PDA

View Full Version : Legend Rock 'n Roll 50



Kritz
2 november 2011, 11:25
Wie heeft er ervaring met deze versterker? :rockon:

Harry
2 november 2011, 11:28
de New Adventures. Die zijn ooit importeur van dit merk geweest.
Heb je foto's?

Pepe
2 november 2011, 13:12
Ik heb hem nog steeds.
Dwz, ik heb de amp eruit gesloopt en er een Ceriatone ingehangen. De speaker is vervangen door een G65 en de sure microfoon ligt ergens op een fruitschaal.

Oh kijk, nog uit de tijd dat er een silverface Bassman in zat

http://img192.imageshack.us/img192/6210/s1030089.jpg

Kritz
2 november 2011, 13:19
Ik heb hem nog steeds.
Dwz, ik heb de amp eruit gesloopt en er een Ceriatone ingehangen. De speaker is vervangen door een G65 en de sure microfoon ligt ergens op een fruitschaal.

Hoe was de Legend, veronderstellend volledig werkend?

zoon van Piet
2 november 2011, 14:29
Heb in een grijs verleden wel eens een paar weken noodgedwongen op zo'n ding gerepeteerd. Daar werd ZvP niet happy van, hij klonk als een natte scheet..
Is ook geen volledig buizenamp, al weet ik niet meer of ie nou buizen in de pre- of poweramp had.. maakt niet echt uit, het was 3x0,00..

Kritz
2 november 2011, 14:34
Heb in een grijs verleden wel eens een paar weken noodgedwongen op zo'n ding gerepeteerd. Daar werd ZvP niet happy van, hij klonk als een natte scheet..
Is ook geen volledig buizenamp, al weet ik niet meer of ie nou buizen in de pre- of poweramp had.. maakt niet echt uit, het was 3x0,00..


Eigenlijk zou het dan toch niet zo'n goede aankoop zijn. De amp (google) ziet er wel fraai uit.

Kritz
2 november 2011, 14:43
Ik heb hem nog steeds.
Dwz, ik heb de amp eruit gesloopt en er een Ceriatone ingehangen. De speaker is vervangen door een G65 en de sure microfoon ligt ergens op een fruitschaal.

Oh kijk, nog uit de tijd dat er een silverface Bassman in zat

http://img192.imageshack.us/img192/6210/s1030089.jpg

Duidelijke foto, het pitriet ziet er nog goed uit. Hoe klinkt die amp nu?

Harry
2 november 2011, 14:48
als ik me niet vergis zaten er alleen buizen in de voorversterker. Sommige modellen waren voorzien van een ingebouwde SM57. Ik heb er ooit een juichende recensie over gelezen en toen wilde ik er ook een, maar kon er geen vinden. Misschien dus maar goed.....

Kritz
2 november 2011, 14:59
als ik me niet vergis zaten er alleen buizen in de voorversterker. Sommige modellen waren voorzien van een ingebouwde SM57. Ik heb er ooit een juichende recensie over gelezen en toen wilde ik er ook een, maar kon er geen vinden. Misschien dus maar goed.....


Tot nu toe heb ik er alleen maar op (google) gezien. Intussen heb ik ook gehoord, dat de amp verschrikkelijk luid ga. Ik ben in twijfel. Het is een fraaie bak,ik voel mij dom omdat ik er niets van ken.

Harry
2 november 2011, 16:45
ze waren ook niet echt bekend. Er stond destijds een review in de Music Maker, ergens begin jaren '80 en daarna heb ik er nooit meer iets over gehoord.

Kritz
2 november 2011, 17:30
ze waren ook niet echt bekend. Er stond destijds een review in de Music Maker, ergens begin jaren '80 en daarna heb ik er nooit meer iets over gehoord.


Spijtig denk ik. Het waren toch om zo te zien geen ondingen.

Pepe
2 november 2011, 18:57
Ze waren prijzig, de 50 was 2000 (1980) gulden, gedistribueerd door Norlin -Gibson- en verkocht in Nederland door Gerittsen Den Haag-, en gemodelleerd naar de Mark 1 maar dan met echte channel switching. Er waren meer hybrids, Ibanez, Roland, Musicman... en natuurlijk de eiken/riet combi van Boogie zoals ook gebruikt door Kelly, Kitty Hawk en het Duitse Vintage.

Het ging inderdaad loeihard. Billy Gibbons heeft er een hele CD mee vol gejengeld. Ze klonken ook goed, dwz, ik heb er niet veel lol van gehad. De fuses vlogen er steeds uit dat gaf mij een mooi excuus om de Bassman er in te hangen.

