PDA

View Full Version : Tip: cheape lithium accu voor effect powering o.i.d.



KoenB
1 november 2011, 12:39
Ik meen me te herinneren dat hier een keer iemand heeft gepost dat hij zijn effectenbak wilde laten draaien op een accu. Nou leek me dit dan een extreem geschikte kandidaat http://www.ebay.nl/itm/12V-Rechargeable-Li-ion-Battery-for-CCTV-Cam-6800mAh-2-/280641111464?pt=US_Batteries&hash=item41578385a8. Kost geen drol en van wat ik heb gehoord schijnt hij het prima te doen. Ik heb er zelf eentje besteld voor mijn bierkratversterker, aangezien daarvan de loodaccu aan zijn einde is gekomen. Wie weet heeft iemand hier iets aan voor een leuk projectje!

BamBuFan1
1 november 2011, 17:42
Ik heb er zelf eentje besteld voor mijn bierkratversterker, aangezien daarvan de loodaccu aan zijn einde is gekomen. Wie weet heeft iemand hier iets aan voor een leuk projectje!

Waarom kom ik hier nou niet zelf op?! F#kking briljant! Meteen even kijken wat dealextreme aan accu's biedt...

Psychomantis
1 november 2011, 21:13
Kun je Li-ionaccu's niet te ver "leegtrekken"? Ik weet van Li-Po-accu's (vooral in radiobestuurbare apparaten) dat de uitgangsspanning steeds boven een bepaalde waarde moeten blijven, anders gaan ze stuk. En dan zwellen ze op, en soms ontploffen ze dan.

Li-ion-accu's worden ook bijna alleen in de 'gesofistikeerdere' apparaten gebruikt (gsm, laptop, camera, ...) en die kunnen gemakkelijk de spanning ervan meten, als deze onder een bepaalde waarde komt sluiten ze af.
Daarom dat ik me afvraag dat li-ionaccu's ook geen 'ondergrens' hebben.
Als dat zo is, kan je ze dus bij te lang gebruik 'kapottrekken'.
Weet niet zeker, vraag me het gewoon af.

KoenB
2 november 2011, 12:14
Kun je Li-ionaccu's niet te ver "leegtrekken"? Ik weet van Li-Po-accu's (vooral in radiobestuurbare apparaten) dat de uitgangsspanning steeds boven een bepaalde waarde moeten blijven, anders gaan ze stuk. En dan zwellen ze op, en soms ontploffen ze dan.

Li-ion-accu's worden ook bijna alleen in de 'gesofistikeerdere' apparaten gebruikt (gsm, laptop, camera, ...) en die kunnen gemakkelijk de spanning ervan meten, als deze onder een bepaalde waarde komt sluiten ze af.
Daarom dat ik me afvraag dat li-ionaccu's ook geen 'ondergrens' hebben.
Als dat zo is, kan je ze dus bij te lang gebruik 'kapottrekken'.
Weet niet zeker, vraag me het gewoon af.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb deze accu via een ander forum getipt gekregen, en daar werd door meerdere mensen gezegd dat er een regelcircuit in zit die ze beveiligt tegen diepontladen en oververhitting. Dat zou ook de reden zijn dat er een schakelaar op de accu zit (niet echt te zien op de foto's), daarmee schakel je de accu + regelcircuit uit zodat het circuit niet onnodig de accu leegtrekt.

En dat opzwellen /ontploffen gebeurt alleen bij oververhitting ;)