PDA

View Full Version : Lexicon G2 vs. TC G-Force



morris
30 mei 2003, 17:45
Ik vind nog steeds dat je in deze categorie praat van "anders" en niet "beter" :wink:

Misschien dat Morris er anders over denkt.....die kan ze side by side vergelijken. :lol:

Allrighty, ik zal een eerste aanzet maken om ze te vergelijken.
Ik heb er nog niet uitgebreid mee gestoeid, maar de eerste indruk is niet verkeerd. Je mag beide apparaten eigenlijk niet met elkaar vergelijken, omdat de opzet zo verschillend is. Feit is toch dat ze dezelfde markt bedienen en dat velen twijfelen tussen de Lex en de TC. Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem en uiteindelijk heeft de TC gewonnen.
Op het eerste gehoor vallen de delays en de reverbs van de Lex in positieve zin op. Voor wat betreft chorus en pitch legt de Lex het duidelijk af tegen de TC. Ook qua gebruikersinterface legt de Lex het af tegen de TC. Voor mij is het niet logisch en onoverzichtelijk. Het programmeren is daardoor een heidens karwei. Het kan zijn dat ik er gewoon aan moet wennen, maar de TC is veel overzichtelijker, vooral in de FX routings en mixer schermen. Wat ik dus wel erg goed vind van de Lex is het totale concept. De gescheiden loops zijn geniaal. Dit vergroot de bruikbaarheid van de processor als standalone unit in een rack. De pre-gain effecten klinken aardig, niet als de real deal natuurlijk, maar wel heel bruikbaar.
Voor nu moet ik zeggen dat ik de overall geluidskwaliteit van de TC beter vind. Maar de opzet van de Lex is toch erg leuk. Ik zal beiden volgende week eens in mijn rack schroeven zodat ik ze uitgebreid aan de tand kan voelen. Jullie horen nog van mij!

Rectifier
30 mei 2003, 20:03
Je merkt ook bij de profs dat ze vrijvaak terug komen bij:

Lexicon voor de reverb/delay
TC voor de chorus
Eventide voor de pitch

Enfin, ik heb zelf gekozen voor de lex. mede door de gescheiden FX loops. Ik wil een kleine compacte rack. Als ik echt zou gaan miereneuken dan had ik ook een FX doos per FX. Maar daar heb ik gewoon geen ruimte voor. Das jammer maar t'is niet anders.

Enfin, bedankt voor je resumee :wink:

srv-man
2 juni 2003, 23:45
Momenteel heb ik een dilemma, ik ben in onderhandeling over een Lexcion G2+ R1. Ik heb nu een G-Major icm een Rocktron midimate, maar het gemak van alle effecten in 1 doos (wah, compressie, distortion, etc.) en de loopfunctie spreken me aan en dat zou de reden zijn om te upgraden naar een G2. Maar ga ik er nu echt op vooruit, maw zijn deze extra effecten van de G2 dit waard?
De geluidskwaliteit van de G-Major voldoet op zich goed voor mij en ook qua functionaliteit heb ik het gevoel dat ik niet echt wat te kort kom.

morris
3 juni 2003, 01:36
Hey SRV-man,

Ik denk het wel. Het ligt een beetje aan je setup. Ik heb de G2 erbij genomen voor een 2e compact setje (preamp, poweramp, Lex, verder niets). En ik mag zeggen, een betere aankoop had ik niet kunnen doen. In mijn normale setup gebruik ik de G-Force in combinatie met een aantal pedalen, rackwah en een modpro.
Echter, als enige (standalone) FX processor in een rack is de Lex absoluut onverslaanbaar in mijn optiek. Ten opzichte van de G Major ga je er zeker op vooruit. De algehele FX kwaliteit is beter, maar het is met name de loopfunctie waardoor de Lex een sterke troef in handen heeft. Heb je echter de ruimte (en spierballen/roadies) voor dedicated units voor de pre-preamp effecten is de G-Force net een tandje mooier. Ik realiseer me wel dat ik deze uitspraak doe op basis van persoonlijke voorkeur en een relatief korte testperiode. Het is een kwestie van nuances. Maar voor een 'alle effecten in een doos' apparaat doet 'ie zijn werk verdomde goed!

kokeleko
3 juni 2003, 15:55
Helemaal mee eens Morris, ik heb ze dus ook(G2+R1), en het bevalt uitstekend, een 19" doos met pre en post fx.
Wat ik wel aanraadt, is de 1.1 upgrade, zeker als je de Lex in serie wilt gaan gebruiken, er is dan een dry-mixregelaar voorhanden.

kokeleko
20 juni 2003, 12:36
Nou Morris hoe bevalt de Lex, of doet ie het niet? :-D

morris
20 juni 2003, 15:41
Hij bevalt goed! Alleen die handleiding is verschrikkelijk....
Ik ben alleen wat aan het klooien met de eprom update, de eerste werkte niet, toen sloeg de Lex op hol... Ik heb net een nieuwe binnen, dus dat ga ik dit weekend eens proberen.