Beter clean dan een Mark en een wicked lead aan boord. De sure mic was een goed idee maar die heb ik nooit gebruikt. Maar hij klonk niet zo goed dat ik het de moeite vond om hem te repareren blijkbaar.

Kritz
2 november 2011, 19:18
Ze waren prijzig, de 50 was 2000 (1980) gulden, gedistribueerd door Norlin -Gibson- en verkocht in Nederland door Gerittsen Den Haag-, en gemodelleerd naar de Mark 1 maar dan met echte channel switching. Er waren meer hybrids, Ibanez, Roland, Musicman... en natuurlijk de eiken/riet combi van Boogie zoals ook gebruikt door Kelly, Kitty Hawk en het Duitse Vintage.

Het ging inderdaad loeihard. Billy Gibbons heeft er een hele CD mee vol gejengeld. Ze klonken ook goed, dwz, ik heb er niet veel lol van gehad. De fuses vlogen er steeds uit dat gaf mij een mooi excuus om de Bassman er in te hangen.

Beter clean dan een Mark en een wicked lead aan boord. De sure mic was een goed idee maar die heb ik nooit gebruikt. Maar hij klonk niet zo goed dat ik het de moeite vond om hem te repareren blijkbaar.

Bedankt Pepe, :) ik ben al een heel stuk wijzer geworden. Ik denk dat ik de amp toch maar eens ga proberen. Hoop dat de kerel niet te veel vraagt.

Rinze
2 november 2011, 20:18
Buizen voor en tranny eindversterker, met gek genoeg een soort power soak op de eindtrap. De New Adventures speelden er zo hard mee dat ze in de IJshal in Groningen boven de PA uit knalden (let wel, dat was in 1982 toen PA's veel minder vermogen en rendement had dan nu maar wel veel meer vervorming :rockon:). Ze speelden dan ook over 4 full stacks..

Heb er zelf een paar keer een geprobeerd en kon er niks mee, maar dat kan ook best aan mij gelegen hebben. De test in de Music Maker was inderdaad laaiend enthousiast maar dat was wel vaker zo over spul uit die tijd waar nu geen hond nog brood van lust. De 4*12 speakerkasten van Legend waren in vier getunede compartimenten met baspoorten verdeeld en van dik en loeizwaar multiplex.

Kritz
2 november 2011, 20:23
Buizen voor en tranny eindversterker, met gek genoeg een soort power soak op de eindtrap. De New Adventures speelden er zo hard mee dat ze in de IJshal in Groningen boven de PA uit knalden (let wel, dat was in 1982 toen PA's veel minder vermogen en rendement had dan nu maar wel veel meer vervorming :rockon:). Ze speelden dan ook over 4 full stacks..

Heb er zelf een paar keer een geprobeerd en kon er niks mee, maar dat kan ook best aan mij gelegen hebben. De test in de Music Maker was inderdaad laaiend enthousiast maar dat was wel vaker zo over spul uit die tijd waar nu geen hond nog brood van lust. De 4*12 speakerkasten van Legend waren in vier getunede compartimenten met baspoorten verdeeld en van dik en loeizwaar multiplex.

Dus er komt burenruzie van? :rockon:

Rinze
2 november 2011, 22:41
Dus er komt burenruzie van? :rockon:
Dat kan, maar dat kan met een drilboor ook.

Harry
3 november 2011, 10:30
ik dacht dat de New Adventures er als band importeur van waren, hoe kom ik daar dan bij :???:

zoon van Piet
3 november 2011, 11:01
Ik herinner me wel de New Adventures Connectie, maar of ze importeur waren, lijkt me sterk. Opvallend vond ik wel dat je ze vooral in het noord'n des lands ( en ik bedoel .nl) zag..

de looks waren idd Boogie, wat toen de absolute uberamp was. Maar de techniek was geheel en al anders. Lees: bagger...
Maar daar staat tegenover dat new adventures en zz top er inderdaad prima geluiden mee maakten..

Harry
3 november 2011, 11:51
misschien hadden ze een endorsement, misschien was ik daarmee in de war....

Kritz
3 november 2011, 12:19
Ik herinner me wel de New Adventures Connectie, maar of ze importeur waren, lijkt me sterk. Opvallend vond ik wel dat je ze vooral in het noord'n des lands ( en ik bedoel .nl) zag..

de looks waren idd Boogie, wat toen de absolute uberamp was. Maar de techniek was geheel en al anders. Lees: bagger...
Maar daar staat tegenover dat new adventures en zz top er inderdaad prima geluiden mee maakten..


