PDA

View Full Version : KOCH Powertone/Multitone



wireman
8 november 2011, 22:51
Tijdens het zoeken op Marktplaats (gewoon ffies snuffelen) kwam ik de Koch stacks tegen.. Losse head met 4X12 cab.. Twee modellen.. De Powertone en de Multitone.. Via de Koch site een beetje de specs zitten bekijken.. Ik merk toch enigszins GAS voor deze apparaten.. Ik ben nog 'zoekende' naar mn sound en zoals jullie hebben kunnen lezen in andere posts ben ik momenteel gebruiker van een Fender Bassman '59 reissue ltd.
Ik weet nu dat ik de amp in de oefenruimte kan laten staan, zonder dat deze door anderen 'misbruikt' wordt.. Dat biedt perspectief voor een mooie stack..
Koch is toch wel errrug mooi.. en voor mij betaalbaar. Echter zijn de reviews erg wisselend.. Volgens de een een wereld-amp, de ander zegt volkomen K#t en onbetrouwbaar..
Mijn GAS gaat momenteel uit naar een Multitone..
Ik speel in een coverband en heb een beetje een alleskunner nodig.. Funk, Reggae, Soul, Blues, maar ook een stevig potje Rock n Roll.. Zou de Powertone dat ook aankunnen? of is die dan weer te beperkt?.. Ziet er wel wat stoerder uit..

Wie heeft er ervaring met Koch.. Ik heb al een keer eerder een oude Multitone Combo geprobeerd en dat was.. eigenwijs, maar wel lekker..

Wie?.... schiet maar!

Baker
8 november 2011, 23:02
Echter zijn de reviews erg wisselend.. Volgens de een een wereld-amp, de ander zegt volkomen K#t en onbetrouwbaar..

Dat is ook meteen kenmerkend voor Koch. You love or you hate it. Dat ze onbetrouwbaar zijn is volgens mij volkomen achterhaald en gold alleen voor de allereerste modellen. Maar goed, zelfs daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik zelf de multitone jaren gehad. Veel mee gerepeteerd, opgenomen en opgetreden. Het is gewoon een prachtige veelzijdige bak met een heerlijk geluid. Het enige is dat het derde kanaal een beetje wollig is en ook niet lekker door de mix prikt live. Maar met veel tweaken en draaien kun je een heel eind komen, ik weet bijvoorbeeld nog dat ik echt extreme settings op mijn EQ had, met de mids voluit.

De reden dat ik hem destijds weg heb gedaan is dat ik meer de marshall brul wilde. Ik ging toen over naar een Marshall JVM. Die schreeuwt veel meer, maar heeft never nooit de (semi) cleans van de multitone...

De JVM is allang weer weg. Tegenwoordig speel ik veel cleaner en meer bluesrock. Iets wat de multitone prima kan. Ik heb eigenlijk wel een beetje spijt dat ik hem niet meer heb....

kidrock
9 november 2011, 01:09
Zoals je misschien al hebt gelezen, is Koch geen allemans-vriend. Ik heb zelf een Supernova (die ik weg doe, te zwaar en lomp voor mij) en een Twintone II, maar ik ben ook bekend met de power en multi.

De clean vind ik persoonlijk wel het sterkste kant van Koch. Beetje Fender/hifi achtig en kan goed overweg met pedalen. Ik speel dan ook met een TC Nova System over het clean channel van de Twintone en dat klinkt wel lekker.

De drive is (afhankelijk welke Koch-tone je hebt) wel anders dan wat je bijv. van een Marshall gewend bent. Ik neig persoonlijk zelf meer naar een Marshall crunch, maar die van Koch is zeker niet slecht.

the sure thing
9 november 2011, 08:15
Ik zit net naar Bløf te luisteren: in het nummer "vrij" (staat op t album blauwe ruis) is heel duidelijk de kenmerkende Koch scheur te horen.

hole
9 november 2011, 11:34
De andere gitarist in mijn band (ook al round covers) heeft twee Kochs, een twintone combo en een powertone met een 2x12.

