PDA

View Full Version : Bibi - I'd Love To - eigengeschreven nummer op gedicht van James McInerney



BibixMusic
9 november 2011, 14:37
Deze Engelse dichter heeft mij via Youtube gevraagd om een melodie te maken op een van zijn (150!) gedichten.
Ik heb er zelf eentje uitgekozen die mij erg aansprak.
Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.


http://www.youtube.com/watch?v=8gQKmseBPYA&feature=player_embedded

Don Capo
9 november 2011, 15:10
Ik vind er geen drol aan. Wat een huilmuziek.

Nielsje
9 november 2011, 15:14
Crosspost!

-Martijn-
9 november 2011, 15:35
Ik vind het anders best mooi geworden. En zie je wel dat je gelijk kan gitaren en zingen. :p

The Lo Lands
9 november 2011, 16:45
Ik vind dit ook best wel mooi! Klein en breekbaar gebracht. Je stem is fijn om naar te luisteren en heeft op sommigen stukken een rauw randje wat je weer in het nummer trekt. Ga zo door!

Han S
9 november 2011, 17:31
Je moet eigenlijk wel de tekst er bij hebben om het beter te kunnen beoordelen:


'I’d love to'

Written by James McInerney



I’d love to awake from the perfect nights dream,

Cradling love in my arms,

Instead of crying these tears,

No longer the 'victim',

That the world cannot see,

Making excuses for all the bruises,

Until the pain sets me free.



I’d love to be normal,

And not fear you at all,

Like in bed whilst I sleep,

As your shadow appears at my door,

Always pretending I can’t see you,

Like you’re not even real,

Another 'Monster',

In a story,

Of a book I won’t read.



And as hard as I try,

You just can’t let me be,

Tasting your breath on my lips,

Wishing I had the courage to scream,

Instead of feeling so helpless,

Whilst you take what you need,

“I’m a child for god’s sake!

Not a whore from the street!



“Will someone please help me?

For I don’t understand,

I keep screaming for him to stop,

But he won’t let go of my hands,

Quickly pining me down,

With a force I can’t fight,

And though my body feels numb,

How he still hurts me inside,

So I lay and I weep,

Until he’s finished and gone,

Blood stains mark the sheets,

Where violence sang out its song.”



“Oh how I hate you blessed Lord,

That you could allow this to happen,

Do I not pray to you enough?

To earn an ounce of compassion,

Never again shall we speak,

Or hold hands in your chapel,

I believed in you once,

But now my faith has been shattered.



I’d love to be someone,

Instead of what I’ve become,

Playing games with my veins,

Until I find the right one,

Hoping death will take pity,

And quietly swallow me whole,

For life holds no purpose,

Once it’s ripped from the soul,

Standing so close to the edge,

I close my eyes,

And I’m gone………

Ik vind het best wel mooi gedaan, maar ik word er niet vrolijker van en ik hoop dat ik volgende keer nou eens een blije jonge vrouw mag zien zingen met een stralende lach.

Ernest01
9 november 2011, 18:45
.... ik word er niet vrolijker van en ik hoop dat ik volgende keer nou eens een blije jonge vrouw mag zien zingen met een stralende lach.

Helemaal met Han eens.
Laat die kant ook eens zien en je zult versteld staan van jezelf.

Duhsjaak
9 november 2011, 20:05
Hi
Weg zijn alle muizenissen over voldoende inlevingsvermogen. Prachtig het verdriet en vertwijfeling van de dicht verklankt.

ALs dit geen bewijs is van groot vakvrouwschap in de dop, vreet ik mijn hoed op.

Overigens ben ik het voor 100% eens met Han S. Iets lichters hoeft niet gelijk Middle of the Road en flinterdun te zijn. Maar het is er wel de tijd voor.

Vrolijker en een beetje poppy/springerig hoort net zo bij een leuke jonge vrouw van 17 als verdriet.

