PDA

View Full Version : Verzorging/onderhoud gitaar



GuitarL91
3 november 2011, 09:52
Mijn eerste gitaar staat in de bestelling en wordt bijna geleverd. Aangezien het de bedoeling is dat ik hier nog wel even voort mee kan, wil ik hem graag zo goed mogelijk onderhouden. Ik woon op een (ruime) studentenkamer met een eigen douche in mijn kamer. Moet ik de gitaar zo ver mogelijk van de douche vandaan zetten of kan het geen kwaad dat deze binnen een paar meter staat? De gitaar zal dan wel in de hoes gestoken worden. Zijn er verder nog standaard handelingen om de levensduur een beetje te verlengen? Ik hoor het graag!

bass blom
3 november 2011, 09:56
niet meer douchen tot je een aparte badkamer hebt.

GuitarL91
3 november 2011, 10:01
niet meer douchen tot je een aparte badkamer hebt.

Haha helaas was het juist de "luxe" van mijn kamer dat ik over een eigen badkamer bezit. De afstand tussen de douche en de gitaarstandaard kan btw wel redelijk zijn...

bass blom
3 november 2011, 10:02
maak je je er niet te druk om, zolang de druppels niet vanzelf van de ramen komen druipen.
CV waarschijnlijk? dat helpt vocht om zeep.
en ventilatie is goed, ook voor jou.

Hotpepper01
3 november 2011, 10:08
Oei, je woont een soort van " in een gemeubileerde douche..." Zorg voor een zo goed mogelijke afzuiging/ventilatie. Ik zou eerst maar eens kijken wat het effect is. Slaat er waterdamp of je gitaar neer, dan moet je wellicht maatregelen nemen zoals droogmaken enz

guitarkid
3 november 2011, 10:13
Een wat constante temperatuur en luchtvochtigheid helpen wel. Verder moet je je daar m.i. niet al te druk om maken.
Vroeger haalde ik alles apparatuur (gitaren, amps, p.a. etc) altijd uit mijn bus.
Tegenwoordig geloof ik het wel en doe ik dat mooi de volgende dag. Of het nou dooit of vriest! Eerst slapen...... ;)
Wat ik wel altijd doe is direct na het optreden de snaren goed schoonmaken met een niet-pluizende doek en daarna Fast Fret. Daardoor doe ik aanmerkelijk langer met snaren.

GuitarL91
3 november 2011, 10:25
Ok, bedankt. Sowieso staat mijn kamer niet blank van de stoom zeg maar. Ik zal hem netjes terugstoppen in de hoes na gebruik en hem in de hoek zetten.

*voor de moderators: Ik kon niet zo 1,2,3 een topic vinden over het onderhoud, misschien is het handig om er een algemeen topic van te maken?* Zo niet, mag deze gesloten worden, ik ben geholpen.

Danku

wireman
3 november 2011, 10:36
In een vochtige ruimte ben je snel geneigd om de cv dan op standje kernsplitsing te zetten... Nog een dilemma voor je... hou je gitaar zo ver mogelijk uit de buurt van de verwarming en denk aub niet dat dichtbij de verwarming goed is om het vocht eruit te halen.... (dan nog liever de condens van de douche.. ) Be carefull what you wish for.. Het vocht wordt dan ook uit het hout getrokken en een kromme hals (onherstelbaar) is het gevolg.. Pas ook op voor grote temperatuurswisselingen.. allerlei zaken die funest zijn voor een gitaar..

Ik weet niet wat voor gitaar het is? maar als het echt een kostbaar ding is, zou ik er gewoon een koffer omheen doen en lekker onder je bed houden oid..

GuitarL91
3 november 2011, 10:58
In een vochtige ruimte ben je snel geneigd om de cv dan op standje kernsplitsing te zetten... Nog een dilemma voor je... hou je gitaar zo ver mogelijk uit de buurt van de verwarming en denk aub niet dat dichtbij de verwarming goed is om het vocht eruit te halen.... (dan nog liever de condens van de douche.. ) Be carefull what you wish for.. Het vocht wordt dan ook uit het hout getrokken en een kromme hals (onherstelbaar) is het gevolg.. Pas ook op voor grote temperatuurswisselingen.. allerlei zaken die funest zijn voor een gitaar..

