PDA

View Full Version : Toasted Maple fretboard



Hotpepper01
30 oktober 2011, 20:18
Na de raid op Gibson waarbij er een partij rosewood in beslag is genomen, verschijnen er nu Gibson gitaren met "toasted maple" fretboards op de markt. Heeft er al iemand ervaring mee? Hoe bevalt dat?

Fireburst
30 oktober 2011, 21:07
Gratis bump want ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

bass blom
30 oktober 2011, 21:21
tja, ze moeten wat..
eerst obeche en nu dit.
hmm, toch mijn custom maar niet wegdoen?

Mitch
30 oktober 2011, 21:25
Ah, er wordt iets opgepikt :D Bij mijn introductie van de nieuwe Juniors alhier was er geen hond die opviel dat er "obeche" werd opgevoerd als materiaal voor de toets. Op TGP vielen ze pagina's lang over elkaar heen en dat was niet zo gek als je de beschrijvingen ziet van die houtsoort. "Geschikt voor meubels", "kwetsbaar" etc. etc.
Dat gebakken esdoorn, het zal wel. Het zal ongetwijfeld iets 'anders' zijn dan we gewend zijn, maar goed...zo overhyped als ebben hier op het forum is, dat kan toch niet erger. Het is nu al zo dat je MOET zoeken naar een Studio uit de jaren 90 omdat ze toen een ebben toets hadden. http://www.blindnero.com/forums/phpBB3/images/smilies/facepalm.gif

Kritz
30 oktober 2011, 21:40
Waar zitten we ons druk over te maken,er zullen altijd wel goede gitaren worden gebouwd. De gitaren van de Aziatische landen zijn toch ook mooi
afgewerkt en zeker niet altijd slecht opv geluid,daar worden ook niet altijd houtsoorten gebruikt,die wij kennen of denken te kennen.

Mitch
30 oktober 2011, 21:48
De basher zal nu zeggen: inderdaad, Gibson is afgegleden tot Aziatisch budget-niveau :seriousf:

G.G.
30 oktober 2011, 21:56
Mijn mening op het hele verhaal is dat Gibson is afgegleden tot Aziatisch budget-niveau.

Kritz
30 oktober 2011, 21:57
De basher zal nu zeggen: inderdaad, Gibson is afgegleden tot Aziatisch budget-niveau :seriousf:


Dat zal zo zijn dat lijd geen twijfel. Het zal ook niet meer zijn wat het geweest is als ze die trend blijven aanhouden. Toch ben ik er zeker van dat Gibson het zomaar niet laat gaan hoor, Amerika's trots. In elk geval verkoop ik mijn gibson's en fender's toch voorlopig niet.

nickofzo
30 oktober 2011, 22:00
ik heb nog een echte rosewood :hide:

Kritz
30 oktober 2011, 22:02
ik heb nog een echte rosewood :hide:

Gelukzak! :crazyhappy:

Basvarken
30 oktober 2011, 22:41
Ik durf er een krat bier op te zetten dat niemand geblindoekt kan precies vertellen of ie een maple, rosewood, ebony, obeche of whatever toets hoort.

Kritz
30 oktober 2011, 22:51
Ik durf er een krat bier op te zetten dat niemand geblindoekt kan precies vertellen of ie een maple, rosewood, ebony, obeche of whatever toets hoort.


Er zijn er die dit ook zonder blindoek,niet kunnen vertellen. :)

Oranjeaap
30 oktober 2011, 22:54
Ik durf er een krat bier op te zetten dat niemand geblindoekt kan precies vertellen of ie een maple, rosewood, ebony, obeche of whatever toets hoort.

Maak er maar 2 kratten van, ook ik wil iemand het wel zien proberen :seriousf:

Kritz
30 oktober 2011, 22:57
Maak er maar 2 kratten van, ook ik wil iemand het wel zien proberen :seriousf:


Ik breng de flessen opener mee. :)

Venlonaer
30 oktober 2011, 23:02
En ik zorg voor de borrelnootjes :ok:

Kritz
30 oktober 2011, 23:04
En ik zorg voor de borrelnootjes :ok:


Wie brengt de vrouwtjes mee?? :crazyhappy:

RS-Rik
30 oktober 2011, 23:29
http://www.sadowsky.com/stock/stock_images/nyc/additional/5592/5592_neck_lg.jpg


lelijk is het niet



p.s.
Niks mis met aziatisch budget.. niet met een matsu of iets uit de andere jappenfabrieken

Kritz
30 oktober 2011, 23:32
http://www.sadowsky.com/stock/stock_images/nyc/additional/5592/5592_neck_lg.jpg


lelijk is het niet


Ieder zijn goesting.

barno
31 oktober 2011, 00:09
Ik durf er een krat bier op te zetten dat niemand geblindoekt kan precies vertellen of ie een maple, rosewood, ebony, obeche of whatever toets hoort.

Ik schat dat een echte teletwangfreak wel het verschil hoort tussen maple en RW toets, in een A-B test, that is. ik heb twee tele's gebouwd met als enige verschil toetshout (en pickups) en het is hoorbaar hoor.

Jeroen_K
31 oktober 2011, 00:25
In een A-B test hoor je het misschien een beetje, maar no way dat je aan bijvoorbeeld een soundclip of geblindoekt kan horen welke maple en welke rw is. Ik ben ook benieuwd wat er zou gebeuren als je diegene 2 keer op exact dezelfde gitaar laat spelen.

