PDA

View Full Version : Band battle tips?



Ijselrobo 07
5 november 2011, 15:42
op 24 november (dit jaar) is het grote debuut optreden van mijn band (verwachting is tussen de 400 en 500 man). alleen, is dit niet een "gewoon" optreden, maar een band battle. naar schatting gaan er tussen de 5 en de 7 bands spelen (inclusief ons) en iedere band krijgt 20 minuten speeltijd (dus exclusief het opbouwen en het praten tussendoor)
nu hebben we deze nummers ingestudeerd:
- Eigen nummer (een lekker en snel nummer om ons optreden mee te beginnen)
- Snow (cover Red hot chili peppers)
- Lithium (cover van nirvana)
- Eigen nummer (een rustig nummer)
- One man solo (de lead gitarist (ik) speelt zo'n 3 min. op angus young steil wat riffjes zodat de rest van de band wat kan bijkomen, stemmen en de pianist zich klaar kan maken)
- Eigen versie van het nummer partyrock

Natuurlijk zou het geweldig zijn als ons debuut optreden eindigt op een 2e of 3e plaats.
we snappen natuurlijk wel dat we ons professioneel moeten opstellen en er een beetje bij moeten bewegen, maar heeft iemand misschien wat tips voor ons om die 2e of 3e plaats binnen te halen?

Grtz.
Ijselrobo (Luc)

sideburns
5 november 2011, 15:52
Deftig oefenen en goed spelen:crazyhappy:

Robin...
5 november 2011, 18:37
Als je op het podium sta moet er veel energie zijn ,dus zoek elkaar op en heb interactie met elkaar. Kijk het publiek ook recht in de ogen aan. En stem je instrumenten goed. dan denk je nu vast logisch ,maar ik zie heel vaak bandjes die helemaal vals gestemd zijn.

Ook zal ik zelf niet voor de winst gaan ,maar gewoon lol hebben op het podium dan speel je veel lekkerder. Je hoeft niet 2e of 3e te worden. Als je goed speelt en je hebt het naar je zin dan gaat het publiek vanzelf los en word je meer gevraagd.

Mitch
5 november 2011, 19:13
Die "One man solo" zou ik er écht uitgooien, dat kun je niet doen in een 20m wedstrijdje.

Robin...
5 november 2011, 20:10
Die "One man solo" zou ik er écht uitgooien, dat kun je niet doen in een 20m wedstrijdje.

Mee eens.
Ik zou dan jammen met ze'n alle in de stijl waar je het liefst mee soleerd.

Dribbel_
5 november 2011, 20:37
Weg met die solo inderdaad daar zit niemand op te wachten

Ijselrobo 07
5 november 2011, 20:57
hmm, jha, oke, eigenlijk hebben jullie wel gelijk, dan laat ik die solo wel weg ;)

aaronstonebeat
5 november 2011, 21:04
Helemaal mee eens.
En waarvan zou de band in een optreden van 20 minuten moeten bijkomen :dontgeti:

Of het zou echt al een geniale solo moeten zijn zoals hier (vanaf 2:20 ongeveer gaat Nigel in een baan om de aarde en de rest kan even stoom afblazen):


http://www.youtube.com/watch?v=R_aDQ7ZCo8M&feature=related

Mitch
5 november 2011, 21:10
Goed zo ;) Maar serieus, waarvoor moet de pianist zich klaarmaken? Ik word wel nieuwsgierig. Bij ons in de band doe ik zowel gitaar als toetsen en dan heb ik soms (met al dan niet omstemmen naar drop D of instellen van effecten én schakelen van patch op de synthesizer) écht een half minuutje nodig om alles vóór een nummer voor elkaar te krijgen, maar meer ook echt niet.

Ijselrobo 07
5 november 2011, 21:20
die one man solo hadden we eigenlijk ingevoerd omdat ik eventjes gek wilde doen, en omdat de rest dan even wat kon drinken, instrumenten stemmen en de pianist effekes het goede geluidje op z'n piano kon opzoeken en wat kon inspelen. maarja, ik zal het er morgenvroeg nog even over hebben met de rest van de band ;)

Mitch
5 november 2011, 21:30
"Inspelen"?!?! Oké, dit is écht het eerste optreden hè? Cute :D

Ijselrobo 07
5 november 2011, 21:59
"Inspelen"?!?! Oké, dit is écht het eerste optreden hè? Cute :D

mwah.. het eerste grote optreden, we hebben voor de zomer bij een diploma-uitreiking 3 nummers moeten spelen en daar kregen we het muziek-lokaal om lekker in te spelen, en toen hebben we geleerd dat als we lekker inspelen, we beter spelen :D

Robin...
6 november 2011, 00:02
mwah.. het eerste grote optreden, we hebben voor de zomer bij een diploma-uitreiking 3 nummers moeten spelen en daar kregen we het muziek-lokaal om lekker in te spelen, en toen hebben we geleerd dat als we lekker inspelen, we beter spelen :D

Je kan er ook je setlist op maken :) Eerst nummers die je al heel goed kan spelen en daarna wat rustige nummers voor de dynamiek, en daarna de moeilijke nummers die de mensen rechtstreeks het zaaltje uit blaase. Zo doe ik het dan met mijn setlist.

zoon van Piet
7 november 2011, 14:35
die one man solo hadden we eigenlijk ingevoerd omdat ik eventjes gek wilde doen, en omdat de rest dan even wat kon drinken, instrumenten stemmen en de pianist effekes het goede geluidje op z'n piano kon opzoeken en wat kon inspelen. maarja, ik zal het er morgenvroeg nog even over hebben met de rest van de band ;)

weg ermee! Die solo is nergens goed voor en de hele band verliest zo de vibe van het optreden.
En ik zou zeker niet openen met een eigen ( lees: onbekend, lees: onbemind) nummer als je covers op de lijst hebt. Er lekker inknallen met iets dat mensen kennen. en weer eruitknallen met iets dat ze kennen. En hopen dat je de tijd daar tussenin de aandacht vast kan houden - wat niet lukt met een gitaarsolo..

lindstrom
7 november 2011, 14:53
Die "One man solo" zou ik er écht uitgooien, dat kun je niet doen in een 20m wedstrijdje.


Mee eens.
Ik zou dan jammen met ze'n alle in de stijl waar je het liefst mee soleerd.


Weg met die solo inderdaad daar zit niemand op te wachten


weg ermee! Die solo is nergens goed voor en de hele band verliest zo de vibe van het optreden.


Ook ik deel deze meningen! zo'n "solo" komt erg wannabe over, helemaal als je maar 20 min speelt. hiermee distangeer je je van je bandmaten en kom je erg arrogant over.
Nee beter doe je dat niet.

Verder is het gewoon zaak om de muziek strak te spelen en een performance neer te zetten.

Liquid_Metal
7 november 2011, 15:34
"Inspelen"?!?! Oké, dit is écht het eerste optreden hè? Cute :D

Haha daar lijkt het wel op ja. Inspelen doe je voordat je op de planken komt.
Zeker de eerste keer zal er een hoop spanning zijn en voor bandwedstrijden is de stress altijd nog ietsje hoger. Zorg dat je met makkelijke maar sterke nummers begint. Je hebt dan tijd om te wennen zonder wat te verprutsen (vingers werken niet goed met veel adrenaline). De technische nummers met fancy solo's komen dus daarna.
Het is belangrijk om strak te spelen, maar veel fouten worden echt niet opgemerkt. Het is dus misschien belangrijker om een goede show neer te zetten: kijk je publiek aan, doe gekke dingen tussendoor, maak interactie met je bandleden. Het is afhankelijk van het genre maar elke muziekliefhebber kijkt liever naar een mooie show dan artiesten die met zichzelf bezig zijn.

marter544
7 november 2011, 15:47
Inspelen? Ik heb aardig wat optredens gedaan maar dat doe ik eigenlijk nooit.. Gewoon starten met een simpel nummer dat je slapend nog kan spelen, na dat nummer ben je wel ingespeeld.

Liquid_Metal
7 november 2011, 17:16
Ik warm altijd op, maar das voor je het podium opgaat.

Rutger
8 november 2011, 09:51
Ervaring is dat bij bandbattles die band wint die het meeste opvalt en vermaakt. Het gaat dus niet alleen om goed en strak spelen, maar des te meer om leuke pakkende liedjes, veel energie, een leuke show, scherpe communicatie en lekkere wijven. Je moet erbij staan alsof je zelf gelooft dat je wat te brengen hebt (neem jezelf niet te serieus), je weet dat iedereen in de zaal dat nodig heeft en dat je dat ook overtuigend doet in die 20 minuten. Het maakt niet uit wat je brengt, als het maar vermaakt!

Op dit punt scoren die lekkere wijven meestal erg hoog. Gewoon op elke hoek van het podium eentje, liefst in lingerie, een beetje meedansend op jullie muziek, ze hoeven niet eens te zingen!

Ijselrobo 07
10 november 2011, 20:40
en hoe zouden mensen reageren als we zo'n "stunt" uithalen als ac/dc heeft gedaan?
met het 4e nummer redelijk rustig eindigen en van het podium afgaan. mensen denken dan dat je klaar bent en dan een minuut later weer opkomen en nog het laatste nummer spelen (dat bij ons een eigen versie van het nummer partyrock is, dus dat is lekker bekend en energiek)
zie het einde van deze video: (net nummer waar ac/dc normaal op eindigd)

http://www.youtube.com/watch?v=_5dz_0BAJHQ
En het begin van deze video: (sorry, kon de nummers niet in 1 video vinden)

http://www.youtube.com/watch?v=TJKzBWSMUnI

aaronstonebeat
10 november 2011, 20:58
Vind je het einde van 'For those about to rock' nu echt 'redelijk rustig'?

Kweenie, als ik maar 20 minuten had om te spelen, zou ik ook 20 minuten spelen.

barno
10 november 2011, 21:03
wat ik ook niet zou doen, is je spiegelen aan AC DC ...

weten wat je doet als er iets foutloopt on stage. Er vanuit gaan dat dat idd gaat gebeuren en je er vervolgens niks van aantrekken. spreek af hoe je soundcheckt (linecheckt), goede, korte bindteksten of geen. Geen Grappen.
Goed stemmen, strak spelen en dan balanceren tussen volledig loos gaan en nauwgezet de andere bandleden in de gaten houden.

20 minuten zou ik ook punkgewijs aanpakken. 123 nummer en 123 nummer enz... geen gezeik

Harry
11 november 2011, 10:36
precies, gewoon doorspelen. Is in een poep en scheet voorbij, die 20 minuten.
En zo'n einde is leuk bedacht, maar je loopt ook nog eens het risico dat men denkt dat je klaar bent en de pauzemuziek aanzet. Dan kom je er ook niet meer tussen...

pimmetje
11 november 2011, 12:01
Yep... 20 minuten moet je gewoon knallen... geen gedoe.

Luke-wannabe
13 november 2011, 20:11
Als je 20 minuten speelt moet je geen mooie opbouw in je setlist willen. Gewoon in één keer al je kruid verschieten is dan een betere optie denk ik.