PDA

View Full Version : Deel van de brug zit los



niekrhcpniek
7 november 2011, 21:34
Ik was bezig met een nieuw setje snaren op mijn gitaar te zetten. Maar toen viel me het volgende op.

Het bruggedeelte van de dunne e snaar ligt een stuk lager dan die van de andere snaren (ik weet niet precies hoe het onderdeel heet). Dat was al zo toen de snaar er nog op zat, toch wel best storend soms met spelen. De snaar zelf lag daardoor dus ook lager.
Nu ben ik er dus ook achter gekomen dat het heel erg losjes zit in verhouding met de andere, maar ik weet niet goed wat ik ermee moet doen voordat ik weer nieuwe snaren erop zet.

Hier twee foto's. Het hoogte verschil is op de foto een stuk minder te zien dan in werkelijkheid.

http://i41.tinypic.com/2ronpxs.jpg

http://i42.tinypic.com/nzod92.jpg

wireman
7 november 2011, 21:38
Gewoon een goeie afstelbeurt geven en misschien wat veertjes vervangen.. Niks ernstigs.. De brugzadels (zo heten die ´dingen´) horen onafhankelijk van elkaar te kunnen bewegen. No worry.. Hij staat gewoon wat vreemd afgesteld that's all..

bass blom
7 november 2011, 21:41
ja is niks kapot, de snaar trekt het zadel op zijn plek.
hij kan wel wat hoger ja die hoge E.
heb je een klein inbusboutje voor nodig.

niekrhcpniek
7 november 2011, 21:49
Hij heeft gelukkig wel altijd op zijn plek gezeten, maar het zag er een beetje vreemd uit dat ik het zo ver kon bewegen.
Maar wat moet ik er precies aan doen zodat de brugzadel weer wat hoger komt te zitten, zodat alle snaren weer op een hoogte zitten?

bass blom
7 november 2011, 21:52
Bij de elektrische gitaar en bas kun je de zadels naar beneden draaien met een inbussleutel.

http://www.donhofstee.nl/images/zadelselectr.jpg

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

niekrhcpniek
7 november 2011, 21:57
Helemaal super! Helaas heb ik nu geen inbussleutel hier, dus dan maar in het weekend. Hoop dat dan alles opgelost is.

Hendriks
7 november 2011, 22:03
Maar wat moet ik er precies aan doen zodat de brugzadel weer wat hoger komt te zitten, zodat alle snaren weer op een hoogte zitten?

De snaren moeten juist niet op dezelfde hoogte zitten , de hals is bol (radius heet dat ) de hals is bij de E ook lager dan bv de G , de snaren lopen min of meer evenwijdig aan de hals , dus ook bol , de zadels staan niet mooi recht op de brug , dus even afstellen.

wireman
7 november 2011, 22:04
Tipje:

Ga gewoon een keer langs een kenner.. Zelf je instrument ontdekken is helemaal okee, maar doe dit wel onder begeleiding met de nodige leermomenten.. Anders zul je er misschien spijt van krijgen.. gooi er desnoods een tientje of drie tegenaan en laat het goed doen.. Ga langs een winkel of luthier en laat m een keer goed afstellen en intoneren.. Daar zul je profijt van hebben ipv maar op de gok zelf wat te gaan klooien.. het gaat namelijk niet alleen om hoogte en een timmermansoog..

succes!

niekrhcpniek
7 november 2011, 22:36
De snaren moeten juist niet op dezelfde hoogte zitten , de hals is bol (radius heet dat ) de hals is bij de E ook lager dan bv de G , de snaren lopen min of meer evenwijdig aan de hals , dus ook bol , de zadels staan niet mooi recht op de brug , dus even afstellen.

Ja, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde. Ik verwoorde het verkeerd. De lage e lag in verhouding lager dan de andere snaren, dus die moest in verhouding weer goed komen te liggen

niekrhcpniek
7 november 2011, 22:38
Tipje:

Ga gewoon een keer langs een kenner.. Zelf je instrument ontdekken is helemaal okee, maar doe dit wel onder begeleiding met de nodige leermomenten.. Anders zul je er misschien spijt van krijgen.. gooi er desnoods een tientje of drie tegenaan en laat het goed doen.. Ga langs een winkel of luthier en laat m een keer goed afstellen en intoneren.. Daar zul je profijt van hebben ipv maar op de gok zelf wat te gaan klooien.. het gaat namelijk niet alleen om hoogte en een timmermansoog..

succes!

Misschien heb je daar wel gelijk in, maar hoe wil ik anders zelf ooit iets ervan te weten komen? Want in de gitaarwinkel kan ik natuurlijk niet meekijken anders verdienen ze er natuurlijk ook niks maar aan.
Maar kan ik dan niet alleen die zadel iets hoger draaien en dan de snaren erop zetten? Aangezien ik zaterdag moet optreden en ik dan graag op deze gitaar wil spelen

bass blom
7 november 2011, 22:41
Misschien heb je daar wel gelijk in, maar hoe wil ik anders zelf ooit iets ervan te weten komen? Want in de gitaarwinkel kan ik natuurlijk niet meekijken anders verdienen ze er natuurlijk ook niks maar aan.
Maar kan ik dan niet alleen die zadel iets hoger draaien en dan de snaren erop zetten? Aangezien ik zaterdag moet optreden en ik dan graag op deze gitaar wil spelen

tuurlijk kan je dat zelf.
het enige probleem kan het inbus sleuteltje zijn.
dat is meestal in een inch maat en haal je dus niet bij gamma etc.
maar daar kom je vast wel uit.
als die boutjes niet verroest zijn is het een eitje.