Nu we het er toch over hebben, de Lex kan relays switchen. Hoe heb jij dat aangepakt, want zowel op de unit als op de R1 zit een relay jack.
Ik wil namelijk mijn CAE3+se (joepie) switchen, dus 3 channels en EQ. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Ik dacht namelijk eerst aan een Axxess GFX4 switcher, maar als de Lex het ook kan.....

Rectifier
20 juni 2003, 15:56
Op de lexicon site staat er een stukje over in de FAQ. ofzo.
Hij kan 2 kanalen schakelen dus je mist de 3e.

Ko...hoe zat et ook alweer???

Volgens mij kan je beter een Nobels of een Axess kopen.

Ja de handleiding is net zo dik als't telefoonboek. Interessand leesvoer voor op de plee.
Genoeg pagina's om te gebruiken als de pleepapier op is :lol:

kokeleko
20 juni 2003, 15:58
He' Morris, dat gaat alleen via de R1, ik heb (nog) een IE4 zoals je weet, en die heeft twee kanaal schakeljacks, dus een jack om kanaal 1&2 te schakelen en eentje om 3&4 te schakelen. Op de R1 kun je aan iedere willekeurige knop een kanaal schakeling toe wijzen CH 1,2,3 & 4.
Met een stereo jackplug op de R1 en twee mono pluggen voor de IE4 kun je dan schakelen, pas op met wat voor 7-polige midikabel je werkt, als de buitenste ring van je midikabel contact makt met de andere kant van de kabel(ring) , dan moet je de aarding van je gemaakte kanaalschakel kabel verbreken, anders is het een aaardlus.
Maar op de CAE zitten 3 kanaalschakeljacks, dus kun je maar twee kanalen schakelen met de R1, dat is wat ik er over weet tenminste.
Mocht je dat niet vertrouwen mail dan ff met Lexicon support, of kijk op de knowledge base, en daar staat het vast wel bij.

Mazzel Ko 8-)

morris
20 juni 2003, 16:20
Ik ben er al uit...
De CAE staat default op clean channel. Om naar kanaal 2 en 3 te gaan heb ik dus 2 relais nodig, de R1 heeft dat. Echter de EQ kan ik dan niet schakelen, want die heeft een derde relais nodig ;-(
Misschien dan toch maar een CFX4, want de Nobels MS4 kan volgens mij niet overweg met CC's.. Of wel?

kokeleko
20 juni 2003, 16:23
Mooi dan ben je daar uit, wat die Nobels wel en niet kan weet ik niet, je kunt idd op elke knop op de R1 CC's aanwijzen, pas op voor de gelinkte fx, zoals Delay=CC42 etc etc.
Heb je al een eindtrap dan? :-D :-D :-D

morris
20 juni 2003, 16:30
Wist ik maar iemand die een VHT te koop had..... :lol:

Ik moet alleen even nog wat GAS-money bij elkaar spelen...
Het loopt een beetje uit de klauwen de laatste tijd, dus voor de goede vrede denk ik dat ik mijn Taylor maar eens op marktplaats ga zetten...

kokeleko
20 juni 2003, 16:35
Ik weet ook zo niks.. :-D :-D

Rectifier
20 juni 2003, 16:48
Jongens, waar hebben jullie't toch over??? :lol: :lol: :lol:

Morris, je zou voor de EQ. natuurlijk een los separate schakel pedaaltje kunnen nemen.
T'moet toch een kleine set blijven? Anders breidt je deze set straks ook weer uit met GRX4 en dan ga je zo weer verder.
Ik zou't relatief simpel houden...

Iemand een Taylor kopen? :razz:

morris
20 juni 2003, 16:55
Dat kan inderdaad, maar dan kan ik de EQ niet programmeren, maar ja, of dat zo bezwaarlijk is... Ik heb in ieder geval voorlopig de originele CAE footswitch te leen, dus dan kan ik eerst eens wat klooien.

Om toch even on-topic te blijven :wink: , wat is het verschil tussen de R1 versie 1.0 en de 2.0 ?

kokeleko
20 juni 2003, 17:11
De 2.0 versie is toegespitst op de MPX-G2 , de 1.0 versie is voor de MPX-1. EQ , haal je toch gewoon uit de Lex.
Hoe ga je de CAE en de Lex aan elkaar knopen, in serie of neem je de parallel variant , dat is tricky namelijk :D

morris
20 juni 2003, 17:31
Ik ga gewoon voor stereo met deze set, dus ik denk dat ik de CAE in de loop van de Lex hang. Voor het driekanaals werk ga ik (in de studio) waarschijnlijk toch de GForce gebruiken.
De EQ van de CAE is eigenlijk een boost. Dus ik denk dat ik toch maar een CFX in het rack schroef. Dan heb ik het tenminste fatsoenlijk en kan ik zowel PC's als CC's gebruiken. Als iemand er nog eentje weet uit te halen.....