Uiteindelijk gaat het gewoon om wat je mooier vind, verschil in klank door een ander fretboard.. ik zeg mierenneuken! Je hoort vast verschil, maar is dat omdat het echt hoorbaar is, of dat je het graag WIL horen?

barno
31 oktober 2011, 00:47
In een A-B test hoor je het misschien een beetje, maar no way dat je aan bijvoorbeeld een soundclip of geblindoekt kan horen welke maple en welke rw is. Ik ben ook benieuwd wat er zou gebeuren als je diegene 2 keer op exact dezelfde gitaar laat spelen.

Uiteindelijk gaat het gewoon om wat je mooier vind, verschil in klank door een ander fretboard.. ik zeg mierenneuken! Je hoort vast verschil, maar is dat omdat het echt hoorbaar is, of dat je het graag WIL horen?

het gaat bijna altijd om kleine verschillen: kijk maar es bij discussies over pickups of over brugzadels enz...

in die optiek is een bewuste keuze voor een bepaald soort fretboard wel verantwoord. De hals in zijn geheel (hout, dikte) maakt trouwens meer uit dan de houtsoort van de body...

muziekschuur
31 oktober 2011, 01:13
Er zal nog veel meer schaarste qua hout komen...

hole
31 oktober 2011, 08:14
Ik heb een roasted maple nek van musicman. Speelt heerlijk.

...maar da's geen fretboard, das de nek

Venlonaer
31 oktober 2011, 08:17
En het gaat natuurlijk om de bespeelbaarheid! Ik vind ebben erg lekker spelen en heb liever een maple fretboard dan rosewood.

Wat is maple en rw eigenlijk in het NL's. Ik kan er even niet op komen. :dontgeti:

bass blom
31 oktober 2011, 08:25
maple esdoorn, rw palissander

Kakihara
31 oktober 2011, 09:14
Ah, er wordt iets opgepikt :D Bij mijn introductie van de nieuwe Juniors alhier was er geen hond die opviel dat er "obeche" werd opgevoerd als materiaal voor de toets. Op TGP vielen ze pagina's lang over elkaar heen en dat was niet zo gek als je de beschrijvingen ziet van die houtsoort. "Geschikt voor meubels", "kwetsbaar" etc. etc.
Dat gebakken esdoorn, het zal wel. Het zal ongetwijfeld iets 'anders' zijn dan we gewend zijn, maar goed...zo overhyped als ebben hier op het forum is, dat kan toch niet erger. Het is nu al zo dat je MOET zoeken naar een Studio uit de jaren 90 omdat ze toen een ebben toets hadden. http://www.blindnero.com/forums/phpBB3/images/smilies/facepalm.gif

Tja, dit zijn de toepassingsgebieden van Swietenia Macrophylla ofte Amerikaans mahonie :
buitenschrijnwerk;
divers binnenschrijnwerk;
meubelen;
fineer;
scheepsbouw;
multiplex;
draai-, beeldhouw- en houtsnijwerk.
Daar staat ook niets over muziekinstrumenten.
En voor TGP geldt misschien nog meer dan voor andere fora dat ze ergens al een mening over gevormd en meegedeeld hebben nog voordat ze er ervaring mee gehad hebben.

geert1976
31 oktober 2011, 12:57
hmm,

Op mijn Harmony H17 Bobcat uit 1965 zit een zogenaamd "ebonized maple" fretboard, oftwel gebakken ebben (meen dat de fretboards in kokende olie werden gedompeld), speelt prima, niets mis mee, maar voelt wel anders aan als maple.

Kritz
31 oktober 2011, 13:07
hmm,

Op mijn Harmony H17 Bobcat uit 1965 zit een zogenaamd "ebonized maple" fretboard, oftwel gebakken ebben (meen dat de fretboards in kokende olie werden gedompeld), speelt prima, niets mis mee, maar voelt wel anders aan als maple.

Hoe bedoel je? is het een minder prettig gevoel.

Orpheo
31 oktober 2011, 13:20
hmm,

Op mijn Harmony H17 Bobcat uit 1965 zit een zogenaamd "ebonized maple" fretboard, oftwel gebakken esdoorn (meen dat de fretboards in kokende olie werden gedompeld), speelt prima, niets mis mee, maar voelt wel anders aan als maple.

bedoel je niet esdoorn?

on topic: ik vind 't een tof idee van gibson. het schijnt dat 't esdoorn wat warmer wordt in tone, en de looks? meh,beetje als 'goedkoop' pallisander, maar dat mag niet kwalijk zijn. voor de wat minder standaard series is dit toch ideaal? esdoorn is er in overvloed, het groeit ook sneller dan pallisander en op meer plekken, dus ik zeg: win.

over het 'je hoort het toch niet' argument wil ik nog wel een duit in het zakje doen. Het gaat niet alleen om horen, maar ook om zien en voelen. Ik vind pallisander soms prachtig, maar vaak ook niet, en ik vind de feel niet lekker. Esdoorn vind ik dan weer wel te gek aanvoelen, maar er al helemaal niet uitzien (op een LP); baked maple is dan de mooie tussenweg. Er gaat mijns inziens echter niks boven ebben of snakewood.

marter544
31 oktober 2011, 13:23
Als het er uit ziet als op deze link (http://guitarism-tr.blogspot.com/2011/10/gibson-introduces-baked-maple.html), is het iig erg lelijk..

barno
31 oktober 2011, 13:41
hmm,

Op mijn Harmony H17 Bobcat uit 1965 zit een zogenaamd "ebonized maple" fretboard, oftwel gebakken ebben (meen dat de fretboards in kokende olie werden gedompeld), speelt prima, niets mis mee, maar voelt wel anders aan als maple.

heb een ouwe Bobkat H15, heeft idd een vermoedelijk gekleurd fretboard, maple herken ik er totaal niet in maar dat komt mss omdat men er een dwarse fakenerf in heeft geschuurd (vermoed ik).

allochthomas
31 oktober 2011, 13:44
Als het er uit ziet als op deze link (http://guitarism-tr.blogspot.com/2011/10/gibson-introduces-baked-maple.html), is het iig erg lelijk..
Niks mis mee, vind het eigenlijk wel mooi staan.

geert1976
31 oktober 2011, 13:47
bedoel je niet esdoorn?

on topic: ik vind 't een tof idee van gibson. het schijnt dat 't esdoorn wat warmer wordt in tone, en de looks? meh,beetje als 'goedkoop' pallisander, maar dat mag niet kwalijk zijn. voor de wat minder standaard series is dit toch ideaal? esdoorn is er in overvloed, het groeit ook sneller dan pallisander en op meer plekken, dus ik zeg: win.

over het 'je hoort het toch niet' argument wil ik nog wel een duit in het zakje doen. Het gaat niet alleen om horen, maar ook om zien en voelen. Ik vind pallisander soms prachtig, maar vaak ook niet, en ik vind de feel niet lekker. Esdoorn vind ik dan weer wel te gek aanvoelen, maar er al helemaal niet uitzien (op een LP); baked maple is dan de mooie tussenweg. Er gaat mijns inziens echter niks boven ebben of snakewood.

Esdoorn inderdaad:ok:

geert1976
31 oktober 2011, 13:50
heb een ouwe Bobkat H15, heeft idd een vermoedelijk gekleurd fretboard, maple herken ik er totaal niet in maar dat komt mss omdat men er een dwarse fakenerf in heeft geschuurd (vermoed ik).

Bij mijn exemplaar is er geen nerf in te zien het maple is roetzwart en lijkt ook wel ebben, maar via wat zoekwerk en oude brochures kwam ik er achter dat het fretboard maple is, maar is gezwart, middels een verwarmingsproces en dat hierbij een olie werd gebruikt, welke weet ik niet.

Toets voelt wel een beetje aan als ebben

geert1976
31 oktober 2011, 13:51
Hoe bedoel je? is het een minder prettig gevoel.

Nee het voelt prima, maar anders dan gelakt maple zeg maar.

Orpheo
31 oktober 2011, 13:54
Niks mis mee, vind het eigenlijk wel mooi staan.

behalve de custom dan, vind ik de gitaren zeker niet verkeerd eruit zien. het ziet er in ieder geval niet 'gekker' uit dan dat je zou verwachten.

over toasted maple gesproken... dit is ook niet verkeerd:

http://www.mattsmusic.com/123009_700.jpg

het kan dus nog donkerder, Gibson! read the recipe :D ;) ik kom zo wel met nog meer baked maple-pr0n. vind het echt supertof spul. het schijnt dat je neck geen lak meer nodig heeft... meh, doe mij dit maar hoor. desnoods zelfs als volledige neck op een LP. wellicht koop ik dan weer een gibson...?

Orpheo
31 oktober 2011, 13:55
figured baked maple
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/5592_neck_lg.jpg

vulcanised maple

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/web-1.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/web.jpg

bass blom
31 oktober 2011, 13:59
orph, prachtig! hoe er zo weer iets mooi nieuws, nouja, het is er al een paar jaar zie ik, uit komt rollen.

barno
31 oktober 2011, 14:13
Zou wel es willen weten hoe ze dat fixen, die maple door en door kleuren. als je plain maple gewoon stained, kruipt er bijna geen kleur in de dwarse nerven wegens te hard.

Orpheo
31 oktober 2011, 14:16
Zou wel es willen weten hoe ze dat fixen, die maple door en door kleuren. als je plain maple gewoon stained, kruipt er bijna geen kleur in de dwarse nerven wegens te hard.

ze kleuren het niet echt. ze bakken het gewoon in een zuurstofvrije oven. Ik weet niet wat ze dan in die oven stoppen qua gas. wellicht helemaal geen, en is het gewoon een vacuum, of stikstof, of co2? ik heb geen idee :) wat ik wel weet is dat het niet zo lastig is. gewoon lang bakken, schijnt de clou te zijn.

edit: ik denk dat dat 't is. verhitten die boel! het gaat toch niet fikken als er geen zuurstof bij zit!!!

ik heb al gezegd, zodra Gibson dit gaat doen, stap ik over van exotische halzen naar raw baked maple.

beruk
31 oktober 2011, 14:16
Deed Landola ook niet iets met verhitten van hout ter verhoging van de sustain?

