PDA

View Full Version : Keuzehulp gevraagd



GuitarL91
2 november 2011, 01:55
Beste forumleden,

Alleerst zal ik mij even voorstellen. De naam is GuitarL91 en ik wil heel graag gitaar leren spelen (Ja, zoals elke beginner ). Ik ben van plan het forum met regelmaat te bezoeken (net als wat andere fora), zeker om veel dingen te leren. Zelf heb ik wel eens op een akoestische gitaar gepingeld, maar dat mag verder geen naam hebben. Ik heb op verschillende fora al veel! beginnerstopics gelezen, maar ik open toch zelf een topic omdat ik in mijn ogen wat specifiekere vragen heb. Ook zou ik graag wat bevestigingen willen hebben tot ik tot aanschaf overgaan. De laatste tijd, zeker als ik mijn vader hoor spelen, begint het toch heel erg te kriebelen en nu het feit zich voordoet dat ik de komende tijd wat meer vrije tijd heb, wil ik graag overgaan tot de aanschaf van een gitaar. Ik zou graag jullie mening willen horen naar aanleiding van mijn wensen/eisen. Het lenen of bespelen van één van mijn vaders gitaren is geen optie, er gaat er echt 1 komen ;) !

Wat zijn mijn belangrijke wensen?
De eerste gitaar dient voor mij voornamelijk om er veel oefenuren op te draaien. Ik verwacht geen topkwaliteit, maar er moet een fatsoenlijk geluid uit komen. Omdat ik ofwel ga stoppen na een tijdje oefenen (laten we er niet van uit gaan, de intentie en wil om door te gaan is er), ofwel een nieuwe gitaar + versterker ga kopen als ik het een beetje onder de knie heb, lijkt IN MIJN OGEN een starterset voldoende. Ik spreek hier dan niet over de echte goedkope setjes, maar over de Squier (affinity) strats & Ibanez etc. Het voordeel is dat die paketten compleet zijn. Een 10/15w versterker + kopteklefoon is prima zat voor mij (zelf gehoord al) omdat het belangrijkste is dat ik mijzelf kan horen en ik zal veelal oefenuren draaien op de slaapkamer. Ik ben op de hoogte dat ze redelijk snel ontstemmen door de tremelo. Humbucker is geen vereiste voor mij, ik houd wel van clean, droog geluid.

Waar ik aan dacht: http://www.thomann.de/nl/fender_squier_affinity_strat_set_bk.htm
Deze set heeft ook een leuk versterkertje (voor in deze prijscategorie).

Er staat ook een Pacifica 012 te koop voor 175 euro! Inclusief versterktje en een hoes kom ik amper boven de 200 euro uit: http://www.thomann.de/nl/yamaha_pacifica_012bl.htm

Ibanez: http://www.thomann.de/nl/ibanez_grx70dxjujb.htm

Mij werd in de muziekwinkel ook twee maal een Richwood aangeraden, bijvoorbeeld de REG-140. Iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Qua geluid is mij verteld dat ik meer van strat geluid houd. Muziek die ik er op zou willen spelen, zal vooral RHCP, Jimi H (later natuurlijk!!) en gewoon de beginners liedjes zijn.

Er zijn veel setjes te koop en in dat opzicht zou ik natuurlijk wel de beste prijs/kwaliteit verhouding willen hebben. Doe ik met bovengenoemde setjes een goede koop die aansluit bij mijn wensen, of is dat in jullie ogen een miskoop? Zo ja, welke is in julli ogen de beste? Nogmaals, ik ben een echte beginner en ik wil vooral veel oefenuren draaien op een redelijke, degelijke gitaar. Mocht het echt goed bevallen (wat ik hoop), gaat er uiteindelijk toch een nieuwe gitaar + versterker komen. In dat opzicht geef ik liever 250 euro uit voor een startersset waarmee ik alles heb, dan bijvoorbeeld 350 euro zonder dan ook een echte top gitaar te hebben. Maar mocht ik de plank volledig mis slaan, hoor ik dat graag van jullie. Hebben jullie verder nog alternatieven, zijn er mensen met ervaringen met bovengenoemde gitaren? Denk aan een budget van 250 euro, maar dit mag meer zijn als jullie mij weten te overtuigen! Op dit moment ligt mijn gevoel wel bij de Squire Affinity set, maar ik hoor graag jullie meningen!