Gezellig he zo'n vrijdagmiddag?
We zouden eigenlijk met z'n allen in het zwembad moeten liggen, en echte hugeracks bekijken....

kokeleko
20 juni 2003, 17:35
Het is hier bewolkt, dus al die mutsen hebben een jas aan, hahahahaha

Candyman
20 juni 2003, 18:02
Hoi Morris (en de andere gearfreaks),

Hoe bevalt de CAE 3+SE? Hoe doet ie 't in vergelijking met de Engl 580?
Dus je hebt binnenkort een grote en een "kleine" set. Wat een luxe! :o

Dat een VHT 2/50/2 nauwelijks tweedehands te krijgen is, zegt al genoeg over de kwaliteit van deze eindtrap. De 2/50/2 en de CAE3+SE zijn voor elkaar gemaakt. Een Lexicon en twee Bag-ends erbij en je hebt een wereld set! De VHT kost in de USA ca. 900 dollar(!) nieuw. Hier in Nederland betaal je tenminste 1400-1500 euro (v/d Haar).

morris
20 juni 2003, 18:21
Hey Candyman,

Ik ga de CAE pas volgende week oppikken, maar ik kan niet wachten om hem eens goed aan de tand te voelen! Ik denk echter dat 'ie het niet zo goed doet als mijn Engl, althans, dat hoop ik, anders heb ik weer een probleem.... :-D

Tja de eindtrap is het laatste wat nog ontbreekt. Ik ben benieuwd hoe de BagEndjes het doen met de VHT. Heb jij daar ervaring mee?

Morris

Rectifier
20 juni 2003, 19:32
Dat is Chiel die daar ervaring mee heeft en je weet dat ie laatst zei dat die set hem veeeeeel te hard ging :lol:

Ik zou de boost gewoon apart schakelen.
Deze uitdehandgelopen "kleine set" staat straks echt wel z'n mannetje en is voor menig gitarist toch echt een "grote set" te noemen. :wink:

De koers is nu trouwens gunstig dus misschien dat ie wat in prijs is gezakt. Hij koste vorig jaar nog +/- 1590 Eur.

kokeleko
20 juni 2003, 19:40
Morris moet zijn boost gewoon met de Lexicon regelen, in mix mode kun je via CC's een volume boost creeeren , zo heb je 3 kanalen met soloboost. Mits je de insert op fx-loop zet , en je fx-mix regelaars op dry, snappie. :-D Die VHT's worden ook steeds goedkoper, pfffff.

Nocki
8 september 2003, 20:58
Hoi.

il heb de G-force en de g2 nu ook tegen elkaar gehouden en hier komt mijn mening.

pro's g2
meer programeerbare opties. bijna alles is mogelijk.
combinaties eindeloos. vooral een stompbox achtige setups heel goed. alles is mogelijk en schakelbaar.
warm transparant geluid
gericht op mensen die verschillende pedalen willen gebruiken en willen kunnen schakelen zonder veel ruimte kwijt tew zijn.
leuke preamp simulatie's wah en tubescreamer.

g-force pro's
idiot proof. veel mogelijk maar vooral synth achtige dingen zijn echt de forte van dit ding. haal makkelijk in te stellen en kent veshillende midi pedal boards dus makkelijk in te stellen en alles is zeer makkelijk te begrijpen. je maakt er een snelle start mee. je kan kiezen tussen simpele en advanced fx.

nadelen g2
heel veel mogelijk heden waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en niet erg intuitief. voor de echte doehetzelver een genot maar voor de noob niet erg handig.
vrij grote kast. (niet echt belangrijk kan zelfs een voordeel zijn.) toonregeling is niet motor gestuurd.
navigatie door de menu's niet erg duidelijk.

nadelen g-force.
veel gerichter op synt geluiden dan echt gitaar fx. veel leuke dingetjes maar vaak ook niet erg bruikbaar. de drive klinkt niet super en wah is ook niet alles.
aan en uit zit zowel van voor als vanachter en de voorknop is niet echt pweroff maar eerder standby.


in sommige dingen lijken zze op elkaar zoals bij fx routing en lay out van het bedienings paneel. kwa geluid springt er niet echt een uit. zijn beide van top kwaliteit.

ligt dus echt aan je persoonlijke smaak wat je wilt hebben. niet dat mijn mening er voor een andere veel toe doet maar ik ga voor de g-force. is makkelijker want ik ben niet zo'n programeur. ben dan toch weer liever met spelen bezig dan met programeren.


