.
die user settings worden 'in leven' gehouden door de batterij.
dus na vervangen van de batterij ben je die geheid kwijt.
maar de factory settings niet, die zitten vastgebakken in de rom.
meestal kun je ook als je alles verziekt hebt die settings terugzetten, een factory reset.


Wel vreemd Bass dat daar de hele versterker op stilvalt, want behalve het knipperen van het display en het knipperen van 1 rood ledje, gebeurd er helemaal niets.
Maar waarschijnlijk moet de versterker altijd worden gestuurd met een programma (of zelf geprogrammeerd of via de ROM) of zie ik dat verkeerd?

telecaster01
20 november 2011, 16:52
Wel vreemd Bass dat daar de hele versterker op stilvalt, want behalve het knipperen van het display en het knipperen van 1 rood ledje, gebeurd er helemaal niets.
Maar waarschijnlijk moet de versterker altijd worden gestuurd met een programma (of zelf geprogrammeerd of via de ROM) of zie ik dat verkeerd?

Eindelijk batterijtje binnen!
Printplaat gereinigd (lekkende batterij)
Ingesoldeerd, in eerste instantie nog niets (vaag display/geen programma's)
Fabrieksreset uitgevoerd, en jawel alles werkt weer!
Geweldig geluid heeft deze Amp en wat een effecten.
Aleen weet ik niet of hij die RAM chip nog ziet (voor de eigen settings)
Krijg de melding bij het opslaan (cardridge not present)
Maar misschien "store" ik ze wel niet zoals het hoort.
Of misschien moet ik wel ergens aangeven dat er een RAM geheugen is geplaatst....?
Iemand nog een tip?

cluseau
20 november 2011, 17:32
Iemand nog een tip?
Geef de batterij even de tijd om tot leven te komen, duurt meestal wel een dag voor hij op niveau is.

telecaster01
20 november 2011, 21:13
Geef de batterij even de tijd om tot leven te komen, duurt meestal wel een dag voor hij op niveau is.

Ik zal morgen nog eens kijken, thankx

zeppo
21 november 2011, 15:56
Je kunt proberen of John Fera je hiermee kan helpen: hij is (was?) een van de engineers van Peavey die in de hoek zat van de ontwikkeling van de Tubefex/Transfex/Transformer amps. Je vindt zijn pagina's met informatie (en mailadres) hier:

http://tubefex.home.comcast.net/~tubefex/TubeFexAddendum.html

R.J
22 november 2011, 09:27
Kijk, nog iemand met een transfex! Geweldige amps, no?

Ik heb toevallig van de week de manual gedownload, staat op m'n pc thuis, als je die wilt hebben moet je maar even roepen.
Echter, je eigen settings slaat ie op op een ram kaart die je er in gestoken hebt (Waar heb je deze vandaan? ik wil er ook een, kan nu alleen presets bouwen en spelen, niet opslaan :( ) Als ik dit topic eerder gevonden had zou ik je gezegd hebben die ram kaart er gewoon uit te trekken zodra de stroom er af was en dan verder te testen.

Waar heb je de batterij uiteindelijk vandaan trouwens? :P

telecaster01
22 november 2011, 21:23
Kijk, nog iemand met een transfex! Geweldige amps, no?

Ik heb toevallig van de week de manual gedownload, staat op m'n pc thuis, als je die wilt hebben moet je maar even roepen.
Echter, je eigen settings slaat ie op op een ram kaart die je er in gestoken hebt (Waar heb je deze vandaan? ik wil er ook een, kan nu alleen presets bouwen en spelen, niet opslaan :( ) Als ik dit topic eerder gevonden had zou ik je gezegd hebben die ram kaart er gewoon uit te trekken zodra de stroom er af was en dan verder te testen.

Waar heb je de batterij uiteindelijk vandaan trouwens? :P

Inderdaad een geweldige amp!
Ik kan nu gewoon de eigen presets opslaan, maar niet op een kaart, maar op de chip.
Na de fabrieksreset hebben beide IC's dezelfde effecten.
Die van de RAM kan je veranderen, die van de ROM uiteraard niet
De manual heb ik ook van het internet, maar het kost mij wel even moeite er door heen te worstelen (geen geduld)
Het batterijtje (varta) heb ik van een locale accuboer, en heeft meer capaciteit dan de oude.
Heb er € 10,- voor betaald maar heb ze op internet ook al goedkoper gezien.
Moet na de fabrieksreset alleen nog even de "clipping"van het geluid instellen, maar dat gaat hier niet thuis, dant moet maar in de oefenruimte

R.J
23 november 2011, 13:14
De "clipping"? Wat bedoel je precies?

I see, heb die reset nog niet gehad, elke keer als ik op store ros slaat hij het op totdat ik van preset wissel :P
Heb jij trouwens ook die software update gehad waardoor sommige ingebouwde effecten in eens geen volume meer drainen?

telecaster01
25 november 2011, 20:23
De "clipping"? Wat bedoel je precies?

I see, heb die reset nog niet gehad, elke keer als ik op store ros slaat hij het op totdat ik van preset wissel :P
Heb jij trouwens ook die software update gehad waardoor sommige ingebouwde effecten in eens geen volume meer drainen?

Prober dan anders eerst alles terug te zetten naar de fabrieksinstellingen Pijltje omhoog en rechts tegelijk indrukken (en houden) en dan de versterker aanzetten.
Dan zou die weer "vers"" moeten zijn.
Misschien werkt de store functie dan wel weer