PDA

View Full Version : Modderen aan een Crybaby



madman
1 november 2011, 21:03
Goeienavond allemaal,

Na een paar BYOC-pedaaltjes in elkaar te hebben gezet voor m'n pedalboard, wordt het tijd voor een leuk wahpedal.

Ik heb een standaard crybaby op de kop getikt, maar de sound van een standaard CB ligt me niet zo lekker.
Dus ik ga met de soldeerbout aan de slag om er wat leuks van te maken.

Deel 1 van het plan:
- meer bas en meer midrange er uit zien te halen
- vocal mod
- gain mod

De vocal en gain mod ga ik doen met een paar potmeters, om 'm naar smaak af te kunnen stellen.
De bass en midrange response ga ik in eerste instantie iig schakelbaar maken aan de buitenkant, beetje spelen met de frequenties, kijken wat er het lekkerst klinkt.

Als dat gedaan is ga ik aan de gang met de foot-on-pedal mod van KoenB, ten eerste om 'm true-bypass te maken, en ten tweede omdat ik het gewoon een stuk fijner vindt.
Ik wil dan ook proberen er een kleine draai aan te geven als de ruimte het toelaat.
Waar het knopje door het pedaal heen steekt wil ik proberen om een dun laagje schuimrubber te plakken met daarop een stuk traanplaat. Het idee is dat het schuim de traanplaat terug doet veren als je je voet eraf haalt, en samengedrukt wordt als je je voet erop zet, waardoor je zo dus de schakelaar kan bedienen. Geen knopje zichtbaar, extra vette looks en nog steeds foot-on-pedal functie.

Heb ik daarbij meteen een vraag voor degenen die deze mod al hebben gedaan: hoe ver steekt het knopje uit het pedaal (uit het pedaal en/of uit het rubber)?.

tommus42
2 november 2011, 09:42
Leuk, een wah is een goed platform voor mods. Ik vind hem wel goed klinken, mijne is origineel alleen zonder die (brieke) buffer en true-bypass.

Buzzel
2 november 2011, 11:33
als je toch bezig bent, maar er even een ledje in weetje zeker dat hij het doet.

madman
2 november 2011, 14:06
@ Tommus42, dat is een crybaby zeker!
Ben een beetje aan het rondshoppen geweest voor een leuke wah, maar de meesten die me aanspreken zijn minstens 3x zo duur als deze, terwijl je er met een twee tientjes aan onderdelen en een crybaby net zo ver bent!

Het is zeker ook de bedoeling om een ledje in te bouwen, ik hoop alleen dat ik een 3PDT momentary switch kan vinden daarvoor! Zeker als ik de switch straks niet kan zien onder de traanplaat vind ik dat wel belangrijk!

madman
10 november 2011, 19:33
Vandaag even op jacht geweest naar onderdeeltjes.

3PDT momentary switch is natuurlijk nauwelijks te vinden, online of in de winkel, dus het plan wordt een beetje anders. 2PDT mom switch was ook een optie, maar ik wil toch eigenlijk wel heel graag een ledje hebben branden als ik op m'n wah sta, dus ga ik de boel schakelen met een setje relais.

Daarnaast ook de weerstanden en condensatoren voor de andere mods die ik ga doen.

http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/IMAG0201.jpg

Stiekem zit ik erover te denken om die later nog een keer onder een schakelaar te zetten zodat je daarmee kan switchen tussen een funky wah (waar een orginele CB toch wel heel goed in blijft), en een wah met wat meer ballen voor als het gas erop gaat, maar goed dat is van later zorg.
Nu eerst eens uitvissen hoe ik die relais ga bedraden...

Buzzel
10 november 2011, 20:15
Je had ook millenium bypass kunnen maken heb je ledje met 2ptd switch.

tommus42
10 november 2011, 20:25
Zijn er geen driepolige omschakelaars, ook niet bij de electronicawinkel? Maar relais schakelt wat beter denk ik.
Ergens op een Australische site staat een schema van een 5-standige centerfrequentie schakeling. Eenvoudig en werkt goed, bijvoorbeeld op een Fender of een Vox versterker kun je de toon effectief aanpassen.

Buzzel
10 november 2011, 20:48
Zijn er geen driepolige omschakelaars, ook niet bij de electronicawinkel? Maar relais schakelt wat beter denk ik.
Ergens op een Australische site staat een schema van een 5-standige centerfrequentie schakeling. Eenvoudig en werkt goed, bijvoorbeeld op een Fender of een Vox versterker kun je de toon effectief aanpassen.

Het gaat hier om 3polige moment schakelaar die vindt je minder. Waarom denk je dat relais beter werkt?

tommus42
10 november 2011, 20:56
Ik denk dat de contacten in het relais van beter materiaal zijn.

HaroldA
10 november 2011, 21:18
Ik denk dat de contacten in het relais van beter materiaal zijn.

Ze maken wel herrie bij het schakelen en vragen nogal wat stroom. Voordeel is wel dat je een ienie-mini schakelaartje kan gebruiken om het relais mee te schakelen.

Ik heb destijds ook alles gemod aan mijn Cry Baby maar dat bleek verspilde moeite: hij bleef als een Cry Baby klinken :(

Ibanez WH-10! :ok:

tommus42
10 november 2011, 21:52
......Ibanez WH-10! :ok:

Interessante materie, zit daar een goede spoel in ofzo?

HaroldA
10 november 2011, 22:06
Interessante materie, zit daar een goede spoel in ofzo?

Nope: helemaal geen spoel!

Red fasel is trouwens ook niet aan te raden in een CB.

Fuhgawz
11 november 2011, 16:28
Ik hou niet zo van die gain mods in een Crybaby. Daar gaat hij meer van oversturen/kraken, maar niet echt beter van klinken naar mijn mening. En kijk uit dat je niet te veel mids toevoegt, want daar wordt hij ook niet echt beter van.

Check het schema op generalguitargadgets.com (http://www.generalguitargadgets.com/projects/27-wah-wah/52-wah-wah). Ik vind die standaard 1k5 (R2) eigenlijk al prima. 1k8 is ook nog te pruimen, maar alles hoger dan dat vind ik niet mooi.

Wat ik wél mooi vind is om er wat meer bas in te gooien. Mijn RMC WoF wah heeft 6,8uF ipv 4,7uF (C3) en C1 en C2 verhoogd van 0,01uF naar 0,012uF. Dat klinkt al een stukje voller en naar mijn mening beter. Met 0,015uF klinkt hij nog wat voller. Transistors met wat lagere gain gebruiken werkt ook goed om hem wat minder schel te krijgen.

driftkop
11 november 2011, 17:15
Red fasel is trouwens ook niet aan te raden in een CB.

Hoe dat zo?

HaroldA
11 november 2011, 17:16
Hoe dat zo?

Omdat het voor geen meter klinkt? :???:

madman
11 november 2011, 18:18
Ik hou niet zo van die gain mods in een Crybaby. Daar gaat hij meer van oversturen/kraken, maar niet echt beter van klinken naar mijn mening. En kijk uit dat je niet te veel mids toevoegt, want daar wordt hij ook niet echt beter van.

Check het schema op generalguitargadgets.com (http://www.generalguitargadgets.com/projects/27-wah-wah/52-wah-wah). Ik vind die standaard 1k5 (R2) eigenlijk al prima. 1k8 is ook nog te pruimen, maar alles hoger dan dat vind ik niet mooi.

Wat ik wél mooi vind is om er wat meer bas in te gooien. Mijn RMC WoF wah heeft 6,8uF ipv 4,7uF (C3) en C1 en C2 verhoogd van 0,01uF naar 0,012uF. Dat klinkt al een stukje voller en naar mijn mening beter. Met 0,015uF klinkt hij nog wat voller. Transistors met wat lagere gain gebruiken werkt ook goed om hem wat minder schel te krijgen.

Wat voor muziek speel jij er mee dan?

tommus42
11 november 2011, 18:44
Ik had even het hypomane idee een buizengestuurde wah te gaan bouwen, iemand daar bekend mee? Maar die C2 is de moeite waard, je kunt hem er ook feller mee maken.

Dirk_Hendrik
11 november 2011, 19:20
Ik had even het hypomane idee een buizengestuurde wah te gaan bouwen, iemand daar bekend mee?

Zuiver theoretisch kun je het crybaby circuit zo opzetten met buizen. Concept is niet nieuw maar commercieel ken ik geen buizen wahs. Probleem wat je gaat tegenkomen is dat je voedingscircuit een stuk uitgebreider wordt. Als je dat doet met een relatief lage anodespanning (+/- 60 volt) is dat echter wel te doen zonder dure trafo's. (hint: kijk even naar de buisvoeding van de Paia micpreamp).

En het leuke,
In een standaard wah-shell past die ECC83 nou eens wél met gemak.

madman
11 november 2011, 19:22
C2 staat ook op de planning om te veranderen!

Ondertussen heb ik het schakelschema voor het foot-on-pedal/toe switch met relais gemaakt:
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/Wiring.jpg

Bij de foot-on-pedal mode brandt er nu een ledje, en als de wah aan staat brandt de andere led.

Nog even een gut-shot vóór...:
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/IMAG0203.jpg

madman
11 november 2011, 20:38
Gaatjes geboord voor de switch en de ledjes, meteen even kijken of het past:
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/IMAG0204.jpg

Fuhgawz
11 november 2011, 21:58
Wat voor muziek speel jij er mee dan?

Stevige rock, richting stoner.

Wat trouwens ook aan te bevelen is als je met een drive of fuzz er vlak na speelt is om een outputbuffer toe te voegen. Dan behoudt je je sweep beter. In die RMC's zit standaard zo'n Foxrox wah buffer. Op Freestompboxes.org staat een schema. Kun je het volume ook nog enigszins mee regelen. Op FuzzCentral staat een schema voor een simpeler buffer.

madman
13 november 2011, 18:35
Weer een stukje verder, het rubber van de CB af gehaald, die achterop een stuk traanplaat om de vorm goed uit te zagen:
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/IMAG0205.jpg
Met de switch door het pedaal:
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/IMAG0206.jpg
En het resultaat daarvan (foto vertekent, plaat past precies):
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/IMAG0207.jpg


Ik heb besloten om de traanplaat vast te zetten met klittenband omdat het meegeeft met de beweging en terugvering, het daarmee goed op z'n plek blijft zitten en mocht er iets zijn met de switch is het weer makkelijk los te halen.

Wat betreft die buffer: ik heb een Damage Control Womanizer pedaal in m'n keten wat eigenlijk altijd aan staat, later ga ik nog eens kijken wat voor verschil een buffer uitmaakt in m'n TB-keten.

driftkop
13 november 2011, 19:14
Omdat het voor geen meter klinkt? :???:

Dat is jouw mening, kun je uitleggen wat er dan niet aan klinkt?

madman
14 november 2011, 07:33
Nog even een kleine update:
Gisteravond een groot deel van de nieuwe wiring gedaan, inclusief een switch om te schakelen tussen de originele sound en de nieuwe, gewoon om straks eens te kunnen vergelijken. Vanavond de nieuwe on/off switches bedraden en dan is ie alweer zo goed als af...

zoon van Piet
14 november 2011, 10:46
Red fasel is trouwens ook niet aan te raden in een CB.

Omdat het voor geen meter klinkt? :???:

Daar maak je vrienden mee, Harold!
Maar wel ff bij vermelden dat je het dan vast hebt over dat onding van dunpoep, niet over het Italiaanse origineel!! want daar krijgt elke rockgitarist spontaan een harde van..

HaroldA
14 november 2011, 10:48
Dat is jouw mening, kun je uitleggen wat er dan niet aan klinkt?

Nog muffer/overdrevener/pisserig hoog/doffe ellende als de originele spoel?


Daar maak je vrienden mee, Harold!
Maar wel ff bij vermelden dat je het dan vast hebt over dat onding van dunpoep, niet over het Italiaanse origineel!! want daar krijgt elke rockgitarist spontaan een harde van..

Klopt, dit was een begin jaren 90 Dunlop GCB95.

zoon van Piet
14 november 2011, 11:28
Nog muffer/overdrevener/pisserig hoog/doffe ellende als de originele spoel?



Klopt, dit was een begin jaren 90 Dunlop GCB95.

Laat dat duidelijk zijn... ;)
helaas zijn originele fasels in welke kleur dan ook uitgestorven..
( overigens maakte de kleur - rood, wit, geel, doorzichtig of bloot- niet uit bij originelen..dat is een fabeltje van de dunlop marketing afdeling)

madman
15 november 2011, 20:08
Hij staat in elkaar!

De bypass werkt! De ledjes werken, beginnen alleen eerst ff zwak te knipperen voor ze echt gaan branden, de schakelaars werken!

En verder: de bypass werkt....!
Met andere woorden: alles werkt behalve dat ik er geen wah-geluid uit krijg...

Buzzel
15 november 2011, 20:25
Hij staat in elkaar!

De bypass werkt! De ledjes werken, beginnen alleen eerst ff zwak te knipperen voor ze echt gaan branden, de schakelaars werken!

En verder: de bypass werkt....!
Met andere woorden: alles werkt behalve dat ik er geen wah-geluid uit krijg...

Toch ergens een dom foutje met bedrading, aangezien je led ook gaat knipperen. Alles goed nalopen! Het kan echt 1 dun koper draadje zijn dat kortsluiting maakt en alles verprutst (heel frustrerend).

madman
15 november 2011, 20:41
Jep, ik dacht de verdachte gevonden te hebben in dat de weerstand tussen de led en het relais ervoor zorgt dat het relais niet schakelt, die er tussenuit gehaald, maar nu doet die led helemaal niets.

Draadbrug die ik heb moeten maken (er kwam bij het ombouwen een soldeeroogje van de printplaat los) gecontroleerd, is het ook niet.

EDIT; kan het zijn dat een relais gemaakt voor 12V circuits niet schakelt als er 9V op komt te staan? Heb verder geen ervaring met het gebruik van relais.

Buzzel
15 november 2011, 20:57
Er moet wel een weerstand voor de leden anders brand hij door. Ik heb verder ook geen kennis van relais.

Dirk_Hendrik
15 november 2011, 20:59
EDIT; kan het zijn dat een relais gemaakt voor 12V circuits niet schakelt als er 9V op komt te staan? Heb verder geen ervaring met het gebruik van relais.

...
wat denk je zelf ;)

madman
15 november 2011, 21:03
...
wat denk je zelf ;)

Right, dus ik heb me een verkeerd relais aan laten smeren

madman
16 november 2011, 08:11
Of toch niet...:
Ik bedacht me vannacht dat de spanning zich verdeelt over in serie geschakelde weerstanden, het relais en de weerstand voor de led. Vanochtend even zonder lef geprobeerd, en ja hoor hij schakelt!
Of ee ook geluid uit komt, nog geen idee, maar daar gaan we vanavond achter komen.

Het enige wat ik me afvraag: de led is doorgebrand, maar hoe kan dat als die in serie stond met het relais waar ik een weerstand van 700 ohm over meet?

bass blom
16 november 2011, 09:06
is een relais.. een spoel.. niet iets anders dan een weerstand?

madman
16 november 2011, 19:18
Het goede nieuws: de schakeling werkt! Het slechte nieuws: als de wah aan staat krijg ik alleen maar ruis...

Dus... nu maar op zoek naar de fout

madman
17 november 2011, 20:13
Heb de print 3x nagelopen, dus dat zou het niet moeten zijn.
Wat het wel is... Ik heb zo'n vermoeden dat het in de schakeling van en naar het relais zit, ergens een + en - omgedraaid aangezien er rondom het relais een stuk of 6 bij elkaar komen. Voor het eerst heb ik spijt dat ik niet verschillende kleurtjes draden heb:
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/IMAG0208.jpg

Dirk_Hendrik
17 november 2011, 22:30
Ik zat me inees te realiseren dat ik in de looptijd van dit draadje 6 wahs heb aangepast, gereviseerd, verbouwd, gemodificeerd of een combi van....

Schiet es op man! :seriousf:

HaroldA
17 november 2011, 23:49
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/IMAG0208.jpg

Ehm, verwacht je van die kluwen draad en zwevend relais dat het "road worthy" is?

madman
18 november 2011, 10:17
Ehm, verwacht je van die kluwen draad en zwevend relais dat het "road worthy" is?

De contactpunten zijn het zwakke punt daar moet de beweging uit gehaald worden, moet nog even kijken hoe ik het relais vast ga zetten en dan zou het niet echt een probleem moeten zijn. Tenzij er echt gegooid gaat worden met m'n plank natuurlijk, maar als dat gebeurt ga ik met die persoon in kwestie gooien!

Dirk_Hendrik
18 november 2011, 17:44
Es effe inhoudelijk reageren. Ik ga alleen een paar stappen terug als je het niet erg vind.

In essentie heb je 2 modi:
Wah
Bypass.

Met het laten schakelen door een relais:
Als je wah wilt hoef je je modderige festivalvoet maar op je pedaal te zetten en je hebt wah met je Foot on Pedal schakelaar (momentary idd) die het relais inschakelt. Wil je echter continue wah, bijvoorbeeld voor wah in fixed position grappen, dan trap je door naar voren en trap je de Toe schakelaar in. Door de Toe keihard parallel aan de FoP schakelaar te zetten blijf het relais nu bekrachtigd en is je wah continue aan. Totdat je die weer uittrapt en je poot minus wat modder van je wah lostrekt. Ding schiet in bypass omdat het relais niet meer bekrachtigd wordt.

En dus snap ik geen jota van de reden voor een complexe en m.i. onnodige keuze voor een extra mode switch.:???: Hou et simpel.

En de LED, die zet je lekker parallel aan je relaisspoel met z'n eigen voorschakelweerstand. Niet in serie. Dan wordt de relaisstroom bepalend voor de keuze welke LED je kunt gebruiken.

madman
18 november 2011, 18:50
Es effe inhoudelijk reageren. Ik ga alleen een paar stappen terug als je het niet erg vind.

In essentie heb je 2 modi:
Wah
Bypass.

Met het laten schakelen door een relais:
Als je wah wilt hoef je je modderige festivalvoet maar op je pedaal te zetten en je hebt wah met je Foot on Pedal schakelaar (momentary idd) die het relais inschakelt. Wil je echter continue wah, bijvoorbeeld voor wah in fixed position grappen, dan trap je door naar voren en trap je de Toe schakelaar in. Door de Toe keihard parallel aan de FoP schakelaar te zetten blijf het relais nu bekrachtigd en is je wah continue aan. Totdat je die weer uittrapt en je poot minus wat modder van je wah lostrekt. Ding schiet in bypass omdat het relais niet meer bekrachtigd wordt.

En dus snap ik geen jota van de reden voor een complexe en m.i. onnodige keuze voor een extra mode switch.:???: Hou et simpel.

En de LED, die zet je lekker parallel aan je relaisspoel met z'n eigen voorschakelweerstand. Niet in serie. Dan wordt de relaisstroom bepalend voor de keuze welke LED je kunt gebruiken.

Hmm... Ik wou de toe-switch er eigenlijk gewoon in houden bij wijze van back-up mocht die traanplaat te ver blijven hangen of weetikwat, maar eigenlijk heb je helemaal gelijk!
En de schakeling vereenvoudigen maakt het troubleshooten ook meteen een stuk makkelijker.
Dus misschien moet ik dat toch maar doen! Dank je voor je inbreng Dirk!

madman
19 november 2011, 15:42
Right, vanochtend de boel verbouwd, netjes op een printje gemaakt, schakelaars parallel gezet, ledje parallel aan het relais en.....


nog steeds alleen maar ruis uit de wah :S

Net google erbij gepakt, blijkt dat het relais over andere polen schakelt dan dat de verkoper me vertelde.... *zucht*

Ik moet zo eerst werken, vanavond of morgen de boel maar weer omgooien en dan zou ie het moeten doen!

Buzzel
19 november 2011, 16:21
Right, vanochtend de boel verbouwd, netjes op een printje gemaakt, schakelaars parallel gezet, ledje parallel aan het relais en.....


nog steeds alleen maar ruis uit de wah :S

Net google erbij gepakt, blijkt dat het relais over andere polen schakelt dan dat de verkoper me vertelde.... *zucht*

Ik moet zo eerst werken, vanavond of morgen de boel maar weer omgooien en dan zou ie het moeten doen!

http://rlv.zcache.com/well_there_s_your_problem_speckcase-p176001701781569606z7uxg_125.jpg

madman
20 november 2011, 15:29
Zo, polen omgedraaid en hoppa! Het werkt!
De ruimte voor nog een led en een tuimelschakelaar heb ik gebruikt om de wah 2 modes te geven: eentje vrijwel stock, en in de andere modus de volledig gemodde sound

Nog een paar fototjes van het eindresultaat:
Het relais en de weerstanden voor de 2 modi zitten op een printje gesoldeerd, past precies onder de toe-switch
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/utf-8BSU1BRzAyMTAuanBn.jpg

Om sluiting te voorkomen de bodemplaat geisoleerd met ducktape
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/utf-8BSU1BRzAyMTEuanBn.jpg

Ik heb het oude rubber van de wah gebruikt om de ruimte te creeeren tussen de switch en de traanplaat. De 'fijnafstelling' van de switch gedaan met een paar laagjes ducktape
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/utf-8BSU1BRzAyMTMuanBn.jpg

En tot slot: het eindresultaat:
http://i183.photobucket.com/albums/x51/Madmannl/Pedalen/utf-8BSU1BRzAyMTQuanBn.jpg