Allebei zeer veelzijdig en een lekker geluid.

wireman
9 november 2011, 11:35
Pascal speelt hoofdzakelijk op Fender toch? en dan met name de Telecaster?.. Ik heb hier zo'n beetje alles van Blof en ik ga zo eens luisteren.. thanks!

Voor de rest.. Wat ik zelf altijd propageer... PROBEREN DUS!

marc_o
9 november 2011, 11:42
Even het topic kapen qua sounds van Blof.
Vrij staat op Blauwe Ruis en die is maar voor een klein deel met een Multitone opgenomen. Ergens tijdens de opnames is die Koch pas aangeleverd. Veel partijen zijn dubbele takes en een mix van een Engl Sovereign en de Koch.
Voor de rest zijn de scheurklanken van die plaat mijn oude Engl Sovereign, een Marshall 900 1 keer 12 combo en hier en daar wat Koch, vooral clean en lichte crunch.
Tijdens de Blauwe Ruis tour is ie de Multitone pas volle bak gaan gebruiken.

marc_o
9 november 2011, 11:44
Pascal speelt hoofdzakelijk op Fender toch? en dan met name de Telecaster?.. Ik heb hier zo'n beetje alles van Blof en ik ga zo eens luisteren.. thanks!

Voor de rest.. Wat ik zelf altijd propageer... PROBEREN DUS!

Paskal heeft niet 1 Fender in bezit, wel iets van 20 Zwiers (veelal telecasters, en niet 1 met standaard elementen)

Fragedallic
9 november 2011, 12:34
Naar mijn weten is Pascal vaak gezien met de Koch Classictone combo ( 4x10 )

marc_o
9 november 2011, 12:49
Naar mijn weten is Pascal vaak gezien met de Koch Classictone combo ( 4x10 )

Alleen tijdens de theatertournee

wireman
9 november 2011, 13:29
Op de Koch site staan toch wel wat behoorlijke namen van ARTISTS.. Ook wat spul waarvan ik denk... hmmm.. maar Ik noem maar een ACE (skunk anansie) of een Mother's finest..
De andere gitarist(e) uit onze band speelt over een Washburn gitaar met humbuckers en een Line 6 spider (rampending...) Zou een Koch stack niet teveel van het goede zijn?.. Ik ben zo bang dat ik haar van het podium blaas joh.. (die Bassman gaat al knetterhard..) Anderzijds moet ik lekker mn eigen ding blijven doen en haar zoveel mogelijk blijven complementeren.. (ik ben er namelijk later als 2e, danwel 'lead' gitarist bij gekomen dus ik wil niet in haar vaarwater gaan zitten..
Weet je.. Ik kan wel blijven speculeren.. en dat Blof op Koch speelt is me ook duidelijk.. Desalnietemin zoek ik een veelzijdige goeie amp en vind het Koch spul qua looks erg netjes.. De sound moet ik even gaan beluisteren.. ik moet gewoon een dagje gaan testen bij Feedback.. Die heeft het Koch spul allemaal wel staan geloof ik..

yanto
9 november 2011, 13:50
Speel al jaren op een Multitone, vindt het nog steeds een geweldige versterker. Erg veelzijdig, drie goede en veelzijdige geluiden. Daarbij is hij uiterst betrouwbaar, het is een van de degelijkste versterkers die ik ken. Heb er mee opgenomen en veel mee getourd/gespeeld en er nooit problemen mee gehad.
De Multitone zal die Line 6 met gemak wegblazen, maar is ook op lagere volumes te gebruiken. Dus denk niet dat die combi met die andere gitariste veel problemen zal opleveren.

kidrock
9 november 2011, 19:44
Speel al jaren op een Multitone, vindt het nog steeds een geweldige versterker. Erg veelzijdig, drie goede en veelzijdige geluiden. Daarbij is hij uiterst betrouwbaar, het is een van de degelijkste versterkers die ik ken. Heb er mee opgenomen en veel mee getourd/gespeeld en er nooit problemen mee gehad.
De Multitone zal die Line 6 met gemak wegblazen, maar is ook op lagere volumes te gebruiken. Dus denk niet dat die combi met die andere gitariste veel problemen zal opleveren.

