PDA

View Full Version : 19" delay voor vocals



Pé.
1 november 2011, 13:41
Hoi!


Ik ben de vaste geluidstechnicus van een band uit Groningen, en ga vrijwel ieder optreden mee als zodanig. Er gaat geen eigen PA spul mee, op een vocal- en gitaaramp-microfoon na. Er wordt dus altijd gedraaid over de eigen tafel en effecten van de zaal. Dit heeft voor mij in op- en afbouwtijd een enorm voordeel, je komt aanlopen, doet je ding en gaat weer weg. Ik merk echter dat ik voor sommige nummers toch écht een delay op de leadvocals nodig heb. Ik heb dus besloten een eigen 19" rackje samen te stellen, met daarin een simpel, doch doeltreffend multi-effectje. Het belangrijkste hierin is uiteraard de delay, hier gaat het allemaal om. Ik heb een tap-delay nodig welke in 1/4-en tapt, en het liefst ook instelbaar in 1/8-en. Nou weet ik toevallig dat dit bij bijvoorbeeld een TC Electronics M-ONE in te stellen is, maar om 400+ euro uit te geven voor een enkel effect welke ik bij 1 band gebruik gaat me een beetje ver. Ik wil dan ook eigenlijk de beste prijs/functionaliteit verhouding hebben.

Ik ben zelf al de Alesis Midiverb 4 (150 euro) en de TC-Electronics M-350 (200 euro) tegen gekomen, maar zelfs dit is me eigenlijk nog te duur. Er moet ook nog een kleine 19" case omheen en het liefste een patchbay met Jacks/XLR/Powercon. Wat zijn alternatieven voor deze apparaten?
Ik ben niet vies van 2e hands en ook niet van kopen bij grote Duitse winkels :)

Comfortably Daniel
1 november 2011, 14:02
Ik heb zelf ook een poosje met een band gewerkt als geluidsman.
Ik had voor dit soort dingen ook een kleine case gemaakt.
Hierin had ik een Furman voeding, TCe M350, Lexicon MX200, twee dubbele EQ's en een quad compressor en achterin inderdaad een patchbay.
Was een erg prettig relatief klein setje waar ik over het algemeen overal wel mee uit de voeten kon bij een band met zang, gitaar, bas, toetsen en drums.
't Is misschien meer dan je wilt uitgeven en misschien heb je geen eq of compressor nodig...

The Bertman
1 november 2011, 15:28
Check deze advertentie (http://link.marktplaats.nl/492209031). De Behringer DD400 is een stompbox met tapmogelijkheid. Een stompbox is een rare oplossing, maar het is een prima delay, en hij kost maar 25 euro.

peter_heijnen
1 november 2011, 16:27
Maar die heeft waarschijnlijk geen killdry. En verder zullen de in en output niet bepaald berekend zijn op de s/r van de gemiddelde mixer.

skanky
1 november 2011, 17:33
Als je 150 euro te duur vind voor een multiFX met Tap Delay dan houdt het gewoon op.

peter_heijnen
1 november 2011, 18:56
Ik kreeg zo'n jaar geleden rond de 100 euro voor mijn tc gsharp dus het kan wel voor iets minder, maar daar beneden wordt het echt lastig.

Er staat er een op marktplaats (http://muziek.marktplaats.nl/effecten/497269832-tc-electronic-g-sharp-dual-effect-processor.html?return=eJwtjN0KgzAUg99F0Dttqw5ZRYZ7 k1LrWvpj6Tmy4di7r47dhC8JieCMvw2nI3A2XHkBSiSpR40YOS F2iyo0XiSL0QmB0ARH%2FH4YZWsVahMA0%2B5VQBWIWlclT5BD 3zcavbu93MSqBSbcym5mZXd3mOEwMSOsC%2FzTeKY0g8%2FFHP JhMjJb%2B8wWZdleWvr4KWiRzvEGJldtFeM%2B0WL8fAHaZj%2 FV&df=1&fs=1). Je kunt proberen te bieden vanaf 75 euro, mss heb je mazzel.

peter_heijnen
1 november 2011, 19:12
Ik kan het dan niet laten even bij de grootgrutter te loeren en wat zien ik daar:

http://www.thomann.de/nl/behringer_fex_800_minifex.htm

Precies in het midden van het apparaat zit je knopje.

skanky
1 november 2011, 20:18
Sorry maar die Behringer FX klinken gewoon niet goed, en ze ruisen aanzienlijk.

peter_heijnen
1 november 2011, 20:38
Ja, dat zit uiteraard aan het prijskaartje vast.

onrust nv
1 november 2011, 21:27
ART SGE 19" tweede hands voor rond de 100euro multi effect
Yamaha Rex50 desktop 2e hands +-50,-

Pé.
1 november 2011, 21:45
Ik kan het dan niet laten even bij de grootgrutter te loeren en wat zien ik daar:

http://www.thomann.de/nl/behringer_fex_800_minifex.htm

Precies in het midden van het apparaat zit je knopje.

Die had ik ook al gezien, maar niet bepaald positieve recensies over gelezen (ben groot behringer-fan, en hou erg van de vaak zeer gunstige prijs/functionaliteit verhouding van behringer dus absoluut niet bevooroordeeld..), plus ik wil graag een 19" rack om netjes, makkelijk en snel mee te nemen. En eventueel later een 19" compressor bijplaatsen.. Ik ga eens contact opnemen over die G-Sharp, wellicht dat het lukt!

Outline
2 november 2011, 05:13
Als je 150 euro te duur vind voor een multiFX met Tap Delay dan houdt het gewoon op.

+1!


Ik kreeg zo'n jaar geleden rond de 100 euro voor mijn tc gsharp dus het kan wel voor iets minder, maar daar beneden wordt het echt lastig.

G-Sharp gaat niet (lekker) werken omdat de hele gain-structuur gebaseerd is op gitaarsignaal en niet op line-level.

Mijn advies: Koop of de M350 of de 200 van Lexicon, waarbij de eerste mijn voorkeur heeft. Die Alesis moet je echt vergeten want die klinkt ook niet echt lekker.

Als je dat te veel geld vindt: niks kopen en zo door blijven gaan!

skanky
2 november 2011, 07:10
De G Sharp kan je toch ook in de FXloop van je versterker hangen? Dat is gewoon line level.

peter_heijnen
2 november 2011, 07:52
Is idd gewoon linelevel, gitaar er rechtstreeks op aangesloten is juist niet de bedoeling.

Pé.
2 november 2011, 15:18
Hmm ik kan nu kiezen tussen de G-sharp en de Midiverb 4, allebei zijn ze voor 80 euro te koop. Wat is in mijn geval de beste optie? In hoe verre mate kleurt de G-sharp het geluid, in gedachten houdend dat het officieel een gitaareffect is..? Of is het gewoon een M-350 met een aantal andere effectjes?

peter_heijnen
3 november 2011, 10:11
De g sharp heeft twee engines, op 1he heb je dus zowel reverb als delay (of een ander beschikbaar effect), hetzij paralel, hetzij in serie.

De g sharp alleen voor gitaar is marketing, ik zie verder werkelijk geen enkel verschil met de 350 ;). Er zitten zowel gefilterde als cleane delays op dus je kleurtje zit er altijd wel bij, maar dan natuurlijk niet in superkwaliteit, hence the price. Verder hanteer je killdry, dus je zang gaat er echt niet aan.

Enige minpuntje aan -mijn- g sharp vond ik bij de delays de feedback functie, die was niet mooi geleidelijk te regelen.

Die alesis ken ik niet.

Pé.
6 november 2011, 20:49
Ik heb inmiddels een Midiverb4 gekocht! Ik kon 1 in de buurt ophalen voor 80 euro, in vrijwel nieuwstaat. Werkt perfect en dekt 100% het doel waar ik hem voor aan wou schaffen! Binnenkort maar eens een 19" tas en patchbay+spullen bestellen uit Duitsland!

keenoncoolstuff
14 november 2011, 23:52
Voor 1 effectje zou ik geen patchbay in een kist bouwen, maar het gewoon met een losse snake op de mixert aansluiten. Neem dan wel XLR-en, die je met een verloopkabeltje als jack kunt gebruiken. Zo ben je ook voorbereid op mengtafels die de auxen op XLR hebben uitgevoerd.


Groet, Rob.

Pé.
6 december 2011, 13:11
Nee er komt ook nog een 2 kanaals compressor, waar uiteraard ook aansluitingen voor gemaakt moeten worden. En dan kan het al snel uit om wél een patchbay te maken. Het moet echter nog even wachten tot het nieuwe jaar, een 19" tas/case + patchbay (incl interne bekabeling, jacks/xlr stekkers en al) komt rond de 130 eu uit. En met de komende (dure) feestdagen heb ik dat geld toch wel even anders nodig.

Ik ga overigens allemaal gecombineerde XLR-Jack input gebruiken, om inderdaad het probleem van XLR auxen te voorkomen.

Pé.
30 december 2011, 19:24
Ondertussen is het rackje gearriveerd en ben ik aan het solderen geweest. En hieronder het resultaat!

http://web.keuning.info/rackje.jpg

JeroenSchaaf
30 december 2011, 20:42
Nice Pe! Mooi gedaan!

Kan die mooi op pad met Elle Alpha ;)