GuitarL

Hotpepper01
2 november 2011, 07:18
Allereerst van harte welkom op het forum en proficiat met je besluit om gitaar te gaan leren. Ik zou toch nog maar eens bij je vader gaan zeuren. Een beetje vader die passie heeft voor gitaren leent zijn zoon een gitaar.:dontgeti: (mijn jongste zoon heeft net een Epiphone SG Custom) te leen gekregen. Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit waarmee je gaat starten. Die startersetjes zijn er vooral om binnen een klein budget te kunnen blijven met de snelle looks van duurdere gitaren. In het begin gaat het er vooral om om te leren spelen. En dat lukt met vrijwel elke startersset. Weet je door die fase heen te komen en enthousiast te blijven, dan vorm je al snel een mening over wat voor gitaar je daarna wil. En zoals Einstein al zei: maak je geen zorgen om de toekomst, ze komt snel genoeg. Overigens twijfel ik of die ooit gitaar speelde.
Probeer anders gewoon een setje uit bij een grotere muziekwinkel bij jou in de buurt. Neem vooral je vader mee op een moment dat hij in een goede bui is, zijn portemonnee gevuld is. En : oefen voor de spiegel op het trekken een vragende blik richting je vader. :soinnocent:

GuitarL91
2 november 2011, 07:34
Allereerst van harte welkom op het forum en proficiat met je besluit om gitaar te gaan leren. Ik zou toch nog maar eens bij je vader gaan zeuren. Een beetje vader die passie heeft voor gitaren leent zijn zoon een gitaar.:dontgeti: (mijn jongste zoon heeft net een Epiphone SG Custom) te leen gekregen. Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit waarmee je gaat starten. Die startersetjes zijn er vooral om binnen een klein budget te kunnen blijven met de snelle looks van duurdere gitaren. In het begin gaat het er vooral om om te leren spelen. En dat lukt met vrijwel elke startersset. Weet je door die fase heen te komen en enthousiast te blijven, dan vorm je al snel een mening over wat voor gitaar je daarna wil. En zoals Einstein al zei: maak je geen zorgen om de toekomst, ze komt snel genoeg. Overigens twijfel ik of die ooit gitaar speelde.
Probeer anders gewoon een setje uit bij een grotere muziekwinkel bij jou in de buurt. Neem vooral je vader mee op een moment dat hij in een goede bui is, zijn portemonnee gevuld is. En : oefen voor de spiegel op het trekken een vragende blik richting je vader. :soinnocent:

Bedankt voor de reactie. Zoals gezegd, het is echt niet mogelijk om één van die gitaren mee te nemen (helaas). Ik heb in verschillende muziekwinkels gevraagd naar de starterssetjes en de meeste waren best positief! De Squier Affinity Strat heb ik ook in mijn handen gehad en dit voelde toch wel prettig aan! Mijn gevoel zegt dat ik voor die 198 euro incl. een goede deal maak kijkend naar prijs/kwaliteit, maar dat zou ik graag van jullie horen! En helaas, de gitaar zal ik zelf betalen :)

RS-Rik
2 november 2011, 09:53
Einstein bespeelde de viool. Niet onverdienstelijk volgens de overlevering.



Welkom op 't forum.
Wat de fok is met je pa dat je geen gitaar mag lenen?


Sterterssetjes zijn wel handig. Als ik er zo naar kijk zou ik voor je Yamaha gaan. Die leveren niet de allerflitsendste gitaren maar wel degelijk. Die zou ik t meest vertrouwen voor dit budget.

Je kunt ook op Marktplaats kijken. Daar staan vast ook wel Yamaha´s Misschien kun je zelfs voor 150 euro een Squier Classic Player op de kop tikken.

Casual Ruud
2 november 2011, 10:59
http://link.marktplaats.nl/488841860

Staat er volgens mij eentje op voor 75 euro.
Misschien vind je ook wel ergens een goedkope versterker cube 15 of 20 of Line6 ofzo voor niet al te veel geld.

Ik heb verder geen ervaring met die startersetjes, maar bovenstaande setup lijkt me beter dan zo'n kant en klaar set.

Platyhelminthes
2 november 2011, 11:05
Misschien op marktplaats even zoeken naar een London city Strat of Tele, zijn voor de prijs erg goed en marktplaats loopt er van over op het moment..

GuitarL91
2 november 2011, 11:26
Einstein bespeelde de viool. Niet onverdienstelijk volgens de overlevering.



Welkom op 't forum.
Wat de fok is met je pa dat je geen gitaar mag lenen?


Sterterssetjes zijn wel handig. Als ik er zo naar kijk zou ik voor je Yamaha gaan. Die leveren niet de allerflitsendste gitaren maar wel degelijk. Die zou ik t meest vertrouwen voor dit budget.

Je kunt ook op Marktplaats kijken. Daar staan vast ook wel Yamaha´s Misschien kun je zelfs voor 150 euro een Squier Classic Player op de kop tikken.

De reden dat ik niet op een van mijn vaders gitaren kan spelen is omdat ik niet thuis woon (ander land zelfs ;)) en de gitaren worden nog steeds gebruikt. De gedachten is om een nieuwe te kopen en deze bij mijn ouders af te laten leveren, zodat mijn vader hem af kan stellen. Dan kan ik hem dit weekend :dance: ophalen. Ook zou ik hem eventueel (gaan we niet van uit!) tweede hands voor wat meer geld kunnen verkopen. Hoe dan ook gaat het mij geld kosten. Na de aanschaf van deze gitaar gaat er ofwel een nieuwe komen + nieuwe versterker, ofwel gaat hij op marktplaats (optie 1 is beter :)). Ik ben dus eigenlijk opzoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding van een nieuwe beginnersgitaar waar ik veel oefenuren op kan draaien, nieuw is eigenlijk een vereiste.

Wabbie
2 november 2011, 11:39
Ik heb het al meerdere keren gezegd en ik ga het gewoon nog een keer zeggen.

In mijn nederige optiek is de Yamaha Pacifica 012 een van de, zo niet dé beste beginners gitaar. Ik ben al een aantal keer met vrienden/kennissen die ook gitaar wilden gaan spelen mee geweest naar de lokale gitaarboer en altijd moet ik me weer inhouden om zelf niet ook een Yamaha mee te nemen. En ik heb hier thuis toch een aardige verzameling duurdere Fenders staan.

Ik denk dat je met de Yamaha nog vele jaren prima kunt spelen (totdat je natuurlijk GAS krijgt zoals iedere gitarist). Ik heb veel meer twijfels bij de Squier of de Ibanez die je op het oog hebt.

GuitarL91
2 november 2011, 12:04
Ik heb het al meerdere keren gezegd en ik ga het gewoon nog een keer zeggen.

In mijn nederige optiek is de Yamaha Pacifica 012 een van de, zo niet dé beste beginners gitaar. Ik ben al een aantal keer met vrienden/kennissen die ook gitaar wilden gaan spelen mee geweest naar de lokale gitaarboer en altijd moet ik me weer inhouden om zelf niet ook een Yamaha mee te nemen. En ik heb hier thuis toch een aardige verzameling duurdere Fenders staan.

Ik denk dat je met de Yamaha nog vele jaren prima kunt spelen (totdat je natuurlijk GAS krijgt zoals iedere gitarist). Ik heb veel meer twijfels bij de Squier of de Ibanez die je op het oog hebt.

De Ibanez is eigenlijk al uit beeld, ik zal dat even aanpassen in mijn beginpost. Ik zit er wel aan te denken om die Frontman 15g er bij aan te schaffen, volgens mij is dat nu prima zat. Het zal voornamelijk heel hard oefenen zijn op de slaapkamer.

marter544
2 november 2011, 15:56
Ik zou sowieso voor een "echte" strat gaan, en geen afgeleide als de Yamaha... Niet omdat die slecht is, maar ik houd niet van die net-niet vormen. Ik zou uitkijken naar een London City strat (moet rond de 120 toch te krijgen zijn), en van de overige honderd euro een cube oid kopen.

ben79
2 november 2011, 16:21
mexicaanse fender standard strat, imo best in prijs/kwaliteit EN 2ehands waarde (je weet maar nooit).
als je een mex strat terug verkoopt heb je volgens mij minder verlies dan de aankoopwaarde van een onbekend starterspack. En mocht je het ech leuk vinden en de gitaar niet verkopen, heb je en gitaar waar je je leven lang blij me kan zijn..

Indien je toch een lager budget gitaar wilt,volg ik het eerdere voorstel van een yamaha pacifica..

trouwens binnenkort zijn er weer starterpacks in den aldi, zoek maar eens een oud topic hierover..

en trouwens, wat is dat inderdaad met je pa? ik heb hier al twee tele's (pink paisley en blue floral) voor men dochters klaarhangen en ze zijn nog niet eens 1.5j :-)

RS-Rik
2 november 2011, 17:00
een Mexje Fender is ook al snel 250, nou meestal 300 euro. Tweede hands.

Die zijn wel geinig, maar verwacht geen wonderen. Als je 100 euro extra kunt uitgeven is het wel een hele goeie optie. En anders een Jackson. Dat heeft wel een metal headstock maar dat zijn retegoeie gitaren. of een Ibanez SZ of SA 5 serie (NIET. de 3 serie want die heeft een hele kutte brug)

GuitarL91
2 november 2011, 17:09
mexicaanse fender standard strat, imo best in prijs/kwaliteit EN 2ehands waarde (je weet maar nooit).
als je een mex strat terug verkoopt heb je volgens mij minder verlies dan de aankoopwaarde van een onbekend starterspack. En mocht je het ech leuk vinden en de gitaar niet verkopen, heb je en gitaar waar je je leven lang blij me kan zijn..

Indien je toch een lager budget gitaar wilt,volg ik het eerdere voorstel van een yamaha pacifica..

trouwens binnenkort zijn er weer starterpacks in den aldi, zoek maar eens een oud topic hierover..

en trouwens, wat is dat inderdaad met je pa? ik heb hier al twee tele's (pink paisley en blue floral) voor men dochters klaarhangen en ze zijn nog niet eens 1.5j :-)

De akoestische gitaar is beschikbaar, één van de andere kan ik helaas niet meenemen. Het zijn overigens vrij prijzige gitaren zijn en mij kennende zal ik ze zeker in het begin niet op de juiste manier bespelen. Wat dat betreft kan ik het wel begrijpen ;)

Overigens, ik heb deze in de bestelling staan: http://www.rockpalace.com/product/Squier-Affinity-Strat-Pack-Special-Frontman-Black

Toelichting keuze: Wat ik heb gelezen, kwam deze gitaar redelijk goed uit de testen (ja, ik weet de nadelen). Op dit moment sluit dit het beste aan bij wat ik nodig heb imo, namelijk een degelijke gitaar waarop ik voorlopig wel vooruit kan. Het pakket is compleet (waarschijnlijk niet de beste accesoires) dus ik ben voorlopig wel even zoet denk ik. Ook was men er in de muziekwinkels positief over. In ieder geval bedankt voor de reacties. Over een tijd zal ik er wel een nuttige review schrijven.

GuitarL91
3 november 2011, 19:24
Inmiddels te horen gekregen dat hij in NL is afgeleverd! Als ik morgen aankom, staat hij gestemd voor me klaar.

Gaan met die banaan!:gitarist:

EDIT: Gister besteld, vandaag geleverd. Hij is vandaag in de aanbieding, scheelt me toch weer 2 tientjes helaas.