Klopt. Een Koch klinkt ook goed op lage volume. Een Twintone II zou misschien een beter match zijn tegenover die andere gitariste. Heeft meer dan genoeg clean headroom en houd zeker zn mannetje als het moet. De drive van de Multitone klinkt wel iets anders als de Twintone. De Twintone is wel een 1x12 combo tegenover de 2x12 van de Multi, en geeft daardoor een vertekend beeld, dus iets om rekening mee te houden.

sideburns
9 november 2011, 20:27
Een jaar of 3 op een multitone combo gespeeld, en heb er soms spijt van dat ie weg is. Moest het veld ruimen voor een jvm stack, die ik nog steeds heb. Beetje om dezelfde reden die forumlid baker ook aandraagt. Clean vd koch is subliem, kanaal 2 vond ik een beetje nasaal maar prikt prima door de mix, kanaal 3 mooie en erg harmonische vervorming. Zeker ook een veelzijdig beestje, maar zoals al vaker gezegd het geluid moet je liggen. Anderzijds geldt dat natuurlijk voor alle versterkers. Verder is de multitone best goed te tweaken en qua onderhoud is het best relaxed dat je na een belletje hiervoor in amersfoort terrecht kunt.

wireman
10 november 2011, 10:12
In mijn eerste post had ik het al over een stack.. Ik heb nu ook een PM gehad ivm een man die een stack aanbiedt..
Multitone head met bijbehorende 4x12 V30 kast..

Hoe zijn de verhoudingen dan mbt stack vs combo?

kidrock
10 november 2011, 14:03
In mijn eerste post had ik het al over een stack.. Ik heb nu ook een PM gehad ivm een man die een stack aanbiedt..
Multitone head met bijbehorende 4x12 V30 kast..

Hoe zijn de verhoudingen dan mbt stack vs combo?

Een 4x12 geeft je een vollere diepere tone met meer mid en laag en buiten dat, een 4x12 zal ook harder gaan als een 2x12. Persoonlijk vind ik een 2x12 meer als zat op de meeste NL podia (tenzij je veel stadions speelt).

De laatste paar jaar spelen wij steeds vaker in kroegen en sommige zijn zo klein dat ik alleen mijn Twintone + pedalbord mee neem en klaar is Kees.

Als je die andere gitariste weg wil blazen, dan gaat dat met die 4x12 zeker lukken :seriousf:

wireman
10 november 2011, 22:20
I'll huff and puff... and blow your house away...

Nee hoor.. Ik hoef echt geen natuurkundige zwaartekracht tartende taferelen...

Een 212 zou dus volstaan voor normaal kroeg en braderie werk...

jaap van Duin
11 november 2011, 13:49
Ik heb zelf een Koch Powertone 1. Ben er erg tevreden mee. Eindbuizen zijn KT 88. Clean is goed en kan scheuren als de beste en alles wat er tussen in zit. De kast die ik gebruik is een Koch TS412 met 4 x V30. Kan er eigenlijk op alle podia mee terecht. Hard als het kan, zacht als het moet.

Wabbie
11 november 2011, 16:50
Mijn take op de Koch *tone serie (voor zover ik ze gehad/getest heb)

Twintone II - Dit is echt een geweldige versterker en een mooie alleskunner. We stonden versteld hoe vet je er metal mee kunt spelen in de studio

Powertone II - zelf jaren gehad en naar alle tevredenheid. Ik had een oude PT2, dus voordat de reverb op de voorkant kwam te zitten. Uiteindelijk ingeruild omdat ik een andere sound zocht. Wederom erg veelzijdig en gewelidg clean. High gain kanaal (het 3de) had soms moeite met prikken.