Ik weet niet wat voor gitaar het is? maar als het echt een kostbaar ding is, zou ik er gewoon een koffer omheen doen en lekker onder je bed houden oid..

Ik was niet van plan hem vlakbij de verwarming te zetten, maar bedankt voor de waarschuwing. Ik zal hem wat dat betreft ergens in de hoek zetten, weg van de douche en de CV. Het is overigens een Squire Affinity Strat (niet een al te dure gitaar dus).

o0rollo0o
3 november 2011, 12:49
Gewoon in een gitaartas bewaren, niks aan de hand. Ik heb mijn gitaar ook op mijn kleine slaapkamer in de tas staan, vlakbij de CV en die staat in de winter ook meestal op standje cremeren.

marter544
3 november 2011, 13:51
Ik vraag me af in hoeverre die temperatuurschommelingen je gitaar om zeep helpen. Ik bedoel, het gebeurt regelmatig dat je gitaar uit een warme auto, een koud buitenpodium op gaat, of juist vanuit de kou naar binnen en dan liefst op het podium onder een paar felle spots. En wat ook al eerder is gezegd, instrument die een nachtje in de vrieskou in de auto liggen (ik haal ze er na een gig ook niet meer uit, ben allang blij dat ik m'n bed kan vinden) en daarna weer vrolijk een huis van 22 graden in worden gesleept. Gaat bij mij al jaren zo, ze hebben (nog) nergens last van.

Hotpepper01
3 november 2011, 14:22
En wat ook al eerder is gezegd, instrument die een nachtje in de vrieskou in de auto liggen (ik haal ze er na een gig ook niet meer uit, ben allang blij dat ik m'n bed kan vinden)

Psst: niet vertellen waar je woont, hoor. De periode met vorst komt er aan 8-)

Kingfisher
3 november 2011, 16:59
Laten liggen in de wagen is niet zo dramatisch, alhoewel: in de volle zon op de achterbank/hoedenklep/voorruit: vergeet het maar, ze zal volledig gewarped zijn.

Wat desastreus is, zijn plotse temperatuurschommelingen: uit de bevrozen koffer, in een hete concertzaal=de oplossing om de lak te laten craqueleren.

guitarkid
3 november 2011, 18:22
Psst: niet vertellen waar je woont, hoor. De periode met vorst komt er aan 8-)

Hengelo !!!!!!!!!
En daar is maar één straat. ;)
BTW: 22 graden??? Hoezo crisis...? ;)

wireman
3 november 2011, 22:29
Dat is het voornaamste probleem.. de lak.. Mijn nicht had haar Gibson Nighthawk Landmark op zolder (In de koffer) liggen. Gitaar komt op een gegeven moment beneden.. uit de koffer en totally fucked up.. Craquele all over..... Bij een oude Fender niet al te dramatisch, maar bij een hele nette Gib... damn.. voorkomen is beter dan een jankpost over hoe gekraakt je gitaar eruit ziet..

guitarkid
3 november 2011, 22:50
Dat is het voornaamste probleem.. de lak.. Mijn nicht had haar Gibson Nighthawk Landmark op zolder (In de koffer) liggen. Gitaar komt op een gegeven moment beneden.. uit de koffer en totally fucked up.. Craquele all over..... Bij een oude Fender niet al te dramatisch, maar bij een hele nette Gib... damn.. voorkomen is beter dan een jankpost over hoe gekraakt je gitaar eruit ziet..

Shit, dat wil ik ook met mijn Strat!!!!! ;)

bass blom
3 november 2011, 22:53
Shit, dat wil ik ook met mijn Strat!!!!! ;)

paar keer per dag dus uurtje vriezer, uurtje zolder of andere warme plek :ok:

en dat een jaar lang?

wireman
4 november 2011, 11:40
icepack erop en daarna Fohn erop zetten? :seriousf:

p.s. je moet het wel op zolder doen... anders werkt t niet...