PDA

View Full Version : Is dit delay of reverb of beide?



even
1 november 2011, 18:35
Wat ik heel vaak hoor in studioproducties is dat er zo'n lekkere ruimtelijk sound op de leadgitaar zit. Ik zou dit ook graag live produceren maar mijn vraag zie je staan bij het onderwerp. Neem als voorbeeld het intro van "Sweet child of mine" van Guns & Roses of de gitarist van Bryan Adams waar je buiten de chorus ook vaak dit effect hoort. Het lijkt wel een delay die geen repeats geeft maar als ik probeer de instelling te benaderen lukt het me steeds net niet. Misschien een reverb met een hele lange pre-delay? Wie weet raad?

FruscianteFan
1 november 2011, 18:47
Ik heb de indruk dat het dan vaak gaat om een redelijk lange delaytijd (meestal vierde of halve noten?) met héél subtiele repeats, die dan ook nog eens precies samenvallen met de erop volgende noten.

DemolitionColorScheme
1 november 2011, 22:51
Nou ja, studio treatments, dat is sowieso wat anders dan live - 2 werelden apart. Wat betreft ruimtelijkheid: alles kan, delay of reverb of beiden. Ligt gewoon aan je smaak en de applicatie en plaatsing.

Pepe
1 november 2011, 23:35
Precies, in de studio werkt het heel anders, daar wordt reverb/delay en panning vooral gebruikt voor 3D plaatsing in het spectrum.
Als het al live gebeurt speelt het zich af bij de mixer, op een podium zijn delays voornamelijk effekten.
Wat Frusciante zegt, lange delay met zacht repeats kan maar iets te hard en je staat te wapperen als Gilmour.