Orpheo
31 oktober 2011, 14:18
orph, prachtig! hoe er zo weer iets mooi nieuws, nouja, het is er al een paar jaar zie ik, uit komt rollen.

het is er inderdaad (pas) een paar jaar. jaartje of 2 denk ik, 3 maximaal (dat het in grotere getale uitgebracht word) ik vind het zelf schitterend.

het is namelijk niet alleen dat het laatste restje vocht eruit gaat, maar ook dat de hele structuur zich meer gaat zetten. Ze noemen 't bij Suhr niet voor niks 'vulcanising'. de term is niet helemaal ok natuurlijk, maar het grote plaatje klopt wel. het fijne weet ik er ook niet van, maar ik heb begrepen dat er inderdaad een verandering in de celstructuur van het hout komt.

vulcanised maple is ook veel stijver en lichter dan gewoon esdoorn.

barno
31 oktober 2011, 14:19
ze kleuren het niet echt. ze bakken het gewoon in een zuurstofvrije oven. Ik weet niet wat ze dan in die oven stoppen qua gas. wellicht helemaal geen, en is het gewoon een vacuum, of stikstof, of co2? ik heb geen idee :) wat ik wel weet is dat het niet zo lastig is. gewoon lang bakken, schijnt de clou te zijn.

edit: ik denk dat dat 't is. verhitten die boel! het gaat toch niet fikken als er geen zuurstof bij zit!!!

ik heb al gezegd, zodra Gibson dit gaat doen, stap ik over van exotische halzen naar raw baked maple.

ah thx,

Gibson? wat hebben die ermee te maken?

Orpheo
31 oktober 2011, 14:21
ah thx,

Gibson? wat hebben die ermee te maken?

zie begin van de thread: het toasten van hun maple fretboards is een milde variant van het vulcanisen. Ook een hitte-behandeling :) dat bedoel ik eigenlijk. of ben ik nu heel onduidelijk?

barno
31 oktober 2011, 14:36
zie begin van de thread: het toasten van hun maple fretboards is een milde variant van het vulcanisen. Ook een hitte-behandeling :) dat bedoel ik eigenlijk. of ben ik nu heel onduidelijk?

ah ok.

kwam bij mij over alsof de keuze van halshout het enige was dat dat jou weerhield van gibson te gaan kopen, en dat meen ik wel es anders te hebben gelezen...

Orpheo
31 oktober 2011, 14:46
ah ok.

kwam bij mij over alsof de keuze van halshout het enige was dat dat jou weerhield van gibson te gaan kopen, en dat meen ik wel es anders te hebben gelezen...

pickupkeuze, hardware, pots, kleurmogelijkheden. maar dat valt allemaal te veranderen. Halshout is een van de grootste redenen waarom ik geen gibson meer wil. (neckjoint, fretboardmateriaal, afwerking frets)

;)

RS-Rik
31 oktober 2011, 14:47
http://3.bp.blogspot.com/-U_6qNd0Clys/TqBFCiqoFPI/AAAAAAAAAkg/hz_qR8wp5G8/s320/Gibson_Baked_Maple_Fingerboards+002.jpg


Niks mis mee toch

Orpheo
31 oktober 2011, 15:06
http://3.bp.blogspot.com/-U_6qNd0Clys/TqBFCiqoFPI/AAAAAAAAAkg/hz_qR8wp5G8/s320/Gibson_Baked_Maple_Fingerboards+002.jpg


Niks mis mee toch
nee, my point exactly :) ziet er toch 'normaal' uit? voor een gibson, dan

:soinnocent::sssh:

guitarkid
31 oktober 2011, 15:17
Ik heb er gisteren op gespeeld. Volgens de eigenaar van de winkel als eerste, want ze waren net binnen. Een zwarte LP Custom met toasted fretboard en een Goldtop met P90's.
Ik was gematigd enthousiast. De toets oogt toch een beetje "vlees noch vis" en m.i. wat goedkoop. De hele look van de Custom was wat minder "classy". Een in-witte binding en daardoor oogt de hele gitaar ook erg zwart/wit. Ik vind een lichtgele ("aged") binding toch mooier bij zo'n zwarte gitaar.
Geluidsmatig was het volgens mij wel ok, maar voor een goed beeld heb ik er niet lang genoeg op gespeeld. Ik begreep dat ze wel behoorlijk betaalbaar zijn. Hoe dan ook, de GAS-kraan bleef geheel dicht!!!
Off topic: dat gold ook voor de SG Special 60's Tribute met P90's. Erg cheapo feel en ik was er nog wel van overtuigd dat als ik een betaalbare SG met P90's zou zien, ik hem zou kopen. Helaas...., niet deze i.i.g.


Als het er uit ziet als op deze link (http://guitarism-tr.blogspot.com/2011/10/gibson-introduces-baked-maple.html), is het iig erg lelijk..

Zo ziet het er inderdaad uit! M.n. bij een zwarte Custom vind ik het niet mooi (om te zien!)

oigun
31 oktober 2011, 17:16
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/web-1.jpg
Gadver, lijkt wel een meubel van de trendhopper of kwantum... Sorry hoor maar dit is echt heeel fout!

Kritz
31 oktober 2011, 17:32
http://i9.photobucket.com/albums/a61/guitarorpheo/web-1.jpg
gadver, lijkt wel een meubel van de trendhopper of kwantum... Sorry hoor maar dit is echt heeel fout!

ikea,,??:???::???:

Orpheo
31 oktober 2011, 17:35
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/web-1.jpg
Gadver, lijkt wel een meubel van de trendhopper of kwantum... Sorry hoor maar dit is echt heeel fout!

ghehe smaken verschillen. ik vind hout mooier, in bijna iedere vorm, dan dekkend. het hoeft ook niet zo donker als dit, het kan lichter, kijk maar naar die figured maple neck die baked is.

Midwolda
31 oktober 2011, 17:39
Dankzij mijn vooringenomenheid vind ik het er ook niet uitzien.
Weer een reden er bij om blij te zijn met m'n ouwe meuk.

Orpheo
31 oktober 2011, 17:42
als het pallisander was geweest (zelfde kleur) was het dan wel ok geweest?

Damn wat zijn gitaristen zeikerds en conservatief. alsof na 1960 grote innovaties 'slecht' zijn... alles wat Leo en Lester gedaan hebben lijkt heilig te zijn, en alles wat erna kwam, is negatief. snap geen zak van gitaristen.

oigun
31 oktober 2011, 17:48
als het pallisander was geweest (zelfde kleur) was het dan wel ok geweest?

Damn wat zijn gitaristen zeikerds en conservatief.

Nee hoor maple kan erg mooi zijn, ook gewoon plain ongevlamd. Als houtbewerker is zo'n afwerking not-done ziet er uit als een goedkope nep-antiek-stoel bij een pannenkoekenrestaurant. Goed bedoeld, maar het hout vermoord je op deze manier.(en dan heb ik het niet over het bakken)

Midwolda
31 oktober 2011, 17:50
als het pallisander was geweest (zelfde kleur) was het dan wel ok geweest?

Damn wat zijn gitaristen zeikerds en conservatief. alsof na 1960 grote innovaties 'slecht' zijn... alles wat Leo en Lester gedaan hebben lijkt heilig te zijn, en alles wat erna kwam, is negatief. snap geen zak van gitaristen.

:cheerup: :mmmm: :seriousf: :soinnocent:

Orpheo, vertel eens. Voor mij is het belangrijkste het gevoel, dan pas het uiterlijk.
Maple is me te vlak (is ook vaak gelakt natuurlijk), ebben voelt al iets beter aan,
maar bij palissander (+l, -s ?) heb ik het beste/meeste gevoel in m'n vingertoppen.
Waar staat toasted maple in dit rijtje?

Orpheo
31 oktober 2011, 17:54
:cheerup: :mmmm: :seriousf: :soinnocent:

Orpheo, vertel eens. Voor mij is het belangrijkste het gevoel, dan pas het uiterlijk.
Maple is me te vlak (is ook vaak gelakt natuurlijk), ebben voelt al iets beter aan,
maar bij palissander (+l, -s ?) heb ik het beste/meeste gevoel in m'n vingertoppen.
Waar staat toasted maple in dit rijtje?

toasted maple staat bij maple ;)

en je kan zeggen wat je wilt, maar ik ben absoluut niet conservatief.

@oigun: ik snap je (denk ik) maar ben 't niet met je eens. ik vind het enorm kunstig dat ze inspringen op de wens van gitaristen om hout te hebben dat geen lak nodig heeft, en ook inspringen in de wens om geen exotisch hout te hoeven gebruiken. lichter hout, stabieler, even fijne zo niet fijnere sound, geen lak nodig... ik zie alleen voordelen. en dan hoeft 't niet zo donker als de chocolate. maar goed... denk dat we nooit daarin eye to eye zullen komen ;)

Wabbie
31 oktober 2011, 17:55
Damn wat zijn gitaristen zeikerds en conservatief.

Misschien moet je basgitaar gaan spelen. Bassisten zijn een stuk minder conservatief mbt houtsoorten en constructie van de basgitaar. ;)

Ik ben zelf nooit een fan geweest van ebben omdat het veel te hard aanvoelt. Verschil in klank geloof ik niet in. Ik ben wel benieuwd naar dit geroosterde toetshout.

Orpheo
31 oktober 2011, 17:58
Misschien moet je basgitaar gaan spelen. Bassisten zijn een stuk minder conservatief mbt houtsoorten en constructie van de basgitaar. ;)

Ik ben zelf nooit een fan geweest van ebben omdat het veel te hard aanvoelt. Verschil in klank geloof ik niet in. Ik ben wel benieuwd naar dit geroosterde toetshout.

neah, een bassist kan niet zo flashy op de voorgrond treden als een gitarist. en ik vind dat ik me niet kan uiten op een bas, en daar gaat 't volgens mij toch wel om, ondanks alle gizmo's en flashy toasted shit die ons om de oren vliegen: je muzikaal kunnen uiten op je instrument.

daarom speel ik ook geen tuba of orgel :P

Midwolda
31 oktober 2011, 18:00
toasted maple staat bij maple ;)
...


Okee, daar zie ik de logica ook nog wel van in...
maar ik hou er een soort "eboniet"-gevoel bij, HPL, Micarta, dat idee.

Wabbie
31 oktober 2011, 18:01
neah, een bassist kan niet zo flashy op de voorgrond treden als een gitarist. en ik vind dat ik me niet kan uiten op een bas, en daar gaat 't volgens mij toch wel om, ondanks alle gizmo's en flashy toasted shit die ons om de oren vliegen: je muzikaal kunnen uiten op je instrument.

daarom speel ik ook geen tuba of orgel :P

Tuurlijk wel, zelf flashyer omdat je een groter instrument hebt, dus meer exotisch hout kunt laten zien ;) .

Ben het wel eens met je punt hoor.

Mitch
31 oktober 2011, 21:52
Ik heb er gisteren op gespeeld. Volgens de eigenaar van de winkel als eerste, want ze waren net binnen. Een zwarte LP Custom met toasted fretboard en een Goldtop met P90's.
Ik was gematigd enthousiast. De toets oogt toch een beetje "vlees noch vis" en m.i. wat goedkoop. De hele look van de Custom was wat minder "classy". Een in-witte binding en daardoor oogt de hele gitaar ook erg zwart/wit. Ik vind een lichtgele ("aged") binding toch mooier bij zo'n zwarte gitaar.
Geluidsmatig was het volgens mij wel ok, maar voor een goed beeld heb ik er niet lang genoeg op gespeeld. Ik begreep dat ze wel behoorlijk betaalbaar zijn. Hoe dan ook, de GAS-kraan bleef geheel dicht!!!
Off topic: dat gold ook voor de SG Special 60's Tribute met P90's. Erg cheapo feel en ik was er nog wel van overtuigd dat als ik een betaalbare SG met P90's zou zien, ik hem zou kopen. Helaas...., niet deze i.i.g.



Zo ziet het er inderdaad uit! M.n. bij een zwarte Custom vind ik het niet mooi (om te zien!)

Kijk, daar hebben we wat aan. Thanks!

Daan_B
1 november 2011, 01:57
neah, een bassist kan niet zo flashy op de voorgrond treden als een gitarist. en ik vind dat ik me niet kan uiten op een bas, en daar gaat 't volgens mij toch wel om, ondanks alle gizmo's en flashy toasted shit die ons om de oren vliegen: je muzikaal kunnen uiten op je instrument.

daarom speel ik ook geen tuba of orgel :P

Speel je in een band dan?

Orpheo
1 november 2011, 09:20
ik had 't over gitaristen in 't algemeen...(en zit momenteel niet in een band, maar wel gedaan).

RS-Rik
1 november 2011, 10:34
http://www.summervilleveterinary.com/wp-content/uploads/2010/10/Getting-Rid-of-Fleas-Flea-Infestation-Treatments-Cats.jpg


http://www.lebmetal.com/files/2009/11/93steve01.jpg


my 2 cents

Orpheo
1 november 2011, 10:41
wat heeft een vlo ermee te maken?

sideburns
1 november 2011, 10:50
Ik neem aan flea vd rhcp.....bassist die zich best kan uitten :)

Orpheo
1 november 2011, 10:52
Ik neem aan flea vd rhcp.....bassist die zich best kan uitten :)

allicht, daarom is 't een bassist. ik wil alleen zeggen dat IK 't niet kan ;)

sideburns
1 november 2011, 10:56
allicht, daarom is 't een bassist. ik wil alleen zeggen dat IK 't niet kan ;)

Dat is me volkomen duidelijk, vooral gitaar blijven spelen dus....

Kakihara
1 november 2011, 11:34
Ik vind het een gemiste kans. Waarom altijd dat ebben, palissander of esdoorn als toets ? Waarom eens niet iets als peren, pruimen of berken ? Ik denk dat die houtsoorten ook prima geschikt moeten zijn als toets. En daarvoor hoeven ze bij Gibson (of die andere grote fabrikant) geen zee over te steken...

Mr. Dynamite
1 november 2011, 16:12
http://link.marktplaats.nl/498508830

Zit er op die custom nou ook een toasted fretboard?

TimoSomers
1 november 2011, 16:21
Ik heb er een op m'n Buckethead Les Paul.

Bevalt perfect!!
Ziet er eigenlijk hetzelfde uit als Rosewood, heeft naar mijn idee heel veel lekkere attack, zoals het maple betaamt (kan ook aan de gitaar liggen overigens).

Mitch
1 november 2011, 17:42
Waarom eens niet iets als peren, pruimen of berken ? Ik denk dat die houtsoorten ook prima geschikt moeten zijn als toets.
We zitten wel genoeg met de vingers aan de pruim, toch? Hoef je geen gitaar voor te spelen.

fred dons
1 november 2011, 18:48
http://link.marktplaats.nl/498508830

Zit er op die custom nou ook een toasted fretboard?

die ziet er vrij nep uit, rosewood fingerboard en plastic inleg, ik kan me niet voorstellen dat hij echt is (geld ook voor de es 335 op de foto)

Mr. Dynamite
1 november 2011, 19:29
die ziet er vrij nep uit, rosewood fingerboard en plastic inleg, ik kan me niet voorstellen dat hij echt is (geld ook voor de es 335 op de foto)

Dat is wel een goedkope es dan he, de midtown serie

BobvanKempen
1 november 2011, 19:41
die ziet er vrij nep uit, rosewood fingerboard en plastic inleg, ik kan me niet voorstellen dat hij echt is (geld ook voor de es 335 op de foto)

Mstore is volgens mij een van de grootste Gibson deals van Nederland dus die zal echt geen nep meuk gaan verkopen.

fred dons
1 november 2011, 21:11
je hebt gelijk, hij is inderdaad echt (plastic inleg op een custom het moet niet gekker worden) excuses aan m store

mesaman
1 november 2011, 23:45
wie voelt nu zn fretboard?:???: hoe hard moet je dan wel op je snaren duwen zeg!damn!
dat het geluid beinvloed lijkt me wel duidelijk. Ik vind het super dat ze weer eens wat anders doen en t bied mogelijk heden.

Orpheo
2 november 2011, 00:52
wie voelt nu zn fretboard?:???: hoe hard moet je dan wel op je snaren duwen zeg!damn!
dat het geluid beinvloed lijkt me wel duidelijk. Ik vind het super dat ze weer eens wat anders doen en t bied mogelijk heden.

ik gebruik jumbo frets, speel behoorlijk licht, maar als ik de snaar indruk, 'bulpt' de huid van mijn vinger over de snaar, en raak ik dus zo de toets aan. just give it a go. kijk zelf maar eens.

Rock Bottom
2 november 2011, 01:03
Ik gok dat er ook mee bedoeld word op de weerstand die je voelt bij bends. Rosewood is zachter en wat ''grover'' en geeft dus meer weerstand, ebben is en harder en gladder, maple is dan weer ongeveer net zo hard als ebben maar meestal gelakt en dus nog gladder.

Mr. Dynamite
19 november 2011, 00:13
Dit kwam ik tegen:


http://www.youtube.com/watch?v=WZeCiEc89lQ&feature=mfu_in_order&list=UL

Daar lijkt het veel mooier IMO :ok:
Weet niet of dit anders is gedaan ofzo, maar hier is het lekker donker.

hessepes
19 november 2011, 12:08
Op mijn Les Paul 60's tribute - vorige weekend gekocht- zit ook toasted maple.

Ik moet zeggen dat ik geen verschil merk en ook bijna niet zie, met de fretboards van mijn Gretsch en Casino. Volgens mij zijn andere zaken veel belangrijker of een gitaar je aanstaat of niet, bijv. de dikte van de hals, de lengte van de hals, elementen, gewicht gitaar etc.
Mijn Gretsch heeft ebony, de Casino Rosewood en de Les Paul toasted Maple. En ze spelen alledrie te gek!

Hals in het midden heeft toasted maple.http://i172.photobucket.com/albums/w21/PP2_2007/fretboards/fretboardsnaastelkaar.jpg
Behorende bij deze gitaren.http://i172.photobucket.com/albums/w21/PP2_2007/fretboards/3gitaren.jpg
Rosewood en toasted maple naast elkaar.http://i172.photobucket.com/albums/w21/PP2_2007/fretboards/IMG_1005.jpg
fretboard Gibson.http://i172.photobucket.com/albums/w21/PP2_2007/fretboards/fretboardgibson.jpg
fretboard Casino.http://i172.photobucket.com/albums/w21/PP2_2007/fretboards/fretboardcasino.jpg

macwilliams
19 november 2011, 12:53
Op mijn Les Paul 60's tribute - vorige weekend gekocht- zit ook toasted maple.

Ik moet zeggen dat ik geen verschil merk en ook bijna niet zie, met de fretboards van mijn Gretsch en Casino. Volgens mij zijn andere zaken veel belangrijker of een gitaar je aanstaat of niet, bijv. de dikte van de hals, de lengte van de hals, elementen, gewicht gitaar etc.
Mijn Gretsch heeft ebony, de Casino Rosewood en de Les Paul toasted Maple. En ze spelen alledrie te gek!

Hals in het midden heeft toasted maple.

*knip* foto's

Sommigen hier zijn heel gevoelig en merken weldegelijk verschil in geluid en gevoel.
Maar die merken zelfs nog het verschil of de stekker links of rechtsom in het stopcontact zit al dan nied gevoed met groene stroom...

Mooie plankies trouwens, het plaatsen van foto's is ook al gelukt :ok:

macwilliams
19 november 2011, 12:55
Dit kwam ik tegen:

knip

Daar lijkt het veel mooier IMO :ok:
Weet niet of dit anders is gedaan ofzo, maar hier is het lekker donker.

Dat is ebonised, dat is volgens mij een opgesmeerd goedje.
Kun je een gibsun LP custom mee voorzien van "ebben" toets.

YannickH
19 november 2011, 13:27
ga allemaal op een scalloped fretboard spelen stelletje crybabies:p

episua
19 november 2011, 15:53
Ik heb ook één met baked maple fretboard.
Mijn Classic Custom:
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/DSC00830k.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/DSC00825k.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/DSC00826k.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/DSC00827k.jpg

Net zoals Hessepes heb ik ook een elitist casino met rosewood en een Gretsch met ebony toets. Baked maple bevalt mij ook prima. Lijkt qua feel wel wat op ebben en qua kleur op rosewood.

hessepes
19 november 2011, 16:17
Mooie plankies trouwens, het plaatsen van foto's is ook al gelukt :ok:

Ja zekers. Zie ook die foto's die ik nog had toegevoegd bij mijn Les Paul tribute topic.

hessepes
19 november 2011, 16:19
Net zoals Hessepes heb ik ook een elitist casino met rosewood en een Gretsch met ebony toets. Baked maple bevalt mij ook prima. Lijkt qua feel wel wat op ebben en qua kleur op rosewood.

