PDA

View Full Version : To rack or not to rack



Geoff
3 november 2011, 02:01
Hey allen,

Een hele tijd geleden kocht ik een eindversterker voor een zanginstallatie, een electrovoice q66 (eerste versie).

Nu zit ik er aan te denken om deze in combinatie met een preamp ook als basshead te gebruiken (niet tegelijk uiteraard). Ik heb echter wel wat vragen bij zo een systeem omdat ik hier geen ervaring mee heb.

1) zou een gitaar (moddeling) preamp ook goed bruikbaar zijn om als preamp voor een basgitaar te gebruiken, ik krijg de indruk dat er veel meer gitaar preamps zijn dan bass preamps, en deze zijn vaak een stuk goedkoper.

2) hoe sluit ik zo een systeem best aan, ik wil aan de eindtrap 2 speakerkasten hangen (een trace elliot 4x10, en een trace elliot 1x15) allebei 300 watt op 8ohm.

De mogelijkheden zijn: een biamping preamp kopen, channel a voor de lage tonen naar de 15", en channel b voor de mids en highs naar de 4x10",
Of
Een mono preamp, amp in parallel mode, en elke speakerkast op een eigen kanaal van de eindtrap,
Of
Een mono preamp, enkel kanaal a gebruiken, en de speakers parallel doorlussen (op 4ohm)
Of
Mono preamp naar kanaal a, amp in bridged mode, en de speakerkasten parallel doorlussen (maar op de amp staat 1200watt 8ohm, nu vraag ik me af of je hem in bridged mode op 4ohm mag belasten)

3) is deze amp eigenlijk geschikt voor een basgitaar,
De specs van de amp zijn 2x380 watt op 8ohm, 2x600 watt op 4ohm.

Er is ook nog dus nog de bridged mode, maar ik weet niet of ik hem in bridged mode op 4ohm mag belasten

4) welke preamps rade jullie aan.

Veel vragen, ik hoop dat jullie er aan uit kunnen, anders vraag maar.

Greetz
Geoff

schwalbe
3 november 2011, 10:39
vraag 1: ja, dat kan mits je de speakersimulatie van de gitaarmoddeler kan uitzetten. De speakersimulatie laat vaak te weinig van het gebied onder 80 hertz over namelijk. Wat ook kan: een mixer + DI box. Deze kan je dan ook nog voor andere zaken inzetten. Of een studio channel, liefst met instument input aan de voorzijde. Deze kan je dan ook gebruiken voor andere zaken bij opnames.

vraag 2: kan allemaal. Ik zou niet gaan bridgen als het niet nodig is.

vraag 3: prima prachtig

vraag 4: dat ligt nogal aan je budget...

Geoff
3 november 2011, 16:27
Hey,

Bedankt voor de heldere uitleg, heb je toevallig ook voorbeelden van zo'n channel strip, ik had er nog niet aan gedacht om daar naar te kijken.

Wat budget betreft, liefst niet te veel (ken je dat bedrag niet:-)) maar toch wel zeker minder dan 250 euro, mag 2 de hands zijn, maar mag veel minder ook.

Een mixer en een di heb ik ook nog liggen, maar daar ga ik het niet mee doen, (behringer, oud, heel veel ruis op de preamps).

schwalbe
3 november 2011, 17:56
studio channel dat ook vaak wordt ingezet als bass preamp in een live setup:
http://www.thomann.de/nl/presonus_studio_channel.htm
(helaas wel net iets boven je budget)

Geoff
3 november 2011, 20:32
Hey,

Die kende ik niet, bedankt, maakt de keuze weer wat groter (is dat dan een voordeel?)

Misschien kom ik zoiets 2 de hands wel tegen.

Ik zat voornamelijk naar amp moddelers te kijken, veel mogelijkheden voor een kleine prijs vaak.

De nieuwe zoom g3 ziet er cool uit, maar er zit niet echt een preamp moddel voor bas in.

De vox tonelab ziet er ook veel uit (veel knopjes), maar ik moet nog eens uitzoeken welke moddels daar presies inzitten.

Zijn er eigenlijk nog voordelen aan een biamp preamp?
En de versterker bridgen niet doen, maar hoe werkt dit dan? Ik had gedacht dat als je 2 blokken van 600 watt op 4 ohm samenvoegt dat je dan 1200 watt op 4ohm krijgt. Misschien toch de handleiding van de amp eens opsnorren.

Overigens ben ik nog steeds een tevreden gebruiker van een hartke ha 3500, de nieuwe head is dus eigenlijk maar om te proberen, en voor de heb...