PDA

View Full Version : Head/cab & combo



Zeph
30 oktober 2011, 22:05
Ik zie dat die ''heads'' (van 30watt) vaak duurder zijn dan mijn combo versterker van 30watt.

Nu weet ik dat bij die ''heads'' een ''cab'' bij hoort.

Is het nou zo, dat mij niet logisch lijkt, dat mijn combo amp van 30watt even hard kan als een head van 30watt met zijn cab?

Ik ben namelijk gericht op die Orange producten en wil graag een 2x12 cab, alleen zoek ik nog een head.

als dit een noob vraag is: Ik buig mijn hoofd en ik vraag vergiffenis.:sssh:

vpilot
30 oktober 2011, 22:33
Hey Zeph,

Het vermogen van de versterker is volgens mij gewoon hetzelfde, of het nou in een combo zit of in een head. Het verschil zit 'm in de cab. Althans, dat is mijn ervaring. Ik heb bij mijn VC30 combo ook een bijpassende cab, en met de cab eronder is m'n versterker een knap stukje luider. Heeft denk ik ook te maken met de achterkant, de combo is open en de cab is gesloten.
Stel dat ik er een 4x12 onder zou zetten, dan zal 'ie vast weer anders klinken.

Trouwens, die heads die je ziet, zijn die van hetzelfde merk/type als jouw combo?

The Running Man
30 oktober 2011, 23:14
Hey Zeph,

Het vermogen van de versterker is volgens mij gewoon hetzelfde, of het nou in een combo zit of in een head. Het verschil zit 'm in de cab. Althans, dat is mijn ervaring. Ik heb bij mijn VC30 combo ook een bijpassende cab, en met de cab eronder is m'n versterker een knap stukje luider. Heeft denk ik ook te maken met de achterkant, de combo is open en de cab is gesloten.
Stel dat ik er een 4x12 onder zou zetten, dan zal 'ie vast weer anders klinken.

Trouwens, die heads die je ziet, zijn die van hetzelfde merk/type als jouw combo?

Nog een puntje; je vergelijkt twee totaal verschillende versterkerconcepten
Op papier klopt het 30 watt in een head en 30 watt in een combo zouden hetzelfde vermogen aan een speaker moeten afgeven...
Edoch, jouw VC30 is een volledig buizenversterker.
De Marshall is vermoedelijk een 100 procent transistor.
Daar zit het grootste verschil....
Een 30 watt buizenversterker maakt gehakt van een 30 watt transistorversterker.
Onze jtm45 kloon op KT66's doet dat ook met een 100 watt transistor (we hadden de MG100hdfx hier staan en (nog steeds) een VS8100R).

Zeph
31 oktober 2011, 08:05
Maar is het dan zo dat een head wat harder kan of veel harder kan?

Ik begrijp ool niet helemaal tussen dat buizenversterker en transistorversterker...

Ik gebruik zelf een Marshall van 30watt.

o0rollo0o
31 oktober 2011, 09:09
Maar is het dan zo dat een head wat harder kan of veel harder kan?

Ik begrijp ool niet helemaal tussen dat buizenversterker en transistorversterker...

Ik gebruik zelf een Marshall van 30watt.

transistor = goedkoop en kut, vooral marshall mg spul. Adverteren graag met grote wattage's terwijl de output aan db's veel lager is dan die van een buizenversterker met de helft minder aan watts.
buizen = duurder, harder per watt en klinkt mooier.


altans over t algemeen genomen dan, uitzonderingen daar gelaten.

Vergeet niet dat tranistor versterkers over het algemeen een buizenversterker proberen na te doen/imiteren. Dan snap je wat de real thing is toch?

langun
31 oktober 2011, 09:45
Lekker ongenuanceerd, zelfs met je zinnetje dat er uitzonderingen zijn.

Zeggen dat transistor kut is, is veel te kort door de bocht, het hangt ook sterk af van waar je de versterker voor gaat gebruiken.

Voor iemand die enkel thuis speelt op een laag volume is een transistorversterker zeker niet slecht, want die kunnen zeer goed klinken op laag volume, iets waar de meeste lampenversterkers moeite mee hebben. Hoe hoger het volume hoe slechter de transistor meestal gaat klinken en hoe beter de lampenversterker.

Transistorversterkers zijn dan weer (over het algemeen) veel betrouwbaarder omdat er minder fragiele onderdelen inzitten, ze praktisch niet onderhevig zijn aan temperatuurschommelingen, etc...

Het is wel zo dat de meeste merken transistorversterkers uitbrengen als goedkope beginnersamps, en dus zoveel mogelijk besparen op alles, om dan uiteindelijk een inferieure versterker te qua klank te maken. Dat weet je echter wanneer je de versterker koopt. Je hebt ook genoeg merken die zwaar besparen op de kwaliteit van hun lampenversterkers, en die klinken dan wel goed, maar zijn ze onbetrouwbaar dat het niet de vraag is of hij kapot gaat, maar wanneer hij kapot gaat.

Wat is dan beter?

vpilot
31 oktober 2011, 10:40
Nog een puntje; je vergelijkt twee totaal verschillende versterkerconcepten
Op papier klopt het 30 watt in een head en 30 watt in een combo zouden hetzelfde vermogen aan een speaker moeten afgeven...
Edoch, jouw VC30 is een volledig buizenversterker.
De Marshall is vermoedelijk een 100 procent transistor.
Daar zit het grootste verschil....
Een 30 watt buizenversterker maakt gehakt van een 30 watt transistorversterker.
Onze jtm45 kloon op KT66's doet dat ook met een 100 watt transistor (we hadden de MG100hdfx hier staan en (nog steeds) een VS8100R).

Vandaar ook mijn vraag, vergelijk je jouw combo tegen de head versie van exact dezelfde merk/type? Want dat zou qua vermogen en output gelijk moeten zijn.
Maar als je jouw Marshall MG30FX met bijvoobeeld een Orange Rocker 30 Head vergelijkt, tja dan ben je echt appels met peren aan het vergelijken.

Zeph
31 oktober 2011, 12:22
Oke, ja! Door dit allemaal gelezen te hebben, ben ik toch gaan denken om een nieuwe amp te kopen.

Ik denk dat ik een Orange Rockerverb 50 MKII neem die ik al een tijdje wou.

vpilot
31 oktober 2011, 12:44
Da's een giga verschil ten opzichte van je Marshall. Ga je er thuis mee oefenen? Ik kan me voorstellen dat je buren dat niet zo leuk zullen vinden :sssh:

Tis trouwens wel een monster amp, daar niet van :rockon:

Misschien zou je eens bij Nederland Muziek in Almere kunnen gaan kijken, die hebben heel veel Orange spul staan. Dan kan je die versterkers eens uitproberen en vergelijken.

Succes!

o0rollo0o
31 oktober 2011, 12:46
Oke, ja! Door dit allemaal gelezen te hebben, ben ik toch gaan denken om een nieuwe amp te kopen.

Ik denk dat ik een Orange Rockerverb 50 MKII neem die ik al een tijdje wou.

Daar ga je zeker blij van worden kan ik je nu alvast vertellen. Dan alleen nog het probleem dat de rest van je bandleden vragen of je alsjeblieft je versterker wat zachter wil zetten omdat ze de drummer niet meer kunnen horen.

The Running Man
31 oktober 2011, 12:58
Daar ga je zeker blij van worden kan ik je nu alvast vertellen. Dan alleen nog het probleem dat de rest van je bandleden vragen of je alsjeblieft je versterker wat zachter wil zetten omdat ze de drummer niet meer kunnen horen.

+1
En koop een paar goeie oordoppen....:rockon:

Pirate
31 oktober 2011, 23:07
of gebruik gewoon je vollume knop!, ik heb thuis een 50watt 2x12 laney amp staan, en dat gaat goed. gewoon niet vol open zetten.

Zeph
1 november 2011, 07:43
Ja precies, ik heb liever een amp waarbij ik gewoon zeker ben dat ik hard genoeg sta met m'n ander bandleden.

Niet dat ik zo'n orange amp haal van 30 watt, dat wel met een cab is aangesloten, die er net boven uit komt op 10 Volume.

Ijselrobo 07
1 november 2011, 07:57
zelf heb ik eens zo'n orange 30 watt head op een 2x12 kast uitgeprobeerd. als je er -zonder ruzie- clean mee wil spelen, gaat best, maar als je een lekkere drive eruit hebt, dan staat de politie binnen 5 minuten voor je deur en kun je er van uit gaan dat een van je bandleden heeeeeeel perongeluk (expres) een kabeltje uit je versterker trekt.

KaneHennesy
1 november 2011, 09:36
Een 30 watt buizenversterker komt inderdaad zeker boven een drummer uit. Dat doen ze al bij 15 watt, dus ik zou je echt geen 50 watt buizenversterker kopen tenzij je ruzie wilt ^^'

lindstrom
1 november 2011, 13:59
50 watt kan prima hoor,.. voor thuis kun je met de meeste versterkers triode schakelen en dus maar 25 watt overhouden.

simpel met 1 knop te doen.

Zeph
1 november 2011, 17:08
Dus die orange head is een buizen versterker?

30 watt van zo'n orange head is genoeg voor middel/grote gigs als: Paradiso kleine/grote podia?

Ik probeer zo min mogelijk drive uit mijn versterker te halen, dat laat ik aan mijn pedalen over. Dat is dan wel mogelijk met een Orange head?

Ijselrobo 07
1 november 2011, 20:05
Dus die orange head is een buizen versterker?

30 watt van zo'n orange head is genoeg voor middel/grote gigs als: Paradiso kleine/grote podia?

Ik probeer zo min mogelijk drive uit mijn versterker te halen, dat laat ik aan mijn pedalen over. Dat is dan wel mogelijk met een Orange head?

met zo'n 30 watter zou dat moeten kunnen (die hebben best een lekker clean geluid), maar als je alleen het clean gaan gebruiken, kun je denk ik beter voor een fender of voor een Marshall JTM45 met een set lekkere greenback's gaan :)

toddzilla
1 november 2011, 20:11
Dus die orange head is een buizen versterker?

30 watt van zo'n orange head is genoeg voor middel/grote gigs als: Paradiso kleine/grote podia?

Ik probeer zo min mogelijk drive uit mijn versterker te halen, dat laat ik aan mijn pedalen over. Dat is dan wel mogelijk met een Orange head?

Ja die Orange head zal een buizenversterker zijn. Ik heb een hele tijd over een 30W Marshall buizentop (met Orange 2x12 cab) gespeeld en dat ging meer dan hard genoeg voor repetities en shows in kroegen, huiskamers, kraakpanden etc. Als je in zalen als Paradiso (en elk ander poppodium) terecht komt zul je altijd uitversterkt worden. Dan hoef je de zaal dus niet te vullen met alleen het geluid van je versterker.
Het voordeel van een 30W buizenamp tegenover 50 of 100W is dat je het volume van de versterker wat verder open kunt draaien, wat over het algemeen voor een lekkerdere sound zorgt.

Een Orange koop je als je het mij vraagt trouwens niet voor het cleane kanaal maar juist voor de drive die er in die versterkers zit. Maar goed, dat is misschien meer een kwestie van smaak.

Bijl
1 november 2011, 22:13
transistor = goedkoop en kut, .....................Vergeet niet dat tranistor versterkers over het algemeen een buizenversterker proberen na te doen/imiteren. Dan snap je wat de real thing is toch?

Wes Borland - Limp Bizkit - Roland Jazz Chorus voor de cleans
Chuck Chuldiner - Death - Marshal Valvestate 8100 head (niet de speakerkasten, die zijn wel kudt)
Dimebag Darrell - Pantera - Diverse Randalls
Scott Ian - Anthrax - Signature Randall
Jimmy Page - Transistorbak van, ik denk, Vox, op Led Zeppelin IV...

:seriousf:

Watt betreft het vermogen van buizenversterkers: Als een 30 watter een class A configuratie heeft zal het harder gaan dan een klasse A/B. De 40 watt Class A/B Marshall DSL trekt het niet met een luide drummer, een Class A Vox AC 30 of Orange daarentegen kan dat wel.

Liquid_Metal
1 november 2011, 22:34
Dus die orange head is een buizen versterker?

30 watt van zo'n orange head is genoeg voor middel/grote gigs als: Paradiso kleine/grote podia?

Ik probeer zo min mogelijk drive uit mijn versterker te halen, dat laat ik aan mijn pedalen over. Dat is dan wel mogelijk met een Orange head?

Daar wordt je versterker gewoon uitversterkt dus maakt het vrij weinig uit hoe hard 'ie kan.
Voor thuis liefst zo zacht mogelijk, maar mijn amp (teruggeschakeld naar 2x30 watt) kan ook muisstil. En dan klinkt 'ie alsnog prima.