Want het leven kan niet alleen uit Landslides en I'd love to's bestaan.

Je maakt een rappe ontwikkeling door. Geef je dat ook de kans te consolideren? Russen zeggen: Kersen vlechten leer je in de winter; schaatsen leer je in de zomer. Daarmee bedoelen ze dat verworvenheden de tijd moeten krijgen te bezinken.

Eerst van dit succes genieten. Dat dit succes is, is buiten kijf. Als artiest kun je alleen maar de gevoelen van je publiek organiseren. Dus zelfs diegenen die roepen dat ze er wel wat sip van worden krijgen de boodschap mee.

Vraag die Sjaak eens om een uplifting lentelied????

Vriendelijke groet, Gus

Han S
9 november 2011, 20:35
Je ziet dat Bibi er vreselijk haar best voor doet en haar hele ziel en zaligheid er in legt. Of je het mooi vindt is een kwestie van smaak, maar Bibi is 100% serieus bezig en ik wil daar 100% serieus op reageren.

Zij speelt in mijn beleving prachtig gitaar en natuurlijk is het geluidstechnisch geen topper. Ik zou dit wel eens willen horen in een studio opname met meer instrumenten en dan gaan we nog wat meemaken.

Je ziet dat zij zich ontwikkelt en dat vind ik belangrijk. Wat ik eerder zei en waarom ik de tekst er bij heb gezocht is de tragiek die mij zo treft. Ik kan me niet voorstellen dat een meid van 17 lang met dit soort zaken bezig kan zijn.

Dus ik stel voor om eens wat vrolijkers te pakken en daar wat moois van te maken. Maar het kan ook wel wat gewichtigers zijn hoor, maar dan van een ander soort tragiek.

Zo zat ik net naar DWDD te kijken en daar zaten een jonge vrouw en een jonge man die beiden een gedicht op muziek hebben gezet en dat zongen. Het gedicht heet 'Voor wie ik lief heb wil ik heten'. (Neeltje Maria Min)

Vooral die jonge man (met vreemd haar en vreemde bril, kweenie hoe hij heet) wist mij heel diep te raken. Het is een prachtig gedicht, helemaal niet vrolijk maar wel met een enorme diepgang en die man maakte daar een juweel van.

Kijk vanavond maar naar de herhaling, steek je wat van op. Als Bibi mij zo weet te raken dan ben ik de eerste die haar CD koopt.

beruk
9 november 2011, 20:42
Vooral die jonge man (met vreemd haar en vreemde bril, kweenie hoe hij heet) wist mij heel diep te raken. .
Da's Blaudzun (vreemde naam)

De tekst spreekt me niet zo aan. De liedje past er wel bij.
Maarr... hoorde ik daar een randje? Ja, ik hoor een randje! :cheerup::cheerup:
Vol erin, hoera! Dat is winst.
En ja Han, dit zou ik ook wel eens willen horen als dit is opgenomen door een vakman.

lindstrom
9 november 2011, 21:28
Ik ben verliefd :lovelove::lovelove::lovelove:

G.G.
9 november 2011, 21:34
Net zonder geluid een deel van het filmpje gezien, en het lijkt net of je op de pot zit te poepen. Speel eens voor een spiegel. Jammer, want je hebt echt een leuk koppie om te zien.

beruk
9 november 2011, 21:35
Opeens zie ik de overeenkomst, schaven aan liedjes bakken en dan hebben we een:

http://www.youtube.com/watch?v=j1FVGJzZRHs&feature=related
in ons midden







Mag ik dan ergens achterin ook meedoen? Ja? Hoeft niet eens ingeplugd!

Kritz
9 november 2011, 21:35
Ik ben verliefd :lovelove::lovelove::lovelove:



Als jij een jonge meid ziet of hoort ben je meteen verliefd. ;)

lindstrom
9 november 2011, 21:42
Als jij een jonge meid ziet of hoort ben je meteen verliefd. ;)

Ga toch lekker zwemmen in de zee man! :stop:

Bibi is gewoon een enorm leuk meisje!

