PDA

View Full Version : Fender Bandmaster 1965 Blackface; Wat voor cab?!



Koenios
7 november 2011, 23:17
Hallo allemaal,

Ik heb de mogelijkheid (eigenlijk het voorrecht) een Fender Bandmaster uit 1965 te kunnen kopen. Nou had ik echter een vraagje. Dit is een AB763, en behalve dat ik heel veel amps heb bespeeld en dus kan horen dat deze amp geweldig klinkt (en bovendien mij alles te bieden heeft wat ik verwacht uit een amp), weet ik geen zak van versterkers af.
Nou vroeg ik mij dus af, wat voor speaker cab moet ik hiervoor halen, welk Ohmage bedoel ik dan.

Het is een echte Amerikaanse amp dus met 110 volts. Ik heb een converter hiervoor, maar moet ik hier dan ook een amerikaanse cab op aansluiten ofzo? Of maakt dat niks uit?

Ik kon echt geen antwoord op deze vraag vinden in het gehele forum, dus ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Muzikale groeten!

piezo
8 november 2011, 09:34
Als de oorspronkelijke output trafo er nog in zit, is de luidsprekeruitgang bedoeld voor 4 ohm. In de oorspronkelijke Bandmaster kasten zaten 2 stuks 8 ohm luidsprekers, parallel geschakeld.
En voor de luidsprekers maakt het niet uit of de versterker gemaakt is voor Europa of USA.

Koenios
8 november 2011, 13:53
Nou oke, geweldig!
Dan weet ik dat ook weer, en dan ben ik zeker dat ik hem ga kopen. Nu nog even zoeken naar een geschikte cab en dan heb ik denk ik een geweldige versterker!

muziekschuur
8 november 2011, 14:32
Als het een export versie is zou het kunnen dat je hem ook op 220 volt kan zetten.
Eventueel kan het zo zijn dat er wikkelingen op de voeding zitten waardoor die ook op 230v omgesoldeerd kan worden...

Koenios
8 november 2011, 15:57
Okee, dankjullie.
Maar ik begrijp hieruit dat ik de versterker zonder problemen aan kan schaffen? Mits alles in orde is uiteraard;)

the sure thing
8 november 2011, 17:25
Ja geen probleem

Koenios
8 november 2011, 18:21
Awesome, dan heb ik binnenkort een nieuwe oude!

Koenios
8 november 2011, 21:07
Nou heb ik nog een vraag. Wat zou een goede cab zijn voor deze versterker??
Zou ik dan moeten denken aan een Fender cab of zijn er ook goede anderen?

Hij moet dus 4 ohm zijn. Ik snap dus dat wanneer je 2 x 8 Ohm speakers parallel hebt, heb je 4 ohm. Maar wat zijn goede cabs daarvoor? Of moet ik denken aan een kast kopen en daar zelf 2x8 Ohm speakers parallel in hangen?

Thanks!

freddie bassman
8 november 2011, 21:21
wel t mooist met n fender cab en klinkt ook vaag erg goed alleen vind ik ze persoonlijk vaak nogal lomp, k weet niet wat je ermee wilt doen!?

Koenios
8 november 2011, 21:29
Het plan is optreden, studio'en, en uiteraard oefenen voor mezelf.
Ik denk inderdaad dat zo'n cab erg mooi gaat klinken, maar dan moet ik daar ook weer aan zien te komen.
Zelf dacht ik misschien een Tube Town 2x12 kast te kopen en daar dan 2 8 Ohm speakers parallel in te schakelen.
Echter ben ik totaal geen techneut, dus weet ik niet of dat resultaat nou echt geweldig gaat zijn. Dus vroeg ik mij toch af of iemand misschien een "kant en klaar" cab weet wat mooi een Fender weergeeft en de warmte van de klank van deze prachtige top kan weergeven.

freddie bassman
8 november 2011, 21:35
hoeveel watt is je amp trouwens?

Koenios
8 november 2011, 21:42
Is een 40 watter.


Uit de weerstand FAQ heb ik dit overigens opgemaakt:
Een top met 4 ohm, kan opzich op een 8 ohm speakerkast.

Heb ik dat juist of niet?

freddie bassman
8 november 2011, 21:49
ohja natuurlijk, ik had niet gelezen dat t n bandmaster was. Ik speel met mn bassman ook altijd over n 8 ohm cab maar beter is wel n 4 ohm cab lijkt me.

Zou ook ns kijken om 2 coole speakers te kopen en die in n handelbaar cabinet te zetten.

Koenios
8 november 2011, 21:51
Zou ook ns kijken om 2 coole speakers te kopen en die in n handelbaar cabinet te zetten.

Ja heb ik over nagedacht. Probleem is dat ik geen klap verstand heb van elektronica. Hoe makkelijk is het om zoiets (erg goed) in elkaar te zetten?

freddie bassman
8 november 2011, 21:58
opzich niet super moeilijk maar k zou t dan iig niet zelf gaan doen, maar iemand die kan solderen moet tog wel te vinden zijn, eventueel bij de muziek winkel mischien?!

Koenios
8 november 2011, 22:28
Ja dat zou opzich zeker een optie zijn.
Ik zal is gaan kijken.

Nou had ik dus nog die vraag van daarnet, over of je een 8 ohm cabinet op een 4 ohm top kan aansluiten zonder problemen of kwaliteitsverlies?

flo123
8 november 2011, 23:53
Een 8 ohm cabinet kan zonder problemen op een 4 ohm Bandmaster. Ik doe nu hetzelfde.
Dit is wel iets lager in maximaal volume dan een 4 ohm cabinet maar gaat alsnog keihard.
Voor de de eindbuizen is het wat prettiger om een 4 ohm cabinet te hebben maar of het qua levenduur nu echt zoveel uitmaakt weet ik niet precies.
De klankkleur is ook iets anders dan met een 4 ohm cabinet. Of je dat beter vindt klinken of niet is volledig subjectief.

Jensen speakers zijn iets minder schel (dan bijvoorbeeld Celestion V30s) en passen best goed bij een Fender Bandmaster merkte ik laatst. Ik heb nu een 8 ohm 2x12 Brunetti cabinet met Jensen C12Ks erin.

Koenios
9 november 2011, 00:12
Okee, dan ga ik gewoon een mooi cab uitzoeken.
Even kijken of er iemand in de buurt is die mij zou kunnen helpen met het fabriceren van een mooi bakkie!

bass blom
9 november 2011, 08:41
of kopen?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143288-Grote-kleine-ergernissen-3&p=2736201&viewfull=1#post2736201

Koenios
9 november 2011, 16:27
of kopen?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143288-Grote-kleine-ergernissen-3&p=2736201&viewfull=1#post2736201

Thanks voor de tip, ik zal m is een pm sturen ;)

fredv
9 november 2011, 20:56
60's Fender Bandmaster cabinetten met 2x12 speakers zijn nog wel redelijk aan te komen (hou ebay.de in de gaten), kun je ook je top leuk op vast schroeven. Die zijn altijd 4 ohm, dus goed voor je bandmaster.

Let op dat het geen Bassmancabinet is: daarbij zitten de schroefgaten dichter bij elkaar, en kun je geen bandmaster op vast zetten.
Ik heb zelf - qua vastschroeven dan - een mismatch: 64-er bassmantop met 65-er bandmastercab; qua ohmage prima matchoverigens -

(dus mocht je een bassman-cab tegenkomen.......)

allochthomas
9 november 2011, 23:14
Arjen van giablo even een mailtje sturen(post op het forum onder toneblo) die kan je een hele mooie cab bouwen. Hij heeft er zelf ook 1tje gebouwd voor zijn 64 bandmaster

The Running Man
9 november 2011, 23:27
Arjen van giablo even een mailtje sturen(post op het forum onder toneblo) die kan je een hele mooie cab bouwen. Hij heeft er zelf ook 1tje gebouwd voor zijn 64 bandmaster

+1
Heeft onze bassmancab ook gebouwdhttp://www.giablo.nl/data/storage/attachments/b892b0abd0a97654d46cf2cca6d4326d.jpg

freddie bassman
10 november 2011, 20:37
2 oude oxfordjes zou ook te gek zijn!

piezo
10 november 2011, 22:27
2 oude oxfordjes zou ook te gek zijn!Vind je die dan zo geweldig?