PDA

View Full Version : pa systeem winkel?



dr miranda
8 november 2011, 16:04
Dag,

Met onze band zijn we op zoek naar een PA, nu zouden wij, aangezien we er zelf niet echt kaas van hebben gegeten, graag een winkel in NL opzoeken om aldaar advies op te doen en de boel eens te horen.

Weet iemand hier in de buurt (noord holland) een geschikte winkel die complete PA systemen verkoopt? Dus mixers, speakers, monitors, the lots...

Ik weet niet of dit het goede forum hiervoor is maar ik vermoed dat er hier in ieder geval meer kennis over dit onderwerp is dan bv het libelle forum..

Hoor het graag!

Groeten Marijn

Arvoitus
8 november 2011, 16:29
Dag,

Met onze band zijn we op zoek naar een PA, nu zouden wij, aangezien we er zelf niet echt kaas van hebben gegeten, graag een winkel in NL opzoeken om aldaar advies op te doen en de boel eens te horen.

Weet iemand hier in de buurt (noord holland) een geschikte winkel die complete PA systemen verkoopt? Dus mixers, speakers, monitors, the lots...

Ik weet niet of dit het goede forum hiervoor is maar ik vermoed dat er hier in ieder geval meer kennis over dit onderwerp is dan bv het libelle forum..

Hoor het graag!

Groeten Marijn
Voor welk aantal personen zoek je een PA systeem? Heb je je eigen al een beetje georiënteerd qua merken/prijs?

Zit je rond de 50/100 man, dan kun je het beste even wat populaire en kwalitatieve keuze's zoeken en dan naar de Feedback, Musicstore of Thomann rijden en de beste opties even beluisteren en dan een keuze maken.

Voor het "echte" werk kun je je beter heel goed inlezen en dan opzoek gaan naar dealers die jouw spul verkopen (kun je vaak een mooie korting krijgen als je in één keer veel spullen koopt van een dealer).

dr miranda
8 november 2011, 16:40
Voor welk aantal personen zoek je een PA systeem? Heb je je eigen al een beetje georiënteerd qua merken/prijs?

Zit je rond de 50/100 man, dan kun je het beste even wat populaire en kwalitatieve keuze's zoeken en dan naar de Feedback, Musicstore of Thomann rijden en de beste opties even beluisteren en dan een keuze maken.

Voor het "echte" werk kun je je beter heel goed inlezen en dan opzoek gaan naar dealers die jouw spul verkopen (kun je vaak een mooie korting krijgen als je in één keer veel spullen koopt van een dealer).

Dag Arvoitus

Ik heb mij al wel enigzins ingelezen maar het is nou niet zo dat ik meteen een onuitputtelijke bron van kennis ben op het gebied van PA systemen.

We zoeken inderdaad iets waarmee rond de 50 á 100 man kunnen adresseren en wat we ook in onze oefenruimte gaan gebruiken. Dit om de kosten van het huren van een PA te besparen bij de kleinere optredens waar geen PA aanwezig is.

In onze oefenruimte hoeft het niet allejezus hard te kunnen maar in sommige cafe's moet het wel redelijk wat vermogen hebben om boven de stevigere nummers uit te komen.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik nou het beste kan aanschaffen. Of ik powered speakers nodig heb, of op op welke mixers ook 3 monitors aangesloten kunnen worden etc etc. Daarom dacht ik maar even langs te gaan in een zaak waar ze daar verstand van hebben maar dan is Feedback misschien wel de beste optie aangezien dat de enige is binnen Nederland?


Andere suggesties hoor ik ook graag.

FYI we moeten dit aan kunnen sluiten

in
2 electrische gitaren
acoustische gitaar
drumstel (kick snare en overheads)
bas
2 x toetsen
4 x zang (zang effecten zou leuk zijn in de mixer)
eventueel nog een drum sample pad

uit
2 PA boxen
3 monitors

Het zou ook fijn zijn om 3 verschillende monitor mixes uit te kunnen sturen alleen als dat de prijs echt gigantisch opschroeft is het ook wel te doen met 1 monitor mix...

