PDA

View Full Version : buizenversterker op laag volume ...



RullyRulez
1 november 2011, 22:25
Zoals ik in een eerder topic heb aangegeven ben ik me aan het orienteren om een keer een nieuwe versterker te kopen (voor thuisgebruik). Ik heb nooit een buizenversterker gehad, dus vandaar de volgende vragen :

1. Klopt het dat een buizenversterker op laag volume niet echt lekker werkt. D.w.z. stel je hebt een 30W buizenversterker gebruiken in een woonkamer en je wilt rekening houdend met de buren op laag volume spelen...

2. Klopt het dat voor een modeling amp. dit geen issue is ?

macwilliams
1 november 2011, 22:27
1:Niet perse
2:Klopt wel aardig

RullyRulez
1 november 2011, 22:33
1:Niet perse

Wanneer wel / niet ?

Mr. Dynamite
1 november 2011, 22:39
Puur voor thuisgebruik kun je denk ik beter een transistor bak halen. Danwel modeling of niet. Buizen amp kan wel, maar dan kun je beter kijken naar een lager wattage, zodat je hem in verhouding nog redelijk open kunt draaien. Ik speel af en toe wel eens met een 100watt buizenbak op mijn slaapkamer, het kan maar dan blijft er weinig tone over..

Daarvoor staat er een cube 20xl, prima versterkertje. :ok:

Jasper.
1 november 2011, 22:54
Wanneer wel / niet ?

Ligt denk ik wat aan de versterker. Mijn 100watt JCM900 kan ik bijv. ong. net zo laten klinken op 1 als op 3 of 4 (en dat is erg hard). Daar kan ik op laag volume een behoorlijk goed geluid uit krijgen nu.

Maar er zijn waarschijnlijk (zelf nog nooit geprobeerd) ook versterkers die op laag volume minder werken. Vooral als je de gain uit de eindbuizen moet halen.
Zelf denk ik dat je eventueel met een pedaaltje een buizenversterker prima voor thuis kan gebruiken. Er zit ook een volumeknop op. En dan heb je ook nog eens een erg lekkere versterker voor als je hem wel een keer open kan zetten.

The Running Man
1 november 2011, 23:08
Zoals ik in een eerder topic heb aangegeven ben ik me aan het orienteren om een keer een nieuwe versterker te kopen (voor thuisgebruik). Ik heb nooit een buizenversterker gehad, dus vandaar de volgende vragen :

1. Klopt het dat een buizenversterker op laag volume niet echt lekker werkt. D.w.z. stel je hebt een 30W buizenversterker gebruiken in een woonkamer en je wilt rekening houdend met de buren op laag volume spelen...

2. Klopt het dat voor een modeling amp. dit geen issue is ?

Op Gitaarmarkt staat nu een Fender Vibrochamp van 5 watt voor weinig
Lijkt me leuk ding voor thuis en een eerste kennismaking:rockon:

macwilliams
1 november 2011, 23:09
Wanneer wel / niet ?

Met een goed werkende master volume kan een 100watt buizen amp ook goed klinken op fluisterniveau, zelfs over twee 4x12 cabinetten.

En niet als dat dus niet zo is.

The Running Man
1 november 2011, 23:16
Met een goed werkende master volume kan een 100watt buizen amp ook goed klinken op fluisterniveau, zelfs over twee 4x12 cabinetten.

En niet als dat dus niet zo is.

En goed naar Mac luisteren want het is echt zo :rockon:

macwilliams
1 november 2011, 23:22
En goed naar Mac luisteren want het is echt zo :rockon:

Je hebt de ENGL horen zingen op laag volume, dus je weet dat het kan.:cooler:

macwilliams
1 november 2011, 23:25
Oh en die vibrochamp, ik heb hem ook gehad, spijt van gehad en blij dat hij weg is.
Het leek zo leuk totdat je het dozige geluid hoort.

HaroldA
1 november 2011, 23:57
Ik speel op een 50 Watt Marshall JCM800 4104 2x12" combo thuis. Het is even zoeken tussen "uit" en "te hard", maar op standje 0.1 klinkt hij nog steeds goed.

Ja, hij klinkt beter als hij hard mag, maar zacht doet hij ook goed.