Nocki

kokeleko
9 september 2003, 11:52
Het is wel zo Nocki dat als je de G2 eenmaal doorhebt, je meer aan het spelen bent dan aan het programmeren.

Als je eenmaal een goede Patch hebt kom je er bijna nooit meer aan.
Zo heb ik de Reverb op "Global", dus voor alle Patches gelijk.
Ik gebruik maar 8 of 9 Patches, 1 bank is zat, omdat je per Patch fx aan en uit kunt zetten.
Als je nou 3 banks maakt met de zelfde Patches, en alleen de Delay hoeveelheid in de mix, per bank varieert, kun je overal spelen.

Dus op bank 26 delaymix = -9
bank 27 delaymix = -7
bank 28 delaymix = -5

Daar de Reverb op Global staat kun je dus per lokatie je ruimtelijke fx aanpassen.

Dit ff over het programmeren, en als je idd de moeite niet neemt om zo'n complex apparaat te doorgronden, tja wat moet je er dan mee.

Ben wel blij dat er mensen zijn die em niet moeten, want anders hebben we straks allemaal de zelfde set, en dat dreigt al, daar de VHT eindtrappen mateloos populair worden :D

Nocki
9 september 2003, 12:43
ja. zelfs ik doe al knipogen naar een vht... :-)

maar goed wat ik had geschreven dat de g-force beter is voor synth geluiden is niet echt waar de g2 is daar ook heel goed in.

helaas heb ik m net omgeruild voor een 2e g-force...

nu eens kijken of ik m weg an doen en een goede poweramp kken kopen of een preamp...

NOcki

wimmeltje
9 september 2003, 16:08
Ben wel blij dat er mensen zijn die em niet moeten, want anders hebben we straks allemaal de zelfde set, en dat dreigt al, daar de VHT eindtrappen mateloos populair worden :D


VHT begint idd erg populair te worden. Moet ook eerlijk zeggen dat ik ze ook allemaal super vind. Ik heb ook de GP3 besteld vandaag. Ik had hem vrijdag geprobeerd en 3 dagen over zitten denken en toch maar vanmorgen even gebeld dat ze er eentje voor mij moeten bestellen. Ik zit nu nog wel steeds te denken over de eindtrap. Ik heb nu nog steeds een 20/20 van mesa die voor thuis echt super is. Ik ga wel steeds meer wijken naar de 2:90:2 maar ik heb ze helaas nog niet genoeg getest om daar al een besluit over te maken. misschien wordt het ook nog wel een 50/50. We testen nog even verder en dan komen we er wel uit...

kokeleko
9 september 2003, 16:38
Proficiat met de aanwinst in wording Wimmeltje.
Heb je wel 2x90 watts nodig dan?
2x50 watt is hard hoor, maar het ligt er ook aan wat je beter vind klinken i.v.m. de eindpitten.

P.s. we gaan geen VHT meetings houden :D

wimmeltje
9 september 2003, 17:24
Proficiat met de aanwinst in wording Wimmeltje.
Heb je wel 2x90 watts nodig dan?
2x50 watt is hard hoor, maar het ligt er ook aan wat je beter vind klinken i.v.m. de eindpitten.

P.s. we gaan geen VHT meetings houden :D

Ik mag toch wel komen omdat ik een ultra lead heb :cool: . Maar uhh. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de KT88 goed vind klinken. Misschien omdat ik daar aan gewent ben. Ik zag trouwens een tweede hands 2:50 tekoop staan voor 1100 euro vraagprijs is dat niet wat duur?? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ze nieuw kosten.

Maar ik heb hem nog niet hoor mijn GP3 Ik weet niet hoelang de levertijd ervan is. Maar dat zien we dan wel.

kokeleko
9 september 2003, 17:45
Dat wist ik dat je een ultra lead had, was ook grappig bedoeld :D

Die GP3 van mij zat bij de laatste zending( twee weken geleden), en is volgens mij op voorraad bij Erik van Haar.

rovos1
9 september 2003, 23:27
Ever seen Morris with his Gear? (GASMAN)!!!!!
This Guy ROX !!

If you ever have the chance to see Fahrenheit?

Go and take a look, they Rock like Hell!!!

Robbo

kokeleko
10 september 2003, 11:40
Ik versta geen engels , of is dit een buitenlands forum :???:

wimmeltje
21 september 2003, 12:20
Ik versta geen engels , of is dit een buitenlands forum :???:

Ik snap het ook niet, :-? ik heb al moeite genoeg met nederlands en zou ik ook nog allerlei andere talen moeten gaan spreken :???: