PDA

View Full Version : vraagje over effectsloop en de kwaliteit kabels er voor nodig



jules
4 november 2011, 12:14
mijn vraag is simpel, moet ik voor de kabels van mijn line 6 naar de effectsloop van mijn versterker net zon een goede dure kabel gebruiken als voor mijn gitaar naar de line 6 m13? en moet ik voor de uitgang naar de versterker ook zon dure kabel gebruiken of is dit onzin? ik zag namelijk deze kabel bij feedback http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/cordial-cfu-3-pp-2xjack-2xjack/100005587/116387

is dat iets voor de effectloop, of zijn er betere kabels voor je effectsloop te koop??

bass blom
4 november 2011, 12:17
een dure gitaarkabel en dan goedkope effectloopkabels..
(iets met zwakste schakels)
alhoewel het wel weer iets afhangt van of je effectloop serieel of parallel is.
bij par gaat je signaal dan deels door de goekope kabel.

jules
4 november 2011, 12:20
nou ja ik bedoel niet cheap as gewoon goed cabeltje maar niet zo duur als de gitaarkabel. en op mijn statesman amp kan ik kiesen met een knopje of de loop serieel is of parelel ehh wat is het verschil eigenlijk en wat is beter?

bass blom
4 november 2011, 12:43
nou ja ik bedoel niet cheap as gewoon goed cabeltje maar niet zo duur als de gitaarkabel. en op mijn statesman amp kan ik kiesen met een knopje of de loop serieel is of parelel ehh wat is het verschil eigenlijk en wat is beter?

het verschil is dat bij serieel je signaal helemaal door je effect gaat.

parallel mixt het signaal in je versterker, naast je eigen signaal als het ware.

jules
4 november 2011, 12:44
aaa ok en wat is dan beter ??

bass blom
4 november 2011, 12:47
aaa ok en wat is dan beter ??

dat is een complex verhaal.
hangt erg af van welke effx je hebt.
stel je hebt er 1 die alleen aan of uit kan.
serieel is die dan ook alleen aan of uit.
parallel kun je hem dus erbij mixen.
en dat is maar 1 van de dingen.
sommige mensen hebben 2 effectloops en kiezen bewust het ene effect ser en het andere par.

jules
4 november 2011, 12:55
mhhh ik gebruik een m13 multieffect pedaal, ik zou graag dus af en toe over mijn gain kanaal wat willen boosten of er wat delay aan toe voegen via de effectsloop?

kidrock
4 november 2011, 13:10
mijn vraag is simpel, moet ik voor de kabels van mijn line 6 naar de effectsloop van mijn versterker net zon een goede dure kabel gebruiken als voor mijn gitaar naar de line 6 m13? en moet ik voor de uitgang naar de versterker ook zon dure kabel gebruiken of is dit onzin? ik zag namelijk deze kabel bij feedback http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/cordial-cfu-3-pp-2xjack-2xjack/100005587/116387

is dat iets voor de effectloop, of zijn er betere kabels voor je effectsloop te koop??

11,50 vind je dat duur? Ik gebruik Monster gitaar kabels van 60 eurie per stuk. Das pas duur! Maar goed, er zit ook levenslange garantie op, dus heb ik er verder geen omkijken naar. Als ie stuk gaat haal ik gewoon een nieuwe, maar die krengen gaan niet snel stuk. Heb ze zeker al 3 jaar and still going strong :)

Behalve dat een goeie kabel je toon verbeterd, koop je ook een stukje kwaliteit. Zoals ze in het engels zeggen "you get what you pay for".

jules
4 november 2011, 13:12
jaaa voor de gitaarkabel wel maar is dit ook zo significant voor je uitgaande kabel van je pedalboard en de kabels van je effectloop

bass blom
4 november 2011, 13:14
jaaa voor de gitaarkabel wel maar is dit ook zo significant voor je uitgaande kabel van je pedalboard en de kabels van je effectloop

natuurlijk!
een dure kabel van je gitaar naar je pedaal en dan met een goedkope naar je versterker is onzin.

kidrock
4 november 2011, 13:21
jaaa voor de gitaarkabel wel maar is dit ook zo significant voor je uitgaande kabel van je pedalboard en de kabels van je effectloop

Het is toch weer het zwakste schakel verhaal. Waarom zou je investeren in goeie dure gitaarkabels en dat weer teniet doen door goedkoop zooi ertussen te hangen?

jules
4 november 2011, 13:31
nou niet goedkope zooi, ik zat te denken aan een bullet coil kabel voor aan mijn gitaar en dan een planet wave van 12 euro uitgaand of zo

bass blom
4 november 2011, 13:33
nou niet goedkope zooi, ik zat te denken aan een bullet coil kabel voor aan mijn gitaar en dan een planet wave van 12 euro uitgaand of zo

welja joh, gewoon doen.
eigenlijk is een dure kabel alleen zinvol als je alleen die ene kabel gebruikt.
kijk maar eens door wat voor een dun draadje het in een effectpedaaltje gaat.

jules
4 november 2011, 13:37
wat de effectskabeltjes betreft eerst maar eens wachten todat mijn pedal board binnen is mischien ha ik wel verbinden met die george l kabelltjes of zo, thanks voor jullie snelle reacties

kidrock
4 november 2011, 14:26
wat de effectskabeltjes betreft eerst maar eens wachten todat mijn pedal board binnen is mischien ha ik wel verbinden met die george l kabelltjes of zo, thanks voor jullie snelle reacties

George L is degelijk spul (mits goed aangesloten als je voor de doe-het-zelf patch kabels ga). Die gebruik ik ook op mijn pedalbord en heb daar nooit problemen mee.

Kingfisher
4 november 2011, 16:31
11,50 vind je dat duur? ... Heb ze zeker al 3 jaar and still going strong :)

Behalve dat een goeie kabel je toon verbeterd, koop je ook een stukje kwaliteit. Zoals ze in het engels zeggen "you get what you pay for".

Da's net zoals om de drie jaar dure snaren kopen. Er staat hier ergens een link naar een joetjoep filmpje van een Marshall factory tour, waar de technicus van dienst antwoord op de vraag hoe je best je sound verbetert: door regelmatig van kabel te wisselen. Als je tijdens een optreden op een lus hebt getrapt, is ie stuk. Meet maar eens je oude kabel uit en vergelijk met een nieuwe.

HaroldA
4 november 2011, 16:45
kijk maar eens door wat voor een dun draadje het in een effectpedaaltje gaat.

Daar zit een flinke kooi van Faraday omheen in de vorm van een behuizing.

De gebruikte jack sockets zijn dan veel meer van belang.

bass blom
4 november 2011, 16:48
Daar zit een flinke kooi van Faraday omheen in de vorm van een behuizing.

De gebruikte jack sockets zijn dan veel meer van belang.

ik doel niet op storing.
een dure kabel en dan door dat dunne draadje.. onzin :D

HaroldA
4 november 2011, 16:50
een dure kabel en dan door dat dunne draadje.. onzin :D

Kwaliteit zit niet in de dikte van de kabel, maar in de hoeveelheid storing en capaciteit van de kabel. Een stevige mantel is ook fijn. Dikte kabel is alleen van toepassing als je er hoog vermogen doorheen wil sturen, zoals bij speakerkabel het geval is.

Stevigheid, dikte en capaciteit is niet van toepassing binnen een pedaaltje bij ongeshielde draden.

Baker
4 november 2011, 16:53
Even een tip:

Ik heb laatst deze (http://www.thomann.de/nl/cordial_cti_6_pr_sw.htm)kabels gehaald.
Mooie middenklasser met haakse plug en neutrik pluggen!
En echt niet duur...
Bevallen goed.

kidrock
4 november 2011, 19:36
Da's net zoals om de drie jaar dure snaren kopen. Er staat hier ergens een link naar een joetjoep filmpje van een Marshall factory tour, waar de technicus van dienst antwoord op de vraag hoe je best je sound verbetert: door regelmatig van kabel te wisselen. Als je tijdens een optreden op een lus hebt getrapt, is ie stuk. Meet maar eens je oude kabel uit en vergelijk met een nieuwe.

Das nou ook overdreven. Bij dat goedkope spul van een tientje per stuk, kan ik me dat wel voorstellen. Ik hoor geen achteruitgang, storing of wat dan ook met mijn kabels. Tuurlijk, alles kan een keer stuk, maar Monster geven niet voor niets een levenslange garantie en mocht ik er wel problemen mee krijgen, dan haal ik gewoon een nieuwe gratis en voor niets.

Maleco
7 november 2011, 11:56
Ik vind zelf het verschil tussen zo'n goedkoop kabeltje en een beetje kwaliteit Klotz kabel altijd wel groot en de prijs ook waard.
Het verschil tussen zo'n normale kabel en de high-end dingen hoor ik nog niet en het enige voordeel daarvan lijkt mij de garantie.
Als je zorgt dat je een paar fatsoenlijke kabeltjes hebt, hoeft geen bakken met geld te kosten, dan ben je wel klaar.