PDA

View Full Version : Experimeteel Muziekinstrument



SpongebobUke
31 oktober 2011, 20:42
Hey allemaal,

Ik ga voor mijn profielwerkstuk over snaarinstrumenten een eigen muziekinstrument maken. Een geheel experimenteel ding, dat wel, maar ik wil eigenlijk weten of het allemaal wel mogelijk is.
Ik heb nog nooit eerder een instrument gebouwd, maar heb al op internet rondgekeken voor een aantal dingetjes.
Nu hoeft het instrument niet perfect te zijn, want ik wil ook de kosten een beetje drukken . Ik wil echter wel dat het mooi wordt, en daarom vraag ik raad aan de "deskundigen" hier.
Het instrument heeft 5 snaren, maar de grootste vragen die ik heb zijn:
Werkt de brug ook zoals ik hem getekend heb?Een blokje hout waar de snaren in gaan, en een blokje hout als saddle?
En het fretten van het fingerboard. Fretten kan ik kopen, maar nu is mijn vraag hoe ik dat zo precies mogelijk kan doen. Ik kan namelijk wel met een formule de afstand bepalen, maar volgens mij moet dat redelijk precies, anders is het vals, of kan ik er ook 1mm naast zitten ofzo?

Heb hier een aantal renders van het 3D-Ontwerp. Ik verheug me op jullie responses.

Constructie verstevigingen:http://imageshack.us/photo/my-images/220/eigeninstrumentglascons.jpg/
Detailshot neck:http://imageshack.us/photo/my-images/834/detailshotexperimenteel.jpg/
Detailshot Klankgaten + Brug:http://imageshack.us/photo/my-images/848/detailshotexperimenteel.jpg/
Van rechts:http://imageshack.us/photo/my-images/214/eigeninstrumentaf2.jpg/
Van links:http://imageshack.us/photo/my-images/72/eigeninstrumentaf.jpg/

Thiez
31 oktober 2011, 20:46
Brug is zo geen probleem. Is beetje het principe van een tune-o-matic op een electrische gitaar.

Fretten moet nauwkeurig. Een milimeter is veel te veel. Nauwkeurig aftekenen dus. Het zagen het ik gedaan door middel van een metalen blokje naast je afgetekende lijn klemmen en daar langs zagen.

SpongebobUke
31 oktober 2011, 20:55
OK Thiez, bedankt.

Nu heb ik nog een volgende vraag:
Aangezien ik alles custom ga maken enzo, hoe kan ik dan zo precies een geultje maken voor de fret en hem er zo precies inzetten? Kan dat gewoon met een precieze schuifmaat, of zijn er nog preciezere mogelijkheden?

En dan het fretten zelf, ik heb geen pers ofzo, maar las dat het ook gewoon met een stuk hardhout en een lijmklem kon. Of moet ik daar echt een pers voor hebben?

pueblo
31 oktober 2011, 21:06
OK Thiez, bedankt.

Nu heb ik nog een volgende vraag:
Aangezien ik alles custom ga maken enzo, hoe kan ik dan zo precies een geultje maken voor de fret en hem er zo precies inzetten? Kan dat gewoon met een precieze schuifmaat, of zijn er nog preciezere mogelijkheden?

En dan het fretten zelf, ik heb geen pers ofzo, maar las dat het ook gewoon met een stuk hardhout en een lijmklem kon. Of moet ik daar echt een pers voor hebben?

gleufje (=fretslots) kan je doen met een fijne zaag, de frets kan je er met een kunststof hamer inslaan.

aaronstonebeat
31 oktober 2011, 22:09
Leuk hoor! Doet me een beetje denken aan een kruising tussen een ukelele, een luit en een jazzgitaar. Hoe groot gaat ze worden?

Wil je de nerf zoals die op de tekeningen in het voorblad zit ook werkelijk zo doen? Lijkt me niet raadzaam, tenzij het triplex is.

En waarom heb je de hoek van de kop aan de hals zo scherp gemaakt? Moet wel kunnen, want daardoor moet ik aan een luit denken.

Worden het nylon snaren of stalen?

Ik ben benieuwd! Succes!

http://img72.imageshack.us/img72/5907/eigeninstrumentaf.jpg

PS:

Overigens, als je 12 frets zou hebben (ik tel er nu 10?) moet de 12de fret halverwege de topkam en het brugzadel zitten (theoretisch, in de praktijk moet de brug nog een klein beetje naar achter worden gecompenseerd). Anders kun je wel veel moeite doen om de frets op de juiste afstanden te krijgen maar die is dan allemaal vergeefs.

Of is je ontwerp wat dat betreft nog niet op schaal?

SpongebobUke
31 oktober 2011, 22:32
Jaaa, hij is niet op schaal. Die scherpe hoek heb ik expres gedaan om het luit-effect te verhogen ja, maar de fretten heb ik niet zo gedaan als het hoort, dat moet ik allemaal nog berekenen. Hij zal in zn geheel zo'n 70-75 lang worden, en hij zal vijf nylon snaren krijgen.
Hij is wel op schaal trouwens, maar heb alleen maar voor een indruk dit ding gemaakt, en dus heb ik stemmechanieken enzo een beetje versimpeld gedaan, net als de fretten (die heb ik gewoon maar zo geplaatst dat het echt leek).

aaronstonebeat
31 oktober 2011, 22:37
Ha, OK!

En hoe zit het dan met de nerf die je in het voorblad hebt getekend? Als je die echt zo laat lopen, trekt volgens mij de snaarspanning de brug zo uit het hout.

Is het instrument trouwens ook een verwijzing naar SpongeBob? Ik ben een fan.

snaarplukker
31 oktober 2011, 22:45
http://imageshack.us/photo/my-images/834/detailshotexperimenteel.jpg Ook de houtnerf in de lengterichting van de hals doen lijkt me een stabieler geheel vormen.;)

aaronstonebeat
31 oktober 2011, 22:53
http://imageshack.us/photo/my-images/834/detailshotexperimenteel.jpg Ook de houtnerf in de lengterichting van de hals doen lijkt me een stabieler geheel vormen.;)

Yep. Die waren nog aan mijn aandacht ontsnapt.

En waar denk je stemmechanieken vandaan te halen met zulke lange assen aan de knopjes? Alleen die twee voor de buitenste snaren zullen normaal verkrijgbaar zijn.
Er is wel een type waarbij de as van het knopje in het verlengde ligt van de as waar de snaar omheen wikkelt.

http://img834.imageshack.us/img834/4750/detailshotexperimenteel.jpg

RS-Rik
1 november 2011, 10:28
Heb je al enig idee hoe je het gaat doen met stemming? Normale gitaarsnaren hebben tussen de, nou pakweg 23 en 26 Inch lengte nodig om normaal gespannen te staan in normale stemming.


Je kunt wel gitaarsnaren gebruiken met kortere lengte maar dan stem je'm gelijk hoger. Als je een gewone gitaar hebt kun je meten bij welke fret je uitkomt, en daarop zou je je instrument dan kunnen stemmen.

barno
1 november 2011, 11:26
leuk ontwerpje.

ik zou me toch ook es goed focussen op de constructie ifv bespeelbaarheid:
enkele dingen:
Fretboard moet stuk boven de klankkast uitkomen, nu is er bijna geen ruimte tussen snaren en top van de gitaar: speelt niet lekker, zeker als je de actie comfortabel laag wil zetten (waarbij de snaren vlak boven de frets hangen)

Je kan een en ander ook compenseren met een angled hals, maar dat zou ik vermijden (niet bepaald gemakkelijk voor een eerste bouw)

topkam zou ik niet scheef zetten: gewoon haaks op fretboard, ook ifv juiste fretafstand eerste fret.

De scherpe hoek aan de headstock: niet ideaal ifv stemmen / snaren gaan met moeite door de topkam glijden

tot slot: probeer dadelijk wèl op schaal te tekenen. dit heeft vaak invloed op het gehele ontwerp: fretafstanden > lengte halsje > balans neck / body ...

SpongebobUke
1 november 2011, 13:53
Om op een aantal dingen terug te komen:

Die nerf komt er nooit zo uit te zien. De body zal van meranti gemaakt worden, en wederom, deze rendering is puur voor de show. Daarom zijn die stemmechanismen ook zo simpel. Ik had het puur gedaan omdat het zo het makkelijkst was, en ik ga dan ook gewoon standaard stemknoppen van een gitaar gebruiken, maar dan maar 5.
Stemming is vrij simpel. Ik he een formule waarmee ik kan berekenen waar de fretten moeten. Dit moet dan wel vrij nauwkeurig, maar dat ga ik zeker proberen. Zo ga ik de fretten positioneren, en ik ga denk ik voor het gemak snaren van een halve meter aanhouden tussen het saddle en dat nokje daarbovenin, ben ff de naam kwijt.
De snaren worden nylon met de stemming: C,F,Bes,Es,G. Die frequenties kan ik opzoeken en invullen, en dan weet ik waar de snaren moeten.

Hoop zo wat antwoorden gegeven te hebben, en ook misschien zelfs wat vragen opgeroepen te hebben bij mensen. Dat helpt namelijk ook in mn onderzoek.

En btw, ik heb een ukulele die wel een beetje Spongebob-vormen erop geschilderd heeft. Ik ben dus ook een fan, en daar komt mn naam vandaan :P

Ike57
1 november 2011, 13:59
Voor de berekening van de fretten gebruik ik meestal FretFind2D (http://www.ekips.org/tools/guitar/fretfind2d/). Dat werkt perfect. Je weet dat de afstand tussen de fretten afhankelijk is van de mensuur (de afstand tussen de topkam en de brug)?


De snaren worden nylon met de stemming: C,F,Bes,Es,G. Die frequenties kan ik opzoeken en invullen, en dan weet ik waar de snaren moeten.

Dit snap ik niet helemaal (maar dat kan aan mij liggen) :???:

SpongebobUke
1 november 2011, 14:00
leuk ontwerpje.

ik zou me toch ook es goed focussen op de constructie ifv bespeelbaarheid:
enkele dingen:
Fretboard moet stuk boven de klankkast uitkomen, nu is er bijna geen ruimte tussen snaren en top van de gitaar: speelt niet lekker, zeker als je de actie comfortabel laag wil zetten (waarbij de snaren vlak boven de frets hangen)

Je kan een en ander ook compenseren met een angled hals, maar dat zou ik vermijden (niet bepaald gemakkelijk voor een eerste bouw)

topkam zou ik niet scheef zetten: gewoon haaks op fretboard, ook ifv juiste fretafstand eerste fret.

De scherpe hoek aan de headstock: niet ideaal ifv stemmen / snaren gaan met moeite door de topkam glijden

tot slot: probeer dadelijk wèl op schaal te tekenen. dit heeft vaak invloed op het gehele ontwerp: fretafstanden > lengte halsje > balans neck / body ...

Om maar te beginnen met dat fretboard, dat was ik al wel van plan, maar voor dat ik dit ontwerp ging maken had ik nog niet gekeken naar hoe dat zit met gewone gitaren, en dit ga ik dus wel doen, bedankt.
Topkam komt ook wel recht, maar het was makkelijker te ontwerpen (net als die nerf, die was mekkelijker een materiaal toe te wijzen, is dus ontstaan uit luiheid.)
Voor het stemmen kan ik dan misschien een iets stompere hoek kiezen, bedankt voor het advies, had hier nog niet over nagedacht.
En over het op schaal. Ik heb ook wel op schaal getekend, zeker voor de neck en body inderdaad, maar voor de dikte van de snaren en fretafstanden ben ik gewoon lui geweest en maar wat gedaan zodat het er leuk uitzag.

Met deze info zal ik nog eens wat beter kijken naar het ontwerp, bedankt. Ik hou jullie op de hoogte.

SpongebobUke
1 november 2011, 14:04
Dit snap ik niet helemaal (maar dat kan aan mij liggen) :???:

Redelijk simpel. Ik heb een formule afgeleid om de lengte van de snaar te berekenen (fretafstand) voor een bepaalde frequentie (toonhoogte), bepaalde dikte van een snaar en voor bepaalde spankracht. Hiervoor moet ik wel nog wat metingen doen, maar dat komt wel goed.
Maar die toonhoogtes kan ik opzoeken in frequenties, en spankracht goed meten op school enzo, en juiste dikte snaar uitkiezen. Hoppa, dan kan ik dat redelijk precies uitrekenen.
En die stemming is puur experimenteel, of het klinkt weet ik niet, maar dat merk ik nog wel (totaal is het een C9 akkoord).

En ja, ik wist dat die afstand afhankelijk daarvan was, maar toch bedankt voor het erop wijzen.