PDA

View Full Version : Even voorstellen



Ruud313
30 oktober 2011, 10:44
Hallo, mijn naam is Ruud. Ik speel al ruim twintig jaar gitaar en in die tijd heb ik vanalles gespeeld, van klassiek tot Nivana en van Sacksioni tot Metal. Momenteel speel ik voornamelijk 60‘s en 70‘s bluesrock.

Mijn eerste elektrische gitaar was een Epiphone S310, dat is een uit triplex vervaardigde, Koreaanse strat-kopie. Deze heb ik op mijn veertiende gekocht samen met een rampzalig slecht 10 watt Hohner versterkertje. Die verterker werkte alleen als ik wat druk uitoefende op de zekering die achterin zat, en hij had een volumeknop die een enorm hard gekraak veroorzaakte als ik er aan draaide. Het volume stond dan ook altijd helemaal open, met het mastervolume bijna helemaal dicht, zodat ik iets van een overdrive-effect kreeg. Na een jaar of twee is deze versterker gelukkig vervangen door een joekel van en Laney GC-80a combo. Op deze versterker en gitaar heb ik de daarop volgende veertien jaar prima tevreden gespeeld.

Pas de laatste tijd begon het idee te vormen dat ik na al die jaren wel toe was aan een wat meer high end gitaar. Toen pas ben ik me pas voor het eerst gaan verdiepen in pickups en houtsoorten en dat soort zaken, en zo ben ik op dit forum terecht gekomen. Als rock-liefhebber was ik er al snel over uit dat ik iets wilde met minstens een humbucker en daar heb ik me dan ook op gericht. Ik was al lang fan van PRS en ik heb enkele SE’s proefgespeeld (een echte PRS kan ik me helaas niet veroorloven), maar ik kon er geen vinden die me qua sound en bespeelbaarheid echt beviel. Ik heb nooit echt gekeken naar Gibson Les Pauls, omdat deze nieuw eigenlijk ook wat boven mijn budget lagen. Stom eigenlijk, want tweedehands zijn prima te betalen. Ik lees hier op het forum echter regelmatig dat Gibson in het algemeen wat overgewaardeerd wordt (daar zal hier lang niet iedereen het mee eens zijn), en dat hoor ik ook wel van vrienden, dus ik denk niet dat ik hier per se veel aan heb gemist. (daar zal ook niet iedereen het mee eens zijn vermoed ik)

Een klein jaar geleden is mijn keuze namelijk gevallen op een tweedehands Cort M900 (wordt tegenwordig verkocht als "M custom"). Dit is een hollowbody met een mahonie nek en body, een quilted maple top en rosewood fretboard. Hij heeft twee coil tapped Seymour Duncan Humbuckers (een SH1 bij de nek en een SH4 bij de brug) en een Fishman piezo in de brug. Het is eigenlijk een Cort kopie van een PRS Hollowbody 2. Deze Cort was niet echt waar ik naar op zoek was; ik wilde eigenlijk een simpele gitaar met twee humbuckers en zo min mogelijk knoppen (ik was nooit zo van het eindeloos experimenteren met geluid). Daarnaast kende ik Cort eigenlijk alleen van de el cheapo starterpaketjes en ik wist niet dat ze ook gitaren maakten in het duurdere segment. Ondanks dat Cort niet zo'n romantisch beeld schept als een Les Paul of iets waar PRS op staat (met of zonder SE), ben ik met mijn M900 echt heel tevreden. Ik speel er dagelijks op en sinds ik een gitaar heb met dertien verschillende geluidopties, experimenteer ik steeds meer met verschillende sounds. Deze aankoop is dus ook goed geweest voor mijn ontwikkeling als gitarist.

De Laney versterker heb ik recentelijk ingeruild voor een Vox VT40+. Dat is een fantastisch versterkertje met een hele lading ingebouwde effecten en toch die warme, vintage buizensound. De Epiphone strat heb ik trouwens nog steeds, maar die wordt eigenlijk alleen nog gebruikt voor experimenten met andere pickups, potjes, condensatoren, etc.

