PDA

View Full Version : Akoestische in de mix



marter544
1 november 2011, 15:01
Goedemiddag,

Ik heb sinds kort een akoestische gitaar maar ik krijg em niet lekker in de mix.. Ik heb even dit deuntje (http://dl.dropbox.com/u/13617738/deuntje%203.mp3) gemaakt. Vanaf ongeveer 0:35 voornamelijk. Er mist wat laag in de akoestische vind ik, maar wanneer ik er meer laag in draai gaat het weer te hard dreunen.. Ook iets te schel maar minder hoog = helderheid weg. Er zit al een compressor op. Kort gezegd: hij klinkt te vlak, en met eq krijg ik het niet beter Heeft iemand tips voor mij wat betreft mic plaatsing ed. bij een akoestische gitaar? Het wil nog niet lukken zoals ik het wil.. Ik heb geen basgitaar dus dat helpt ook niet mee wat betreft het volle geluid maar toch. Misschien dat ik de vraag beter bij recording had kunnen stellen maar dan hoor ik het wel.

De elektrische gitaar is trouwens een LC stratocaster door een ibanez gta10 transistor versterker (jaja, een 40 euro oefen amp..) met wat verschillende pick-upstanden. De drums komen uit Ezdrummer.

Alvast bedankt!

Harald
1 november 2011, 15:32
snelle one size fits all oplossing is mic op ong. 30 cm voor de gitaar ter hoogte van de 12e 14e fret. Wil je meer bas zou je kunnen experimenteren met mic ter hoogte van de brug. Maar dat wordt al heel snel heel boomy. En toon moet je uiteindelijk op een akoestische helemaal zelf doen. Hoe je speelt, wat voor plectrum of blote vingers, of nagels, hoek van de hand, maakt erg veel uit.

Wat je eens kunt doen is hoofdtelefoon op, en iemand de microfoon voor je gitaar laten verplaatsen terwijl je speelt. De EQ bij close miking puur door plaatsing kan dramatisch veel invloed hebben.

Timing van drums en gitaar lijken trouwens wat strijdig, alsof de drums willen shuffelen en de gitaar recht getimed is.

marter544
1 november 2011, 15:43
Hehe ja dat van die drums klopte wel. Nadat ik had gerenderd had ik pas door de ik mooi de verkeerde drums heb gebruikt, tis nu aangepast. Ik speel hier trouwens met plectrum, en rechtstreeks uit de gitaar klinkt het gewoon prima, ik had de mic ten hoogte van het klankgat zitten, met een beetje van het element van de gitaar erdoor gemixt. Bleek geen goed idee te zijn, ik ga eens prutsen met de mic ten hoogte van de 12e fret!

Harald
1 november 2011, 15:50
element kun je op zich best soms een beetje bijmixen. Zeker als je juist een pop/rock achtige 'akoestische' gitaar wilt opnemen. Maar gewoon enigzins met smaak. Helpt dan wel als er een redelijke voorversterker in je gitaar zit.

qua plectrum, dikke sound >> dik plectrum. Puur voor slag, als je juist veel percussief plectrumgetik en een lichte sound wilt, zou je een dun plectrum (niet overdrijven, die extreem dunne sharkfins zijn vooral leuk als je geen herrie wilt maken) kunnen gebruiken (zeg ergens tussen een halve mm en .80 mm in) Kan zeker op een twaalfsnarige heel lekker klinken.