PDA

View Full Version : Loop of sloop?



freddie bassman
7 november 2011, 21:28
Ik heb n geloso hifi?! ampje, er komt tone uit maar het word overheerst door ruig en brom/stoor geluiden.
Hij lijkt wel lekker te klinken maar het is moeilijk te horen zo.
3 voorversterker buisjes ecc 83 en 81 volgendsmij en 2 eindbuizen el503

Is dit de moeite waard om op te knappen? Iemand ervaring mee? kostenplaatje?

Volgendsmij is het deze alleen dan de aan uit/standby knoppen horizontaal!
http://www.chambonino.com/gelhead.jpg

Stef

bass blom
7 november 2011, 21:36
tja, vroeger bekend als goedkope versterkers voor de sprekert langs de lijn bij amateur voetbal.
nu wat gehyped voor gitaar.
ik zou er geen geld in stoppen.

Bernardduur
7 november 2011, 22:58
Heb er recent een onder handen genomen

Heerlijke ampjes! Geluid erg close aan de Ampeg lijn, erg erg lekker! Heeft zeker wel wat TLC nodig :)

Frits van Mourik
7 november 2011, 22:58
Waren ook populair op de kermis...
En nieuwe EL503's kun je wel vergeten!

Midwolda
7 november 2011, 23:02
Nou, je kunt er mooie dingen mee bouwen hoor... klik op WoodFace in m'n sig!

cluseau
7 november 2011, 23:18
Recent zo'n dingetje opgeknapt voor een bluesharp speler, met master volume en al. Eigenaar is er toch wel over te spreken hoor en dit exemplaar ziet er nog erg netjes en compleet uit. Kort geleden had ik nog een gretige liefhebber voor je geweten. Inmiddels is hij voorzien van een bijzonder stukje antiek.

cluseau
8 november 2011, 11:22
Kreeg toevallig net een linkje van de eigenaar. Robin, de man met de bluesharp speelt met hart en ziel de sterren van de hemel.....over de gemodificeerde Geloso 1070. De mastervolume was echt nodig om de drummer niet te overstemmen ;).


http://www.youtube.com/watch?v=qJlfQL_6mvg

MarkS
8 november 2011, 13:01
Waren ook populair op de kermis...
En nieuwe EL503's kun je wel vergeten!

Volgens mij zijn er ook Geloso's met EL84/34 eindpitten.

cluseau
8 november 2011, 17:42
Volgens mij zijn er ook Geloso's met EL84/34 eindpitten.


Klopt, EL509, EL503 EL84, EL34, zelfs transistor eindtrappen met een uitgangstrafo zijn door Geloso gemaakt, kortom wat heeft Geloso niet gemaakt. Er zijn er ook welke op 12/24V werken met een vette oscillator om de gelijkspanning naar hoge wisselspanning om te zetten, niet te tillen. Hoeveel stroom dat van de accu's vraagt? Veel....heel veel.

jacky
8 november 2011, 19:27
Kreeg toevallig net een linkje van de eigenaar. Robin, de man met de bluesharp speelt met hart en ziel de sterren van de hemel.....over de gemodificeerde Geloso 1070. De mastervolume was echt nodig om de drummer niet te overstemmen ;).


http://www.youtube.com/watch?v=qJlfQL_6mvg

goeie harp speler ampie klinkt prima maar dat ligt niet aan de spullen ;-)
gitarist ....tja

freddie bassman
8 november 2011, 21:11
leuke ombouw Midwolda!

Ik weet dat de 503s zeldzaam zijn maar ik kan er nog wel aankomen, er zitten nu phillips miniwatts is schijnen wel kwaliteitsbuisjes te zijn.
Binnekort ns door laten meten, moet toch nog naar de versterkerboer om wat te laten repareren!

Mischien ook ns kijken wat hij er van denkt.

Frits van Mourik
9 november 2011, 01:10
Wel sodeju...
Als jij nog aan EL503 NOS NID kan komen, hou ik me aanbevolen!

freddie bassman
10 november 2011, 20:42
Wat houd NID in?

Ik weet nog wel iemand maar die heeft ze niet voor de verkoop, iig niet voor onbekenden..


heb voor de gein ns ingetypt op marktplaats en hans heeft er ook nog n paar te koop ( wel bebruikt) !

(in wat voor amps gebruik je ze dan?)

