PDA

View Full Version : Buizen voor m'n VC30



vpilot
30 oktober 2011, 12:57
Hoi Gitaarnetters,

Ik heb eindelijk de moed gehad om het beschermende raster van m'n Laney VC30 af te schroeven en eens te zien welke buizen er nu precies in zitten.
De 4 eindbuizen zijn Ruby EL84N's, matched quad naar ik aanneem. Ik heb begrepen dat Ruby een merknaam is van de Chinese Shuguang fabriek, klopt dat? Volgens mij is er niks mis met die eindbuizen, trouwens. Ik heb alleen geen idee hoe lang ze er al in zitten en hoe lang ze nog meekunnen, maar dat laat ik door een amp tech onderzoeken.

De pre-amp buizen hebben echter geen enkele markering op de buitenkant, behalve dat iemand er met een zwarte marker de V positie op heeft gekalkt.
Is er een methode om te kunnen herkennen welk merk buizen dit zouden kunnen zijn?

M'n VC30 is clean geweldig, dat wil ik niet kwijtraken. Maar hij blijft ook heeeeel lang clean, en dat zou ik misschien wel iets willen inperken. Wat eerder crunch, dus. Een beetje old-school rock zou ik heel mooi vinden, volgens mij zou de VC30 dat best moeten kunnen halen. Welke pre-amp buizen zou ik daar het best voor kunnen inzetten? Ik heb al eens gekeken naar reviews van EH's en JJ's, die schijnen erg in trek te zijn. NOS uiteraard ook (Mullards), maar dat valt buiten mijn budget.

V1 is clean, V2 is crunch en V3 is de fasedraaier volgens het schema. Zou ik alleen V2 moeten vervangen? Of zou hij beter klinken met een set van dezelfde reeks? En tot slot, zou het vervangen van de eindbuizen ook nog verschil kunnen maken? Ik ben niet vaak in de gelegenheid om de amp lekker open te draaien, vandaar.

macwilliams
30 oktober 2011, 13:33
Ik lees in je onderschrift dat je geen pedalen gebruikt. Misschien toch eens overwegen?
Probeer eens een boss bd-2 of iets in die richting.

vpilot
30 oktober 2011, 18:07
Hai Mac,

Dat is inderdaad een goed idee.
Ik heb een oude Yamaha COD-100 overdrive geritseld (kennis had die nog liggen, hij hoefde 'm niet meer) en dat klinkt eigenlijk best wel heel erg vet.
De pots van dat ding kraken een beetje, hopelijk is dat met een beetje contactspray of van dat alcohol spul wel gefixt.
Bedankt voor je tip! :ok:

Hopelijk kan iemand me ook nog helpen met mijn vragen over de buizen?

Gearjunkie
30 oktober 2011, 19:59
Hopelijk kan iemand me ook nog helpen met mijn vragen over de buizen?

If it ain't broke......

Waarom geef je geld uit aan onderzoek hoe oud je buizen zijn? Tegen de tijd dat ze je in de steek laten heb je er zo vier nieuwe ingestoken of in laten steken hoor.

Verschillen in buismerken zullen door een geoefend oor zeker worden opgemerkt. Voor veel mensen, waar ik mezelf ook toe reken, denk ik dat het vooral wishfull thinking is wat de amp mooier laat klinken.

Zoek je oplossing inderdaad in een pedaaltje. Overigens bestaan er wel high gain selecties binnen de 12ax7 buisjes, maar of dat je oplossing is weet ik ook niet.

muziekschuur
30 oktober 2011, 20:22
Hoe oud is je versterker? Zo oud waarschijnlijk. Maar als die versterker alleen thuis gebruikt is kun je daar wel een jaar of 10 mee doen...

Mitch
30 oktober 2011, 21:34
Ik ben niet goed bekend met de Laney. Wat me verwart: je hebt het erover dat V1 voor clean is en V2 voor crunch. Heb je dan twee kanalen op die versterker? Waarom klaag je dan dat -ie te clean blijft? Of wil je met je cleane kanaal kunnen crunchen en met je tweede kanaal meer ook meer gain?

