PDA

View Full Version : Hulp!?



GuitarNoob
31 oktober 2011, 16:46
Hallo mensen van GitaarNet,

zoals mijn naam je al doet denken, ben ik net begonnen met (elektrische)gitaar spelen.
nou ben ik op een probleem gestuit;
telkens als ik een power chord wil spelen, waar ik dan mijn wijsvinger en ringvinger voor gebruik gaat er iets mis.

als ik die 2 frets moet indrukken lukt het wel... alleen zijn mijn vinger/handen niet zo groot dat alles recht staat; bijv.; mijn wijsvinger staat kaarsrecht, terwijl mijn ringvinger scheef staat...:???:

nou ging ik dus inplaats met mijn ringvinger, met mijn pink het doen, maar dat hoort niet zo en ik wel wel alles doen zoals het handigst is...

kunnen jullie mij vertellen wat ik miss fout doe, of mij een oefening kan vertellen om mijn vinger recht te houden en verder te kunnen spreiden?

alvast bedankt:)

Sjoerdz
31 oktober 2011, 16:58
Denk aan de positie van je duim op de hals. Als je deze alsware naar achteren verplaatst, richting de hoge, 1e, e-snaar, zou je in principe makkelijker moeten uitkomen met je vingers.

Succes!

Buzzel
31 oktober 2011, 17:05
Je bent nog maar net begonnen en je vingers zijn nog niet ze heel soepel (ik weet nog wel dat ik het vroeger onmogelijk vond om een open C akkoord te spelen). Als je veel oefent worden je vingers soepeler en kan je ze verder uit elkaar zetten. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je je niet iets verkeerd aanleert. Dus blijven oefenen met je wijs en ringvinger! en niet met je pink die pink zal je later waarschijnlijk weer willen gebruiken voor wat dikkere en vettere power akkoorden.

Je omschrijving van scheef is me wel een klein beetje onduidelijk ;) Maar zo heb ik mijn handen op de toets staan als ik een powerakkoord spel. Ook zo geleerd van mijn leraar.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/2011-10-31170129.jpg

GuitarNoob
31 oktober 2011, 17:08
Sorry bedoel je met ''hoog'' kwa toon of kwa locatie?
Ik bedoel; moet ik nou mijn duim richting de hooge(kwa toon) e snaar plaatsen of naar de lage E snaar (kwa toon)...1e of 6e snaar?>

GuitarNoob
31 oktober 2011, 17:11
Ohw wacht... mag je met power akkoorden de rest van je vingers rusten op de snaren die je NIET speelt, niet zoals bij akkoorden.

Want als ik het goed begrijp moet je met akkoorden je vingers altijd GEBOGEN houden?
Maar niet met power chords?

Buzzel
31 oktober 2011, 17:12
Om nog eens terug te komen op mijn verhaal:

http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/2011-10-31170750.jpg

Ik weet niet of je nu dit probeert, met je wijsvinger plat en ringvinger plat, maar ik zou dit persoonlijk niet doen. mijn vorige foto is zoals ik het altijd doe. vingers vrij gebogen houden behalve wijsvinger. Zorg er voor dat je duim echt steunt op de hals en niet als het ware de hele hals omarmt ...

P.s. leuk kussen op de achtergrond he :D

Sjoerdz
31 oktober 2011, 17:13
Sorry bedoel je met ''hoog'' kwa toon of kwa locatie?
Ik bedoel; moet ik nou mijn duim richting de hooge(kwa toon) e snaar plaatsen of naar de lage E snaar (kwa toon)...1e of 6e snaar?>

Sorry zat zelf ook verkeerd me mijn reactie:)

In principe komt door je duim qua locatie meer richting de lage e-snaar te veranderen, je hand (en dus ook je middelvinger) iets dichter bij de hals. Misschien kan dat je helpen.

Buzzel
31 oktober 2011, 17:16
Ohw wacht... mag je met power akkoorden de rest van je vingers rusten op de snaren die je NIET speelt, niet zoals bij akkoorden.

Want als ik het goed begrijp moet je met akkoorden je vingers altijd GEBOGEN houden?
Maar niet met power chords?

je kan je vingers best wel wat op de snaren laten komen die je niet speelt hoor! zolang je die snaren maar niet te ver indrukt want dan zal je die misschien weer kunnen horen, maar als je ze er zachtjes op laat rusten is er niks aan de hand :ok:

GuitarNoob
31 oktober 2011, 17:20
Mijn probleem is dat ik een simpele riff wil spelen die ik makkelijk kan met wijsvinger en pink. Maar dus niet met Wijsvinger en ringvinger.

Hier een klein stukje ervan;

----------
----------
----------
----------
6-8-9-8--
4-6-7-8--

Als ik dit doe zoals het hoort (met wijs- ring vinger)
Klinkt de A snaar (ringvinger) niet ''clean'' omdat ik niet verder kom dan ongeveer 25% van de fret.

Buzzel
31 oktober 2011, 17:23
Jaa zo, je krijg je vingers gewoon niet ver genoeg uit elkaar? Dat komt wel met de tijd zolang je het maar oefent zoals het hoort :ok:

Sjoerdz
31 oktober 2011, 17:29
Jaa zo, je krijg je vingers gewoon niet ver genoeg uit elkaar? Dat komt wel met de tijd zolang je het maar oefent zoals het hoort :ok:

Eens:)

Succes verder!

De V
31 oktober 2011, 17:40
Je omschrijving van scheef is me wel een klein beetje onduidelijk ;) Maar zo heb ik mijn handen op de toets staan als ik een powerakkoord spel. Ook zo geleerd van mijn leraar.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/2011-10-31170129.jpg

Zo doe ik het ook en ik vind het tot nu toe prima werken.

@ GuitarNoob: Ik weet niet wat je precies speelt naast die tab, maar die tab hoeft toch niks te maken te hebben met hoe je powerchords pakt, of zie ik het verkeerd?

Oranjeaap
31 oktober 2011, 17:42
Waarom is het erg dat je ringvinger krom staat tijdens het spelen van een powerchord? Is dat verboden ofzo? Waarom wist ik daar niets van?
Ik wist ook niet dat je je pink niet hoort te gebruiken voor powerchords? Jemig ik moet echt nog veel leren dus.

Buzzel
31 oktober 2011, 17:45
Waarom is het erg dat je ringvinger krom staat tijdens het spelen van een powerchord? Is dat verboden ofzo? Waarom wist ik daar niets van?
Ik wist ook niet dat je je pink niet hoort te gebruiken voor powerchords? Jemig ik moet echt nog veel leren dus.

Je moet de pink niet gebruiken bij de powerchords die hij doet. Dan kan hij straks niet meer van die grotere powerchords oefenen. En mijn ringvinger is ook gebogen hoor....

GuitarNoob
31 oktober 2011, 17:46
Owh ok, dus enige hiertegen is gwn veel oefenen, en dan komt het verder uit elkaar zetten van de vingers vanzelf?

Dankjewel!!

The Unforgiven
31 oktober 2011, 19:26
Je moet de pink niet gebruiken bij de powerchords die hij doet. Dan kan hij straks niet meer van die grotere powerchords oefenen. En mijn ringvinger is ook gebogen hoor....

Onzin, je kan een instrument onmogelijk verkeerd bespelen, hooguit wat minder effectief. Ieder moet de manier vinden die hij het prettigst is.

Buzzel
31 oktober 2011, 19:37
Onzin, je kan een instrument onmogelijk verkeerd bespelen, hooguit wat minder effectief. Ieder moet de manier vinden die hij het prettigst is.

hij speelt nu powerchords met 2 tonen, normaliter doe je die met je wijs en ring vinger, ik en velen met mij althans. Als je dan een 3 toninge (eigenlijk ook 2 met octaaf) power akkoord wil doen kan je natuurlijk je ringvinger plat leggen of je pink er bij kunnen gebruiken. Als je die 2 tonige doet zou je je pik er ook wel voor kunnen gebruiken maar gaat dat een stuk lastiger voor die andere.

Ik denk dat het wel handig is om iemand die vraagt hoe iets het best kan het ook maar goed aan te leren of niet?

Casual Ruud
31 oktober 2011, 20:43
http://justinguitar.com/en/BC-135-FingerWorkout.php

Ik vond dit destijds wel een handige oefening. Niet direct een oefening voor power chords, maar overal wel handig. Gewoon veel oefenen, komt vanzelf.

Twee riffjes die ik in het begin veel geoefend heb, zijn Blitzkrieg Bop en Smoke on the Water.

Hopelijk heb je er iets aan

CR

Oranjeaap
31 oktober 2011, 21:04
Nu zonder gein: Er is geen goed en fout, er is alleen praktisch en minder praktisch. Zelf speel ik powerchords met mijn pink omdat het gewoon minder kracht en energie kost, en dus minder snel zere handen tot gevolg heeft. MAAAARRRRR bij veel liedjes speel ik ook powerchords met mijn ringvinger omdat ik dan de pink nodig heb voor extra riedeltjes en noten. Soms speel ik zelfs powerchords met mijn wijs en middelvinger omdat ik nog 2 andere vingers elders nodig heb :seriousf:

da Liks
31 oktober 2011, 22:35
Als je die 2 tonige doet zou je je pik er ook wel voor kunnen gebruiken maar gaat dat een stuk lastiger voor die andere. pardon?:seriousf: