PDA

View Full Version : Hoeveel tremelo veren...?



MaBeCo
8 november 2011, 20:28
Mede muzikanten, heb jullie hulop nodig, heb de tremelo in mijn gitaren altijd vast gezet maar in mijn nieuwe gitaar wil ik er toch mee gaan leren spelen. Er ziiten 3 veren in de body maar 2 los in een zakje. Wat is jullie ervaring? moet ik deze 2 extra erbij zetten, geeft dat een betere klank ( sustain ) maar moet ik wel harder drukken? Misschien stomme vragen maar snap er eerlijk gezegd helemaal niets van. waarom stoppen ze er 2 los in een zakje? Dank!

wietse
8 november 2011, 20:31
drie veren is meer dan genoeg, als je met andere snaardiktes gaat experimenteren of stemmingen dan is het vaak nodig om een veer bij te plaatsen of te verwijderen.

G.G.
8 november 2011, 20:46
Zelf vind ik 5 veren met minder spanning lekkerder dan 3 met meer spanning. Lijkt alsof de tremelo in gebruik dan anders aanvoelt. Probeer gewoon wat combinaties uit, zolang de brug maar in evenwicht is.

MaBeCo
8 november 2011, 20:46
Standaard ligt op deze gitaar vanuit de winkel 0.9, maar ik wil naar 0.10, is het dan te adviseren om een veer erbij te plaatsen of juist om een veer weg te halen?

Ijselrobo 07
8 november 2011, 20:50
op een van mijn gitaren, met 010 heb ik 5 veren er in zitten, en dan niet zo hard aangespannen. veel fijner dan met 3 veren die hard aangespannen zitten (zoals G.G. al zei).
en als je van 009 naar 010 gaat, is het verstandig je gitaar meteen goed te (laten) afstellen.

jze
8 november 2011, 20:51
Drie veren met .010 is prima, gewoon zo laten. Ik neem aan dat je brug op de body rust, dus de tremolo dive-only is ingesteld? Dan kun je de mate van spanning met de stelschroeven aan de veren regelen, gewoon uitproberen wat goed aanvoelt.