Als zz top en new adventures er prima geluiden mee maakten. Wat is er dan gebeurt,dat deze versterkers haast van de aardbol zijn verdwenen? Waren ze dan te duur?

zoon van Piet
3 november 2011, 12:51
Ik denk dat NA en ZZ overal prima geluiden mee kunnen maken.. ;)
Billy Gibbons schijnt er een te hebben ( gehad?) in zn geheime arsenaal van amps. Maar dat zegt niks, want in dat arsenaal zat echt alles, ook lab, marshall, obscuur oud en custom made spul.. bovendien bestaat zijn sound bij voorkeur uit 'dingen die op het punt staan kapot te gaan'..

Pepe
3 november 2011, 13:06
Hier een tread (http://www.tdpri.com/forum/amp-owners-clubs/167035-legend-guitar-amplifiers.html) over Legend waar de oprichter halverwege zich aan dient. Beter info zal je niet vinden denk ik.

De New Adventures liepen tegen het merk op toen ze op een Duitse gitaarbeurs afliepen op een " waanzinnig gitaargeluid". Dat bleek te komen uit de Legend Booth. Er werden afspraken gemaakt voor dealerschap in Nederland maar ik vraag me af in hoeverre ze daar serieus in waren. Ze hadden zichzelf in ieder geval goed voorzien.
Zoals ik zei, Gerittsen verkocht ze voor 1995 gulden maar Dirk Witte zal ze ook wel gehad hebben

Billy heeft met een Legend een heel album ( Eliminator?) vol gespeeld, niet echt een obscuur ampje uit zijn collectie.

Kritz
3 november 2011, 13:10
Hier een tread (http://www.tdpri.com/forum/amp-owners-clubs/167035-legend-guitar-amplifiers.html) over Legend waar de oprichter halverwege zich aan dient. Beter info zal je niet vinden denk ik.

De New Adventures liepen tegen het merk op toen ze op een Duitse gitaarbeurs afliepen op een " waanzinnig gitaargeluid". Dat bleek te komen uit de Legend Booth. Er werden afspraken gemaakt voor dealerschap in Nederland maar ik vraag me af in hoeverre ze daar serieus in waren. Ze hadden zichzelf in ieder geval goed voorzien.
Zoals ik zei, Gerittsen verkocht ze voor 1995 gulden maar Dirk Witte zal ze ook wel gehad hebben

Hartelijk dank Pepe. ;)

Harry
3 november 2011, 14:10
leuke info! Ben stiekem toch wel weer benieuwd hoe die dingen nu echt klinken, al hoor je net zoveel slechte als goed verhalen erover....

Kritz
3 november 2011, 16:16
leuke info! Ben stiekem toch wel weer benieuwd hoe die dingen nu echt klinken, al hoor je net zoveel slechte als goed verhalen erover....


Ik ben in onderhandeling. Als ik geluk heb,krijg je de gelegenheid. ;)

Pepe
3 november 2011, 16:33
Ik lees dat ze onderling kunnen verschillen. Mijn amp had maar 1 buis in de pre amp maar dat blijkt nu een eerste batch te zijn, de 3 buizen versie schijnt beter te klinken.

Kritz
3 november 2011, 16:42
Ik lees dat ze onderling kunnen verschillen. Mijn amp had maar 1 buis in de pre amp maar dat blijkt nu een eerste batch te zijn, de 3 buizen versie schijnt beter te klinken.


Maandag a.s. zie ik de verkoper. Ik hou je op de hoogte. ;)

Harry
3 november 2011, 16:54
spannend, succes!

Kritz
3 november 2011, 17:00
spannend, succes!



Bedankt Harry. ;)

peter_heijnen
4 november 2011, 08:44
leuke info! Ben stiekem toch wel weer benieuwd hoe die dingen nu echt klinken, al hoor je net zoveel slechte als goed verhalen erover....
Ik heb de new adventures er een keer mee zien optreden. Toen vond ik het fantastisch, maar met de kennis van nu? :)

Harry
4 november 2011, 10:43
nou ja, het zou de bevestiging of ontkrachting van een jeugddroom zijn. Die Legend was voor mij een soort mythe namelijk. Ik heb nu versterkers genoeg, dus het gaat me er niet om er een aan te schaffen. Als dat al mogelijk zou zijn....

guitarkid
4 november 2011, 11:47
de New Adventures. Die zijn ooit importeur van dit merk geweest.
Heb je foto's?

Gebruikers lijkt me, geen importeurs....