Wat een mooie Les Paul:crazyhappy:
Qua gitaarsmaak zitten we wel op 1 lijn, volgens mij heb jij ook een Rickenbacker toch?

episua
19 november 2011, 17:53
Wat een mooie Les Paul:crazyhappy:
Qua gitaarsmaak zitten we wel op 1 lijn, volgens mij heb jij ook een Rickenbacker toch?
Dank je, jouw lp is ook prachtig! Heb inderdaad ook een rickenbacker dus we zitten behoorlijk op 1 lijn qua gitaarsmaak! Jammer dat je jouw Ric in de verkoop hebt, het is wel een heel mooi exemplaar. Geen spijt van krijgen hè?!

Danieldg
19 november 2011, 18:58
Ik vind het een gemiste kans. Waarom altijd dat ebben, palissander of esdoorn als toets ? Waarom eens niet iets als peren, pruimen of berken ? Ik denk dat die houtsoorten ook prima geschikt moeten zijn als toets. En daarvoor hoeven ze bij Gibson (of die andere grote fabrikant) geen zee over te steken...

Gevlamd baltisch berken!:blast:

http://www.ruokangas.com/wp/wp-content/gallery/mojo-deluxe/8077.jpg

http://www.ruokangas.com/wp/wp-content/gallery/mojo-deluxe/9366.jpg

bass blom
19 november 2011, 19:02
en beuken? wordt dat wel eens als toets gebruikt?

Kakihara
19 november 2011, 19:27
en beuken? wordt dat wel eens als toets gebruikt?

Volgens af.nl :


Beuken krimpt tijdens het drogen meer dan de gemiddelde houtsoort. Daardoor kan het lelijk werken. Beuken is dan ook niet geschikt voor construktie's die zeer maatvast moeten blijven. (deze plank is inmiddels in mijn kachel verdwenen)


Lijkt me dat je dat dan niet als toets wil hebben ;)

EDIT : foto van de plank in kwestie :
http://www.af.nl/voorraad/massief/beuken/draadverloop.JPG

hessepes
21 november 2011, 11:09
Dank je, jouw lp is ook prachtig! Heb inderdaad ook een rickenbacker dus we zitten behoorlijk op 1 lijn qua gitaarsmaak! Jammer dat je jouw Ric in de verkoop hebt, het is wel een heel mooi exemplaar. Geen spijt van krijgen hè?!

Hmmm...spijt...ben al door verschillende mensen gewaarschuwd de Rickenbacker te houden. En misschien doe ik dat ook wel. Ik weet hoe het voelt wanneer je spijt krijgt t.a.v. verkopen van een gitaarL heb eens een prachtige Epiphone Riviera verkocht en daar toch later nog heel vaak aangedacht. Heel fijne gitaar. Later zelfs nog weer eens een Riviera bij Thomann besteld, maar dat was een flutgitaar, dit keer made in China (die andere kwam uit Korea), wat een verschil met de Riviera die ik had.

Nog een vraag: hoe moet je dat toasted maple onderhouden - gewoon drupje olie dat je ook voor rosewood gebruikt?

episua
21 november 2011, 13:33
Hmmm...spijt...ben al door verschillende mensen gewaarschuwd de Rickenbacker te houden. En misschien doe ik dat ook wel. Ik weet hoe het voelt wanneer je spijt krijgt t.a.v. verkopen van een gitaarL heb eens een prachtige Epiphone Riviera verkocht en daar toch later nog heel vaak aangedacht. Heel fijne gitaar. Later zelfs nog weer eens een Riviera bij Thomann besteld, maar dat was een flutgitaar, dit keer made in China (die andere kwam uit Korea), wat een verschil met de Riviera die ik had.

Nog een vraag: hoe moet je dat toasted maple onderhouden - gewoon drupje olie dat je ook voor rosewood gebruikt?

Tja, ik zou de rickenbacker echt niet verkopen. Het is natuurlijk anders als je het om financiele redenen moet doen, dan is het soms niet anders. Maar op een dag zal je de gitaar gaan missen denk ik.
Wat betreft het onderhoud van baked maple; dit kan je gewoon met dezelfde middelen onderhouden als rosewood. Dit is officieel door Gibson bevestigd.

denblommme
21 november 2011, 16:31
en beuken? wordt dat wel eens als toets gebruikt?

Hey Bassblom
mijn contrabas heeft een beuken toets! =)

guitarkid
21 november 2011, 17:50
en beuken? wordt dat wel eens als toets gebruikt?

Nee, maar beuken op een gitaar is weer heel normaal..... :rockon: ;)

bass blom
21 november 2011, 17:56
ja, zeer geschikt dus.
beuken.. drempels.. kinderspeelgoed, hobbelpaarden..
keihard, moeilijk te bewerken dus?

ik heb geloof ik ooit een beuken strathals gehad, anno galama, met ebben toets.

terrasbeest
21 november 2011, 18:06
Hmmm...spijt...ben al door verschillende mensen gewaarschuwd de Rickenbacker te houden. En misschien doe ik dat ook wel. I


(Ric houden).

pueblo
21 november 2011, 18:11
ja, zeer geschikt dus.
beuken.. drempels.. kinderspeelgoed, hobbelpaarden..
keihard, moeilijk te bewerken dus?

ik heb geloof ik ooit een beuken strathals gehad, anno galama, met ebben toets.

ergens op het forum heeft er ooit iemand ook een beuken hals gemaakt. als het oud is en als het redelijk wat heeft gewerkt zal het misschien niet zo een groot probleem zijn. egmond, famos,... gitaartjes hadden ook vaak een beuken hals.