PDA

View Full Version : Frezen kopen



Yurup
2 november 2011, 15:40
Hoi,

Ik had gehoopt dat mijn eerste post op dit forum het begin zou zijn van mijn eerste zelfbouw telecaster maar ik begin eerst maar met een materiaal vraag.

Een paar dagen geleden heb ik een bovenfrees gekocht want op www.tdpri.com en hier zie je veel mensen er mee werken en het leek me een perfect stuk gereedschap. Het is een Bosch POF 1400ACE geworden en aangezien er maar 1 freesje bij zat ben ik dus opzoek naar frezen. Daar zoek ik dus wat hulp bij.

Als ik kijk op sites zoals http://www.guitarsupplies.nl/ en hun frees collectie dan valt het me op dat er bijna nergens een totaal maat van het freesje bij staat(ook geen diameter trouwens). Ik zit hier vooral mee omdat het freesje wat bijgeleverd is bij mijn frees in totaal iets van 5 cm is en na het inschroeven van het freesje er erg weinig overblijft wat uiteindelijk in het hout gaat.

Op dit moment is mijn oefenbody gemaakt van 3 stukken grenen hout van de karwei op elkaar geplakt, en in totaal ongeveer 54 mm.

Mijn vraag is nu: Wat heb ik nodig om mijn body uit te kunnen frezen? Heb ik genoeg aan de GS-110001 (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=template-bit-voor-bovenfrees-met-bovenlager-1_-lang&action=article&group_id=10000020&aid=51&lang=NL) of heb ik iets anders nog nodig?

Ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen.

Alvast bedankt,

Marcel

G.G.
2 november 2011, 15:49
Wat je zoekt is in ieder geval een frees met een bovenlager, die je eerst langs de mal laat lopen, daarna zonder mal langs de gefreesde body. daarna de plak hout omdraaien en een freesje met een onderlager nemen voor de rest.

Danieldg
2 november 2011, 15:50
Hallo Marcel,

Ik kan je onderstaande website aanraden om je freesbitjes te kopen:

http://www.borentappenschuren.nl/category/575_Groeffrezen+kort+met+lager

Zoals je ziet zijn deze best prijzig! Maar het zijn wel indsutriële freesbits met een levenslange garantie (het kan gebeuren dat ze stukgaan tijdens het frezen).

Je hebt een freesje uit bovenstaande link nodig. Je freest eerst je mal uit, waarbij je zo diep mogelijk gaat met je bovenfrees. Hierna verwijder je de mal en gebruik je het reeds uitgefreesde deel van de body als geleiding. Wanneer je nu weer het laagste punt van je bovenfrees hebt bereikt, draai je de body om en gebruik je een volgende freesbit van deze soort:

http://www.borentappenschuren.nl/category/589_Kantenfrezen+met+lager

Veel succes!

Yurup
2 november 2011, 16:54
Bedankt voor de reacties,

Ok. Ik weet nu in elk geval zeker dat ik het niet met maar 1 frees kan doen. Dat is al 1 stap verder. :)

Het lijkt me het handigste dat de groeffrees het langste is, dit in verband met de holtes voor de elementen ect. Ik zit er aan te denken om hiervoor een te kopen van de site hierboven met een diameter van 8mm en een totale lengte van 70mm. Is er een reden dat ik dit niet zou moeten doen? Volgens mijn logica niet maar misschien zie ik een (veiligheid?)reden over het hoofd.

De kantenfrees hoeft dan in principe niet zo lang te zijn maar het kan volgens mij ook geen kwaad 1 te kopen met een diameter van 9.5mm en een lengte van 67mm.

Klopt mijn gedachtegang?

Yurup
7 november 2011, 14:39
Nog een vervolg vraag.

Zaterdag kwamen mijn freesjes binnen, lekker snel. Vandaag eindelijk uit kunnen proberen en blijkt dat de groeffrees (http://www.borentappenschuren.nl/article/10139_Groeffrees+HW+D%3D8+S%3D6.35+L%3D70) die ik gekocht had niet 100% gelijk loopt met de mal maar dat de mal ongeveer 2mm groter word. Volgens de website moet het gelijk zijn en dat was ook mijn idee.

Ik heb hier al achter aan geëmailed maar ik zoek hier toch nog even bevestiging. Met dit freesje zou het uitgefreesde stuk hout toch gelijk moeten zijn aan de mal?

Ray_W
7 november 2011, 21:00
Hoi Marcel,

kijk ook even op de site van Ecotools

Niet duur , redelijke kwaliteit, ik neem vooralsnog aan dat je niet een productie lijn opstart ;)

Voor die enkele body's die je bouwt , echt goed genoeg, en je houd geld over voor je "echte" hobby.

Groet Ray.

Cocobolo
7 november 2011, 21:21
...Ik heb hier al achter aan geëmailed maar ik zoek hier toch nog even bevestiging. Met dit freesje zou het uitgefreesde stuk hout toch gelijk moeten zijn aan de mal?