Qua prijs zou het fijn zijn om onder de 2000 euro te blijven. Of is dat een belachelijke eis gezien de technische wensen die we hebben?

Hoor het graag! Tips, adviezen, do's, dont's etc..

Groeten Marijn

Arvoitus
8 november 2011, 19:00
Hey Marijn,
Voor het uitversterken van bands in kleine ruimte's is het misschien slim om dit topic even door te lezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148898-PA-voor-hele-band

Voor 50/100 man is het namelijk niet nodig om de gehele band uit te versterken. Je hebt voor die hoeveelheid mensen geen overheads nodig, en het klinkt vaak veel beter als je de basgitaar & gitaar met hun eigen versterkers het zaalgeluid laat vullen.

Ik zou voorstellen om de speakers het volgende uit te laten versterken:
- Kick
- Snare (heel misschien)
- Toetsen (2x)
- Acoustische gitaar
- Zang (4x)

Je budget van 2000 euro is zeer aardig, maar ik verwacht niet dat de monitoring daarmee ook lukt.

Het belangrijkste zijn je speakers, een leuke keuze is bijvoorbeeld de RCF 312a met standaard voor 485e p/s:
http://www.thomann.de/nl/prod_cbundle_593.html?gk=palpaf&cbcid=4079&art=56290

Dan heb je qua mixer minimaal 8 kanalen nodig voor Kick, Snare, Mono toetsen, Akoestische gitaar en vier keer zang. Dus 8 kanalen kan voldoende zijn, maar voor evt uitbreiding is 16 kanalen wel slim.
Daarvoor kan je elke willekeurig kwalitatief goede mixer pakken die aan je eisen voldoet, bijvoorbeeld de Yamaha MG166C voor 300e (met effecten 400e):
http://www.thomann.de/nl/yamaha_mg_166c.htm
Die Yamaha heeft 3 aux aansluitingen, dus daar kun je 3 monitor mixen mee maken.

Ik raad je sowieso aan om een flightcase voor de mixer te kopen. Dat bevordert de levensduur van je mixer ENORM. Het mooie van die Yamaha is dat je hem makkelijk in een 19" rack kan schroeven, als je dan een L-case pakt dan heb je daaronder ook nog ruimte voor eventuele 19" units die je in de toekomst misschien wilt kopen. Reken daar ongeveer 200 euro voor.

Nu heb je 2 speakers op standaard + een 16 kanaals mixer in een rack inclusief bekabeling en nog 500 euro over. Ik heb verder geen idee wat je nog meer nodig hebt (Kabels/DI's/microfoons/standaarden/etc).

Voor 500 euro kun je het volgende kopen:
- Één degelijke actieve monitor + eq kopen.
- Vier zangmic's + micstands + kabels. 4x 100e + 20e + 10e = 520e
- Kickmic + stand (150e + 20e), Snaremic + stand (100e + 20e), drie DI's (3x 30e) en kabels (5x10e) = 450e
- Een 2x31 Stereo EQ voor je speakers (250e) + Gates/compressors (Behringer: 82e of DBX: 185e)
- De 15" versie van de RCF 312A pakken. Die is 100e per stuk duurder, maar geeft meer laag.
- Een extra aktieve subwoofer (geen idee welke).
- Of heel veel kratten bier. (http://www.detrochsetters.nl/fotos/2004/300704/fotos/82.jpg)

peter_heijnen
9 november 2011, 11:32
Hou er ook rekening mee dat je naast drie monitorgroepen ook een effect wil aansturen, in dat geval heb je 4 auxen nodig of anders 3 auxen icm een interne fx processor.

