PDA

View Full Version : Waarschijnlijk vocht op printplaat (gok op bier), hoe schoon te maken.



Tunes
4 november 2011, 11:00
Heb eeb drumcomputer waar vermoedlijk vocht in is gekomen, nu lees ik dat je die het beste zou kunnen schoonmkane met alcohol (96%).

Andere ideeen hier over ?

Dirk_Hendrik
4 november 2011, 11:03
geen 96%. Dat laat troep achter.
isopropyl alcohol in een elektrostatisch veilige omgeving.

Tunes
4 november 2011, 11:42
Okee, en is dan een polsband (geaard) genoeg om elektrostatisch vrij te zijn ?

guitarnijboer
4 november 2011, 13:33
Ik spoel dat soort dingen gewoon met gedemineraliseerd water.

PA bedrijven gooien mengpanelen waar bier overheen is gegaan gewoon in een badkuip met water, uit laten lekken en twee weken drogen.... klaar.

Psychomantis
4 november 2011, 14:16
Maar roest dat dan niet ofzo?

Buzzel
4 november 2011, 16:31
Maar roest dat dan niet ofzo?

Als je het maar goed droogt zal dat wel meevallen. Maar niet echt subtiel of zo :seriousf:

cluseau
4 november 2011, 18:53
Ik zet vuile versterkers gewoon onder de douche of als het heel erg is stoom ik ze af met een mengsel van 1L water en een lepel soda. Daarna zeker onder de douche. Is wel eens vaker besproken.

Nu gaat het hier natuurlijk over andere elektronica dan een buizenbak maar het blijft het zelfde op statische ontladingen na. Maar als je met water bezig ben is er imo geen sprake van statische ontlading dus ik zou de voorkeur geven aan gloeiend heet water. Daarna goed droogblazen.

Tunes
4 november 2011, 19:50
:???: eenduidig is het niet dus.

Okee gewoon heet water, nog een idee omdat water eerst te koken of maakt dat geen donder uit.
En dan met een doekje, zeker niet pluizig want dan blijft van alles achter.
Of is een kwasje beter ?

Daarna droog blazen met de compressor.

er zit nogal het e.a. aan potmetertje en drukknoppen op, geen water daarbij lijkt mij.
Voor die dan toch maar alcohol en daarna ook zo goed mogelijk droog blazen met compressor ?

Wel veel vragen, maar ik wil het goed doen redelijk zeldzaam en prijzig ding (ddrum3).

cluseau
4 november 2011, 20:15
Tja, het ligt er natuurlijk ook aan wat er op gemorst is, dat is heel belangrijk voor het schoonmaak middel. Isopropyl is natuurlijk wel lekker zuiver maar of je daar suikers mee oplost weet ik niet zeker. Sterke drank is op zich namelijk niet zo'n probleem maar de suikers die erin zitten wel. Die kun je imo het beste te lijf gaan met heet water. Koken is niet nodig hoor, het apparaat zal er geen bacteriele infectie van oplopen :soinnocent:. Voor de potmeters heb je zeker een goed punt, daar zou ik zeker geen water in laten komen. Een beetje contactspray moet toch voldoende zijn. Je hebt hem immers niet in een vat bier laten vallen toch? Neem lekker een haardroger om hem droog te blazen, daarmee verdamp je gelijk de vochtresten lijkt me. Al met al ga je wel iets beginnen waar je zelf het risico voor moet dragen. Wij kunnen alleen maar onze ideeen/ervaringen neerzetten maar jij moet zelf de keuze maken. Probeer eerst op een onschuldig deel wat de effecten zijn op de achtergebleven troep. Begin dan idd met isopropyl, misschien dat het afdoende werkt. zo niet kun je overgaan op drastische maatregelen. Anyway succes.

bass blom
4 november 2011, 20:20
isoprop, 99% is waawaanzinnig goed om rotzooi mee op te lossen en mocht het niet lukken, ff wat verwarmen en het vliegt er af.

Buzzel
4 november 2011, 20:42
Ik zie dit nu en mijn mond valt echt open.

'juaa zet em de versterker onder de douche heur' :dontgeti:

Maar het zal wel goed zijn he :P

Dirk_Hendrik
4 november 2011, 20:56
Ik zie dit nu en mijn mond valt echt open.

'juaa zet em de versterker onder de douche heur' :dontgeti:

Maar het zal wel goed zijn he :P

Ik ben geneigd met je mee te gaan.

Elektronica, in produktieomgevingen, spoelen met demiwater om fluxresten te verwijderen is vrij algemeen aanvaard... met de noot dat het daar dus gaat om klimaatgecontroleerde ruimtes waar echte nattigheid snel weg is en restvocht over een langere tijd kan verdampen. Een douche is, naar mijn mening, echt iets te vlot door de bocht. Anderzijds, Frans heeft z'n jaren ervaring genoeg op zak om dat zelf prima in te kunnen schatten.

Frans heeft ook een punt dat je suikers gemakkelijker met water dan met isopropyl verwijdert. Maar ik zou dat nog steeds liever met kleine hoeveelheden gedoseerd demi water doen dan met een douche.

Wat overigens niet wegneemt dat ik al aardig wat apparatuur onder de kraan heb gehad.... na verwijdering van printplaten en andere elektronica. Puur de behuizingen dus.

Buzzel
4 november 2011, 21:01
Wat overigens niet wegneemt dat ik al aardig wat apparatuur onder de kraan heb gehad.... na verwijdering van printplaten en andere elektronica. Puur de behuizingen dus.

Jahaa das valsspelen he ;) Ik hou ook nog wel eens een behuizing onder de kraan (waterslide decals aanbrengen). Ik geloof best wel dat Frans uit ervaring wel weet wat hij doet, maar ik kan het me gewoon niet voorstellen :)

Tunes
5 november 2011, 09:08
Nou ik heb hem schoon gemaakt, op een bepaalde plek zat behoorlijk wat smeer, precies bij de knoppen dus ik denk dat daar e.a. er in is gelopen.
Het resultaat is echter het zelfde als voor de schoonmaak :(

Er kan niet veel aan de hand zijn, de computer start op en blijft hangen in zijn op start scherm.

Het is niet de rom, ik heb namelijk nog een tweede ddrum3 en heb componenten verwisseld, zodoende kwam ik er achter dat het alleen het bovenste panel kan zijn.
Als ik die op de goede ddrum zet dan doet die het ook niet en zet ik de bovenkant van de goede op de defecte dan doet het wel, ook als ik de rom van de defecte in de goede plaats dan doet het wel.
Conclusie het zit in het panel.

ik breng hem weg en laat het aan de pro over, gelukkig heb ik daar een mannetje voor.

O ja, ik zat op een klein deel van de print iets wat op aanslag leek op 1 van de print banen, bruinige plekken.

cluseau
5 november 2011, 19:03
...... ik kan het me gewoon niet voorstellen :)

Ik jok niet hoor......:seriousf:


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/vies2.jpg


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/vies1.jpg

Psychomantis
5 november 2011, 19:40
Ik jok niet hoor......:seriousf:

Dat ziet er inderdaad veel beter uit, maar heb je met die methode nog nooit iets kapotgemaakt?

cluseau
5 november 2011, 21:26
Dat ziet er inderdaad veel beter uit, maar heb je met die methode nog nooit iets kapotgemaakt?

Gewoon goed drogen voor je er prik opzet. Trafo's kun je net als potmeters beter een beetje ontzien.

Vroeger in de service als KTV monteur gewerkt. Ik kreeg meer dan eens het verhaal te horen dat het bloemenvaasje op de tv was omgevallen en er waarschijnlijk water in de TV was gelopen. Er was gelijk even gekeken of hij het nog doet. Tja, heel even deed hij het nog, gek he! :???:

Plant
5 november 2011, 22:42
Gewoon goed drogen voor je er prik opzet. Trafo's kun je net als potmeters beter een beetje ontzien.

Vroeger in de service als KTV monteur gewerkt. Ik kreeg meer dan eens het verhaal te horen dat het bloemenvaasje op de tv was omgevallen en er waarschijnlijk water in de TV was gelopen. Er was gelijk even gekeken of hij het nog doet. Tja, heel even deed hij het nog, gek he! :???:

Dat schijnen 'ouderen' als kritiek op flatscreens te hebben. Er kan geen gezellig vaasje bloemen meer op staan :seriousf: Liefst nog op een gehaakt kleedje.