Klopt. En op die website staat ook bij de beschrijving " De micrograin hardmetalen sneden hebben 100% exact dezelfde diameter als het kogellager dat op de kolf is bevestigd"
Dus je hebt een verkeerde frees ontvangen. Zou ik zeker een klacht van maken.

no 1 hops
8 november 2011, 08:10
@Yurup

ik heb geen idee hoeveel ervaring je hebt in het bewerken van hout, en het is zeker een goed idee geweest dat je met een zacht type hout bent begonnen te oefenen.

maar houd er rekening mee dat je niet ongestraft zomaar een frees kan pakken en die qua hoogte zomaar een stuk weg kan laten frezen.
stel je wilt een pickuphole frezen, dan is de veilige marge qua diepte de helft van de diameter van de frees.
dus heb je een freesje met diameter 12mm dan mag je maar 6 mm diep per ronde

stel je hebt een 5 cm dikke plank van een hardhout soort als essen waar je met de decoupeerzaag de vorm eerst hebt uitgezaagd en er staat nog meer dan een paar mm hout langs de rand die je wilt weg frezen dan komen er grote krachten los als je de frees erin laat happen als die de dikte niet 'behappen ' kan.

het gaat met handmatig frezen niet zo makkelijk als dat je in die video's ziet van grote gitaar fabrieken met hun cnc freesmachines.

Yurup
8 november 2011, 09:30
Disclaimer: Misschien enorme beginners vragen maar hulp zou toch echt fijn zijn.

Vervolg van het verhaal:
De klantenservice van de website heeft netjes toegegeven dat dit een fout is op de website die toevallig alleen de 8mm frees betreft die ik besteld heb, deze is uitgerust met een 12,7 mm lager (waarom geen idee.). En alles word kosteloos opgelost.

Vervolg vraag:
Aangezien een gitaar soms uit lastige rondingen bestaat was ik aldoor opzoek naar een smal freesje. Hierom was de 8mm frees geweldig. Maar wat is nu nog meer een geschikte diameter? Op de website van ecotools zie ik aldoor een 32mm tenzij ik hun website niet begrijp.

Waar ik ook nog mee zit is dat de meeste freesjes best kort zijn. Als je bekijkt dat minimaal 20mm in de schacht van de bovenfrees moet zitten. en je ook nog eens 15mm kwijt bent omdat de frees niet verder naar beneden kan is een freesje van 60mm al snel te klein voor het maken van pick-up gaten, helemaal als je nog andere gitaren wil maken ipv alleen een telecaster. Een les paul model en een stratocaster body staan namelijk nog in de planning.

@no 1 hops
Ik heb ondertussen vele filmpjes over veiligheid en werken met de frees bekeken en ben redelijk bekend met de veiligheids-voorschriften. Qua filmpjes bekijk ik ook alleen degene met een bovenfrees aangezien ik toch geen toegang heb tot CNC machienes. ;) Dit (http://youtu.be/NplyeCs16no) is een goed voorbeeld. Ik weet ook dat filmpjes kijken niet hetzelfde is als het zelf doen. Toch bedankt voor de waarschuwing want een dagje gitaarbouwen hoort niet te eindigen op de eerste hulp.

Jeroen_K
8 november 2011, 11:15
Waar ik ook nog mee zit is dat de meeste freesjes best kort zijn. Als je bekijkt dat minimaal 20mm in de schacht van de bovenfrees moet zitten. en je ook nog eens 15mm kwijt bent omdat de frees niet verder naar beneden kan is een freesje van 60mm al snel te klein voor het maken van pick-up gaten, helemaal als je nog andere gitaren wil maken ipv alleen een telecaster. Een les paul model en een stratocaster body staan namelijk nog in de planning.

Deze (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=template-bit-voor-bovenfrees-met-bovenlager-1_-lang&action=article&group_id=10000020&aid=51&lang=NL) is 25mm lang, daar ben ik nog niet tekort mee gekomen. Zeker met een langere frees langzaamaan doen, aangezien die meer kans heeft om te gaan zwieberen.


Ik weet ook dat filmpjes kijken niet hetzelfde is als het zelf doen.
Dat niet, maar het is wel een goede voorbereiding, dus vooral blijven doen!

Ray_W
8 november 2011, 13:50
Marcel,

Voor de buiten contour,

www.Ecotools.nl , Bovenfrezen, Nieuwe lijn, met o.a.

HM kantenfrees 12,7x25 mm met onderlager
HM kantenfrees 12,7x38 mm met onderlager
HM kantenfrees 12,7x51 mm met onderlager


Zelf heb ik deze freesjes in gebruik, het liefst heb ik mijn buitenmal op de werkbank liggen, daarboven mijn ruw hout redelijk op de maat erboven vastgeklemd.
Voordeel bij en onderlager; je ondersteund ook de onderzijde van de frees deze kan dan bijna niet (kan alleen als je echt lomp bent) een onbedoeld stukje uit je dure body frezen.

Voor de pockets;

www.Ecotools.nl , Bovenfrezen, Nieuwe lijn, met o.a.;
HM kantenfrees 19x38mm met bovenlager en ondersnijder.

Echter frezen lukt heel goed in de boorkolom, met een ronde pen die van onder afgeschuind / geslepen is, lengte schuin geslepen opp. ~2 x de diameter.
Bekijk hiervoor o.a. O'Brien Guitars - Luthier Tips du Jour - youtube filmpjes.
Met dit zelf maak tooltje heb je iets meer controle dan zo'n agressieve frees.
Deze kan zowel binnen als buiten contouren exact volgen.
Dit zou ik weer voor de pocket gebruiken.

Echter wat hand werk lijkt mij er altijd nog wel bij te komen kijken, vooral bij de pocket(s).
Scherpe binnen hoekjes (dus geen straal) krijg je alleen met een (scherpe) beitel voor elkaar.

Suc6

Groet Ray

Ray_W
8 november 2011, 17:52
O'Brien Guitars - Luthier Tips du Jour- Drill Press Router - YouTube

www.youtube.com/watch?v=_b3CWkHHSYE