Kritz
9 november 2011, 21:47
Ga toch lekker zwemmen in de zee man! :stop:

Bibi is gewoon een enorm leuk meisje!


Dat is ze zeker, en ze heeft een aangename stem.
Maar deze leuke meid is niet voor jou. ;)

lindstrom
9 november 2011, 21:50
Maar deze leuke meid is niet voor jou. ;)

Klopt,.. maar daarom kan ik wel verliefd op dr zijn! ;)

Han S
9 november 2011, 22:37
Kinders, kunnen jullie een andere speelplaats gaan zoeken please?

guhlenn
10 november 2011, 08:31
Niet mijn smaak, maar goed gedaan en idd. wat Sjaak en Han al zeggen, het voelt echt aan. Meer eigen nummers maken dus!

BibixMusic
10 november 2011, 11:01
Krijg net de reactie van James zelf:
"This Friday is now officially Bibi Willemse Friday! An amazingly talented girl with an amazing voice! Hear her sing one of my poems this Friday :)"

Ben hier blij mee! :cheerup:

@Martijn, The Lo Lands, Han, Gus, en Guhlenn:
Dit is het eerste nummer wat ik echt in mijn eentje heb geschreven. Een opname met studiokwaliteit kan natuurlijk niet en dus heb ik ervoor gekozen het 'klein' te houden. Dus audio en beeld tegelijk opgenomen en de sfeer proberen vast te houden van het inzingen op mijn kamertje.
Ben verder best wel trots op jullie reacties!
@Beruk; dit is wel heel apart wat deze zangeres doet, is voor mij een beetje te extreem geloof ik! :chicken:
@ G.G.
Ik kan voor een spiegel gaan staan om te kijken of de uitdrukking in mijn gezicht anders kan maar ik ben bang dat als de spiegel weg is ik gewoon weer hetzelfde ga doen! Heeft denk ik ook te maken met concentratie en emotie.

Gert-Jan
10 november 2011, 17:06
Ik vind het goed. Soms teveel neiging naar blue-notes waardoor het voor mij iets te 'trekkerig' wordt (dat is vooral een smaakkwestie). Maar ondanks dat je binnen de voor jou veilige marges blijft haal je wel het nodige uit de kast. Mooie falset (of is het hier kopstem). Lastig de tekst aan de muziek te plakken maar daar ben je goed in geslaagd.

Kortom geslaagde eerste eigengemaaktesoep ;)

beruk
10 november 2011, 23:40
Krijg net de reactie van James zelf:
"This Friday is now officially Bibi Willemse Friday! An amazingly talented girl with an amazing voice! Hear her sing one of my poems this Friday :)"

Ben hier blij mee! :cheerup:



@Beruk; dit is wel heel apart wat deze zangeres doet, is voor mij een beetje te extreem geloof ik! :chicken:

Dat is inderdaad wel zo'n beetje het beste compliment wat je kan incasseren, van de auteur.
Die zangeres is er eentje uit de engelse folk scene. Sterk beïnvloed door deze zangeres, de fenomenale Sandy Denny:

http://www.youtube.com/watch?v=0Rd_gMrmf6g
Kippevel krijg ik van dat mens (ondanks de matige kwaliteit van de opname)


Sorry voor het kapen maar dit moet je even horen:

http://www.youtube.com/watch?v=FzDC4284SA0&feature=related
Pff... Da's zingen met alles wat je in je hebt...

BibixMusic
11 november 2011, 08:52
@ Gert-Jan;

Dank voor dit compliment :D
Klopt wel dat ik nog binnen de veilige grenzen blijf.. maar daar zal snel verandering in komen.

