PDA

View Full Version : TC Electronics Toneprint app



Lexvandoef
8 november 2011, 19:48
Hey guys

Zag net een mailtje van TC Electronics, ze hebben voor de toneprint enabled pedalen een Iphone app uitgebracht (Android app komt in dec) waarmee je draadloos toneprints kan laden in je pedaal. Je hoeft dus niet meer met de usb kabel aan de slag.

Lijkt mij dus best wel handig, zeker als je weleens wat wilt uitproberen!
Vind het ook een toffe integratie van moderne in de toch al zo conservatieve gitaristenwereld :)

Natuurlijk een demo-filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=vMt_0WVx9XE

Tankman
8 november 2011, 21:05
Ik had mijn bedenkingen toen ik alle previews zag, maar ik moet zeggen dat dit toch wel een heeeele vette app is! Ik heb zelf geen toneprint pedalen, maar dit motiveert toch weer om er een paar weer grondig uit te testen. En dat ze het een gratis app gemaakt hebben vind ik ook erg tof van TC Electronic.

rocker_71
9 november 2011, 16:16
Best gaaf gedaan.
Het schijnt dat de mp3's ook los komen, dus dan heb je de app niet eens nodig.
maar wel innovatief van TCE!

tomdiedom
9 november 2011, 16:21
Gave ontwikkeling. Gaat alleen aan mij voorbij aangezien ik beide apparaten voorlopig niet in mn bezit heb.

Nielsje
9 november 2011, 16:22
Te gek!
Ik mag dan geen TCE pedalen hebben (of überhaupt een smartphone), maar het is zeker een leuke stap om het internet beter te gebruiken icm muziek maken.
Straks zal je zien dat je zelfgeschreven toneprints kan gaan delen, en zo makkelijk in je pedaal kan laden. Super idee, tof dat het gratis is!

Dat soort features zouden ze ook moeten stoppen in de nova system..

dml
9 november 2011, 16:34
Geweldig! Vooral dat je inderdaad zonder tussenkomst van de USB kabel instant alle Toneprints kan laden. Ben nu wel heel benieuwd of Boss/ Roland met zoiets bezig is, de laatste paar jaar zijn er weer aardige ontwikkelingen geweest zoals Axe FX, POD HD en TC's Toneprint.

Lexvandoef
9 november 2011, 16:44
Straks zal je zien dat je zelfgeschreven toneprints kan gaan delen, en zo makkelijk in je pedaal kan laden. Super idee, tof dat het gratis is!

Moeten ze eerst die editor voor toneprints releasen, maar dat gaat ook nog wel goed komen denk ik :).

interessander
9 november 2011, 16:55
Coole functie, en inderdaad erg leuk dat het zonder kabels kan.
Als ik het goed begrijp stuurt de mp3 een soort van audiocode door via de gitaar die het pedaal kan lezen als een set van instellingen?

Terminus
9 november 2011, 22:14
Volgens mij leest hij inderdaad een code uit het geluid. Ik vind het een mooi idee, presets op pedalen zonder schermpjes, USB, geheugenkaarten en hele banks. Less is more.

Overigens, als je wat klassiek 'gitaarspelen MOET NIET VERNIEUWD WORDEN' wilt lezen kan ik je de YouTube comments voor dit filmpje (en andere filmpjes over deze app) aanraden.

Liquid_Metal
9 november 2011, 22:42
Goede marketing.


Nu nog voor Android.

Mr. Dynamite
9 november 2011, 22:48
Goede marketing.


Nu nog voor Android.

I'll second that

Tankman
9 november 2011, 22:57
Hij komt in december uit op Android.

j3lt3
10 november 2011, 19:08
Je hebt dus een pedaal dat van alles kan. Maar in plaats van een paar extra knopjes/pots op het pedaal zelf om alle (relevante) parameters te kunnen besturen moet je om die parameters te veranderen een iphone kopen (in mijn geval) of laptop/pc erbij pakken om andere parameters in te lezen waarbij je OOK nog eens afhankelijk bent van de smaak van al je favoriete gitaarhelden (waarvan ik er bijna geen een ken) die waarschijnlijk voor een smak geld met tegenzin naar het hoofdkantoor van TC electronic gingen om achter een computer te gaan zitten en tegen een technicus te zeggen dat de modulatie ietsiepietsie meer kan..

Ik moet wel toegeven dat ik een tijd geleden die Flashback heb gekocht omdat de "standaard" parameters erg mooi klinken. Maar ik heb dat toneprint nooit begrepen.. en nu nog minder. Er wordt gedaan alsof je nieuwe sounds in je pedaal kan laden terwijl het gewoon andere parameters zijn.. Ook zou er over een tijdje software komen om die parameters zelf te kunnen tweaken.. Ik heb liever een iets groter pedaal dat net zo mooi klinkt met een knopje of 4 extra om die paar relevante parameters te kunnen besturen..

Ik heb een aantal toneprints geprobeerd, en het is in principe gewoon bijna hetzelfde als de standaard parameters in de verschillende standen, alleen de eigenschappen van de knoppen veranderen ietsje. Ging de delay-mix in standje Tape eerst van 0 tot 100, gaat ie in de toneprint van Frans Bouwer ineens maar tot 40.

Er zitten ook zeker bruikbare toneprints tussen:
Men neme bijvoorbeeld de "tri-chorus"-toneprint.. Maar ook dat is niets anders dan een 100% wet delay van 0.001 seconde (dat hoor je) met de modulatie die je ook hebt in standaard-standje "Mod". Het pedaal heeft aan de binnenkant een "kill-dry"-knop (dus 100% wet).. Als ze die dan aan de buitenkant hadden gemonteerd, kun je in standje 'Mod' al eenvoudig die chorus verwezenlijken zonder gekloot met computers of iphones.

Eigenlijk denk ik dat het hele Toneprint gedoe net zo vooruitstrevend is als de taptempo-functie die de Flashback heeft: Switch +2 secs indrukken, wat je gitaargeluid mute, en dan over je snaren strummen om het gewenste tempo in te stellen. Erg hip snufje, maar jammer als je drummer versnelt tijdens een nummer.. dan ben je af.

Conclusie:
Tc electronic, maak a.u.b. een flashback 2, MET ingang voor een taptempo (of een aparte switch op het apparaat zelf) en MET wat extra knopjes om daadwerkelijk alle parameters te besturen die voor ons worden achtergehouden. Dank.

bass blom
10 november 2011, 19:14
en maak het zo dat er minstens 10 toneprints in kunnen.
leuk wel met zo'n app, maar een toneprint wisselen live tussen twee nummers? lijkt me heel sterk :D

Terminus
10 november 2011, 22:14
Je hebt dus een pedaal dat van alles kan. Maar in plaats van een paar extra knopjes/pots op het pedaal zelf om alle (relevante) parameters te kunnen besturen moet je om die parameters te veranderen een iphone kopen (in mijn geval) of laptop/pc erbij pakken om andere parameters in te lezen waarbij je OOK nog eens afhankelijk bent van de smaak van al je favoriete gitaarhelden (waarvan ik er bijna geen een ken) die waarschijnlijk voor een smak geld met tegenzin naar het hoofdkantoor van TC electronic gingen om achter een computer te gaan zitten en tegen een technicus te zeggen dat de modulatie ietsiepietsie meer kan..

Ik moet wel toegeven dat ik een tijd geleden die Flashback heb gekocht omdat de "standaard" parameters erg mooi klinken. Maar ik heb dat toneprint nooit begrepen.. en nu nog minder. Er wordt gedaan alsof je nieuwe sounds in je pedaal kan laden terwijl het gewoon andere parameters zijn.. Ook zou er over een tijdje software komen om die parameters zelf te kunnen tweaken.. Ik heb liever een iets groter pedaal dat net zo mooi klinkt met een knopje of 4 extra om die paar relevante parameters te kunnen besturen..

Ik heb een aantal toneprints geprobeerd, en het is in principe gewoon bijna hetzelfde als de standaard parameters in de verschillende standen, alleen de eigenschappen van de knoppen veranderen ietsje. Ging de delay-mix in standje Tape eerst van 0 tot 100, gaat ie in de toneprint van Frans Bouwer ineens maar tot 40.

Er zitten ook zeker bruikbare toneprints tussen:
Men neme bijvoorbeeld de "tri-chorus"-toneprint.. Maar ook dat is niets anders dan een 100% wet delay van 0.001 seconde (dat hoor je) met de modulatie die je ook hebt in standaard-standje "Mod". Het pedaal heeft aan de binnenkant een "kill-dry"-knop (dus 100% wet).. Als ze die dan aan de buitenkant hadden gemonteerd, kun je in standje 'Mod' al eenvoudig die chorus verwezenlijken zonder gekloot met computers of iphones.

Eigenlijk denk ik dat het hele Toneprint gedoe net zo vooruitstrevend is als de taptempo-functie die de Flashback heeft: Switch +2 secs indrukken, wat je gitaargeluid mute, en dan over je snaren strummen om het gewenste tempo in te stellen. Erg hip snufje, maar jammer als je drummer versnelt tijdens een nummer.. dan ben je af.

Conclusie:
Tc electronic, maak a.u.b. een flashback 2, MET ingang voor een taptempo (of een aparte switch op het apparaat zelf) en MET wat extra knopjes om daadwerkelijk alle parameters te besturen die voor ons worden achtergehouden. Dank.

Je kunt een hoop parameters bedenken bij een delay, de kosten van zo'n apparaat zouden toenemen evenals de grootte en de complexiteit. Voor mensen die zelf wat meer willen tweaken zijn er duurdere, grotere pedalen en racks. Ik snap wat je bedoelt maar het is niet alsof de Toneprint producten de enige zijn die zulke geluiden kunnen maken, als je een andere delay wilt kun je een andere delay kopen.

jaywalker
11 november 2011, 17:18
+1

Zelf erg tevreden over de toneprint. En deze inlaad methode maakt het allemaal niet weer iets gemakkelijker. Duidelijk minpuntje van het pedaal is dat het mij nog niet gelukt is een loop die hebt opgenomen op stop te zetten en vervolgens weer op nieuw af te kunnen spelen.

Nu idd nog meer dan 1 toneprint uploaden en ik ben een happycamper

Lexvandoef
28 november 2011, 17:00
Goede marketing.


Nu nog voor Android.


I'll second that

Woehoe!!! Je kon je via facebook bij TC opgeven als betatester van de android app, en ik heb hem nu op mijn telefoon staan.

Vanaaf ff proberen! :cheerup:

jonesd
28 november 2011, 17:33
Conclusie:
Tc electronic, maak a.u.b. een flashback 2, MET ingang voor een taptempo (of een aparte switch op het apparaat zelf) en MET wat extra knopjes om daadwerkelijk alle parameters te besturen die voor ons worden achtergehouden. Dank.

Dan kom je dus uit bij de nova repeater, nova delay of g-system. Ik denk dat het hoofddoel van de flashback net de compactheid is. Met extra knopjes en switches gaat die verloren.