@Pepe: moest die Telecaster er nou bij op de foto? Nou ben ik de hele dag weer opgewonden! :seriousf:
Een beauty! :mmmm: :lovelove:

Pepe
4 november 2011, 18:59
Iam sorry, eentje zonder gitaren dan

http://img266.imageshack.us/img266/4831/s1031340.jpg

guitarkid
4 november 2011, 19:19
Iam sorry, eentje zonder gitaren dan

http://img266.imageshack.us/img266/4831/s1031340.jpg

Dank...!!!! ;)

kunk
6 november 2011, 10:39
leuke info! Ben stiekem toch wel weer benieuwd hoe die dingen nu echt klinken, al hoor je net zoveel slechte als goed verhalen erover....

Gisteravond de New Adventures nog bezig gezien in Winschoten. Peter Bootsman speelt nog steeds over Legend versterkers en heeft daarmee een dijk van een geluid.:zz::ok:

bass blom
6 november 2011, 10:41
kickass band was/is dat :cheerup:

kunk
6 november 2011, 10:44
kickass band was/is dat :cheerup:

is absoluut. De oudjes hebben even 2 nummers nodig om op gang te komen maar dan staat er echt wel wat te knallen hoor.

Harry
7 november 2011, 10:22
ik moet ze ook weer eens dringend zien optreden, maar dat doen ze niet zo vaak meer. Wat een kloteland hebben we toch.

Harry
7 november 2011, 10:24
Gebruikers lijkt me, geen importeurs....




zie een paar pagina's terug...

kunk
7 november 2011, 11:15
ik moet ze ook weer eens dringend zien optreden, maar dat doen ze niet zo vaak meer. Wat een kloteland hebben we toch.

Op hun website staat een agenda en er zijn toch voor volgend jaar alweer enkele optredens geboekt.

Op deze site vind je trouwens in de rubriek van gescande kranteartikelen nog een afbeelding van een advertentie van Legend versterkers waarin er wordt gesproken over 4 dealers van Legend in Nederland.

Zijn we gelijk weer ontopic.:chicken:

Kritz
8 november 2011, 13:15
Ben gaan kijken naar een Legend Rock'n'Roll 50.De ampl.is in een bijzondere goede staat. De eiken omkasting, en het pitriet vooraan is gaaf en origineel.
De versterker straalt eigenlijk gezelligheid en rust uit en past perfect in de huiskamer. Maaaar dan, als de ampl. is ingeplugd en aangezet toont deze zijn ware aard. Deze versterker is niet te onderschatten,ik begin al een beetje te twijfelen of ik deze jongen adopteer. Loei loei hard ga deze knappe boy. Ik ben er haast van overtuigt dat deze knaap niet zomaar moet onderdoen voor de Marshall 100w,die waarschijnlijk nu thuis chagrijnig in de hoek staat te mokken. Over de prijs wordt druk gepalaverd,daar ben ik nog niet uit. Eerst ga ik een bosje bloemen kopen voor mijn vrouwtje. Ik denk dat ik het niet moet uitleggen aan jullie wat de bedoeling hier van is ;) Ik hoop van de week foto's te posten als de koop een feit is.:)

Pepe
8 november 2011, 13:39
Ja, dat volume issue duikt overal de kop op waar de naam Legend valt zoals het gewicht issue vastgekleefd lijkt te zijn aan de Kitty Hawk.

Maar het geluid zelf was wel okee, begrijp ik?

Het lead channel is Marshall like staat me bij maar dan zonder dat krasserige wat in een moderne Marshall kan zitten.
Hoeveel buizen zaten er nou in?

Kritz
8 november 2011, 14:09
Ja, dat volume issue duikt overal de kop op waar de naam Legend valt zoals het gewicht issue vastgekleefd lijkt te zijn aan de Kitty Hawk.

Maar het geluid zelf was wel okee, begrijp ik?

Het lead channel is Marshall like staat me bij maar dan zonder dat krasserige wat in een moderne Marshall kan zitten.
Hoeveel buizen zaten er nou in?

Er zitten drie buizen in ( 12 ax7a--ecc83) Het geluid tot dusver wel i.o.
Maar voor ik er meer kan over vertellen moet ik eerst zelf experimenteren.
Een ding weet ik al zeker,deze ampl. lust graag pedaaltjes.

zoon van Piet
8 november 2011, 14:32
Het lijkt me dat de vrouw eikenhout en pitriet zal prefereren boven marshallzwart skai..
Mogelijk een goed argument voor bij de bloemen? ;)

Kritz
8 november 2011, 14:34
Het lijkt me dat de vrouw eikenhout en pitriet zal prefereren boven marshallzwart skai..
Mogelijk een goed argument voor bij de bloemen? ;)


Je weet het,je weet het ::seriousf: