PDA

View Full Version : True-bypass pedaal niet meer true-bypass



Tias
3 november 2011, 23:01
Heej allemaal.

Ik was net even aant kutten met mijn Hardwire SC-2.
En toen bleek dat ie niet true-bypass is.
Toen ik bij mijn crunchbox de voeding verwisselde (van 9 naar 16 volt) om te luisteren wat het verschill tussen de voltages was, bleef het signaal ongestoord.
Toen ik dit bij de SC-2 deed viel het signaal gewoon weg.
Gelijk even getest met de Hardwire tuner, maar die was wel true-bypass.

Nu heb ik hem gekocht 2hands bij een muziekwinkel dus garantie heb ik niet.
Maar valt dit op 1 of andere manier te repareren?

Ik heb er geen last van, maar als niet bewezen half autist wil ik wel dat alles het gewoon doet xD.

Groetjes

FruscianteFan
3 november 2011, 23:27
Heej allemaal.

Ik was net even aant kutten met mijn Hardwire SC-2.
En toen bleek dat ie niet true-bypass is.
Toen ik bij mijn crunchbox de voeding verwisselde (van 9 naar 16 volt) om te luisteren wat het verschill tussen de voltages was, bleef het signaal ongestoord.
Toen ik dit bij de SC-2 deed viel het signaal gewoon weg.
Gelijk even getest met de Hardwire tuner, maar die was wel true-bypass.

Nu heb ik hem gekocht 2hands bij een muziekwinkel dus garantie heb ik niet.
Maar valt dit op 1 of andere manier te repareren?

Ik heb er geen last van, maar als niet bewezen half autist wil ik wel dat alles het gewoon doet xD.

Groetjes
En hoe kom je erbij dat die SC-2 TB is? Op de site staat het namelijk niet, terwijl het meestal wel iets is waarmee een fabrikant adverteert.

Tias
4 november 2011, 12:32
http://www.hardwirepedals.com/en-US/products/sc-2
Bij features staat:
True Bypass circuitry preserves your tone in bypass

http://www.youtube.com/watch?v=0pYHTmlxlsQ
1.08

Bij elke review die ik zie word vermeld dat alle hardwire pedaaltjes TB zijn.
Dus vandaar dat ik dan acht dat deze ook TB is.

FruscianteFan
4 november 2011, 12:36
dan had ik niet goed gezocht...

Schijnbaar zijn Blackstars ook true bypass, maar die schakelen met een relais waardoor hij alsnog stroom met krijgen om signaal door te geven. Dunno... misschien?

Tias
4 november 2011, 12:37
http://www.hardwirepedals.com/en-US/products/sc-2
Bij features staat:
True Bypass circuitry preserves your tone in bypass

http://www.youtube.com/watch?v=0pYHTmlxlsQ
1.08

Bij elke review die ik zie word vermeld dat alle hardwire pedaaltjes TB zijn.
Dus vandaar dat ik dan acht dat deze ook TB is.

Mja dat weet ik niet.
Maar wat ik wel weet is dat als de stroom eraf gaat dat ie dan gewoon het signaal moet doorgeven.
En dat doet ie dus niet.

FruscianteFan
4 november 2011, 12:44
Deed-ie dat eerst ook? Als-ie dat nooit heeft gedaan werkt het systeem gewoon iets anders dan je denkt, of liegt HW over de TB. Als het verder gewoon werkt, dan werkt het.

Tias
4 november 2011, 12:46
Mja dat weet ik niet.
Maar wat ik wel weet is dat als de stroom eraf gaat dat ie dan gewoon het signaal moet doorgeven.
En dat doet ie dus niet.

Dat weet ik dus niet.
Dit is de eerste keer dat ik het doe omdat ik normaal nooit een vaste voeding heb gehad.
Ik heb daarna de Tuner van Hardwire geprobeerd, en die had dat probleem weer niet.

Daarnaast is die SC-2 2ehands dus ik denk dat de eerste eigenaar hem daarom verkocht.

bass blom
4 november 2011, 12:46
valt het signaal weg als het pedaal aan of uit staat?
of in beide gevallen..

FruscianteFan
4 november 2011, 12:50
Dat weet ik dus niet.
Dit is de eerste keer dat ik het doe omdat ik normaal nooit een vaste voeding heb gehad.
Ik heb daarna de Tuner van Hardwire geprobeerd, en die had dat probleem weer niet.

Daarnaast is die SC-2 2ehands dus ik denk dat de eerste eigenaar hem daarom verkocht.
Dat zal wel meevallen. Je zegt dat je er geen last van hebt, dus echt hinderlijk zal het niet zijn. Mensen verkopen pedalen omdat ze hen niet bevallen, niet omdat ze kapot zijn. Daar heb je garantie voor...of een geweten.

Kleine opmerking: je reageert steeds met een quote van jezelf. Ik vermoed dat je op 'met citaat reageren' boven het bedoelde bericht klinkt, maar hij zit onderaan elk bericht.

Tias
4 november 2011, 12:53
valt het signaal weg als het pedaal aan of uit staat?
of in beide gevallen..

Signaal valt niet weg als het pedaal aan of uit staat.
Signaal valt alleen weg als er geen stroom op staat (geen batterij en geen voeding).
En met TB zou hij het dan, als het goed is, je geluid moeten doorgeven.
Maar dan geeft ie niks meer.

Tias
4 november 2011, 12:54
Dat zal wel meevallen. Je zegt dat je er geen last van hebt, dus echt hinderlijk zal het niet zijn. Mensen verkopen pedalen omdat ze hen niet bevallen, niet omdat ze kapot zijn. Daar heb je garantie voor...of een geweten.

Kleine opmerking: je reageert steeds met een quote van jezelf. Ik vermoed dat je op 'met citaat reageren' boven het bedoelde bericht klinkt, maar hij zit onderaan elk bericht.

HAHA daar heb ik af en toe last van:P.
Bij de ene site staat ie boven en de ander onder xD.

Maar ik heb er geen last van, maar ik wil het gewoon graag in orde hebben.
En die persoon wist er misschien niets vanaf.

FruscianteFan
4 november 2011, 12:55
Signaal valt niet weg als het pedaal aan of uit staat.
Signaal valt alleen weg als er geen stroom op staat (geen batterij en geen voeding).
En met TB zou hij het dan, als het goed is, je geluid moeten doorgeven.
Maar dan geeft ie niks meer.
Nogmaals, het is vaak wel zo dat TB samengaat met het signaal doorgeven zonder stroom, maar de twee staan los van elkaar.

Tias
4 november 2011, 12:58
Nogmaals, het is vaak wel zo dat TB samengaat met het signaal doorgeven zonder stroom, maar de twee staan los van elkaar.

Ow okej dat wist ik niet.
Maar dan is het wel raar dat van dezelfde serie het ene pedaaltje het wel doet en de andere nie xD.

bass blom
4 november 2011, 13:07
Signaal valt niet weg als het pedaal aan of uit staat.
Signaal valt alleen weg als er geen stroom op staat (geen batterij en geen voeding).
En met TB zou hij het dan, als het goed is, je geluid moeten doorgeven.
Maar dan geeft ie niks meer.

mijn begrip van true bypass is dat als je het pedaal uit zet, dat je signaal dan 1 op 1 doorgaat.
een pedaal dat aan staat kan nooit true bypass zijn, dat doet iets met je signaal, daar betaal je voor :D

Liquid_Metal
4 november 2011, 13:24
Signaal valt niet weg als het pedaal aan of uit staat.
Signaal valt alleen weg als er geen stroom op staat (geen batterij en geen voeding).
En met TB zou hij het dan, als het goed is, je geluid moeten doorgeven.
Maar dan geeft ie niks meer.

En het klinkt prima? Wat is dan het probleem...

Tias
4 november 2011, 14:46
En het klinkt prima? Wat is dan het probleem...

Dat als mijn batterij leeg is hij gewoon het hele signaal blokt ipv doorlaat gaan (zoals hij zou moeten doen).

bass blom
4 november 2011, 15:06
Dat als mijn batterij leeg is hij gewoon het hele signaal blokt ipv doorlaat gaan (zoals hij zou moeten doen).

volgens mij zou je juist moeten twijfelen aan het true in bypass als een bakje aan zonder voeding of met lege batterij het signaal doorgeeft.
dan doet hij het namelijk electronisch in plaats van hardwarematig.

maar ik vraag me nog steeds af of je uberhaupt begrijpt wat true bypass is..

FruscianteFan
4 november 2011, 15:15
Ik weet niet hoor, maar ik heb liever dat een pedaal het helemaal niet doet als er geen stroom op staat. Anders krijg je dat je op het moment suprême ineens heel verrassend je geluid weg is. Als ik dat zou willen, had ik mijn Big Muff nooit hoeven vervangen.

