PDA

View Full Version : Nieuwe amp kopen, Welke ENGL?? Help!



}{Metalmaster}{
9 november 2011, 19:26
Hey mensen,
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wilde voorheen dolgraag de ENGL Invader, maar ik vrees dat hij voor mij gewoon echt te duur is.

Ik zit dus zo rond te neuzen.

Genre wat ik speel: Symphonic-Progressive metal, metal dus. Daarnaast ook blues.

Mijn smaak nijgt continue heel erg naar de ENGL sound. Alleen zou ik graag jullie ervaringen en voorkeuren willen weten.

Mijn twijfels gaan uit naar de:

1.Blackmore
2.Powerball
3.Savage 120

Helaas voor mij te duur denk ik wel:

1.Steve Morse
2.Invader
3.Special Edition


Daarnaast heb ik ook de Peavey 6505+ gehoord. Niet gek, zeker niet, alleen doet het me niet heel veel dat karakter.

Wat zijn jullie voorkeuren voor een enigszins betaalbare buizentop voor metal, maar waar je ook een sprankelend helder geluid, of toch een blues sound uit kan halen?

Ik hoop heel erg dat jullie hierbij kunnen helpen.

Groeten,
Wieger

YannickH
9 november 2011, 21:53
ze gaan je waarschijnlijk de steve morse ENGL aanraden.
zelf heb ik alleen de ENGL powerball II gehad en die was heel goed.
ik zou zeker eens 2dehands kijken voor een ENGL want dan is die morse of invader ofzo wel te doen hoor:)

}{Metalmaster}{
9 november 2011, 22:25
ze gaan je waarschijnlijk de steve morse ENGL aanraden.
zelf heb ik alleen de ENGL powerball II gehad en die was heel goed.
ik zou zeker eens 2dehands kijken voor een ENGL want dan is die morse of invader ofzo wel te doen hoor:)

Hmm, not bad. Mijn budget zit rond de 1000,-. Anders zou ik nog weer ff langer moeten doorsparen, mij kennende is dat lang. Daarnaast hoop ik intussen nog mijn Vox AD120VT+VC12 te kunnen verkopen. Hoeveel zou ik hier eigenlijk nog voor kunnen vangen? Werkt nog prima, zitten wel wat gebruikerssporen op. Kan ik hier tussen de 600,- en 700,- voor vangen?

YannickH
9 november 2011, 22:44
er staat er 1 tekoop voor 400 dus ik denk niet dat je er nog 600-700 voor kunt krijgen...

Thiez
10 november 2011, 00:57
Het ligt er helemaal aan wat je wilt precies voor sound. Ik hoorde laatst demo van de powerball 2 (heb ik ook gepost in het topic van de powerball 2) en die vond ik verrassend goed klinken. Het was eens een keer geen keiharde metal met een engl maar ook eens wat meer rock georienteerd.

Zelf heb ik de Engl blackmore en ik vind het een geweldige amp. Met juiste combinatie van gitaar en elementen is hier zeker een lekkere blues sound uit te halen. En voldoende gain op het 4e kanaal voor de hardste metal.
Als ik minpunten zou moeten noemen aan de blackmore zou dat het gedeelde volume van kanaal 3 en 4 zijn. 4 komt net wat minder door dan 3 en daardoor mis je voor solo's soms net wat volume wanneer je naar kanaal 4 switched.

Engl savage heb ik een keer op gespeeld en is een heel gaaf ding ook. Heerlijk agressieve bite erin, lekkere metal sound terwijl met de gain terug er ook een lekkere rocksound uit te halen is en een goed cleankanaal.

Zoals je ziet zijn alle opties nog open. Ik denk dat je zelf de muziekzaak in moet gaan en gewoon de versterkers eens naast elkaar aan moet gooien. Je hoort heel snel een verschil in voicing tussen de amps want ze zijn allemaal totaal verschillend. Powerball is heel strak, blackmore is wat meer rockgeorienteerd vind ik en de savage is eigenlijk een over de zeik blackmore vind ik. Dikker en vuiger.

