PDA

View Full Version : Wat is dit voor 'n fasedraaier?



SimonS
7 november 2011, 10:19
Hoi, ik kwam deze fasedraaier tegen in een versterker, en kom 'm nergens anders tegen. Wie kan me helpen, wat is dit?

http://img717.imageshack.us/img717/1152/welkefasedraaierisdit.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/717/welkefasedraaierisdit.jpg/)

Misschien heb ik ook wel een fout gemaakt bij het reverse engineeren van deze amp, maar goed, dat hoor ik graag :)

guitarnijboer
7 november 2011, 11:10
Dit lijkt mij een 'paraphase' fasedraaier waarbij de tweede triode wordt aangestuurd door het geïnverteerde signaal van de eerste. Weet je zeker dat de weerstand van 27K niet 2K7 is? Dat zou logischer zijn. (Of de twee 100K weerstanden na de koppel condensator zouden 1M moeten zijn)

Met 100K en 27K als spanningsdeler heb je wel een hele grote ingangspanning op je tweede triode.

Edit: laat maar. Ik zie nu dat er een puntje tussen de 2 en de 7 staat. Het schema klopt dus.

SimonS
7 november 2011, 23:35
Hoi! Dankje voor je antwoord. Een paraphase fasedraaier dus!

Okay, nu ik weet waar je op moet zoeken kom k inderdaad deze fasedraaier tegen. Als ik het principe goed begrijp, en in blokkendiagrammen denk: is eigenlijk de eerste triode eigenlijk nog onderdeel van de preamp en tweede triode enkel in bedrijf om de fase te draaien (de eigenlijke fasedraaier).

Meer gain dus? Is dit de filosofie achter het gebruik van deze fasedraaier? Of is dit te snelle conclusie?

(PS beroerde jpeg compressie door imageshack zeg...)

gvanoosteren
9 november 2011, 00:37
je kunt een andere fasedraaier maken, waarbij je maar één triode gebruikt...
(zie topic over ubercharger pag 9)

guitarnijboer
9 november 2011, 09:17
je kunt een andere fasedraaier maken, waarbij je maar één triode gebruikt...
(zie topic over ubercharger pag 9)

Lijkt me in dit geval geen goed idee:

Dit is als ik het goed heb een bestaande versterker waarin deze fasedraaier zit. Deze fasedraaier heeft een gain (versterking) van ruim 40x. De cathodyne fasedraaier versterkt niet (gain is iets minder dan 1)

Je kunt ze dus niet zomaar uitwisselen. (er zijn nog wel meer verschillen trouwens)