PDA

View Full Version : bedradingsprobleem; wie kan helpen?



Orpheo
1 november 2011, 12:07
Ik wil een 3pup LP bedraden met een wat maffe structuur.

ik wil door middel van een toggle wisselen tussen de normale setup (2x tone 2x volume 3 weg toggle) en als ik dan de toggle omzet, wil ik 1 tonepot omwisselen voor een master tone en de andere tonepot voor de middenpickup.

de mogelijke middelen zijn stereopots en 2 pool pushpull pots. het liefst wil ik dat het daarmee kan.

Volgens mij heb ik dit al eens gevraagd, maar ik kan mijn topic daarover niet vinden (en als 't een PM was: idem dito).

Bijl
1 november 2011, 16:21
Zet er gewoon een master tone in en een tone voor je middenpickup, dan ben je toch ook klaar?

Orpheo
1 november 2011, 16:48
Zet er gewoon een master tone in en een tone voor je middenpickup, dan ben je toch ook klaar?

en dat wil ik want...?

ik wil kunnen blenden tussen pickups, wanneer ik meer dan een pickup aan heb.

Plant
1 november 2011, 18:44
Zo moeilijk lijkt dat me toch niet als dit (http://www.gibson.com/Files/schematics/LPCustom3PU.PDF) je huidige bedrading is.

Je zult alleen een DPDT schakelaar nodig hebben (als push-pull aan een van je potmeters).

Je haalt een van de huidige toonregelingen los aan de hot-kant. Die soldeer je dan aan een van de centers van de nieuwe schakelaar. De twee buitenste schakelaarpolen soldeer je dan resp. aan het punt waar je de toonregeling had losgehaald (oorspronkelijke schakeling) en de andere pool aan de hot van je center pickup (word mid toonregeling).

De andere toonregeling haal je ook los bij de hot-kant. Die soldeer je aan de tweede center van je dubbelpolige schakelaar. De twee buitenste schakelaarpolen soldeer je dan resp. aan het punt waar je de toonregeling had losgehaald (oorspronkelijke schakeling) en de andere pool aan je uitgang (word master toonregeling).

Potmeters hoef je niet te vervangen door stereo exemplaren o.i.d.

aaronstonebeat
1 november 2011, 18:48
Was het niet deze. Ik geloof dat we het er ooit via PM over hebben gehad:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PGSJPYED.jpg

nak
1 november 2011, 19:26
1 tonepot omwisselen voor een master tone en de andere tonepot voor de middenpickup.

Weet niet goed of ik het begrijp.
Heb je nu een LP met twee pu's en komt er een derde bij?
en dan één tonepot b.v de neck pu wordt dan de tonepot voor de midden pickup en de bridge tonepot wordt dan weer een master tonepot die het totaal tone regelt. (geen volume van de derde pu?)
Komen er dan ook nog wat pickup signalen bijelkaar?

Als een pushpull potmeter twee wisselcontacten heeft is er wel wat te schakelen. Met alleen een aan/uit schakelaar vraag ik het mij af.
Kortom ik merk dat ik wat info mis, over hoe het nu geschakeld is en hoe het moet worden.

Orpheo
1 november 2011, 21:31
Weet niet goed of ik het begrijp.
Heb je nu een LP met twee pu's en komt er een derde bij?
en dan één tonepot b.v de neck pu wordt dan de tonepot voor de midden pickup en de bridge tonepot wordt dan weer een master tonepot die het totaal tone regelt. (geen volume van de derde pu?)
Komen er dan ook nog wat pickup signalen bijelkaar?

Als een pushpull potmeter twee wisselcontacten heeft is er wel wat te schakelen. Met alleen een aan/uit schakelaar vraag ik het mij af.
Kortom ik merk dat ik wat info mis, over hoe het nu geschakeld is en hoe het moet worden.

het is een 3 pickup les paul.

neck pickup tone moet master tone worden,

brug pickup tone moet mid-volume worden, maar wel weer schakelbaar naar 'normaal'.

dat wat Aaronstonebeat post is inderdaad wat ik wil, maar het moet toch simpeler kunnen?

het is geschakeld zoals een normale LP; brug volume brug tone hals volume hals tone. en ik wil hals volume brug volume mid volume master tone. met de toggle/switch moet dus mid altijd aan gaan staan, en de 3 weg toggle waarmee je kiest tussen hals en brug moet onveranderd blijven.

Plant
1 november 2011, 21:39
brug pickup tone moet mid-volume worden

Dat is niet wat ik uit je eerste post begreep. Je wilt dus bij omschakelen een volume-pot voor je center pickup, geen tone-pot.

nak
1 november 2011, 23:11
brug pickup tone moet mid-volume worden, maar wel weer schakelbaar naar 'normaal'.
Dezelfde potmeter de ene keer voor volume en de andere keer voor toon?

Schakeltechnisch best wel mogelijk maar het lijkt me nogal verwarrend.
Lekker voor op het podium:
"Ehh, had ik de pushpull nou al ingedrukt?" :???:

Orpheo
2 november 2011, 00:43
Dezelfde potmeter de ene keer voor volume en de andere keer voor toon?

Schakeltechnisch best wel mogelijk maar het lijkt me nogal verwarrend.
Lekker voor op het podium:
"Ehh, had ik de pushpull nou al ingedrukt?" :???:

ik hoor het natuurlijk direct, en ik weet hoe ik 't wil. het is immers mijn gitaar.

aaronstonebeat
2 november 2011, 01:10
Een Fender S1-switch heeft een 4PDT push/push; ze bestaan ook in 500K-uitvoering (klik (http://stores.ebay.com/Music-Parts-Guru/Electronics-/_i.html?_fsub=168799011)).

Ik krijg het schema niet simpeler.

Orpheo
2 november 2011, 01:56
Een Fender S1-switch heeft een 4PDT push/push; ze bestaan ook in 500K-uitvoering (klik (http://stores.ebay.com/Music-Parts-Guru/Electronics-/_i.html?_fsub=168799011)).

Ik krijg het schema niet simpeler.

helemaal niet aan gedacht! die kan ik natuurlijk ook gewoon gebruiken! brugtonepot wordt dan dat ding, de hals-tonepot wordt dan een stereo, en dan 2 gewone pots voor de brug- en halsvolumepots. volgens mij is dat gewoon een push push-assembly, en moet dat gewoon kunnen werken met een 'normale' knop, en is die 'fender constructie' er alleen voor zodat het lekker inzichtbaar is...(wit plastic op de bewuste gitaren is walgelijk ;) ) thanks!