@ beruk;

Tsja, als de dichter het niet mooi had gevonden zou ik nu een probleem hebben :seriousf:
Vandaag wordt het door hem (en mij) online gezet.
Ik vind de nummers van beide zangeressen wel mooi en knap gezongen, maar het klinkt een beetje ouderwets als ik het zo mag zeggen.

Harald
11 november 2011, 08:58
Qua songwriting, helemaal niet slecht voor een eerste poging. Blijven doen dus.

Qua opname zou het misschien een overweging waard zijn om te kijken of je een permanente opnamesetup klaar hebt staan die je alleen hoeft aan te zetten. Tot nu toe hadden je filmpjes een goede produktiekwaliteit. Kan me voorstellen dat je even snel een demootje wilde maken, maar qua geluid is dit wel gelijk een stuk minder dan je andere filmpjes.

BibixMusic
11 november 2011, 13:16
Dankje :)

Helaas is het niet mogelijk om ergens in huis een vaste plek te vinden om op te nemen..
Probleem hierbij was ook dat gitaar en zang tegelijkertijd opgenomen moesten worden.
Omdat ik met de webcam meteen filmde kon de microfoon ook niet in beeld, dat zag er namelijk een beetje raar uit.
Het was lastig om de microfoon dus zo neer te zetten dat zang en gitaarspel beide even goed te horen waren.
Normaal gebruik ik gewoon een karaoke track (of de begeleiding is vooraf opgenomen) en hoef ik de microfoon dus alleen voor zang te gebruiken.

Enig idee of dit anders kan? :dontgeti:

bass blom
11 november 2011, 13:22
wat is er mis met een microfoon in beeld?

HaroldA
11 november 2011, 13:33
Ik vond er niks aan. Huilnummer, beetje binnensmonds... mwah...

...tot een minuut of 2:45-3:00. Eindelijk ballen!!! :ok:


Nummer vind ik nog steeds niet echt herkenbaar of boeiend, maar vind jou en jouw zang zeker wel boeien! :cooler:

Stratman70
11 november 2011, 13:43
Je legt er wel je ziel en zaligheid in en dat terwijl je ook nog gitaarspeelt. Petje af! Eerlijk is eerlijk, het is niet allemaal even loepzuiver gezongen, maar het gevoel wat je er in legt maakt dat weer helemaal goed en je bent gewoon een goede zangeres, dat staat buiten kijf.
Sowieso knap om van zo'n gedicht een mooi nummer te maken en dat is het dus echt wel!

Duhsjaak
11 november 2011, 14:18
Hi
@Beruk
Het is mij al vaker opgevallen dat je smaak en associaties perfect zijn en dat je Sandy Denny ten tonele voert is dat maar eens te meer een bewijs daarvoor.

In April 1968 wilde niemand ze programmeren in Amsterdam (of in NL) en toen heb ik dat in Fantasio (de niet-commerciële zus van Paradiso) gedaan.

Dat was een heel gezellige middag en een heel leuk concert 's avonds. Voor 350 man betalend publiek.

De dame was ook toen al klein (1.58 m) en goed. Enm leed toen al onder het gegeven dat zij haar twee beste nummers al het geschreven voordat zij zich aansloot bij de Fairport Convention. Who knows where the time goes en Fotheringay. Ze had dat ook al met The Strawbs in Kopenhagen op een primitieve tweespoor recorder opgenomen.

De 1968 bezetting was met Martin Lamble, de drummer, die later om is gekomen bij een auto ongeluk veroorzaakt door The Jean Genie (de dame) uit het lied van David Bowie.

Tot zover een uittreksel uit het geschiedenis boek.

Ik vind het bull's eye dat je die vergelijking maakt, en toch gaat ie een beetje mank. Zij heeft namelijk tijdens het maken van de opname die hier ten gehore wordt gebracht het lied al twee jaar lang vrijwel dagelijks gezongen. En alleen daarom gaat de vergelijking niet helemaal op.

Ook Grace Slick, door Mr. Fingers in een andere draad naar voren geschoven, had White Rabbit en Somebody to love al geschreven voor ze goed en wel bekend werd.

Dat lijkt mij een treurige constatering.

Ik vind dat Bibi's beste werk nog moet komen. En ik hoop dat ze zichzelf/en ik hoop dat wij haar (doorhalen wat niet wordt gewenst) daar de tijd voor gunnen.

Ik hoop niet dat je je terechtgewezen voelt. Dat is beslist niet de bedoeling. Ik vind je smaak en je voorbeelden prachtig, maar ik vind dus ook dat die matchen met Bibi's leeftijd en ervaring.

@Bibi
Ouderwets? Billy Holiday klinkt veel ouderwetser!
Ouderwets is geen maatstaf. Ga je mond spoelen! 1967/68? Lang leve de summer of love! Tsjeeeeemug. Wat zeg ik nou weer?

Ik hoop en bid dat drank, dope, verwaarlozing van haar kinderen, hersen tumor, van de trap donderen en op je (geloof) 30 dood aan een hersenbloeding, jou bespaard blijft.

En ik hoop dus dat je ouderwetser zult gaan klinken dan Sandy Denny. Want ouderwetser dan 30????? (Soms moet je een opmerking niet willen snappen).

Vriendelijke groet, Gus

BibixMusic
11 november 2011, 15:25
@ bass blom;

Er staat een reflection screen achter de mic, dus dan zie je mij niet meer :seriousf:

@ HaroldA;

Ben wel met je eens dat het beginstuk wat binnensmonds is, dat kan beter.
Ik heb echt de tekst gevolgd in dit lied.
Het begint met verdriet en angst, gaat dan (in bijvoorbeeld het stukje wat jij noemde) over in woede en op het laatst neem ik het weer terug tot verdriet.
Nou, het mens is inmiddels dood in het gedicht dus op naar mijn salsa cover :D

@ Duhsjaak;

30 jaar is toch een beetje oud...?

:hide:

bass blom
11 november 2011, 16:05
@ bass blom;

Er staat een reflection screen achter de mic, dus dan zie je mij niet meer :seriousf:


ah kijk, de oplossing voor het treurig kijken :seriousf:

BibixMusic
12 november 2011, 10:30
ah kijk, de oplossing voor het treurig kijken :seriousf:

hoe zou jij kijken als elena doodging?

bass blom
12 november 2011, 11:09
hoe zou jij kijken als elena doodging?

zulke 'dames' vallen voor mij al in de categorie: ga toch eens dood.
of zoals dat hier gaat: sterf hoer sterf :D

Harald
12 november 2011, 11:35
hoe zou jij kijken als elena doodging?
Ah joh, 2 weken later krijg je wel weer een ander mailtje met leuke foto en google translatenglish :D

wat het opnemen betreft, laat dan dat scherm gewoon weg. Dan krijg je nog steeds een beter geluid dan met de microfoon van de webcam. Er zijn trouwens ook wel microfoons die op een wat grotere afstand nog steeds mooi opnemen. Een goed klinkende ruimte is dan wel erg fijn.

Heeft die gitaar een pickup? (en anders speelt je broer toch ook nog gitaar? die heeft er misschien eentje met pickup) Alleen pickup opnemen is niet ideaal, maar al snel beter dan zo'n webcam opname. Moet je wel twee sporen tegelijk opnemen. Maar dat is vrij goedkoop te realiseren. En aangezien je al goede opnames kunt maken met je zangmicrofoon heb je zo'n interface ws. al.

Tweede optie zou zijn de gitaar eerst op te nemen, en dan te zingen, net als bij die andere videos.


Enneuhhh, als je 30 al oud vind wil je niet met mij op het podium gezien worden denk ik ;)

guhlenn
12 november 2011, 11:48
@ Duhsjaak;

30 jaar is toch een beetje oud...?