Multitone 2 - aantal keer over gerepeteerd, en ik vond het niet wat. De gedeelde eq tussen clean en crunch gaf mij alleen maar problemen. Miste wat mij betreft het punchyness van de Twintone2 en de raw power van de Powertone2.

dorrus
9 december 2011, 22:11
Welke versterker je ook koopt: probeer ze uit voordat je tot aanschaf over gaat.
Het valt de laatste tijd niet mee je versterker verkocht te krijgen indien je er weer vanaf wilt en een goede koop is dus belangrijker dan ooit.
Een Koch is geen allemansvriendje en dus niet voor iedereen geschikt.
Ik heb enkele maanden staan klooien met een multitone 2 top en voor mij persoonlijk was deze versterker niet goed.
Met name het cleane geluid van de Multitone viel mij erg tegen terwijl anderen het weer mooi vinden klinken.
Proberen dus

ewout
17 december 2011, 16:30
Ben nu een jaar of 6 Koch gebruiker (Classictone) en heb veel op de andere Kochs gespeeld. De Classictone & de Studiotone zijn en blijven denk ik mijn favoriete amps tot een euro of 2000, (met een groter budget heb ik liever een Toneking of een Two-Rock of een Hook o.i.d.) Prijs/kwaliteit vind ik zeer aantrekkelijk. Een 2e hands studiotone gaat zelfs door de regel voor een eurootje of 600 op marktplaats. Heel veel versterker voor je geld...

Ik had naast mijn Koch een Marshall Jubilee en heb nu een Vox AC30H2 staan en ik gebruik telkens mijn Koch 90% van de tijd. Met name het clean vind ik zo veelzijdig en gewoon heel erg lekker klinken. De ene Koch heeft naar mijn smaak een net wat lekkerder clean, en de ander weer een betere overdrive. Ik speel veel covers, funk, jazzy, bossa, soul, disco, maar soms ook rock & blues. Veel clean met soms wat overdrive. Het werkt gewoon perfect. Als ik een specifiek / karakteristiek geluid wil voor bijv. een dik rockgeluid of het typische randje clean van een Vox, tsja, dan neem ik liever een Marshall of een Vox, maar voor de rest pak ik steevast mijn Koch. Al zes jaar geen issues, met wekelijks verslepen, trap op en af, achter in de kofferbak, met de wieltjes over de stoep rijden, maakt allemaal niet uit.

pietvanbuiten
18 december 2011, 16:21
Ik heb ook jaren op het eerste model van de multitone gespeeld, prima veelzijdig ding
nooit problemen gehad ook.

Wicked Willy
28 december 2011, 17:09
Ik heb 3 verschillende Kochs gehad de afgelopen 11 jaar. Een Twintone (oude serie), een Studiotone en een Multitone. De laatste (combo icm 2x12 cab) gebruik ik al weer zo'n 7 jaar. Veelzijdige bak. Ik gebruik vooral kanaal twee en gebruik pedalen (Fulltone OCD en Box of Rock) om verschillende crunches en leadsounds uit de versterker te halen. Kanaal 1 gebruik ik nooit en kanaal 3 zo nu en zo dan. Erg prettige, betrouwbare versterker. Pas nog een hele reeks met andere amps uitgeprobeerd (prijsklasse + €2000) en ik kon er geen naar mijn zin vinden. Tip: koop een top in combinatie met een 2x12 of 4x12 cab. Dat scheelt gesjouw.

jutter
28 december 2011, 17:53
Speel jaren op de Koch TwintoneI combo. Nooit geen problemen mee gahad en ontzettend veelzijdig. Sinds kort heb ik een gemodde TwintoneI top met 2x12 Koch cab met V-30's. De top heeft 6L6's i.p.v. EL34. Hij is nu meer punchy, heerlijk! Sinds 2 weken ook een Multitone maar ik heb liever mijn Twintone. Brunetti Mercury Box en delay ervoor en gáán!!!