Stel je hebt een of meer van je monitorgroepen niet nodig voor een mix maar puur voor het eigen instrument van de geadresseerde, dan kun je ook de insert van diens kanaal misbruiken en van daaruit een lijntje naar de monitor sturen, al dan niet met een kastje met potmeter ertussen voor het volume. Moet je wel van te voren checken of je de insert kunt aftappen zonder het signaal te onderbreken.

De meeste mackies hebben verder de beroemde altknop waarmee je dingen apart kunt wegsturen en de allen&heath zeds hebben de recordknop waarmee hetzelfde kan.

Verder lijken die art 312's me ook wel vet, ik heb zelf de 310's en die zijn al super.

Verder: kickmic hoeft niet echt, mic pleur je er zo in. Snare mic zou ik doen met een klemmetje als de snare al zo nodig moet.

dr miranda
9 november 2011, 11:37
Dag Arvoitus,

Allereerst, namens de hele band ontzettend bedankt voor de moeite die je hebt genomen om zo uitgebreid te reageren op onze vraag. Echt super!

De opties die je noemt zien er goed uit.

Wat ook wel fijn zou zijn is een reverb effect om over de zang te gooien. Ik weet er niet heel veel van maar is het niet zo dat je dan een losse reverb unit kan kopen en die via send fx / return blah over verschillende kanalen kan aanzetten en dan ook de hoeveelheid van het effect kan bepalen? Dat bijvoorbeeld de leadzang een andere hoeveelheid reverb eroverheen krijgt dan de background vocals? Of dat we bij een 80's achtig nummertje een lekker diepe reverb over de snare kunnen smijten en de zang wat minder?

Heb je daar eventueel ook nog suggesties voor?

Ik zie trouwens net ook dat de mixer die jij noemt ook een broertje heeft met onboard effecten: http://www.thomann.de/nl/yamaha_mg_166cx.htm

is dat wat?

Nog een vraagje, als wij hierop monitors willen aansluiten, moeten dat dan actieve monitors zijn ?

Graag je reactie en nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp!

dr miranda
9 november 2011, 11:41
Hou er ook rekening mee dat je naast drie monitorgroepen ook een effect wil aansturen, in dat geval heb je 4 auxen nodig of anders 3 auxen icm een interne fx processor.

Stel je hebt een of meer van je monitorgroepen niet nodig voor een mix maar puur voor het eigen instrument van de geadresseerde, dan kun je ook de insert van diens kanaal misbruiken en van daaruit een lijntje naar de monitor sturen, al dan niet met een kastje met potmeter ertussen voor het volume. Moet je wel van te voren checken of je de insert kunt aftappen zonder het signaal te onderbreken.

De meeste mackies hebben verder de beroemde altknop waarmee je dingen apart kunt wegsturen en de allen&heath zeds hebben de recordknop waarmee hetzelfde kan.

Verder lijken die art 312's me ook wel vet, ik heb zelf de 310's en die zijn al super.

Verder: kickmic hoeft niet echt, mic pleur je er zo in. Snare mic zou ik doen met een klemmetje als de snare al zo nodig moet.

Dag Peter,

Ook erg bedankt voor de tips, heb je misschien linkjes naar de thoman product pagina van de mixers die jij noemt? Of typenummers, dat ik zelf kan zoeken.

Alvast bedankt.

dr miranda
9 november 2011, 11:48
Nog even over de monitors,

Die dingen gaan we echt alleen gebruiken voor live optredens, in de studio is dat gewoon overkill. Dus ik heb zoiets van ja hoe goede kwaliteit moet dat zijn als de behuizing maar een beetje robuust is. Het hoeft van mij in ieder geval niet studiokwaliteit geluid te zijn. Als ze maar gewoon redelijk hard kunnen om boven de overige instrumenten uit te komen.

Nog tips?

Hoeveel watt actieve monitors moet ik naar kijken? Zelfde als de speakers?

Arvoitus
9 november 2011, 21:16
Dag Arvoitus,

Allereerst, namens de hele band ontzettend bedankt voor de moeite die je hebt genomen om zo uitgebreid te reageren op onze vraag. Echt super!