FruscianteFan
2 november 2011, 00:20
Ik speel thuis gewoon op buizenversterkers, op zeer acceptabel volume. Mijn Blues Junior vindt dat volume zelfs veel aangenamer dan wanneer hij mee probeert te komen met de band.

Ook (imo juist!) clean zijn buizen lekker. Je hebt dan nog niet de oversturing of compressie, maar wel het muzikale van de buizen, en dat hoor je ook nog eens veel beter omdat je in je eentje speelt.

Ijselrobo 07
2 november 2011, 07:12
Thuis speel ik ook gewoon over mijn JTM45 + 4x12 cab. met het volume op 1. alleen doe ik er dan wel een HT-Dual voor (voor de drive) ;) en (ja, dat heb ik uitgetest) op 6 meter afstand gaat het zaakje nog piepen. dus buizenversterkers kunnen zeker op laag volume.

maar misschien moet je eens kijken naar een blackstar HT-1 of HT-5 :)

Jan Buurman
2 november 2011, 08:57
Thuis heb ik een cheapass Harley Benton GA5 staan met wat pedaaltjes erbij. Zeker nu ik de preamp buis vervangen heb door een Groove Tube (had ik nog liggen) klinkt dat erg lekker voor dat geld én prima beheersbaar volume...... voor weinig!!!!

Baker
2 november 2011, 11:06
hmm, de meningen zijn nogal verdeeld.

Mijn ervaring is dat buizenbakken gewoonweg te hard gaan thuis.
Ik heb een koch multitone 50, een Marshall JVM 100 thuis gehad, maar ik bracht ze elke keer snel weer terug naar de oefenruimte.

Het kan wel, standje 0.1 inderdaad, maar mijn ervaring is dan dat je het geluid waarvoor je die buizenversterker hebt gekocht er dan niet uithaalt. In ieder geval niet helemaal.

Zelfs mijn H&K 40w 1x12 combootje gaat eigenlijk net te hard om lekker thuis te kunnen gebruiken, waardoor ik toch elke keer weer naar mijn POD 2.0 grijp.

Mijn mening: Als je enkel en alleen thuis speelt is modelling de beste optie.

Maleco
2 november 2011, 12:49
Zoals gezegd vind ik een buizenversterker op laag volume ook minder klinken dan voluit brullend, maar dat ligt ook aan je oren (hoe ze omgaan met lage en hoge volumes)

Maar mijn Voxje op laag volume klinkt nog steeds beter dan alle transistorbakken die ik gehoord heb, en daar doe ik het voor :)

RullyRulez
2 november 2011, 13:56
Dat is precies wat ik bedoel: mensen in mijn omgeving raadde me voor de woonkamer juist vaak een een modelling amp aan. Ik heb al een eenvoudige Line 6 Spider3 15W ampje staan....

Wat ik in feite zoek is een GOEDE amp met heel veel mogelijkheden al ingebouwd (effecten, tuner, modeling, CD/mp3 in, koptelefoon, mogelijkheid, foot switch, opslaan settings). Dus alles in 1 doos, handig voor in de woonkamer.

Misschien iets voor een new topic ...

Ijselrobo 07
2 november 2011, 14:22
waarom niet gewoon een buizenversterker met multi-effect pedaal? doe ik zelf ook. bij mij op de vloer ligt een Blackstar HT-Dual voor de overdrive en een Digitech RP300R Artist voor de andere effecten.

en blijf maar lekker in dit topic ;)

stikel
2 november 2011, 15:18
Fender Mustang (puur op basis van ervaring van Bass B alhier en de YT filmpjes klinken veelbelovend) :ok:

kidrock
2 november 2011, 17:13
Wat ik in feite zoek is een GOEDE amp met heel veel mogelijkheden al ingebouwd (effecten, tuner, modeling, CD/mp3 in, koptelefoon, mogelijkheid, foot switch, opslaan settings). Dus alles in 1 doos, handig voor in de woonkamer.

Al die wensen ga je never nooit niet vinden in een traditionele buizen amp.

+1 voor de Fender Mustang.

r3ubu3r
2 november 2011, 17:25
ik zit ook te denken om een fender mustang te kopen voor thuis. de mustang 3 (100W), omdat ik een schermpje toch wel handig vind bij het modellen.

ik heb net bij de reacties hierboven gelezen dat als je een buizenbak op een laag volume zet, de kwaliteit van het geluid ook afneemt.