:hide:

Je krijgt nog 5 posts de tijd om je excuses aan te bieden meissie...

Edit: ;)

Harald
12 november 2011, 12:47
Bedenk me net, heb je het over muziek die 30 jaar oud is?

Daar is niets ouderwets aan. Die wordt nog met grote regelmaat gerecycled.

En wie verkocht dit jaar de meeste cd's op Lowlands?
Was dat niet een be(j/b)aarde ex zwerver, met een Roland Cube en een verzameling behoorlijk aftandse no budget snarenhouders? ;)

Tegenwoordig schijnen veertigers ook nog eens de nieuwe twintigers te zijn...

grayfink
12 november 2011, 12:56
Liedje boeit niet, wellicht omdat het geen "hook" of catchy refrein heeft.
Met de gegevens tekst best aardig gedaan en goed gezongen, daar niet van.

BibixMusic
12 november 2011, 19:00
@ Harald;

Ik heb met de webcam alleen gefilmd, de gitaar en zang zijn tegelijkertijd met 1 microfoon opgenomen.
Normaal laat ik de begeleiding inderdaad door Beau of iemand anders inspelen, maar nu vond ik het fijner om mezelf te begeleiden omdat het een beetje rubato is zegmaar.
Daardoor moest zang en gitaar dus tegelijk worden opgenomen.
Wat is precies een pick-up?

Overigens ben ik plotseling van mening veranderd.
30 jaar is super jong, dus we gaan nog steeds samen optreden toch? :makeup:

@ guhlenn;

Ben ik op tijd? :hide:

Han S
12 november 2011, 19:09
Bibi, een pickup is een zg piezo elementje dat meestal in de brug zit van een akoestische gitaar. Je hebt dan een uitgang op de gitaar waar een snoer in kan. Het geluid is vaak scherp en onnatuurlijk, maar er zijn elementen die verdomd goed klinken. Als je naar DWDD kijkt zie je meestal een snoer aan een akoestische gitaar.

beruk
12 november 2011, 20:32
Ik vind dat Bibi's beste werk nog moet komen. En ik hoop dat ze zichzelf/en ik hoop dat wij haar (doorhalen wat niet wordt gewenst) daar de tijd voor gunnen.

Dat gun ik er zeker en vast, dat ik in dit liedje en het zingen ervan associeer met Sandy Denny wil ik bedoelen als een compliment. Ik heb niet de beschikking over jouw bloemrijke taalgebruik....
Liedjes bakken kun je leren, het talent ervoor nodig is overduidelijk hoorbaar!

Harald
12 november 2011, 21:31
Overigens ben ik plotseling van mening veranderd.
30 jaar is super jong, dus we gaan nog steeds samen optreden toch? :makeup:



:seriousf: komt goed ;)

Pickup kan idd. zoals Han al zegt een piezo zijn, maar er zijn andere alternatieven. Simpel gezegd, hebben jullie een gitaar in huis die je met een kabeltje aan een versterker kunt hangen, dan kun je die ook makkelijk via een interface opnemen zonder extra microfoon. Een tweede microfoon is natuurlijk ook nog een optie.

Een elektrische gitaar voor dit soort werk kan ook nog, maar dat is wel even wennen met spelen, als je alleen akoestisch gespeeld heb. En akoestische gitaar leent zich er wel meer voor.

BibixMusic
13 november 2011, 10:05
Beau heeft inderdaad zo'n gitaar..
Maar hij zegt ook (net als jij en Han) dat het geluid metalig/schel klinkt als je die gebruikt.
Het inpluggen in een versterker heeft weer als nadeel dat het geluid via de interface ook weer raar gaat klinken.
Een tweede microfoon zou een optie zijn, maar het is wel duur.
Voorlopig ga ik er ook nog vanuit dat bij volgende liedjes anderen de begeleiding gaan doen, dus dan wordt het weer apart opgenomen :)