Wat betreft prijs (zeker 2e hands) is de blackmore het meest aantrekkelijke denk ik. Die vliegen de laatste tijd echt voor belachlijk lage bedragen over marktplaats. vanaf 600 euro heb je ze al met footswitch.

Maar ook de invader en de Savage SE kun je voor onder 1000 misschien wel krijgen:
Invader:
http://link.marktplaats.nl/497034536

Savage SE:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=148986

caliban
10 november 2011, 02:06
Die Savage SE ziet er heel nice uit!

ME.
10 november 2011, 15:57
Die Savage SE ziet er heel nice uit!

Zeker voor dat geld!!

marter544
10 november 2011, 18:33
Mijn mening: Blackmore, heerlijke amp! Ik heb hiervoor een Fireball gehad, maar met die voicing moet je écht geen blues willen spelen. Ik wilde m'n Blackmore verkopen voor een Mesa, na een DC-5 te hebben geprobeerd toch maar bij de blackmore gebleven (dat, en ik kon em voor 550 euro zelfs nog niet kwijt, met buizen van 1,5 jaar oud).

macwilliams
10 november 2011, 19:17
Er staat een morse op gitaarmarkt voor €1300,- misschien kan er ook nog wat van de prijs af.
Nee niet de mijne.

Thiez
10 november 2011, 19:31
Zou zeker die savage SE een keer uit gaan proberen in ieder geval. Mooi koopje is dat. Als de blackmore nou niet voor zulke idioot lage prijzen verkocht werd (of zelfs niet verkocht word) had ik mijn blackmore misschien wel verkocht en die SE gehaald.

JohnLord
10 november 2011, 20:20
Zelf heb ik de Engl blackmore en ik vind het een geweldige amp. Met juiste combinatie van gitaar en elementen is hier zeker een lekkere blues sound uit te halen. En voldoende gain op het 4e kanaal voor de hardste metal.
Als ik minpunten zou moeten noemen aan de blackmore zou dat het gedeelde volume van kanaal 3 en 4 zijn. 4 komt net wat minder door dan 3 en daardoor mis je voor solo's soms net wat volume wanneer je naar kanaal 4 switched.



Kanaal 4 is kanaal 3 met meer gain en dus minder goed hoorbaar in de mix. Een solo sound zou ik dan ook eerder bij volume B zoeken dan in kanaal 4, evt in combinatie met contour als midboost.

Thiez
10 november 2011, 20:43
Ja maar vaak wil i kvoor me solo's net ff wat meer gain. Meestal pak ik kanaal 4 en dan de midboost dan komt het wel redelijk door de mix.

}{Metalmaster}{
11 november 2011, 02:03
Hmm, Savage SE, not bad, mooie prijs ook. Alleen wat ik een behoorlijk minpuntje vind is de gedeelde eq en mastervolume. Eigenlijk is mn pre wel dat er voor ieder kanaal een aparte EQ in zit met het liefst ook een Master A master B volume switch. Dit om solo's er meer uit te laten knallen. Nu voldoet volgens mij helaas de blackmore hier ook niet aan =(.. Als ik die invader 100 kon krijgen voor een krappe 1000,-, zou ik onwijs tevreden zijn. Daarnaast heeft de SE 670 ook deze eigenschappen.

Ook lijkt het me lekker dat hij midi switchable is, dus dat ik mijn instellingen kan opslaan en handig kan switchen. Deze eigenschap heb ik ook nu nog met mn VOX AD120VT wat me wel bevalt.

Nou valt er nog mee te leven als hij niet midi switchable zou zijn.

Jullie denken dus dat die Invader wel voor 1000,- te halen valt? Helaas is de invader op marktplaats nu al weg, ging erg snel =/.
Ik denk dat het wachten wordt, eerst mijn Vox verkopen en in die tussentijd via mn toneport+podfarm spelen en opnemen. Maar 1000,- invader 2e hands, dat is nog te doen. Op een of andere manier blijft die amp heel veel aandacht trekken naar mij toe.