Einzeln
4 november 2011, 15:32
volgens mij zou je juist moeten twijfelen aan het true in bypass als een bakje aan zonder voeding of met lege batterij het signaal doorgeeft.
dan doet hij het namelijk electronisch in plaats van hardwarematig.

maar ik vraag me nog steeds af of je uberhaupt begrijpt wat true bypass is..

Nee hoor wat hij zegt is heel gebruikelijk bij veel TB schakelingen.
http://theguitarfiles.com/files/True_Bypass_Switching.gif

bass blom
4 november 2011, 15:36
Nee hoor wat hij zegt is heel gebruikelijk bij veel TB schakelingen.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTdWw2Vp_wmaeIVXbS5ZJIH7opRf0Wjz 8HglFzecn7_dPPpvfu5xg

jamaar, TB en pedaal aan zijn toch totaal onlogische dingen?

Einzeln
4 november 2011, 15:50
Wat hij stelt is dat hij bij TB verwacht dat hij ondanks dat er geen voeding is hij wel geluid verwacht als hij op de schakelaar trapt. En bij een 3 dtdp schakelaar klopt dat.

bass blom
4 november 2011, 16:11
Wat hij stelt is dat hij bij TB verwacht dat hij ondanks dat er geen voeding is hij wel geluid verwacht als hij op de schakelaar trapt. En bij een 3 dtdp schakelaar klopt dat.

als hij het apparaat uit trapt is er signaal, maar bij aan toch niet?

Buzzel
4 november 2011, 16:53
als hij het apparaat uit trapt is er signaal, maar bij aan toch niet?

Juist.

Als je effect aan staat heb je niks aan het truebypass verhaaltje. Het is ook een bypass dus alleen als je pedaal UIT staat is hij truebypass. Als hij aan staat gaat je signaal over het circuit. als je stroom dan weg valt doet je circuit het niet en heb je dus meestal geen geluid.

Als je pedaal uit staat zonder stroom en hij is truebypass dan moet hij het gewoon doen.

Einzeln
4 november 2011, 17:32
als hij het apparaat uit trapt is er signaal, maar bij aan toch niet?
precies. En omdat hij nu dus geen geluid hoorde, is zijn conclusie ik heb geen TB pedaal. En dat klopt als het pedaal met zo'n schakeling zoals in het plaatje is uitgerust. Maar er schijnen nog andere manieren te zijn, waardoor die conclusie te kort door de bocht is.

Buzzel
4 november 2011, 17:39
precies. En omdat hij nu dus geen geluid hoorde, is zijn conclusie ik heb geen TB pedaal. En dat klopt als het pedaal met zo'n schakeling zoals in het plaatje is uitgerust. Maar er schijnen nog andere manieren te zijn, waardoor die conclusie te kort door de bocht is.

Er zijn inderdaad wel andere manieren om een 'true' bypass te creëren de functie en werking van deze alternative manieren zijn mij altijd een beetje vaag gebleven. Waar ik van weet is de bekende millenium bypass (zit in RAT) en las laatst dat voodoolab ook iets anders deed..

Einzeln
4 november 2011, 17:41
als hij het apparaat uit trapt is er signaal, maar bij aan toch niet?
precies. En omdat hij nu dus geen geluid hoorde, is zijn conclusie ik heb geen TB pedaal. En dat klopt als het pedaal met zo'n schakeling zoals in het plaatje is uitgerust. Maar er schijnen nog andere manieren te zijn, waardoor die conclusie te kort door de bocht is.

Dit voodoolab schema komt van de stinkfoot.se waar heel duidelijk de schakelsystemen worden uitgelegd.

http://media.stinkfoot.se/2010/11/VL1.gif
En in mijn lexbos sd zit volgens mij ook zoiets. Hij is TB maar heeft geen enkele schakelplop, en ik weet dat dit door opto couplers komt. En dan heb je dus altijd spanning nodig.

peter_heijnen
7 november 2011, 12:26
TS, lees even de manual.

Ik heb zelf drie hardwire pedalen gehad en alle drie waren ze 'zowel als niet' TB. Maak hem open en je ziet een dipswitch. ;)

Tias
8 november 2011, 14:18
TS, lees even de manual.

Ik heb zelf drie hardwire pedalen gehad en alle drie waren ze 'zowel als niet' TB. Maak hem open en je ziet een dipswitch. ;)

Ow sweet. Dan ga k dat even opzoeken.
Thanks

Einzeln
8 november 2011, 17:21
Die manual is zegt niet zoveel. Want wat betekent dit nu weer:
Input Impedance - > 1MΩ (stereo), >500 kΩ (mono) - effect on
Output Impedance - 1 kΩ - effect on
Input Impedance - true hardwire bypass - effect off
Output Impedance - true hardwire bypass - effect off

Buzzel
8 november 2011, 17:35
Die manual is zegt niet zoveel. Want wat betekent dit nu weer:
Input Impedance - > 1MΩ (stereo), >500 kΩ (mono) - effect on
Output Impedance - 1 kΩ - effect on
Input Impedance - true hardwire bypass - effect off
Output Impedance - true hardwire bypass - effect off

Als het pedaal aan is heeft hij MONO een weerstand van 500K op ingang en 1K op uitgang. Als het effect is uitgeschakeld is er geen input of ouput weerstand want hij is truebypass.

EDIT: dit houd in dat het pedaal truebypass is. Heb even manual gelezen. Daar staat niks in over een switch, dus ga er van uit dat hij gewoon truebypass is.

peter_heijnen
9 november 2011, 12:20
He idd, geen switch. Zou ook niet zoveel zin geven als bij de delay en reverb mbt al dan niet uitklinken van het effect bij bypass.

Einzeln
10 november 2011, 11:18
Als het pedaal aan is heeft hij MONO een weerstand van 500K op ingang en 1K op uitgang. Als het effect is uitgeschakeld is er geen input of ouput weerstand want hij is truebypass.

EDIT: dit houd in dat het pedaal truebypass is. Heb even manual gelezen. Daar staat niks in over een switch, dus ga er van uit dat hij gewoon truebypass is.

Zou er dan niet oneindig moeten staan? Truebypass is geen waarde waarin je impedantie uitdrukt.

Einzeln
10 november 2011, 11:32
He idd, geen switch. Zou ook niet zoveel zin geven als bij de delay en reverb mbt al dan niet uitklinken van het effect bij bypass.
Ze hebben daar een schuifschakelaartje voor trails onder het klepje verstopt. Je kunt kiezen voor uit laten klinken en voor wat zij True-bypass noemen. Als jij meldt dat er ook een moment schakelaar verstopt zit, dan is de enige mechanische bypass mogelijk met een relay, voor zover ik begrijp.
http://i47.tinypic.com/2vk0u92.jpg

Buzzel
10 november 2011, 12:52
Zou er dan niet oneindig moeten staan? Truebypass is geen waarde waarin je impedantie uitdrukt.

Als het oneindig is laat hij toch geen signaal meer door? Ze geven hier de truebypass ook geen waarde, ze zeggen gewoon truebypass.

peter_heijnen
10 november 2011, 13:01
Ze hebben daar een schuifschakelaartje voor trails onder het klepje verstopt. Je kunt kiezen voor uit laten klinken en voor wat zij True-bypass noemen. Als jij meldt dat er ook een moment schakelaar verstopt zit,...
Nee dat meld ik niet, ik bedoelde die dipswitch op de foto.

bass blom
10 november 2011, 13:04
spillover noemen ze dat ja en dan kan het dus niet true bypass heten, wel mooi als je dat aan en uit kunt zetten.

Tias
10 november 2011, 14:27
Ze hebben daar een schuifschakelaartje voor trails onder het klepje verstopt. Je kunt kiezen voor uit laten klinken en voor wat zij True-bypass noemen. Als jij meldt dat er ook een moment schakelaar verstopt zit, dan is de enige mechanische bypass mogelijk met een relay, voor zover ik begrijp.
http://i47.tinypic.com/2vk0u92.jpg

Hmm, ik kijk net even vlug maar die switch kan ik niet vinden.
Heb nu niet de mogelijkheid om hem verder open te schroeven.
Maar wie weet zit ie op een andere plek.

peter_heijnen
10 november 2011, 15:41
Je kunt lang zoeken maar die switch zit er bij jou niet op. Hij zat wel op mijn delay en reverb en daarom ging ik er gemakshalve vanuit dat ie op alle hardwire pedalen zat, maar dat is zoals de manual leert dus niet zo.