PDA

View Full Version : lintzaag afstellen



grizzly
30 oktober 2011, 20:37
Ik heb een Gude 315 lintzaag met een 2240 cm lintzaagblad.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Shop-Tools/Gude-315/1086520071_ZcppE-M.jpg
Ik krijg hem niet zo afgesteld dat hij recht uit zaagt.
Hij blijft continue naar buiten weglopen, en wel zo erg dat er niet echt lekker mee te zagen is.
Met name grotere diktes in de lengte richting zagen is een ramp.
Tips en truck voor de afstelling please?

superfly
30 oktober 2011, 20:42
Hoi Grizzly
Heb je hier misschien iets aan ?
http://www.gitaarbouwersmeeting.org/lintzaagafstelling.pdf

Ike57
30 oktober 2011, 20:43
Hij ziet er nog behoorlijk nieuw uit dus ik hoef waarschijnlijk niet te vragen of de zaag goed scherp is?

Dat was bij mij namelijk het probleem. De zaag liep ook steeds weg. Ik heb hem vervangen door een nieuwe zaag waarbij de tanden goed gezet waren en het probleem was over.

Cocobolo
30 oktober 2011, 22:05
Hoi Grizzly,
Ik had in je Bogdanovich topic ook al gereageerd op je lintzaagprobleem, ik weet niet of je het gezien hebt, wellicht heeft het niet geholpen? Maar ik plak mijn reactie van toen hieronder nogmaals :

Een zaaglint loopt eigenlijk nooit recht. Je moet NIET je geleiding gewoon recht zetten, dat werkt absoluut niet : iedere keer dat je een zaaglint wisselt moet je de zij-geleider namelijk opnieuw instellen. Aan die geleider zit daarom ook een verstel mogelijkheid zodat je de afwijking van je zaagblad kunt compenseren. Eenmaal ingesteld loopt de zaag niet of nauwelijks weg en kun je je plank gewoon langs je aanslag houden.

Ik weet niet of dat helemaal helder is...ik heb even gegoogeld en kwam o.a. op dit filmpje uit. Ik heb wel eens betere uitleg gevonden maar het maakt het wel duidelijk. Kijk maar vanaf 11:58 minuten, daar gaat hij in op het drift-probleem van het zaagblad en hoe je de benodigde correctie meet met een zweihaak (ook wel zwaaihaak, ben benieuwd hoe dat in het Belgisch heet trouwens :)). FILMPJE (http://thewoodwhisperer.com/bandsaw-setup-tuneup/)

grizzly
31 oktober 2011, 13:13
Thanks broeders,

Ik had al eens de truc gezien, van een plankje tegen de geleider schroeven dat het zelfde verloop heeft vals de drift van de lintzaag. Dat helpt iets, maar het loopt bij mij nog steeds niet echt lekker.

Ik zal eens een ander, wat breder, blad aanschaffen met meer tanden per inch.
Misschien dat de boel dan wat minder grof is en beter rechtuit blijft lopen.
En inderdaad is het een idee om eens te zien of beide wielen wel "coplanar" staan. Dat schijnt volgens de man in het filmpje (goede uitleg trouwens) de voornaamste reden te zijn van drift.

Van Dattum
31 oktober 2011, 13:38
Ik heb zo'n zelfde machine en kocht daar meteen een 8mm zaagblad bij met het idee dat je daar beter bochten mee kon zagen. Nou, dat lukt inderdaad... Maar niet de bochtjes die ik wilde. Dat ding zwabberde alle kanten op...

Ik heb er toen een 12mm blad opgezet, de geleidertjes netjes afgesteld en de uitlading van de zaag op een cm of 5 gezet. Genoeg om een Fender-achtige body uit te zagen (4,5 cm). Hij zaagt nu keurig rechtdoor!

En hij gaat ook prima door de bocht, ondanks het bredere zaaglint....

en inderdaad: niet forceren, de zaag het werk laten doen....

grizzly
31 oktober 2011, 20:16
Bedankt voor de uitleg Dattum,

Ik heb net een 20mm blad besteld.
Eens kijken of het met al die tips beter gaat.