Geduld is een schone zaak. Maar die savage se is idd vet, ik denk alleen net weer iets minder smooth voor wat ik wil. Maar valt misschien toch wel ff te beluisteren daar inderdaad.

Thiez
11 november 2011, 11:28
Alles aparte EQ zit volgens mij alleen op invader en steve morse. De rest deelt bijna allemaal een eq over een van de kanalen. Meestal clean/crunch en lead I / lead II.

De savage SE schijnt smoother te zijn dan de nieuwe SE. Volgens vele is de savage SE ook een geweldige rock en blues versterker, echt een sterke allrounder.
Ik weet het helaas niet uit eigen beleving want ze zijn vrij schaars en dus moeilijk om een keer uit te proberen.

}{Metalmaster}{
11 november 2011, 13:44
Alles aparte EQ zit volgens mij alleen op invader en steve morse. De rest deelt bijna allemaal een eq over een van de kanalen. Meestal clean/crunch en lead I / lead II.

De savage SE schijnt smoother te zijn dan de nieuwe SE. Volgens vele is de savage SE ook een geweldige rock en blues versterker, echt een sterke allrounder.
Ik weet het helaas niet uit eigen beleving want ze zijn vrij schaars en dus moeilijk om een keer uit te proberen.

Hmm... Lastig.. Een aparte EQ vind ik namelijk van belang aangezien ik kanaal 4/Lead II voor solo's wil gaan gebruiken en daarbij wat minder mid, meer treble doorheen knallen.

Dan denk ik toch dat het echt de Invader wordt. De Morse is ook goed, erg goed, maar ik denk dat ik die toch minder snijdend vind, iets te smooth naar mijn idee.

caliban
11 november 2011, 14:23
http://www.youtube.com/watch?v=caRT48CzPqE

Redelijke review van de Savage SE.

}{Metalmaster}{
11 november 2011, 15:22
Wauw... Die Savage SE is echt ongelovelijk awesome.. Ik ga de verkoper maar mailen om hem te checken. Stiekem hoop ik ook wel dat bij deze Savage SE de rode kitscherige leds erin zitten die ik eigenlijk wel vet vind, haha!

}{Metalmaster}{
11 november 2011, 15:54
BUGGER!! Ik belde net de verkoper om een afspraak te maken, is hij net enkele dagen/week terug verkocht =(... shit man...

caliban
11 november 2011, 16:35
Spijtig :)

Thiez
11 november 2011, 16:39
Het was ook een zeer scherpe prijs voor een savage SE natuurlijk.

caliban
11 november 2011, 16:40
Het was ook een zeer scherpe prijs voor een savage SE natuurlijk.

Stond al hele tijd online toch dacht ik.

}{Metalmaster}{
11 november 2011, 18:43
Ja klopt, al een jaar ofzo vertelde hij mij. Mja, op naar invader dan maar:)

Thiez
11 november 2011, 20:18
hm ok, zou denken dat hij vrij rap zou gaan voor die prijs. Voor 950 euro een savage SE is niet verkeerd. Aangezien de nieuwe SE bijna voor 2000 gaat 2e hands.

newbreed
13 november 2011, 21:49
Een Savage is heel vet . Ik heb een jaar geleden mijn
Engl "19 set de deur uit gedaan en een Blackmore gekocht.
Voorlopig hoef ik niets anders meer. Zet er een goede comp met een noise gate en een boost met een extra gate bij en knallen

MetalPunk
17 november 2011, 12:56
kijk even heeeeel snel naar dit linkje:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=150555

1000 euri's inc. flightcase? ik zeg doen!

Speeddemon
20 november 2011, 14:24
Jezus mina, wat een afschrijving (en dus een hele scherpe prijs)! :nervous:

Ik heb zelf de Invader 100; de enige Engl die ik er bij zou willen is een (Savage) SE.