In dat geval: kijk eens naar andere oude productie buisjes. Niet meteen Mullard en duur roepen, er is wel meer te koop! Brimar, Sylvania, noem maar op. Met een beetje zoeken ook betaalbaar. De Philips miniwatts zijn ook redelijk populair omdat ze goed verkrijgbaar zijn (radio's...) maar die vind ik qua gain niet echt interessanter dan moderne productie. De huidige JJ en EH zijn nou niet echt spectaculair te noemen, trouwens.

vpilot
30 oktober 2011, 22:27
@ Gearjunkie:

Waarom geef je geld uit aan onderzoek hoe oud je buizen zijn? Tegen de tijd dat ze je in de steek laten heb je er zo vier nieuwe ingestoken of in laten steken hoor.
Dat is maar een deel hoor, ik heb de versterker een tijd geleden tweedehands gekocht en ik wil graag de staat van onderhoud laten vaststellen. Dus kan ie gelijk naar die buisjes kijken :)

@muziekschuur

Hoe oud is je versterker? Zo oud waarschijnlijk. Maar als die versterker alleen thuis gebruikt is kun je daar wel een jaar of 10 mee doen...
Dit is er eentje van de jaren 80 volgens mij, nog geen echte vintage :)
De gast waarvan ik 'm had overgenomen heeft er wel degelijk mee op het podium gestaan, plenty of mojo zeg maar. De versterker heb ik ook gekocht voor een bandsituatie. Helaas heb ik (tijdelijk) met de band moeten stoppen vanwege studie, daarom staat ie binnen :(

@Mitch

Ik ben niet goed bekend met de Laney. Wat me verwart: je hebt het erover dat V1 voor clean is en V2 voor crunch. Heb je dan twee kanalen op die versterker? Waarom klaag je dan dat -ie te clean blijft? Of wil je met je cleane kanaal kunnen crunchen en met je tweede kanaal meer ook meer gain?
De VC30 is eigenlijk een 1-kanaals bak met een Drive circuit. Maar ook die blijft lang clean, ik moet de gain op 10 zetten om met een volume onder stand 5 nog een beetje crunch over te houden.
Het clean kanaal is precies zoals ik het hebben wil, gewoon clean met belletjes en traantjes en zo. :ok:
En bedankt voor de tip over de Brimar en Sylvania, ik zal die eens opsnorren!

The Running Man
30 oktober 2011, 23:21
@ Gearjunkie:

Dat is maar een deel hoor, ik heb de versterker een tijd geleden tweedehands gekocht en ik wil graag de staat van onderhoud laten vaststellen. Dus kan ie gelijk naar die buisjes kijken :)

@muziekschuur

Dit is er eentje van de jaren 80 volgens mij, nog geen echte vintage :)
De gast waarvan ik 'm had overgenomen heeft er wel degelijk mee op het podium gestaan, plenty of mojo zeg maar. De versterker heb ik ook gekocht voor een bandsituatie. Helaas heb ik (tijdelijk) met de band moeten stoppen vanwege studie, daarom staat ie binnen :(

@Mitch

De VC30 is eigenlijk een 1-kanaals bak met een Drive circuit. Maar ook die blijft lang clean, ik moet de gain op 10 zetten om met een volume onder stand 5 nog een beetje crunch over te houden.
Het clean kanaal is precies zoals ik het hebben wil, gewoon clean met belletjes en traantjes en zo. :ok:
En bedankt voor de tip over de Brimar en Sylvania, ik zal die eens opsnorren!

Een Laney zou toch makkelijk over zijn nek moeten kunnen gaan...
Het kan ook zijn dat je preamp buizen zo oud zijn dat ze heel erg dunnetjes gaan klinken.
Had Ome Keith ook met een Bassman (6G6-B uit 64; gaat normaal over zijn nek bij standje 4). Nieuwe ECC83 er in en het beest kwam los. Zelfs een JJ maakte al veel verschil; nieuw NOS buisje maakte eng veel verschil :rockon:

muziekschuur
31 oktober 2011, 00:36
Dan ben ik abuis.

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=vc30-210

De Laney VC30 is ook een heel recent combo. Dus ik verwachtte dat je een combo had van max. 4 jaar.

http://www.youtube.com/watch?v=67_PBrQIeQw

vpilot
31 oktober 2011, 10:52
Dan ben ik abuis.

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=vc30-210

De Laney VC30 is ook een heel recent combo. Dus ik verwachtte dat je een combo had van max. 4 jaar.

http://www.youtube.com/watch?v=67_PBrQIeQw

We zijn allebei abuis, deze is van midden jaren 90, eerste serie. :soinnocent:
Voudje meinerzijds.

vpilot
31 oktober 2011, 22:41
Ik heb eens lekker zitten spitten en graven in het interwebz, en heb een boel geleerd. Maar ook weer een boel vragen erbij, hehe...
Ik denk nu een beetje richting te hebben, en ik hoop dat jullie me feedback kunnen geven hierop.

Omdat ik dus geen idee heb hoe de verschillende buizen klinken t.o.v. elkaar, ben ik eerst op zoek gegaan naar soundclips. Ik heb er een paar gevonden!
Clean: Gear Page - 12AX7 Comparisons (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=126131)
Hiervan vond ik persoonlijk de JJ ECC803S het mooist klinken. Het was niet altijd even makkelijk om een verschil te horen tussen sommige buizen, maar deze JJ sprong er toch wel uit.

Drive: Tube Test 12AX7 Shoot out (http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=832829&songID=9464685)
Hiervan vond ik de Brimar (volgens mij de ECC83/CV4004, kan dat kloppen?) het mooist klinken. Mitch had die ook genoemd! Maar die lijken wat lastig verkrijgbaar en bovendien niet goedkoop.

Wat zijn dit soort vergelijkingen waard, en hoe zouden deze buizen klinken in mijn versterker? Die JJ's wil ik gerust proberen in V1. Maar voor V2, da's een dure gok. Wat zou een goede en betaalbaarder alternatief zijn?

jerome
1 november 2011, 08:04
Ik heb zelf relatief veel geëxperimenteerd met voorbuizen en ik kwam met mijn versterker tot de volgende conclusie:
Electro Harmonix: kil en koud en dichtgesmeerd, wel een volle brede agresieve sound (goed voor metal?)
JJ: mooi hoog maar in mijn amp te weinig laag
Philips Miniwatt (NOS): Lekkere sound
Tung Sol: voor mij de absolute winnaar, vol en toch transparant en warm en dynamisch, ik vond ze zelfs beter dan NOS Mullard, Philips en Telefunken preampbuisjes...


Maar het blijft allemaal een kwestie van uitproberen want bij de ene versterker pakt het anders uit als bij de andere.
En je smaak is natuurlijk ook bepalend.
Bovendien hebben de soort gitaren, elementen en de speakers ook nog een behoorlijke invloed op je totaalgeluid....
Dus zelf wat gaan uitproberen is de beste oplossing!
Koop gewoon 3 of nog beter 5 of 6 verschillende merken (nieuwe of eventueel 1 of 2 NOS) voorbuisjes en ga experimenteren, ook met verschillende mixen van merken kan je te gekke goede bereiken...

Eko
2 november 2011, 09:03
Misschien heel ouderwets: ga eens naar een versterkerboer en laat je voorlichten en eventueel uitproberen.

vpilot
2 november 2011, 12:31
Bah wat ouderwets! ;)

Je hebt natuurlijk een punt en ik zal de amp tech ook zeker uithoren, wanneer ik m''n versterker aflever voor onderhoud. Helaas is er bij mij niet een zaak in de buurt waar ik met deze vragen terecht kan.

Ik heb inmiddels om te proberen een buisje besteld bij ToneFactory, een Tung Sol ecc83.

EDIT: ik bedenk me opeens dat ik ook nog een buisje heb zitten in m'n Kustom. Geen idee welke fabrikant/type. Zal vanavond eens kijken.

vpilot
6 november 2011, 11:10
Update:
Ik ben zeer tevreden over het Tung Sol buisje! Ik zal in de loop van de tijd ook nog andere proberen.
Ik heb de Kustom eens opengeschroefd en daar blijkt een Electro Harmonix in te zitten. Ook zeker niet verkeerd!