PDA

View Full Version : nek bespeelbaarder maken



qwerty
30 mei 2003, 15:57
Hoi, vraagje, ik heb een hele fijne tele, maar de neck is na veel spelen nog steeds vrij stroef. Is er een mogelijkheid om deze wat soepeler te maken? Neck is van maple, en afgewerkt met satin polyurethan finish (dus GEEN nitro).

:b

Static-M
30 mei 2003, 15:58
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, blijft satin altijd een beetje stroef. Helaas!

Sicky61
30 mei 2003, 16:06
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, blijft satin altijd een beetje stroef. Helaas! wat is dat nou voor een link,bro :-? http://www.matthijsenterprises.tk/

qwerty
30 mei 2003, 16:12
Had gehoord dat je bij een nitro neck met een beetje polish wonderen kan verrichten. Voor ik mijn satin neck verneuk; werkt deze truuk (polish) ook op satin?

Lacrymosa
30 mei 2003, 16:41
Op al mn gitaren, gebruik ik zowel op de nek als op de body, Gibson Polish
(let wel op, de nek en niet de toets!!!!!!!!)

Dan heb ik ook nog een polish cloth (opboendoekje) van dunlop, af en toe ff wat polish er op, ff goed inwrijven, dan ff met et doekje goed opboenen.

Wat ook helpt, iets dat veel gitaristen over het hoofd zien, is dat je voor je je gitaar vast pakt, schone handen moet hebben

Dus voordat je je gitaar beet pakt, eerst goed je handen wassen en afdrogen.

CheerS!!

Anders Destium
30 mei 2003, 16:50
Met maple kun je vrij weinig omdat het snel donker wordt en lelijk daardoor... Je hebt goedjes als fast-fret die ervoor zorgen dat je toets glad en dus soepel wordt maar volgens mij staat daar groot op: NIET OP MAPLE, waarschijnlijk omdat je toets er heel vlekkerig door wordt :(

qwerty
30 mei 2003, 16:58
Gaat ook niet zozeer om de toets, maar om de achterkant van de neck, had gehoord dat iets als commandant, of ander polijstmiddel de achterkant van wat lak kan ontdoen, en hem zo smoother maken.

roppie
30 mei 2003, 17:01
ik heb ook een maple hals met satin finish, maar ik heb nergens last van. Het is inderdaad zo dat je wel schone handen moet hebben als je gaat spelen ,en als je zweethanden hebt zal het ook wel niet meehelpen aan 't over je hals heen glijden. Nu is mijn gitaar ook al 7 jaar oud en de hals is al zo goed als gepolijst door het vele spelen. Dus misschien komt bespeelbaarheid wel met de jaren

iam
30 mei 2003, 17:04
talk voor zweethanden kan wonderen doen :p

Neals
30 mei 2003, 17:06
Zelf gebruik ik 1001, is eigenlijks een smeermiddel, maar je gaat er sneller van spelen :D

fred dons
30 mei 2003, 17:51
commandant 4 maakt je hals hoogglans en maakt het probleem alleen erger.
wat helpt is om met 1500 grit (of hoger) schuurpapier dan wel schuurwol een paar keer over de achterkant van je neck te gaan, al het ruwe zal dan
weg zijn en je hoeft dan niet bang te zijn dat je door de lak heen gaat.

wietse
30 mei 2003, 18:45
ik zet m'n gitaren gewoon in de autowas ,zijn ze soms zo glad na de tijd dat je ze amper beet kan houden.
en ze glimmen dan ook nog als de pest .

piezo
31 mei 2003, 10:31
De achterkant van de hals licht schuren met heel fijn schuurpapier of staalwol. Dan gaat het plakeffect van de lak weg.

roppie
31 mei 2003, 12:58
krijg je dan op een gegeven moment geen ultiem lelijke hals?

marc_o
31 mei 2003, 14:08
Gewoon de hele laklaag erafschuren, en dan goeie olie erop, heb ik al vaak gedaan, ja, je krijgt wel een verkleuring, maar als je dat niet erg vindt, is dat geen probleem, liever een gitaar met een verkleurde hals die heerlijk speelt dan eentje die er gelikt uitziet en speelt als een krant...overigens, als de olielaag goed is, kun je 'm makkelijk weer reinigen ook....

piezo
31 mei 2003, 17:50
krijg je dan op een gegeven moment geen ultiem lelijke hals?
Er staat toch LICHT schuren?

sash
31 mei 2003, 18:41
Ik heb ook mijn hals geschuurd. Sommige plekken heb ik wat te flink geschuurd dus daar is het zweet nu al lekker ingetrokken. Vintage! :)
Nee maar ff serieus, het werkt echt. Gewoon met uberfijne korrel schuren en spelen maar ;) Je moet alleen niet van dat zoutzuur zweet hebben wat ik hebben. Ach, who gives a fuck...

qwerty
1 juni 2003, 20:32
Fijne korrel, dat is 1500 ofzo? Ga het zeker proberen, want verder is dit mijn ultieme bluesgitaar, alleen die lak hè... :roll: :roll: :roll:

sash
1 juni 2003, 20:38
Fijne korrel, dat is 1500 ofzo? Ga het zeker proberen, want verder is dit mijn ultieme bluesgitaar, alleen die lak hè... :roll: :roll: :roll:

1200 is daar het best voor

jorrit
1 juni 2003, 23:53
als ik zweet handen heb van het spelen glijd mn hand juist sneller over de hals :s