De opties die je noemt zien er goed uit.

Wat ook wel fijn zou zijn is een reverb effect om over de zang te gooien. Ik weet er niet heel veel van maar is het niet zo dat je dan een losse reverb unit kan kopen en die via send fx / return blah over verschillende kanalen kan aanzetten en dan ook de hoeveelheid van het effect kan bepalen? Dat bijvoorbeeld de leadzang een andere hoeveelheid reverb eroverheen krijgt dan de background vocals? Of dat we bij een 80's achtig nummertje een lekker diepe reverb over de snare kunnen smijten en de zang wat minder?

Heb je daar eventueel ook nog suggesties voor?

Ik zie trouwens net ook dat de mixer die jij noemt ook een broertje heeft met onboard effecten: http://www.thomann.de/nl/yamaha_mg_166cx.htm

is dat wat?

Nog een vraagje, als wij hierop monitors willen aansluiten, moeten dat dan actieve monitors zijn ?

Graag je reactie en nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp!
Die Yamaha met effecten had ik al als optie aangegeven ;)
Het voordeel van die onboard effecten is dat je geen extra randapparatuur moet aansluiten en voor 100 euro makkelijk extra effecten hebt.
Nadeel is dat je dan wel een aux send minder hebt.
Let erop dat je maar 1 effect tegelijk kan gebruiken, dus dan moet je goed uitkijken dat je een fijne reverb voor je snare en vocals hebt.
Voor 100 euro kan je trouwens ook makkelijk een tweedehandse Lexicon of TC Electronics reverb zoeken die waarschijnlijk beter klinkt.

De monitors hoeven uiteraard niet actief te zijn, ze mogen ook passief zijn maar dan heb je uiteraard versterkers nodig.


Hou er ook rekening mee dat je naast drie monitorgroepen ook een effect wil aansturen, in dat geval heb je 4 auxen nodig of anders 3 auxen icm een interne fx processor.

Stel je hebt een of meer van je monitorgroepen niet nodig voor een mix maar puur voor het eigen instrument van de geadresseerde, dan kun je ook de insert van diens kanaal misbruiken en van daaruit een lijntje naar de monitor sturen, al dan niet met een kastje met potmeter ertussen voor het volume. Moet je wel van te voren checken of je de insert kunt aftappen zonder het signaal te onderbreken.

De meeste mackies hebben verder de beroemde altknop waarmee je dingen apart kunt wegsturen en de allen&heath zeds hebben de recordknop waarmee hetzelfde kan.

Verder lijken die art 312's me ook wel vet, ik heb zelf de 310's en die zijn al super.

Verder: kickmic hoeft niet echt, mic pleur je er zo in. Snare mic zou ik doen met een klemmetje als de snare al zo nodig moet.
Over die aux-en heb je gelijk, maar volgensmij heeft die Yamaha aparte group outs. Die zou je volgensmij ook kunnen gebruiken om FX aan te sluiten.

Ik ben persoonlijk geen fan van microfoons in de kick (behalve de beta91) en het ligt er ook aan of er een gat in zit of niet.


Nog even over de monitors,

Die dingen gaan we echt alleen gebruiken voor live optredens, in de studio is dat gewoon overkill. Dus ik heb zoiets van ja hoe goede kwaliteit moet dat zijn als de behuizing maar een beetje robuust is. Het hoeft van mij in ieder geval niet studiokwaliteit geluid te zijn. Als ze maar gewoon redelijk hard kunnen om boven de overige instrumenten uit te komen.

Nog tips?

Hoeveel watt actieve monitors moet ik naar kijken? Zelfde als de speakers?
Van monitors weet ik niet zo veel af, maar voor een actieve monitor voor live gebruik moet je echt niet minder dan 200/250 euro p/s uitgeven.

Alles wat je daaronder koopt is meestal gewoon rotzooi. Het kan niet hard, en als het hard gaat dan gaat het heel snel oversturen of rondzingen.
De ingebouwde versterkers bij goedkope monitors zijn vaak van slechte kwaliteit en die zullen bij een beetje vermogen in het rood gaan (en kapot gaan).

paulusdeBKB
9 november 2011, 22:33
Het is natuurlijk een prima idee om zelf een zangset (met PA wordt meestal een wat grotere set bedoeld) te kopen. Vooral omdat je er een hoop van leert als je als band zelf het geluid doet.

Paar praktische overwegingen die ik op dit forum al vaker heb gedeeld:
- tweedehands is er een hoop te koop. Weliswaar geen garantie meer maar als het nog goed werkt op het moment van aanschaf, hoef je niet te verwachten dat het kort erna alsnog kapot gaat. Voordeel van 2ehands: je krijgt meer bang for the buck en kunt dus een maatje groter/beter dan nieuw.
- overweeg om voor het budget een kick-ass monitorsysteem + mengtafel, effecten, microfoons te kopen. Eigenlijk alles behalve de zaalspeakers. Een setje zaalspeakers kun je voor optredens vaak voor weinig huren. En voor in de repetitieruimte zijn de monitors ruim voldoende.
- weet je zeker dat je een set wilt aanschaffen? Als je 5 keer per jaar optreedt, valt de band waarschijnlijk uit elkaar voor je de set er uit hebt. Met alle gevolgen vandien.

Klassiekers waar je eens 2e-hands naar kunt zoeken:
- Electrovoice S200
- Sound Projects X-act
- JBL Eon 12, 15

'veilige' merken, zeker niet uitputtend:
DB audio
Peavey
Dynacord
JBL
Axys
Stage Accompany
HK Audio
RCF

showband
10 november 2011, 08:14
Waarom zijn er eigenlijk geen winkels met meerdere PA's naast elkaar.

1) een PA is een duur ding. Die je vervolgens in allemaal configuraties en in allerlei type zalen kan gebruiken. En telkens anders reageert. Het is te duur om een flink aantal systemen op demovoorraad te houden. Dan praat je over tonnen aan winkelnering.

2) eigenlijk is het zo dat een PA meestal pas aangekocht wordt als een band al een tijdje met gehuurde systemen draait. Op dat moment heeft de band en haar technicus al kunnen beluisteren wat zij prettig vinden.

Importeurs / bouwers die serieus zijn op dat gebied hebben meestal ook systemen in de verhuur. (Niet alleen als reserve maar ook om jou bij grotere optredens bij te kunnen laten huren. Dat is een verkoopsargument wat serieus meetelt)

In de praktijk huur je dan een keer bij een optreden een set in de preciese configuratie die je overweegt aan te schaffen. Waarvan je de huurprijs kwijtgescholden krijgt bij bestelling....

Hier komen dus geen winkels aan te pas.

3) Voor een kroegenset / bruilodtenset / clubs tot +/- 250 man zijn er een paar hele grote winkels die spul hebben staan. Maar vaak is het grootste deel van hun verkoop "goedkope topjes op een paaltje" segment. Waar je geen kickdrum in een kroeg mee kan doen. Daar is namelijk het meeste behoefte aan en marge op te halen.

Met de bekende behringers / dap / fame / the box / samson / superlux enz het segment powered boxen onder de 800euro per set. Is eigenlijk al weinig verstaanbaars door een top te krijgen samen met versterkte instrumenten.
Daar moet ook nog een mixertje een sub, kabels , beschermhoezen/kisten, microfoons, statieven enz bij

daarvoor moet je
-transport hebben (dit is een dure verborgen post. Vooral als mensen er grotere auto's of busjes voor kopen! Als je bv van een compact autotje naar een astra station gaat zijn de werkelijke kosten al snel 1200 euro per jaar!!!)
-opslag (dit is een hele dure verborgen post. Minder dan 25 euro per maand huur je geen opslagkast. Vaak is deze post al twee tot vijf keer huur per jaar.)
-reparaties
-afschrijving

en je huurt het voor een prikkie... Daarmee is voor bands die 12 tot 20 optredens doen huren meestal slimmer.

Pas als je ermee gaat repeteren, het een kleine 100 man kroegenset moet zijn begint het voor bandjes lonend te worden zelf te kopen. De spullen zijn nog beperkt en je gebruikt ze wekelijks. Het gaat dan alleen eigenlijk niet meer over een PA maar een stevige "zanginstallatie"

peter_heijnen
10 november 2011, 09:28
Over die aux-en heb je gelijk, maar volgensmij heeft die Yamaha aparte group outs. Die zou je volgensmij ook kunnen gebruiken om FX aan te sluiten.

Ik ben persoonlijk geen fan van microfoons in de kick (behalve de beta91) en het ligt er ook aan of er een gat in zit of niet.
Die group outs zijn idd mooi meegenomen, maar m.i. wel om er bijv 2 extra 'semi' monitorgroepen van te maken. Om er fx mee aan te sturen zie ik niet zo tenzij je per groep een enkel instrument van effect wilt voorzien.

Ik ben overigens zeker wel fan van mic in de kick. Ik had het verkeerd beschreven in mijn post, er had moeten staan 'STAND VOOR DE kick in de mic hoeft niet echt'.

peter_heijnen
10 november 2011, 09:31
Dag Peter,

Ook erg bedankt voor de tips, heb je misschien linkjes naar de thoman product pagina van de mixers die jij noemt? Of typenummers, dat ik zelf kan zoeken.

Alvast bedankt.
Euh, ik had eigenlijk helemaal geen mixers genoemd, wel twee specifieke aspecten/functies van/op bepaalde mixers van mackie en a&h.

peter_heijnen
10 november 2011, 09:38
daarvoor moet je
-transport hebben (dit is een dure verborgen post. Vooral als mensen er grotere auto's of busjes voor kopen! Als je bv van een compact autotje naar een astra station gaat zijn de werkelijke kosten al snel 1200 euro per jaar!!!)
-opslag (dit is een hele dure verborgen post. Minder dan 25 euro per maand huur je geen opslagkast. Vaak is deze post al twee tot vijf keer huur per jaar.)
Helemaal waar, maar het is ook maar net hoe groot het moet/mag zijn.

Ik duw mijn set met twee toppen, sub, mixertje, zangmonitor, gitaarcombo of tweede zangmonitor, alle statieven, kist met alle bekabeling plus 4 platte ledparren, en gitaar in een mini. Het gaat net, maar mijn vriendin kan nooit mee! Thuis neemt het ook relatief weinig ruimte in beslag eigenlijk.

Han S
10 november 2011, 12:31
Kortom, het is niet simpel om de juiste keus te maken en met een beperkt budget wordt het extra moeilijk. Ik heb vroeger een mooi PA gehad waarvan ik veel zelf had gebouwd na mezelf eerst goed te hebben verdiept in de materie.

Het begint met de microfoon, die pikt het geluid op en daar ga je dan al de bietenbrug op als je niet goed uitkijkt. De bekende SM57/58 zijn inmiddels gedateerd, maar het werkt nog altijd in een PA, al zijn er veel betere microfoons die helaas ook vaak meer kosten.

Maar ook voor heel weinig geld zijn er prima microfoons te koop. Voor 100 euro koop je een 'matched pair' kleinmembraan condensatortjes die het als drum overheads in een PA uitstekend zullen doen.

Dan komt je voorversterker/mengpaneel en daar zijn nogal wat (prijs)verschillen. Maar bedenk dat een Taiwan 100 mm fader een paar euro kost en een Penny&Giles fader meer dan 100 euro en misschien wel meer dan 150 euro kost.

Ik heb er 72 in mijn mengtafel zitten van P&G en je begrijpt dat die meer heeft gekost dan een Behringer.

De versterkers: er is een bekende zware PA versterker waarvan ik heb gelezen dat die als je pech hebt 80 volt gelijkstroom op je speakers zet en dan is het per onmiddelijk gebeurd met de speakers.

Een goede versterker kost een paar centen, maar zal je speakers niet in rook doen opgaan. Ik heb met Crest en Hill versterkers gewerkt die echt peperduur waren en die ik zelf niet kon betalen, maar dat werkt altijd, heeft geweldige beveiligingen en zijn ontworpen om altijd te beulen.

Tot slot de speakers: bedenk dat een PA is bedoeld om hard te gaan en zo goed mogelijk te klinken. Een PA speaker is daarom ontworpen om zo hard mogelijk te gaan met een bepaald vermogen. Het rendement van zo'n speaker is vele malen hoger dan je hi fi speaker in de huiskamer en de PA speaker moet tegen een stootje kunnen, al moet je er wel voorzichtig mee omgaan. Op de vloer stuiteren is niet gezellig voor een PA kast.

En speaker met een hoog rendement kost gewoon meer als al die meuk met de mooie specs die niet waar worden gemaakt. En 16" TAD basspeaker kost 670 euro en heeft een rendement van 97dB, maar er zijn 15" speakers met een rendement van meer dan 100dB (bij 1 watt).

Niet simpel om de juiste weg te gaan en je kunt je geld maar één keer besteden.

Harry
10 november 2011, 14:21
ik vraag me eerlijk gezegd af of je wel een PA nodig hebt, en niet beter uit bent met een goede zanginstallatie met monitors.
Voor 50 tot 100 man heb je het over zaaltjes op het formaar van een kroeg, en daar zou je met zo'n zanginstallatie goed uit de voeten moeten kunnen.
Zelf gebruiken we Mackie powered speakers, 2 van het type 450 voor naar de zaal, en 4 stuks type 350 als floormonitors. Hier zitten resp. 450 en 350 Watt versterkers in, zodat je er alleen nog een mengpaneel aan hoeft te hangen.

dr miranda
10 november 2011, 19:34
bedankt voor alle adviezen!

nu zoek ik eigenlijk nog een 3 tal monitor speakers die oersterk zijn, de geluidskwaliteit maakt niet zo heel veel uit, het is toch alleen om jezelf te kunnen horen, hoeft geen engelenzangkwaliteit(ja die mag je gebruiken voor je potje wordfeud ;P) te zijn, aangezien er toch geen engelenzang doorheen gaat komen. Zolang je er maar op kan staan en vanaf kan springen voor een crowdsurf. Gewoon van dit soort dingen: http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/keyboards/professionele-podium-monitor.html

maar dan voor zang, piano en bas (de drummer wilt altijd wel wat bas over zn monitor)

het hoeven echt geen monitors te zijn van 500 euro per stuk.

peter_heijnen
11 november 2011, 18:17
Ga deze behringers anders eens ergens beluisteren: http://www.thomann.de/nl/behringer_eurolive_b212d.htm

Wie weet zijn ze goed genoeg voor je.

paulusdeBKB
14 november 2011, 09:26
bedankt voor alle adviezen!

... de geluidskwaliteit maakt niet zo heel veel uit, het is toch alleen om jezelf te kunnen horen...
HiFi-geluidskwaliteit is inderdaad niet belangrijk. Een goede spraakverstaanbaarheid wel. Let bij het testen van monitors dus vooral op hoe deze het stembereik weergeven.

...Zolang je er maar op kan staan en vanaf kan springen voor een crowdsurf...
Als je op een monitor wilt kunnen staan, vallen alle kunststof behuizingen direct af. De tweedehands advertentie die je als voorbeeld geeft is dan inderdaad de hoek waarin je het moet zoeken. Weet wel: dergelijke monitors zijn loodzwaar. Kijk of je 2ehands aan Stage Accompany monitors kunt komen.