Ray_W
1 november 2011, 23:22
Hoi Grizzly,

Ik zou zelf voor minder "tandjes per inch" = TPI gaan.

3 TPI is voor wat je denkt te gaan verzagen meer dan voldoende. Laat de zaag het werk doen, niet duwen, slechts lichte druk is echt voldoende.
Hoe meer TPI hoe moeilijker zaagsel word afgevoerd, zaag kan zelf warm lopen.
Wanneer het zaagsel niet voldoende kan worden afgevoerd gaat d e zaag zijn eigenweg (meestal is dat niet jouw gewenste).

Uiteraard moet eerst de zaag goed afsteld worden!


Advies voor het goed afstellen.;

BOVEN DWARS / ZIJGELEIDING : SPELING TUSSEN AANSLAG EN ZAAGLINT NIET MEER DAN EEN VLOEIPAPIERTJE. DAT IS ZEER KRAP DUS!

BOVEN (achter) STEUNLAGER :
NET NIET RAKEND ALS DE ZAAG VRIJDRAAID.

HET ZAAGLINT MOET ECHT IN HET MIDDEN VAN HET BOVENSTE WIEL BLIJVEN LOPEN. DUS NIET AAN DE VOOR- OF ACHTERZIJDE VAN HET LOOPWIEL.

DAARNA DE LANGSGELEIDING OP DE TAFEL AFSTELLEN, PARALEL DUS MET HET ZAAGLINT.

Ene Michael Fortune, heeft hierover ooit geschreven. Ergens op het forum moet een stuk van hem te vinden zijn. Hij is een echte hout bewerkings "guru".

Ik heb mijn 14" lintzaag ingesteld zoals hij beschreef en beleef mede door zijn bovengenoemde adviezen daardoor heel veel plezier van mijn 30 jaar oude lintzaag.



Pas a.u.b. op al je 10 vingers, wegblijven bij dat zaagblad! En met een goede afstelling en een scherp zaagblad is alles goed te zagen.


Suc6

Ray

gengar
2 november 2011, 08:44
Meeste dingen zijn al gezegd..Voor mij geldt een aantal dingen:

1) Goede zaag. Dat maakt veel verschil. TPI moet kloppen met de dikte van het hout, dik hout heeft weinig TPI nodig want de spaan moet ergens kunnen blijven tot deze vrij komt onder het stuk.
Als je recht moet zagen is er geen reden om een smalle zaag te gebruiken.
2) Juiste feedhoek. Zoals Cocobolo ook al aangaf gaat het slechts om het resultaat, het kunnen inbrengen van het hout onder 0 graden is geen doel op zich als de zaag maar niet gaat verlopen. Je zult dit regelmatig moeten checken en opnieuw instellen. Ik doe dat gewoon door uit vrije hand recht te zagen en dan de geleider op dezelfde hoek af te stellen. Op youtube staan de filmpjes hiervoor en het is eigenlijk vrij gemakkelijk.
3) als laatste de doorvoersnelheid idd. Laat de zaag het werk doen maar ga niet TE langzaam want dat werkt ook niet.
4) Ik gebruik iets meer spanning op het blad dan zou moeten. Zaagt iets fijner, en als het niet te veel is kan het geen kwaad.

grizzly
3 november 2011, 18:48
Deze tips helpen inderdaad wat. Ik maakte het onder 0 graden inbrengen idd als doel, maar heb dat nu los gelaten omdat ik mijn lintzaag niet daartoe kan overhalen :+)
Tevens heb ik de draaisnelheid van het lint verhoogt, en dat geeft ook ineens een strakker resultaat.
Daarnaast heb ik dus het 2cm blad besteld waarvan ik hoop dat het ook een stabielere rechtuit loop geeft.

En Ray,
Het blad liep inderdaad niet in het midden van het wiel, maar aan de voorzijde.

wordt vervolgd.
Michael Fortune beschrijving is met dank gevonden.

http://www.furnituresociety.org/furn/docs/mfortuneBandsaw_Complete.pdf