Nou is 100W in een transistor minder dan 100W buizen,
maar heb je dan niet hetzelfde verhaal met een 100W transistor?

FruscianteFan
2 november 2011, 17:50
ik zit ook te denken om een fender mustang te kopen voor thuis. de mustang 3 (100W), omdat ik een schermpje toch wel handig vind bij het modellen.

ik heb net bij de reacties hierboven gelezen dat als je een buizenbak op een laag volume zet, de kwaliteit van het geluid ook afneemt.

Nou is 100W in een transistor minder dan 100W buizen,
maar heb je dan niet hetzelfde verhaal met een 100W transistor?
imo neemt de kwaliteit bij buizen op lager volume misschien wel af ten opzichte van hoog volume, maar is dat nog altijd beter dan transistor.

HaroldA
2 november 2011, 17:52
imo neemt de kwaliteit bij buizen op lager volume misschien wel af ten opzichte van hoog volume, maar is dat nog altijd beter dan transistor.

:ok: Einde discussie.

r3ubu3r
2 november 2011, 17:56
Maar aangezien de transistor minder hard gaat, kan je hem wel verder open draaien, zodat hij niet zacht-dus-slechter wordt


goede theorie toch?

kidrock
2 november 2011, 18:31
Klankmatig gaat er niks boven echte buizen en daarom heb ik (nog) geen vertrouwen in modeling amps voor op het podium. Heb het geprobeerd (Line6, Vox), maar ze missen de dynamiek, feel, tone die echte buizen geven.

Maar... dat gezegd hebbende, de meeste buizen amps die ik heb zijn niet echt bruikbaar of praktische voor thuis. De Mustang is de eerste modeling amp waar ik enthousiast van werd (voor thuis, nog geen ervaring er mee op het podium). Hij is een stuk dynamischer dan die andere modeling amps, heeft alles aan boord die je nodig hebt (FX, reverb, tuner, enz) en een prijs waar je niet wakker van ligt.

LesPaul1612
2 november 2011, 18:31
Maar aangezien de transistor minder hard gaat, kan je hem wel verder open draaien, zodat hij niet zacht-dus-slechter wordt


goede theorie toch?

Zowel 100 watt transistor als 100 watt buizen gaan gewoon keihard. 100 watt transistor komt op laag volume beter uit de verf dan buizen, dus is transistor NAAR VERHOUDING een betere keuze.

Liquid_Metal
2 november 2011, 21:40
Zowel 100 watt transistor als 100 watt buizen gaan gewoon keihard. 100 watt transistor komt op laag volume beter uit de verf dan buizen, dus is transistor NAAR VERHOUDING een betere keuze.

Relatief gezien, maar absoluut gezien vinden de meeste mensen buizenversterkers op laag volume nog steeds lekkerder klinken. Ik geniet in ieder geval ook op laag volume van mijn superstack.

muziekschuur
2 november 2011, 21:48
Er zijn heel veel transistor amps in allerlei smaken. Er zijn allerlei buizenversterkers in veel smaken....

Ik zeg ZVEX;

http://zvexamps.com/amp_view.html

http://zvexamps.com/images/Front_sm.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=7U9ylAeSvDY

http://www.youtube.com/watch?v=KV0PPsQ4fOs&feature=related

muziekschuur
2 november 2011, 21:54
Ohja. Ik speel zelf over een fender Twin met een pedaaltje ervoor bij lage volumes. Ik vind het prima...

Hier een Blues junior clean. En met fulltone OCD pedaal ervoor... (Vind je de OCD iets te prijzig, dan kan de Danelectro coolcat Drive voor 4 tientjes ook prima (de pedalen lijke qua tone erg op elkaar).


http://www.youtube.com/watch?v=mev5BcGgEA4&feature=related

BobvanKempen
3 november 2011, 01:40
Mijn duit in het zakje:

Ik gebruik thuis een Line6/Bogner Valve 212 juist omdat tie op laag volume erg lekker klinkt en alle mogelijke effecten zitten erin zodat ik niet continu vanalles aan hoef te sluiten om mijn dingetjes te kunnen oefenen. Bijkomend voordeel .... buizen gedoe is van Bogner dus klinkt erg lekker maar omdat er Line6 opstaat kost bijna niets 2de hands.

peter_heijnen
3 november 2011, 09:58
http://www.youtube.com/watch?v=VDoMKR_LFNo

http://www.youtube.com/watch?v=VO8MreEzXMM&feature=related


Met fx loop en reverb, vind ik ongelofelijk voor het geld.

En idd, 1 watt vol open is nog steeds best hard. ;)

guitarkid
3 november 2011, 10:55
Er zijn heel veel transistor amps in allerlei smaken. Er zijn allerlei buizenversterkers in veel smaken....

Ik zeg ZVEX;

http://zvexamps.com/amp_view.html

http://zvexamps.com/images/Front_sm.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=7U9ylAeSvDY

http://www.youtube.com/watch?v=KV0PPsQ4fOs&feature=related

Die eerste You Tube link is fantastisch! Erg mooie sound, maar wel met de nodige extra spullen....

Maleco
3 november 2011, 15:40
Wat ik in feite zoek is een GOEDE amp met heel veel mogelijkheden al ingebouwd (effecten, tuner, modeling, CD/mp3 in, koptelefoon, mogelijkheid, foot switch, opslaan settings). Dus alles in 1 doos, handig voor in de woonkamer.


Klinkt idd als een Fender Mustang, nu heb ik geen verstand van de modellen maar 200Watt Transistor is ook hard. Aan een lager wattage heb je ook genoeg en alleen voor het schermpje vind ik een beetje zonde.

Ik heb zelf gisteren een Blackstar 5-Watter gehaald en die klinkt ook lekker op laag volume :) Hij heeft zelfs nog een koptelefoon uitgang.

Als ik jou was zou ik even een middag in een gitaarzaak gaan zitten waar ze Fender Mustangs verkopen en kleine buizenversterkers.
Kijken of je je sound kunt halen uit een transistor of dat een buizenversterker + multi effect je ding is.

Moet je dan voor de gein eens losse pedalen proberen ipv zo'n multi-effect,
dan word het een nog duurder dagje :seriousf:

RullyRulez
4 november 2011, 08:48
Ik vind de tips hier toch wel nuttig VOORDAT ik naar de winkel ga...

Maar ik ben na wat ik hier gelezen heb en na wat youtube filmpjes wel enthousiast geworden over de Fender Mustang III. Deze is wel 100W (erg veel voor in de woonkamer), maar ik begrijp dat een dergelijke modelling amp op met laag master level ook niet slecht scoort. En ik vind zo'n schermpje wel erg handig, als ik daar van af zou zien zou een Mustang I of II ook voldoende zijn voor in de kamer.

Ik heb zelf een Fender strat en een Les Paul kloon.

1) De filmpjes die ik vind zijn voornamelijk strats op de Mustang. Heeft iemand ook filmpjes waar een Les Paul (humbuckers) op de Mustang worden getest.

2) Stel je wil met een Gary Moore achtige sound/sustain op een Les Paul, krijg je die ook een beetje aardig uit de Mustang? Dat lukte me best wel met die eenvoudige Line Spider III (15W).

Als ik een Mustang zou kopen (wat nog niet gezegd is...) dan wil ik er wel op vooruit gaan t.o.v die Line 6 Spider

BobvanKempen
4 november 2011, 09:53
Ik vind de tips hier toch wel nuttig VOORDAT ik naar de winkel ga...

Maar ik ben na wat ik hier gelezen heb en na wat youtube filmpjes wel enthousiast geworden over de Fender Mustang III. Deze is wel 100W (erg veel voor in de woonkamer), maar ik begrijp dat een dergelijke modelling amp op met laag master level ook niet slecht scoort. En ik vind zo'n schermpje wel erg handig, als ik daar van af zou zien zou een Mustang I of II ook voldoende zijn voor in de kamer.

Ik heb zelf een Fender strat en een Les Paul kloon.

1) De filmpjes die ik vind zijn voornamelijk strats op de Mustang. Heeft iemand ook filmpjes waar een Les Paul (humbuckers) op de Mustang worden getest.

2) Stel je wil met een Gary Moore achtige sound/sustain op een Les Paul, krijg je die ook een beetje aardig uit de Mustang? Dat lukte me best wel met die eenvoudige Line Spider III (15W).

Als ik een Mustang zou kopen (wat nog niet gezegd is...) dan wil ik er wel op vooruit gaan t.o.v die Line 6 Spider

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Mustang op laag volume helemaal niet lekker vond klinken, doods en vlak. Daarom ben ik voor de Line6 Valve gegaan, wilde toch wel graag buizen en was kwa bediening exact als mijn oude oefen l6 spider. Bijkomen voordeel was voor mij dat hij ook prima mee komt in de oefenruimte mocht dat nodig zijn.

Kim Wilson
4 november 2011, 10:44
Als je veel effecten en in- en outputs e.d. wil, moet je voor een modelling-amp gaan. De meeste low power buizenamps zijn éénkanaals, en als je geluk hebt zit er toonregeling op. De Mustangs van Fender klinken te gek (heb ze zelf ook getest, was er echt van onder de indruk), en je hebt alle mogelijkheden aan boord. En je kunt van alles aanpassen op de computer via een USB-kabeltje.

Over buizenamps op huiskamervolume: kan wel, maar het werkt het beste als je normaal ook vrijwel clean speelt. Ik heb een Fender die vrijwel clean staat afgesteld, en de drive haal ik uit pedalen. Die amp klinkt op huiskamerniveau ook nog prima. De Marshall die ik heb gehad werd echt beter op stevig volume, omdat daar veel drive en punch uit de amp zelf kwam. Op laag volume bleef daar niks meer van over.

Eindbuisoversturing geloof ik overigens niet zo in. Enige compressie oké, maar als je met je 100 watter oversturing hoort, is dat in de preamp of je speelt in een stadion.

kidrock
4 november 2011, 12:45
Ik vind de tips hier toch wel nuttig VOORDAT ik naar de winkel ga...

Maar ik ben na wat ik hier gelezen heb en na wat youtube filmpjes wel enthousiast geworden over de Fender Mustang III. Deze is wel 100W (erg veel voor in de woonkamer), maar ik begrijp dat een dergelijke modelling amp op met laag master level ook niet slecht scoort. En ik vind zo'n schermpje wel erg handig, als ik daar van af zou zien zou een Mustang I of II ook voldoende zijn voor in de kamer.

Ik heb zelf een Fender strat en een Les Paul kloon.

1) De filmpjes die ik vind zijn voornamelijk strats op de Mustang. Heeft iemand ook filmpjes waar een Les Paul (humbuckers) op de Mustang worden getest.

2) Stel je wil met een Gary Moore achtige sound/sustain op een Les Paul, krijg je die ook een beetje aardig uit de Mustang? Dat lukte me best wel met die eenvoudige Line Spider III (15W).

Als ik een Mustang zou kopen (wat nog niet gezegd is...) dan wil ik er wel op vooruit gaan t.o.v die Line 6 Spider

Ik raad je aan om de Mustang III te nemen. Die heb ik zelf ook. Ik heb de II en III naast elkaar uitgeprobeerd en vond de III stukken beter. Behalve dat je meer power hebt (hij klinkt hier thuis nog prima op fluister volume) en betere tone, is een display toch verdomd handig.

Veel mensen zeggen dat de Mustang niet geschikt is voor high-gain rock/metal. Ben het daar niet helemaal mee eens. Fender heeft met de fabrieks presets de focus gelegd op de clean en semi-clean sounds. Logisch, omdat ze met hun Fender amps daar immers beroemd/berucht mee zijn geworden.
Maar dat wil niet zeggen dat je geen goeie rock/metal tones eruit kan halen. Je moet er alleen iets meer moeite voor doen, maar daar heb je Fuse ook voor, om lekker achter je pctje naar hartenlust te gaan tweaken. De Mustang heeft een 4 tot 5 tal amp models die van rock tot metal gaan en als dat nog niet genoeg is dan kun je nog een ingebouwde overdrive pedal er aan toe voegen.
Tijdje terug een Shinedown achtige presetje gemaakt en daar trillen de ballen van uit je broek, dus ik denk een Gary Moore achtige presetje moet zeker wel lukken :D