PDA

View Full Version : Mijn Marshall 30fx



Zeph
30 oktober 2011, 16:13
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik veel gigs spelen in kleine en een niet al te grote ruimtes. Ik heb mij Marshall 30fx die ik thuis gebruik. Mijn mede-bandleden gebruiken amps die boven de 50 Watt zijn.

Weten jullie of een 30 Watt versterker hard genoeg is voor gigs?
Het lijkt mij dat hij dan ook niet boven die ± 50 Watt versterkers komt.

Bedankt,

Bazzey
30 oktober 2011, 17:24
Heb net ff de manual gedownload van de Marshall site.
Zitten geen eindtrapbuizen in dat ding zo te zien.
Ook enig idee hoe hard een gemiddelde drummer mept in decibellen?!?!?
Dus vergeet het maar.
Sorry :S

Zeph
30 oktober 2011, 18:21
Oke, wat zijn eindtrapbuizen precies?

Ik had het al verwacht dat ie zoiets niet aan kan.

TimS
30 oktober 2011, 18:34
Nee, gaat niet werken tenzij je drummer op een elektronisch drumstel speelt.

The Running Man
30 oktober 2011, 19:10
Nee, gaat niet werken tenzij je drummer op een elektronisch drumstel speelt.

.... en de andere bandleden hun amps knijpen
Ik neem aan dat het een MG30DFX is
Leuk voor thuis maar echt niet op een podium ben ik bang
Ervaar het en koop iets anders dan een MG serie amp voor optredens

Zeph
30 oktober 2011, 21:54
Oke! Voor mij is het duidelijk. Nee, het is een 30FX.

o0rollo0o
31 oktober 2011, 12:20
DFX is de oude versie van de FX.. Maar nee ik heb/had ook een 30fx(staat al 2 maanden te koop btw) en je gaat nooit boven de drummer uitkomen tenzij je hem met een mic over de PA speelt.

Buzzel
31 oktober 2011, 15:12
Hey Zeph,

Ik denk dat je nog wel wat moet inlezen in wat voor versterkers je hebt en wat de voor en nadelen hier van zijn. Ik zie ook in een ander topic van je dat je een beetje zit met wattage.

Wattage is niet direct een teken hoe hard een versterker gaat, het is wel vaak een indicatie. Als je 2 verschillende 30 watt buizen versterkers hebt kan het best zijn dat versterker A veel harder gaat dan versterker B. Dit te maken met hoe een versterker gemaakt is, maar is ook erg afhankelijk van de speakers/speakerkast.

Transistor en buizen is ook een heel verschil. Een buizen versterker kan je herkennen aan die gloeiende 'lampen' in je versterker deze worden warm. Deze zie je niet bij een transistor versterker. De buizen(eindtrap) in de versterker zorgen dat het geluid versterkt wordt en bij een transistor versterker doen transistoren dat. Beide methodes hebben een andere klank en gedrag waardoor buizen en transistor versterker heel verschillend klinken.

Zoals in je andere topic word al kort door de bocht gezegd dat transistor niks waard is. En buizen het walhalla is. Maar dit is ook afhankelijk van wat je criteria zijn. Zoek je iets wat onderhoudsvrij en licht is dan is een transistor versterker vaak een veel betere keuze. Echter buizen versterkers klinken doorgaans beter (warmer/voller), dan een transistor versterker, maar een buizen versterker heeft eens in de zoveel jaar een beurt nodig (er moeten nieuwe buizen in) en is vaak veel zwaarder. Ook gaat een buizen versterker vaak veel harder dan een transistor versterker ondanks de aanduiding van 30 watt bij beide versterkers. Dit is gewoon een feit. Een nadeel van buizen versterkers is wel dat je de versterker best wel hard moet zetten om een goed geluid te hebben, pas als de versterker goed hard staan werken de buizen die er in zitten optimaal dit probleem heb je bij een transistor versterker niet.

Ik denk dat een 30 watt buizen versterker voldoende is voor een klein podium/café. Maar een 30 watt transistor is dan denk ik weer niet genoeg om mee te komen met de rest van de band.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :ok: