PDA

View Full Version : Brugzadel beschadigd



christiaanguitar
3 november 2011, 15:30
Hallo,

Het brugzadeltje van m'n redelijk nieuwe Tanglewood TW1000 is bij de hoge E-snaar een beetje ingesleten. Snaar graaft zich in als het ware, waardoor de snaar steeds knapt. Volgens de specs is het een bone zadel, waarvan ik dacht dat het toch betere kwaliteit zou zijn.

Ik heb even geen zin om een nieuwe aan te schaffen. Plastic is niet alles, en bone heeft zich ook niet echt bewezen. Een Tusq is me even te duur...

Iemand tips om dit te herstellen? Ik heb al lichtjes proberen te schuren, maar tevergeefs. Dat komt de actie ook niet ten goede.

Een papiertje ertussen is ook niet zo prettig. Dan klinkt het voor geen meter meer.

Alvast bedankt.

bass blom
3 november 2011, 15:46
zelf een nieuwe maken als het je te duur is allemaal.

Fingerpick
3 november 2011, 16:50
Een klein drupje sneldrogende lijm in het uitgesleten groefje aanbrengen, 24 uur laten drogen en dan een beetje bijvijlen. Dit lukt met Tusk, dus met been zal dat ook wel gaan.

LaurentB
3 november 2011, 17:21
Hoe oud is dat zadel? Been is toch vrij hard, ik zaag me altijd een ongeluk als ik weer eens een nieuw zadel maak omdat ik de vorige te ver afgevijld heb :-(

Een blanco stuk been is niet zo duur, een paar euro. Wel even zelf de vorm van je oude erop aftekenen en bijzagen/vijlen.

Rizz
3 november 2011, 17:24
Hmm, 8 euro (http://www.tonefactory.nl/shop2/graph-tech-tusq-acoustic-compensated-saddle-9280-p-8521.html) voor een zadeltje te duur? Dan succes, maar misschien werkt de secondenlijm truc, al zal dat geen permanente oplossing zijn.. Je zal er toch een keer wat aan moeten doen en als dit je nu al irriteert, zal dat alleen maar meer worden naarmate de tijd verstrijkt...

christiaanguitar
3 november 2011, 22:11
Had die van tonefactory niet gevonden. Maarja weer 5,25 euro verzending naar Belgie... Ik word dat soort kleine dingetjes een beetje zat. Elixir snaren voor gitaar, Elixir snaren voor bas. Het kost toch allemaal best wat af en toe...

Dan wordt het maar secondenlijm; ik ben niet zo handig om zo'n zadel zelf te vijlen. Bedankt voor de tip.

Gitaar is aangeschaft in april. Bij alle snaren zie je al wat inkepingen. Het spul lijkt me vrij zacht. Misschien is het geen been, maar dat staat wel op de website van de fabrikant.

Plant
3 november 2011, 22:50
Gitaar is aangeschaft in april. Bij alle snaren zie je al wat inkepingen. Het spul lijkt me vrij zacht. Misschien is het geen been, maar dat staat wel op de website van de fabrikant.

Overdrijf je niet een beetje? Als je een paar keer snaren hebt vervangen zie je al gauw lichte inkepingen. Ook bij TUSQ en Graphtech Stringsavers. De dunne snaren 'snijden' zich als het ware wat in het materiaal. Bij de omwonden snaren is het kontaktoppervlak groter, maar werken tijdens het spannen de windingen mogelijk als een vijl op het materiaal.

Bij plastic zadeltjes is het erger, daar zie je echt holletjes ontstaan. Mijn ervaring met Stringsavers is dat de kleine inkepingen iig niet groter worden. Ik vind het trouwens altijd wel handige 'markeringen' om nieuwe snaren weer precies op te leggen bij het spannen, dan weet ik zeker dat alle snaren weer precies op dezelfde afstand t.o.v. elkaar liggen.

edit: snaren breken doe ik ook nooit, misschien maken de snaren een te scherpe hoek over het zadel?

christiaanguitar
4 november 2011, 08:22
Zacht is misschien overdreven uitgedrukt. Van de andere inkepingen heb ik ook absoluut geen last. Alleen bij de hoge E is het echt in zo'n mate beschadigd dat er regelmatig een snaar sneuvelt.

Zijn Stringsavers ook te verkrijgen voor akoestische gitaar?

Rizz
4 november 2011, 08:34
Zacht is misschien overdreven uitgedrukt. Van de andere inkepingen heb ik ook absoluut geen last. Alleen bij de hoge E is het echt in zo'n mate beschadigd dat er regelmatig een snaar sneuvelt.

Zijn Stringsavers ook te verkrijgen voor akoestische gitaar?

Het stringsaver systeem is alleen voor electrische gitaar, zoals dit (http://www.tonefactory.nl/shop2/graph-tech-string-saver-8000-p-2619.html). Zit er echt geen braampje? anders misschien met een fijn schuurpapiertje of een heel fijn vijltje even (voorzichtig) bewerken..

christiaanguitar
4 november 2011, 13:17
Ik heb het eerder al bijgeschuurd, wat tijdelijk wel hielp, maar de snaar graaft zich steeds verder in. Ik merkte ook al wat fretbuzz op die snaar, wat eerder niet het geval was.

Ik heb er een druppeltje secondelijm op gedaan. Ik laat het even flink drogen, en zet de snaar er dan weer op. Hopelijk helpt het. Vroeg of laat zal ik toch een nieuw zadeltje kopen...

bass blom
4 november 2011, 13:21
Ik heb het eerder al bijgeschuurd, wat tijdelijk wel hielp, maar de snaar graaft zich steeds verder in. Ik merkte ook al wat fretbuzz op die snaar, wat eerder niet het geval was.

Ik heb er een druppeltje secondelijm op gedaan. Ik laat het even flink drogen, en zet de snaar er dan weer op. Hopelijk helpt het. Vroeg of laat zal ik toch een nieuw zadeltje kopen...

ik googelde even en zag dat het over een gitaar van nieuw rondom 1000 euro gaat..
en dan vind jij een kam van 8 euro te duur? dat snap ik niet :chicken:

-Martijn-
4 november 2011, 13:24
Ik zou gewoon een nieuwe kopen... Kost maar een paar euro, heb je een definitive oplossing en je leert er ook nog eens een hoop van.
En als het te duur is dan eet je gewoon een paar dagen wat minder. :D

christiaanguitar
4 november 2011, 13:53
@ bassblom: De gitaar heb ik voor €450 bij Maxguitarstore gekocht... Geen 1000. En al was het 1000, dan kan het nog prima zijn dat ik nu zonder geld zit. Ik zei toch al dat ik momenteel geen zin had om geld te besteden. Anders was dit hele topic niet nodig geweest. Ik heb de tip van superlijm gekregen, en dat was precies waar ik om vroeg. Dat een nieuwe kopen beter is wist ik van tevoren wel. Dat zal ik later ook zeker doen, maar dan wil ik ook meteen een goeie.

Zal ik anders in de openingspost een overzicht geven van m'n uitgaven van de laatste maand, zodat iedereen begrijpt waarom ik momenteel geen geld wil besteden? Misschien dat dat helpt....

-Martijn-
4 november 2011, 14:02
Tja ik hoop dat de superlijmtip werkt, maar een hobby kost nou eenmaal geld. Dat zielige gedoe hebben we niks aan...

bass blom
4 november 2011, 14:03
@ bassblom: De gitaar heb ik voor €450 bij Maxguitarstore gekocht... Geen 1000. En al was het 1000, dan kan het nog prima zijn dat ik nu zonder geld zit. Ik zei toch al dat ik momenteel geen zin had om geld te besteden. Anders was dit hele topic niet nodig geweest. Ik heb de tip van superlijm gekregen, en dat was precies waar ik om vroeg. Dat een nieuwe kopen beter is wist ik van tevoren wel. Dat zal ik later ook zeker doen, maar dan wil ik ook meteen een goeie.

Zal ik anders in de openingspost een overzicht geven van m'n uitgaven van de laatste maand, zodat iedereen begrijpt waarom ik momenteel geen geld wil besteden? Misschien dat dat helpt....

zonder geld zitten kan ik heel goed begrijpen, voor mij dus niet nodig uit te leggen :D

christiaanguitar
4 november 2011, 14:19
Ik doe niet zielig. Vroeg alleen maar om een goedkope tip...

Heb even wat lijm er op gedaan, laten drogen. Zadeltje is weer mooi even hoog als normaal, en lekker glad. Snaren er op gezet. Klinkt weer als nieuw. Helder, met goede sustain en zonder fretbuzz.

Doel bereikt. ;)

BLUEWEY
4 november 2011, 14:26
Laat de lijm wel ff goed drogen, op z'n minst 24 uur als het kan, dan heb je het beste resultaat, want dan is ie meestal pas uitgehard.

Rizz
4 november 2011, 14:58
Blij dat je er blij mee bent, kan je toch met een gerust gevoel het weekend ingaan! Dan wel veel speule, hè? :D Fijn weekend!

Harald
4 november 2011, 15:57
Laat de lijm wel ff goed drogen, op z'n minst 24 uur als het kan, dan heb je het beste resultaat, want dan is ie meestal pas uitgehard.

Blijkbaar niet... zou die snaar nou echt goed vastzitten?

Plant
4 november 2011, 19:00
Het stringsaver systeem is alleen voor electrische gitaar...

Da's vreemd, die hadden ze in ieder geval tot een paar jaar geleden ook voor akoestisch. Bewijs op een van mijn gitaren (en nee, dit is géén black tusq):

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Washburn/Graph_Tech-1.jpg

Maar goed, het probleem van de TS is blijkbaar al opgelost.

Rizz
4 november 2011, 19:20
Ah, du hasst recht! Had alleen op de graph tech site en bij tone factory gezocht.. Zie ze op ebay shops wel staan..