PDA

View Full Version : Metronoom & Blues



Sonny
3 november 2011, 14:52
Hey guyz,

Sinds een paar dagen ben ik mezelf aan het richten op oefenen met de metronoom. Het had beter geweest als ik dit meteen vanaf het begin had gedaan, maar beter laat dan nooit.

Kunnen jullie me vertellen wat nou precies de voordelen zijn met oefenen met een metronoom?

Ik speel voornamelijk blues en wil nu samen met een metronoom de toonladders gaan oefenen. Hoeveel beats per minuut komen het meest voor in Blues? Ik dacht zelf 90 en 120 bpm, maar ik kan het fout hebben...

Ik hoor snel wat van jullie.

Greetz Sonny

barno
3 november 2011, 14:57
allerlei snelheden maar vooral traag/ hoe langzamer, hoe moeilijker meespelen met metronoom. snel zetten: vooral nuttig om snelheid te oefenen, maar liefst zit de timing dan al goed.

ik speelde vroeger vooral mee op platen, helpt ook. toch als ze niet van lightnin hopkings of andere ouwe bluescat zijn, daar is de timing all over the place ... :)

pimmetje
3 november 2011, 15:05
Wat mij bij blues heeft geholpen, is juist de metronoom op halve snelheid te zetten en de tikken ervan op 2 en 4 te pakken.
Naast strak leren spelen, oefen je dan meteen de swing erin.

Qua snelheden is blues net zo gevarieerd als andere genres. Tussen 90 en 120 bpm zal in veel genres een vrij populair gebied zijn...

Harald
3 november 2011, 15:41
Eén van de dingen waarvoor je de metronoom goed kunt gebruiken, naast het strak krijgen van je time, is het beheerst oefenen van toonladders, licks etc. De metronoom kan je helpen het tempo op een gecontroleerde manier steeds op te voeren. En de zaak is dan niet om de lick op het tempo waar je hem nodig hebt te kunnen spelen, maar juist om daar voorbij te gaan. Zeg zeker 10% sneller dan eigenlijk nodig, en uiteindelijk gewoon zo snel mogelijk. Des te strakker en nauwkeuriger kun je het dan in het eigenlijke tempo. Op die manier bouw je overcapaciteit in je spel in. En dat zorgt ervoor dat je met de muziek bezig kunt zijn als je speelt, ipv met je gitaar.