Frits van Mourik
11 november 2011, 00:11
NID = nieuw in doos...NIB was wellicht duidelijker geweest, sorry!

Ik zoek er vier voor in 'n Faylon-amp.

Agent_Smith
11 november 2011, 08:10
Klopt, EL509, EL503 EL84, EL34, zelfs transistor eindtrappen met een uitgangstrafo zijn door Geloso gemaakt, kortom wat heeft Geloso niet gemaakt. Er zijn er ook welke op 12/24V werken met een vette oscillator om de gelijkspanning naar hoge wisselspanning om te zetten, niet te tillen. Hoeveel stroom dat van de accu's vraagt? Veel....heel veel.

Ja, ik heb al jaren een G-215 (2x EL84) staan. Ooit wil ik nog om gaan bouwen naar een tiny terror achtig iets. Ooit...als ik nog eens tijd over heb... :)

robq
2 juli 2012, 17:34
Eindbuizen el503 worden niet meer gemaakt en zijn uiterst zeldzaam en dus heel duur. Ik zou restauratie niet meer overwegen, het is tenslotte niet eens een echte guitar amp.

cluseau
2 juli 2012, 17:41
Ik zou restauratie niet meer overwegen, het is tenslotte niet eens een echte guitar amp.

Waarom niet? Er zijn heel wat mensen die er dik tevreden over zijn hoor of zelfs naar op zoek zijn. Dit zijn PA amps en hebben een breder berijk dan een echte gitaaramp. Twee octal voetjes en een setje EL34 erin en je hebt een perfect bakkie. Bovendien een breed scala aan mogelijke impedantie's. Wil je een echte gitaaramp ervan maken kan dat ook met enkele aanpassingen gedaan worden.

tommus42
2 juli 2012, 19:59
Ik heb een uitgangstrafo voor twee EL503's (FBT uit de jaren '60), is die geschikt voor twee EL34's?
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik de EL503's verpatst, maar het is een mooie trafo.

nico verduin
2 juli 2012, 21:20
ff de impedantie bepalen: http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=145_146

cluseau
2 juli 2012, 22:46
Ik heb een uitgangstrafo voor twee EL503's (FBT uit de jaren '60), is die geschikt voor twee EL34's?

Dat hangt van meerdere factoren af, de trafo kun je met Nico zijn omschreven methode bepalen. Verder is de toegepaste voedingsspanning mede bepalend voor de uitgangsimpedantie van de eindtrap. Hoe hoger de voedingsspanning des te hoger moet de primaire impedantie zijn. Als je de Umax, Imax en Pmax van de gebruikte buis weet kun je daaruit de gewenste uitgangsimpedantie bepalen en weet je wat voor trafo je kan toepassen. Zie je die berekeningen allemaal niet zitten kun je uitgaan van de datasheets.

tommus42
3 juli 2012, 10:19
Let's start measuring
1. Put the AC voltage on SEC
2. Measure the voltage (AC) on SEC and write this down
3. Measure the voltage on PRI and write this down
4. Divide the value of PRI by the value if SEC. What you have calulated is the number of turns PRI for one turn of SEC. Turns ratio
5.Multiply the turnsratio to the power of 2. You now have the impedance of the OT if there is a load of 1 ohm on the SEC
6. If you are using a load of 8 ohm on the SEC, multiply the value from 5 with 8.

Dit begrijp ik niet. power, is dat de spanning die je op de secundaire zet?

Ik zal op zoek naar een datasheet, gelukkig heeft ie 4, 8 en 16 ohm taps aan de secundaire kant, maakt het wat minder kritisch met een 8 ohm speakerkast.

cluseau
3 juli 2012, 10:24
Dit begrijp ik niet. power, is dat de spanning die je op de secundaire zet?

Neem de 16 ohm aansluiting en zet daar de 6,3V~ spanning van je gloeidraden op. Meet die spanning in aangesloten toestand. Meet dan de spanning tussen de twee anode aansluitingen. Pasop, die kan flink uitpakken. Deel de spanning op de anodeaansluiting door de gemeten spanning op de 16 ohm kant. Je hebt nu de transformatieverhouding. Neem dit getal in het kwadraad en je hebt de impedantie verhouding Raa tov de 16 ohm aansluiting.

tommus42
3 juli 2012, 10:58
Ah, kwadraat, hartelijk dank!