PDA

View Full Version : Nieuwe Martin DC1E actie verlagen?



Bluesguy
31 oktober 2011, 07:54
Hallo,
ik ben vrij nieuw op dit forum en heb een vraagje.
Ik heb altijd elektrisch gespeeld op een Strat, (ca. 25 jaar) en ben nu noodgedwongen (tinnitus) overgestapt op een akoestisch instrument.
Vorig weekend heb ik een Martin dc1e gekocht omdat ik weet dat dit een degelijke gitaar is die vrij breed inzetbaar is. De overstap van een strat naar een akoestische gitaar is voor mij gigantisch, ik lijk wel opnieuw gitaar te moeten leren spelen:???: 'k Heb wel gemerkt dat de actie op m'n nieuwe gitaar vrij hoog is. Zeker na de zevende fret wordt het zwaar spelen:dontgeti:
Mijn vraag: is het aangewezen om de actie te laten verlagen of toch even af te wachten om meer te wennen aan dit nieuwe instrument?
Ook heb ik reeds een setje 10-50 opgelegd op de overstap iets makkelijker te laten verlopen...Omdat ik op akoestisch vlak totaal geen kennis heb, graag jullie advies, waarvoor dank.:)

Muzieknono
31 oktober 2011, 08:07
Ik zou op dit forum even nakijken hoe hoog/laag de actie zou moeten zijn en dit even nameten, is dit idd. te hoog, even laten afstellen, maar dan nog blijft er een behoorlijk verschil tussen elektrisch en akoestisch, succes.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ruudj
31 oktober 2011, 08:13
De overgang van een electrische gitaar naar een acoustische is behoorlijk wennen. Een lage actie waarbij de (barré) akkoorden zonder al teveel moeite zijn neer te zetten vind ik zelf heel belangrijk. Dus een goede afstelbeurt zou ik je zeker aanraden. Het zal, mits goed uitgevoerd, een groot verschil maken

Harald
31 oktober 2011, 08:14
Allereerst, hoewel de elektrische gitaar origineel bedoeld was als een akoestische maar dan harder, is het echt een heel ander instrument. De bediening is vergelijkbaar, maar voor de rest zijn er behoorlijke verschillen in wat er mee kan, en wat de bruikbare dialecten/speelstijlen zijn.

.010 vind ik op een akoestische gitaar vrij dun. Te dun naar mijn smaak, maar dat moet je zelf weten. Hoe goed een steelstring ook afgesteld is, met .011 of .012 op een steelstring zijn bends duidelijk zwaarder dan op een elektrisch. De omwonden g snaar is daar naast de dikkere snaren de belangrijkste oorzaak voor. Die zou je natuurlijk voor een onomwonden snaar kunnen vervangen, maar dat klinkt ook weer anders. (Harry Sacksioni deed dat een tijd, maar dat was om zijn wijsvingernagel te ontzien. Een omwonden snaar is echt alsof je je nagel bij elke aanslag langs schuurpapier haalt) Naast dikte en omwonden G hebben akoestische snaren ook nog een andere materiaal samenstelling. Dat heeft vast ook invloed op de bends.

Met dunnere snaren lever je op een akoestische gitaar ook echt geluid in. Zou dus wel aan iig .011 snaren wennen.

Bij het fretten doet een goede afstelling wel wonderen. Als de aktie hoog is zou ik daar zeker iets aan (laten) doen. Kan me van vroegâh herinneren dat ik wel eens een dure akoestische gitaar in een winkel probeerde en me dan verbaasde dat die net zo licht speelde als mijn elektrische. Met name Ovations waren er in die tijd echt goed in (de echte Ovations, niet de applause of celebrity) Internet had je toen nog niet, en ik realiseerde me niet dat ik mijn gitaar ook anders zou kunnen laten afstellen.

Snel (laten) doen dus!

Voor de rest zal het sowieso wennen zijn. Zelf speel ik thuis trouwens vaker akoestisch dan elektrisch. Elektrisch vind ik tegenwoordig vooral leuk met andere muzikanten erbij. Akoestisch ben ik een one-man-band als het moet. En improviseren kan er ook op :)

BLUEWEY
31 oktober 2011, 11:50
Geef jezelf ruim de tijd om er aan te wennen, en wie weet, heb je het binnen no time onder de knie.
Vind het idee om met .010 te beginnen om te wennen nog niet zo verkeerd.
En of .010 te ligt is..., het ligt er maar net aan van welke sound je houdt en hoe je speltechniek en de kwaliteit van je gitaar is etc.

anyway, suc6 met je nieuwe toffe gitaar en je vingertoppen

Rizz
31 oktober 2011, 14:57
Hallo,
ik ben vrij nieuw op dit forum en heb een vraagje.
Ik heb altijd elektrisch gespeeld op een Strat, (ca. 25 jaar) en ben nu noodgedwongen (tinnitus) overgestapt op een akoestisch instrument.


Sws is je gehoor kwetsbaar, mijn gehoor is rechts al een end weg en ik speel alleen maar akoestisch. Ligt er ook een beetje aan hoeveel je speelt en hoeveel last je van je tinnitus hebt, maar wat extra gehoorbescherming zou ook geen kwaad kunnen.. 90db is na een paar uur al schadelijk en een akoestische gitaar kan daar al boven zitten, zij het wel dat het geluid van je weggaat.. Maar toch.

Proficiat met je mooie gitaar iig!

Gerth
31 oktober 2011, 16:02
Met name Ovations waren er in die tijd echt goed in (de echte Ovations, niet de applause of celebrity)

Niet om te muggeziften... "Applause" is het budgetmerk van Ovation en "Celebrity" is effectief een model van Ovation, met wel degelijk exemplaren met een massief bovenblad, zoals het mijne. Heb de brugkam lager gezet (door de "houtjes" eruit te halen) en met een nieuwe Tusq-topkam met de spacing van een (Epiphone) electrische gitaar speelt deze gitaar héél comfortabel (mét 12-53-setje).

Dus mijns inziens niet te vergelijken met een "Applause"..., verder even goeie vrienden :makeup:

Harald
31 oktober 2011, 16:39
Wil geen ruzie maken. De Ovations die ik in mijn handen had waren gelijk goed afgesteld. Van de celebritys uit die tijd meen ik me te herinneren dat dat niet zo was. En idd. als de gitaar verder op zich goed gebouwd is is afstelling dan ook wel goed te krijgen.

Plant
31 oktober 2011, 19:36
.010 vind ik op een akoestische gitaar vrij dun. Te dun naar mijn smaak, maar dat moet je zelf weten...

...Met dunnere snaren lever je op een akoestische gitaar ook echt geluid in. Zou dus wel aan iig .011 snaren wennen...

Bij het fretten doet een goede afstelling wel wonderen. Als de aktie hoog is zou ik daar zeker iets aan (laten) doen...

+1

Een goed afgestelde gitaar met .012 snaren kan makkelijker spelen dan een slecht afgestelde gitaar met .010 snaren. Ik vergeet nooit die ex-collega die verbijsterd hoorde dat ik op .012 snaren speelde: "dat speelt toch heel zwaar?". Alleen vanwege de klank was hij toch maar van .010 naar .011 gegaan. Totdat ik een keer mijn gitaar meenam en hij merkte dat deze lichter speelde dan zijn gitaar met .011 of voorheen .010 erop. Die gitaar ging dus meteen voor een afstelbeurt weg.

Bluesguy
31 oktober 2011, 20:04
Hey,

alvast bedankt voor de vele en snelle reply's op m'n vraag.
Volgens mij is de conclusie snel laten afstellen, en volgende setje een 0.11 eens checken!

De lage E zit zeker meer dan 3 mm boven de toets, met mijn zachte aanslag volgens mij een pak te hoog:dontgeti:Het is me dan ook een raadsel waarom men een toch wel degelijke gitaar niet beter afstelde bij het verlaten van de winkel? Hopelijk krijg ik hierdoor een makkelijker bespeelbare gitaar...
Nogmaals bedankt voor jullie advies.:)

Fingerpick
31 oktober 2011, 22:10
Hey,


De lage E zit zeker meer dan 3 mm boven de toets, met mijn zachte aanslag volgens mij een pak te hoog

Wààr zit die dikke E 3 mm boven de toets ? Aan fret 1 - 5 - 12?
Meestal wordt de aktie gemeten van de bovenkant fret tot aan onderkant van de dikke E snaar.
Indien die 3 mm dus slaat op de afstand fret-snaar in 12de positie, lijkt me die afstand wel heel redelijk.

Plant
31 oktober 2011, 22:15
De lage E zit zeker meer dan 3 mm boven de toets, met mijn zachte aanslag volgens mij een pak te hoog:dontgeti:Het is me dan ook een raadsel waarom men een toch wel degelijke gitaar niet beter afstelde bij het verlaten van de winkel?

Een fabrikant weet niet welke snaren de uiteindelijke koper wil gebruiken en wat zijn of haar speelstijl is, dus die levert iets gemiddelds af. De winkelier weet dit ook niet en als jij niks zegt laat die dit liever zo. Een hoop winkeliers kunnen ook helemaal niet (goed) afstellen.

Smaken verschillen en dit heeft invloed op het geluid. Rond de 3mm tussen de 12de fret en de lage E-snaar hoeft echt geen probleem te zijn.

Je moet naar alles (laten) kijken. kromming van de hals, topkam en brugzadel. Dat is even wat moeite (en dus tijd en geld, vandaar vaak de weinige aandacht). Veel mensen denken dat ze met alleen een slag aan de halspen of het afvijlen van het brugzadel klaar zijn en doen niet meer. Maar er valt echt veel uit te halen als je het goed doet.