Jeroen_K
7 november 2011, 23:56
Tipje:

Ga gewoon een keer langs een kenner.. Zelf je instrument ontdekken is helemaal okee, maar doe dit wel onder begeleiding met de nodige leermomenten.. Anders zul je er misschien spijt van krijgen.. gooi er desnoods een tientje of drie tegenaan en laat het goed doen.. Ga langs een winkel of luthier en laat m een keer goed afstellen en intoneren.. Daar zul je profijt van hebben ipv maar op de gok zelf wat te gaan klooien.. het gaat namelijk niet alleen om hoogte en een timmermansoog..

succes!

Ik snap wat je bedoeld, maar wat kan er mis gaan als hij zn brug gaat afstellen... Gewoon lekker zelf doen, ervaring krijg je alleen maar door het te doen, niet door te kijken.

Gewoon goed inlezen en je hoofd erbij houden, dan kan je alles proberen wat je wil. Gaat het mis? Komt wel weer goed.

FruscianteFan
8 november 2011, 00:11
Gewoon een beetje op gevoel de hoogtes instellen en als je spelenderwijs merkt dat het niet lekker zit, gewoon aanpassen.

Zorg in elk geval wel dat de twee inbusjes per zadel even hoog staan.

oigun
8 november 2011, 00:56
Gewoon een beetje op gevoel de hoogtes instellen en als je spelenderwijs merkt dat het niet lekker zit, gewoon aanpassen.

Zorg in elk geval wel dat de twee inbusjes per zadel even hoog staan.

Yep, zolang je de halspen voorlopig maar met rust laat kan je niks onherstelbaar slopen...

niekrhcpniek
8 november 2011, 01:01
Dan zal ik het dit weekend maar eens proberen en anders toch maar naar de gitaarshop.
Misschien een hele domme vraag, maar moet ik eerst er snaren opzetten?

wietse
8 november 2011, 09:07
Dan zal ik het dit weekend maar eens proberen en anders toch maar naar de gitaarshop.
Misschien een hele domme vraag, maar moet ik eerst er snaren opzetten?

ja, anders zie je toch niet wat er gebeurt met de actie?

Buzzel
8 november 2011, 09:32
Misschien heb je daar wel gelijk in, maar hoe wil ik anders zelf ooit iets ervan te weten komen? Want in de gitaarwinkel kan ik natuurlijk niet meekijken anders verdienen ze er natuurlijk ook niks maar aan.
Maar kan ik dan niet alleen die zadel iets hoger draaien en dan de snaren erop zetten? Aangezien ik zaterdag moet optreden en ik dan graag op deze gitaar wil spelen

Ik ken wel een winkel waar ze dat doen. gitaar op de toonbank kan je er bij gaan zitten met een barkruk een beetje kletsen en zo :ok:

Ik denk dat als je de handleiding van donhofste (dat linkje eerder) volgt je al een heel eind komt. Van de hals zou ik nog even afblijven. Zulk soort bruggen zijn makkelijk af te stellen.

wireman
8 november 2011, 12:05
Dat zeg ik.. zelf je gitaar ontdekken is helemaal okee... Het enige wat ik bedoel is een totale check-up zou misschien wenselijk zijn. Je kan ook zelf aan een auto gaan sleutelen, maar daar moet ook eens per jaar een APK op toch?.. Ik breng mn gitaar sinds dit jaar ook gewoon voortaan ieder jaar naar Sander de Gier.. Gewoon omdat het verschil gewoon zo goed te merken is.. en daar profiteer je dan weer een jaar van. Misschien ga ik het ooit zelf nog leren, maar ik vind het voorlopig best zo..

En in sommige winkels kan je idd gewoon meekijken.. vaak is het echt niet de know how, maar puur een inplanning en tijdsding.. men zet de gitaar weg en gaat eraan werken als ze tijd hebben.. Soms doen ze het meteen en kan je gewoon meekijken.. Het zijn gitaargekken en wat is nou mooier dan praten over je vak?.. Mijn ervaring is dat je zelfs goeie tips krijgt ipv geheimzinnig gedoe.. Wat je zelf al zei.. In jouw beleving moesten de brugzadels op gelijke hoogte... daar ga je al... Doe je het op die manier zelf.. dan blijf je klooien... allemaal van die dingen die je net moet weten..

maar hee... het is jouw gitaar....


Misschien heb je daar wel gelijk in, maar hoe wil ik anders zelf ooit iets ervan te weten komen? Want in de gitaarwinkel kan ik natuurlijk niet meekijken anders verdienen ze er natuurlijk ook niks maar aan.
Maar kan ik dan niet alleen die zadel iets hoger draaien en dan de snaren erop zetten? Aangezien ik zaterdag moet optreden en ik dan graag op deze gitaar wil spelen