PDA

View Full Version : wat gaat dit kosten?



proguitar89
31 oktober 2011, 19:27
hallo gitaarnetters,

na me falende eigen zelfbouw gitaar.

heb ik besloten een betere te gaan bouwen.

dus een bass gitaar

na gewoon te hebben rond gesnuffeld op dit forum tussen de zelfbouw zat ik gewoon bijna te kwijlen van all dat moois wat jullie bouwen. (complimenten trouwens.)

nu wil ik dus een echte professionele uitziende gitaar bouwen alsof hij uit de winkel komt.

maar wat gaat dit grapje allemaal kosten?

dus ik vraag even wat voor hout ik nodig heb
en wat voor elektronica.

dus wat ik allemaal nodig heb zodat ik het allemaal kan uitrekenen en kan gaan sparen.

dus dit word een groot project waar ik op hoop dat ik daar lekker lang mee bezig ben. en niet even drie dagen hop hop hop maar dat het echt goed uit komt te zien. en dat ik hem met volle trots in de hoek kan zetten en hem steeds pak en dan lekker kan spelen.

dus kunnen jullie een lijsje maken?

mvg , proguitar89:)

Javaca
31 oktober 2011, 19:48
Tegenvragen:

Wat voor muziekstijl?
Wat voor vorm wil je? (Eigen ontwerp, Fender, Gibson, Warwick, Ibanez, ga zo maar door?)
Wat is je ervaring met houtbewerking, lakken, instrumenten in het algemeen?
Wat heb je aan gereedschap?

bass blom
31 oktober 2011, 19:51
ik zou zeggen, koop een bouwpakketje.

spirit
31 oktober 2011, 21:28
Je geeft aan dat je eerste gitaarbouw project niet geworden is wat je er van verwacht had.
Dan denk ik dat je beter nog geen duur project moet beginnen, doe eerst wat meer ervaring op.
Heb je alle technieken onder de knie, kun je een project starten waar je wat meer geld in kan steken.

Rizz
31 oktober 2011, 21:33
ik zou zeggen, koop een bouwpakketje.

+1 Bouwpakket is een hele goeie, ook deze kan je in verschillende niveau's en prijzen krijgen en zijn perfect om ervaring op te doen.. Google is your friend! Kijk eerst maar ff rond.. Oh, enne laat dit keer de mdf links liggen! :D

proguitar89
31 oktober 2011, 21:43
+1 Bouwpakket is een hele goeie, ook deze kan je in verschillende niveau's en prijzen krijgen en zijn perfect om ervaring op te doen.. Google is your friend! Kijk eerst maar ff rond.. Oh, enne laat dit keer de mdf links liggen! :D

dat was ik zeker van plan om de mdf in de hoek te laten staan.

proguitar89
31 oktober 2011, 21:47
ik zou zeggen, koop een bouwpakketje.

dat is ook een optie maar dan heb ik het alleen in elkaar gezet en moet er gesoldeerd worden.

Woml
31 oktober 2011, 22:23
Wat heb je aan gereedschap?

:seriousf::seriousf::seriousf:

snaarplukker
31 oktober 2011, 22:33
hallo gitaarnetters,

na me falende eigen zelfbouw gitaar.

heb ik besloten een betere te gaan bouwen.

dus een bass gitaar

Is een bassgitaar beter dan een gewone gitaar?:soinnocent:

oigun
31 oktober 2011, 22:45
dat is ook een optie maar dan heb ik het alleen in elkaar gezet en moet er gesoldeerd worden.

Nee hoor daar zitten meestal stekkertjes aan ;)

}{Metalmaster}{
31 oktober 2011, 23:32
Je hebt cheap bouwpakketjes van zon paar 100 en je bent klaar.

Maar als je eerste gitaar al niet aan je verwachtingen deed en je eigenlijk wat moois wil, reken er maar heel wat honderden eurotjes voor.

Mijn explorer is een halffabrikaat en de body en neck laten maken bij Vox Humana.

Werkelijk waar, als je een super body en goede neck wilt, laat hem daar maken als je het nog te link vind om zelf te frezen etc.

Maar het hangt idd van je vorm af en welk hout. Elzen is heeft geen super tekening om transparant te doen, dus als je een dekkende kleur wilt, maar toch volle, maar ook scherpe klank, zou ik voor elzen gaan. Mahonie is warmer, maar wat zwaarder ook, tevens duurder. Deze tekening is niet onaangenaam, maar zeker met een top erop wordt het erg mooi, alleen met top = erg prijzig. Bij Vox Humana betaal je zo 350,- op zn minst dan voor een lp body met top.

De neck kan je ook in alle soorten en maten krijgen. Carbontech trussrod of toch gewoon, jumbo 6000 fretten of toch medium jumbo.

Ebben geeft als toets een erg strakke toon, erg mooi en zeker voor soleerwerk erg fijn.

Rosewood weer wat minder strak, misschien wat warmer, maar verschilt ook weer per plankje.

Qua hals, tja ook een keuze. Esdoorn of mahonie worden vaak gebruikt. Ook hangt het er weer vanaf of je een tekening in je hals wilt bij esdoorn, scheelt ook in de kosten.

Voor mijn explorer hals (esdoorn, zonder tekening, ebben toets) en body (elzen, met cavity's gefreesd) betaalde ik ook zo wel weer een 700,-.

Dan moet je nog met de onderdelen beginnen. Dit kan je ook in alle soorten en prijzen doen.

Topkwaliteit, tja, je betaald er vaak, niet altijd, wel meer voor. Maar wil je prima spul, maar niet TE duur, gotoh heeft veel. Voor elementen is het ook altijd nog gokken en iets spannends.

Mja, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Al met al, iets goeds, betaal je helaas ook wel wat meer voor.

Succes en ik ben benieuwd naar je eerste post over je nieuwe project!

grayfink
31 oktober 2011, 23:40
Hou maar op, het is een troll.

stijnkenens
1 november 2011, 00:51
Een professioneel uitziende gitaar, gelijk die uit de winkel komt...

Ik zeg € 5000. Minimum !

Gereedschap, ervaring, hout, fuckups, tijd, tel maar op.
Dat doe je niet op 123.

En het is ook een redelijk nutteloze vraag. Gewoon beginnen met lezen, proberen, oefenen enz. Ervaring is het belangrijkste, en het juiste gereedschap !


En @ }{Metalmaster}{ : niet schrijven zoals je spreekt, dat is veel te vermoeiend, en het ziet er niet uit !

s.

barno
1 november 2011, 01:07
Een professioneel uitziende gitaar, gelijk die uit de winkel komt...

Ik zeg € 5000. Minimum !

Gereedschap, ervaring, hout, fuckups, tijd, tel maar op.
Dat doe je niet op 123.

En het is ook een redelijk nutteloze vraag. Gewoon beginnen met lezen, proberen, oefenen enz. Ervaring is het belangrijkste, en het juiste gereedschap !



+1

je mag/moet hoog mikken, maar te hoog mikken, kan je je hobby kosten (frustratiegewijs, that is). Winkelkwaliteit haal je pas na jaren ervaring. Voor een eerste zelfbouw mik je bv op een bespeelbare gitaar maken, da's al een serieuze brok. Doenbaar maar ga ervan uit dat het niet gemakkelijk is en dus: give it all you've got.

Bastin
1 november 2011, 08:35
begin gewoon hier mee:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_eguitar_kit_tstyle.htm

is voor ts goed genoeg...

RS-Rik
1 november 2011, 10:15
Bodyhout +- 80 bij AH, misschien ergens anders voor minder

Neckhout +- 30 bij AH, misschien ergens anders voor minder

Voorgezaagde toets pallisander 25 bij Vox

Frets 3x 6 = 18 euro

Tuners 36 Gotoh SD90

Topkam 5 Graphtec

Brug 20 Gotoh

Pups 1 of 2x 30 of 1 of 2x 100 of zelfs 2x 150 (moe je zelf beslissen of je China of Boutique wilt)

Pots 2x 4 = 8 of 2x 6 = 12 (CTS)

Switch = 10

Lak +- 40

Thats the basics baby!



"Basic" prijs = 332 euro met cheape pups

"Luxe" prijs = 476 euro met 2x SD geprijsde pups en CTS pots.



Dit is exclusief gereedschap.

Frezen is niet moeilijk. Ik maak altijd opstellingen waarlangs of waarop de frees staat. Er zit meer tijd in het opspannen dan in het frezen zelf. Ik gebruik een bovenfrees van FERM van 40 euro met daarin wel een goed bitje (16 euro) en soms een kopieerbitje van iets van 30 euro.

Daarnaast gebruik ik een goeie vijl,
een goeie kleine beitel (hoeken van pockets uithakken, vierkant frezen kannie (kan wel inmiddels maar niet voor gewone stervelingen)),
een wetsteen om te slijpen,
een klophamer,
een rij van 75 cm,
een potlood,
een rasp om armrest te maken,
een workmate (stevige tafel is ook goed)
veel vuren en mdf afvalhout,
een goeie zaag want een slechte zaagt to slecht,
heel veel goedkope lijmklemmen
een beetje titebond lijm (die werkt ECHT goed!!! meesterlijk spul, controleerbaar, afwasbaar, schuurbaar, beitsbaar, beter dan alles van Bison)
Flexa spuitbuslak om af te lakken
paar velletjes schuurpapier P600, P1000 en P2000 om cheape lak mooi te slijpen
Autopoets (turtle wax of commandant) om de lak te laten glanzen

Niet te vergeten een handboor, met boortjes. Vergeet ook niet een lange boor om draadgaten te boren. Cheape lange boorset van 3 stuks kost 5 euro en werkt prima voor die toepassing.


Daarmee moet je't wel kunnen bollen



Bezuinigen op hout is de grootste slag die je kunt maken. Ik kan je aanraden bij houthandelaren te vragen naar bijv. Essen of Mahonie, of wat je wilt. Die hebben meestal iets minder gunstige maten (one-slab kan sowieso niet) maar dan ben je wel zo 50 euro goedkoper uit. En dan heb je hout voor 2 gitaren, dus dan betaal je eigenlijk nog minder dan dat.

Pups zou ik in het begin gewoon cheape in steken. GFS is al veel beter dan de meeste stock's van budget gitaren

o0rollo0o
1 november 2011, 10:35
Hou maar op, het is een troll.

Nee dit is geen troll, dit is geloof ik zijn basisemotie. Hij heeft ook hyves/facebook en een youtube kanaal met allerhande soortgelijke inspirerende boodschappen.:blast:

RS-Rik
1 november 2011, 10:43
heb ik nou 6,5 minuten voor niets lopen typen?


gebeurt me nou altijd, uitsloven voor niks. net als in dat topic van bass blom

Rizz
1 november 2011, 10:54
dat is ook een optie maar dan heb ik het alleen in elkaar gezet en moet er gesoldeerd worden.

Je zal er wel wàt voor moeten doen, en er toch een keer aan moeten geloven als je serieus bent. En als je er geluid uit wilt laten komen.. :)

Rob Groen
1 november 2011, 11:15
Voor dat je ook maar iets van hardware koopt, zou ik beginnen met een dot goed hout te kopen, voor weinig centen.
Kan je lekker oefenen en overnieuw beginnen zonder veel geld kwijt te zijn.

Mijn eerste stuk hout wat ik kocht was 1 stuk tulpenhout van €40,00 bij de AF vandaan.
Daar durf je echt niet in te zagen, als het je eerste gitaar is.
Als dat fout gaat, is het meteen einde hobby.

Mijn tweede stuk hout, was een halve pallet met mooi hout, van een vloerenboer, leftovers, voor €100,00.
Kan je 20 bassen van bouwen.
Dat is nog steeds niet op. :)

bass blom
1 november 2011, 12:51
heb ik nou 6,5 minuten voor niets lopen typen?


gebeurt me nou altijd, uitsloven voor niks. net als in dat topic van bass blom

:grouphug:

proguitar89
1 november 2011, 16:49
Bodyhout +- 80 bij AH, misschien ergens anders voor minder

Neckhout +- 30 bij AH, misschien ergens anders voor minder

Voorgezaagde toets pallisander 25 bij Vox

Frets 3x 6 = 18 euro

Tuners 36 Gotoh SD90

Topkam 5 Graphtec

Brug 20 Gotoh

Pups 1 of 2x 30 of 1 of 2x 100 of zelfs 2x 150 (moe je zelf beslissen of je China of Boutique wilt)

Pots 2x 4 = 8 of 2x 6 = 12 (CTS)

Switch = 10

Lak +- 40

Thats the basics baby!



"Basic" prijs = 332 euro met cheape pups

"Luxe" prijs = 476 euro met 2x SD geprijsde pups en CTS pots.



Dit is exclusief gereedschap.

Frezen is niet moeilijk. Ik maak altijd opstellingen waarlangs of waarop de frees staat. Er zit meer tijd in het opspannen dan in het frezen zelf. Ik gebruik een bovenfrees van FERM van 40 euro met daarin wel een goed bitje (16 euro) en soms een kopieerbitje van iets van 30 euro.

Daarnaast gebruik ik een goeie vijl,
een goeie kleine beitel (hoeken van pockets uithakken, vierkant frezen kannie (kan wel inmiddels maar niet voor gewone stervelingen)),
een wetsteen om te slijpen,
een klophamer,
een rij van 75 cm,
een potlood,
een rasp om armrest te maken,
een workmate (stevige tafel is ook goed)
veel vuren en mdf afvalhout,
een goeie zaag want een slechte zaagt to slecht,
heel veel goedkope lijmklemmen
een beetje titebond lijm (die werkt ECHT goed!!! meesterlijk spul, controleerbaar, afwasbaar, schuurbaar, beitsbaar, beter dan alles van Bison)
Flexa spuitbuslak om af te lakken
paar velletjes schuurpapier P600, P1000 en P2000 om cheape lak mooi te slijpen
Autopoets (turtle wax of commandant) om de lak te laten glanzen

Niet te vergeten een handboor, met boortjes. Vergeet ook niet een lange boor om draadgaten te boren. Cheape lange boorset van 3 stuks kost 5 euro en werkt prima voor die toepassing.


Daarmee moet je't wel kunnen bollen



Bezuinigen op hout is de grootste slag die je kunt maken. Ik kan je aanraden bij houthandelaren te vragen naar bijv. Essen of Mahonie, of wat je wilt. Die hebben meestal iets minder gunstige maten (one-slab kan sowieso niet) maar dan ben je wel zo 50 euro goedkoper uit. En dan heb je hout voor 2 gitaren, dus dan betaal je eigenlijk nog minder dan dat.

Pups zou ik in het begin gewoon cheape in steken. GFS is al veel beter dan de meeste stock's van budget gitaren

oke, bedankt voor het goeie overzicht en wat ook allemaal nodig is qua gereedschap.:)

proguitar89
1 november 2011, 16:52
begin gewoon hier mee:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_eguitar_kit_tstyle.htm

is voor ts goed genoeg...

oke ik zou wel gaan sparen dan ga ik wel niet dat paper jamz drum ding niet kopen.

Kritz
1 november 2011, 16:56
oke ik zou wel gaan sparen dan ga ik wel niet dat paper jamz drum ding niet kopen.


Tip! binnenkort Sinterklaas....:):):)

RS-Rik
2 november 2011, 09:43
Dat bouwpakket, kijk dan.. dat is geldverspilling.

van 20 schroeven aandraaien leer je niets.



Gewoon gaan met die banaan en frezen. Je krijgt gevoel voor hout en voor bewerken. En inzicht met opspannen.


Gaat t fout dan is het meestal te verhelpen. In het ergste geval maak je een hap in de body of zaag je per ongeluk de neckpocket door. Niet dat dat gaat gebeuren maar als je compléét seniel bent misschien. Wij kennen je ook niet.
:D geintje jonguh!

EDV
2 november 2011, 19:54
"Basic" prijs = 332 euro met cheape pups

"Luxe" prijs = 476 euro met 2x SD geprijsde pups en CTS pots.

let wel, dit zijn ongeveer prijzen.....:crazyhappy:

spirit
2 november 2011, 20:48
In het ergste geval maak je een hap in de body of zaag je per ongeluk de neckpocket door!

Nou...., in het ergste geval raak je een paar vingers kwijt óf erger.

Kijk, ik ken de TS ook niet, maar als hij al aan geeft dat het eerste project eigenlijk een mislukking was (kan eigenlijk niet, want je hebt er altijd iets van geleerd), dan lijkt het mij niet wijs om van je 2e project een "customshop" kwaliteits gitaar te verwachten, en daar een hoop geld in te stoppen.

oigun
2 november 2011, 20:52
oke ik zou wel gaan sparen dan ga ik wel niet dat paper jamz drum ding niet kopen.

:???::???::???: Ga je nou wel of niet? of toch wel??

Kritz
2 november 2011, 20:58
Nou...., in het ergste geval raak je een paar vingers kwijt óf erger.

Kijk, ik ken de TS ook niet, maar als hij al aan geeft dat het eerste project eigenlijk een mislukking was (kan eigenlijk niet, want je hebt er altijd iets van geleerd), dan lijkt het mij niet wijs om van je 2e project een "customshop" kwaliteits gitaar te verwachten, en daar een hoop geld in te stoppen.


Bestaat er dan geen ,halffabricaat bouwpakket of zoiets?

EDV
2 november 2011, 21:44
Nou...., in het ergste geval raak je een paar vingers kwijt óf erger.

Kijk, ik ken de TS ook niet

als je een beetje tussen de regels van de TS doorleest, is dat niet geheel uit de lucht gegrepen...als solderen bij een bouwkit een probleem is, hoe wil hij dat bij een zelfbouw dan regelen? Lijkt me alleen maar méér soldeerwerk.

ofwel een ondoordacht plan, of 't is gewoon een troll