Ik speel akoestisch verder op een een Veelah V1 D en daar ben ik echt ontzettend tevreden mee. Het is een heerlijke gitaar die qua geluid en bespeelbaarheid alle andere gitaren in dezelfde prijsklasse (die ik heb geproberd) met gemak overtrof. Daarnaast heb ik een Martin Backpacker, maar die gebruik ik eigenlijk alleen als ik met mijn scoutinggroep op trektocht ga en gewicht en volume zwaarder wegen dan geluid en bespeelbaarheid. Ik heb ook nog een stapeltje 50 euro kampvuurgitaartjes op verschillende locaties rondslingeren, maar daar ga ik nu niet verder op in.

Ik kijk al een tijdje hier op het forum rond. Ik heb nog niet zo veel gepost, want ik heb simpelweg niet zo veel gitaarkennis in pacht als veel van de andere forumleden. Het is wel altijd leerzaam om een verloren uurtje wat posts te lezen, en daar gaat het voor mij dan ook om.

Ruud313
30 oktober 2011, 10:47
Ik ben geloof ik wat uitgebreider geweest dan de andere mensen die zichzelf voorstellen. Hopelijk komen jullie door de hele tekst heen...

Rizz
30 oktober 2011, 10:54
Idd een behoorlijke verhandeling! :D Die overigens wel alle info bevat die we hier graag van je weten...

Welkom en veel plezier op het forum!

Ernest01
30 oktober 2011, 12:56
Als intro van een liedje zou het wat lang geweest zijn. :)
Maar interessant verhaal.

Heb je misschien ook foto's van je gear ?
En een Veelah gitaar.... dat zie niet vaak. In Thailand gekocht ?

Ruud313
30 oktober 2011, 13:34
Ik zal binnenkort wat foto's posten. Ik heb die Veelah gewoon hier in NL gekocht. Was bij Stockenhof muziek in Beek-Ubbergen. Een winkel die ik van harte kan aanbevelen aan iedereen die in de buurt van Nijmegen woont.

Anyway, ik heb begrepen dat Veelah pas sinds recent op de Nederlandse markt verkrijgbaar is, en ik meen dat de mijne een van de eerste Veelah's is die hier te koop was. Zoals ik al zei klinkt en speelt hij echt alsof het een gitaar is van een paar prijsklasses hoger. De afwerking is wel niet super, ik zie hier en daar nog wat lijmresten bijvoorbeeld. Aangezien dat de klank echter niet nadelig beinvloed, maak ik daar geen probleem van.

Ernest01
30 oktober 2011, 13:45
De 'looks' van een gitaar heeft een zekere waarde, maar de klank is natuurlijk veruit het belangrijkste. En dan doet het uiterlijk er niet toe.

Mijn eerste gitaar had ik gekregen van iemand, omdat de achterkant eraf was.
Die er op gelijmd en toen was de klank toch lang niet slecht te noemen. Heb daar op leren spelen. (1966 ?? of daaromtrent)
Ach ja, op een oude fiets moet je het leren. Daarna wel de betere gitaren leren waarderen.

EDV
30 oktober 2011, 14:00
Tekst was goed te lezen, al zeggen al die merken en types me niet veel zonder plaatjes of veel ervaring. Wat dat betreft is zo'n forum wel handig.

En welkom natuurlijk :)

Ruud313
30 oktober 2011, 15:20
Tekst was goed te lezen, al zeggen al die merken en types me niet veel zonder plaatjes of veel ervaring. Wat dat betreft is zo'n forum wel handig.

En welkom natuurlijk :)

Ik heb even wat foto's gegoogled


Epiphone:
http://www.guitar-museum.com/uploads/guitar/139/320309497588-1.jpg

Cort:
http://images03.olx.co.za/ui/9/71/45/1287825005_131266645_8-Cort-M900-Tigers-Eye-Maple-Mahogany-Set-Neck-Seymour-Duncan-Humbuckers-Fishman-Power--1287825005.jpg

Veelah:
http://static.weloveshopping.com/shop/client/000052/musicplanet/V1010.jpg

Vox VT 40+
http://www.instruments2go.co.uk/images/P/Vox%20VT40+%20Guitar%20Amp.JPG

Laney:
http://gitarshop.hu/aas_hirdetes/pic/96030_kep0608.jpg

jazzie1
30 oktober 2011, 21:39
"niet zo veel gitaarkennis in pacht", man in je aanmeldingswoord zit meer kennis verborgen als in mijn "pink"..:seriousf:
Welkom en wat een beauty van een Cort!!!

Kritz
30 oktober 2011, 21:43
De Cort is prachtig ,geef maar. :crazyhappy: