PDA

View Full Version : welke fender stratocaster voor blues en rock



spike67
29 oktober 2011, 21:15
Hallo

welke fender stratocaster voor blues en rock kan ik het beste aanschaffen?
Welke pickups met of zonder humbucker.
Ik speel nu op een gibson LP faded.op een engl thunder en peavey classic 30.

of is een Haar stratocaster beter?
style claptop, svr, acdc, Cuby+B, brood
budget 1500,- euro

Joreeen
29 oktober 2011, 21:21
http://www.rockpalace.com/product/Fender-Eric-Clapton-Stratocaster-Pewter-MN

Eric Clapton signature, is dan wel wat minder voor AC/DC of gewoon een Fender American Standard HSS!

jimihattricks
29 oktober 2011, 23:08
any strat will do.. hoewel de meesten acdc met een sg associeren

hou het goedkoop en je hebt nog geld om een hummie voor in de brugpositie uit te zoeken

jerome
29 oktober 2011, 23:24
Voor (hard)rock vind ik een humbucker lekkerder een voor blues single coils. Ik heb daarom in m'n Stratjes de achterste single coil vervangen door een humbucker, dus van SSS naar HSS.
Met de humbucker een vette rocksound en met het single coil neck element een heerlijke Hendrix/SRV sound (over een goeie amp dan... )
Voor de rest denk ik dat het niet zoveel uitmaakt wat voor strat je hier voor neemt. Persoonlijk ben ik nogal weg van de wat oudere Japanse Fender Stratjes. Vaak goeie gitaren voor relatief weinig geld. Maar je kan natuurlijk ook een Amerikaanse of een Mexicaanse Fender scoren...

spike67
29 oktober 2011, 23:30
Voor (hard)rock vind ik een humbucker lekkerder een voor blues single coils. Ik heb daarom in m'n Stratjes de achterste single coil vervangen door een humbucker, dus van SSS naar HSS.
Met de humbucker een vette rocksound en met het single coil neck element een heerlijke Hendrix/SRV sound (over een goeie amp dan... )
Voor de rest denk ik dat het niet zoveel uitmaakt wat voor strat je hier voor neemt. Persoonlijk ben ik nogal weg van de wat oudere Japanse Fender Stratjes. Vaak goeie gitaren voor relatief weinig geld. Maar je kan natuurlijk ook een Amerikaanse of een Mexicaanse Fender scoren...

ik heb nog wel een ibanez roadstar II uit 1985 is vergelijkbaar met die japanner , ik bedoel de kwaliteit. dat is ook een hss

BobvanKempen
29 oktober 2011, 23:38
Een 2de hands USA strat scoren en in de brug een little 59 van Seymour Duncan en dan heb je een goede allround strat te pakken denk ik zo. Een goede Mex zou ook goed genoeg moeten zijn alleen persoonlijk heb ik tot nu toe redelijk pech gehad met Mexicanen.

Hendriks
29 oktober 2011, 23:52
Wat jij wilt kan op iedere strat (voor AC/DC gewoon wat harder aanslaan;) ).
Er is zoveel te koop , japan,mex , usa , maar kijk ook eens bij wat andere merken zoals G&L , Blade , etc en ga vergelijken , zal je nog verbazen welke je het best vind.

terrasbeest
30 oktober 2011, 00:17
ik heb nog wel een ibanez roadstar II uit 1985 is vergelijkbaar met die japanner , ik bedoel de kwaliteit. dat is ook een hss

Dat is toch al een goede gitaar?

jerome
30 oktober 2011, 00:18
ik heb nog wel een ibanez roadstar II uit 1985 is vergelijkbaar met die japanner , ik bedoel de kwaliteit. dat is ook een hss

Op zich lekkere gitaartjes die Roadstars.
Ik vond alleen die dikke halzen en die dikke hoge frets niet zo fijn, maar dat is persoonlijk natuurlijk...

Midwolda
30 oktober 2011, 00:29
ik heb nog wel een ibanez roadstar II uit 1985 is vergelijkbaar met die japanner , ik bedoel de kwaliteit. dat is ook een hss

Prima gitaar voor blues&rock, juist omdat die Ibanez pickups iets voller klinken dan de standaard Fender singlecoils. En kwalitatief is er niets mis met een '85 Roadstar II, dat is gewoon een dijk van een gitaar.

macwilliams
30 oktober 2011, 00:51
http://www.peterverspuy.nl/xx/images/catalogus/resize/fender-usa-vintage-hot-rod-57-strat-mn-candy-apple-red_1200x800_16579.jpg

Als ik moest kiezen dan een '57 candy apple red strat met zo'n pickupje erin.
Waarom?
A: die pickup is een bucker in sc formaat dus alle voordelen van de hum bucking en volgens mij geliefd ook nog wel.

B: kijk eens hoe mooi!!:lovelove:

Vast nog wel tweedehands te vinden binnen jouw budget.

beruk
30 oktober 2011, 01:13
Waarom niet gelijk 3 van die dingen zeg ik dan. Peperduur ja, waarom ik erover begin? Bij Staffhorst Utrecht hangt een winkeldochter in het zwart. Ik zeg ga es met die kerels onderhandelen...
http://www.glguitars.com/instruments/USA/guitars/pics/large/LEGACY-SPECIAL-butterblonde.jpg

Wabbie
30 oktober 2011, 01:38
Waarom toch allemaal die humbuckers in de brug positie van een strat. Gewoon de tone pot van de middelste positie omsolderen naar de brug en je hebt er een berg vette geluiden bij. Mijns inziens geen humbucker meer nodig.

Je kunt met een SSS strat prima blues en rock spelen. Ik doe dat al ruim 20 jaar.

Verder, any strat will do.

BobvanKempen
30 oktober 2011, 02:32
http://www.peterverspuy.nl/xx/images/catalogus/resize/fender-usa-vintage-hot-rod-57-strat-mn-candy-apple-red_1200x800_16579.jpg

Als ik moest kiezen dan een '57 candy apple red strat met zo'n pickupje erin.
Waarom?
A: die pickup is een bucker in sc formaat dus alle voordelen van de hum bucking en volgens mij geliefd ook nog wel.

B: kijk eens hoe mooi!!:lovelove:

Vast nog wel tweedehands te vinden binnen jouw budget.

En uit betrouwbare bron weet ik dat de kans groot is dat deze gitaar zeer binnenkort op MP komt ;-) (nope niet bij mij dus is geen spam )

Outline
30 oktober 2011, 02:58
Mijn duit in het zakje:


http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSL2XSx8OnhZbtJoU2WCA5cwsoIXc9Lm sAZO-4UCJvYgIzk4XiYgw

Fender Lone Star Strat. http://www.fender.com/en-NL/products/search.php/?partno=0139410380 Prijs ligt rond de € 650,- - € 700,-.

Niet duur en volgens velen zeer veelzijdig. Ik dacht dat de humbucker ook te splitten was maar kan het zo niet meer terug vinden.

Als het aan de verkoper in de plaatselijke muziekwinkel had gelegen, was dit m'n 1e gitaar geworden. Het was m'n afkeer van het Strat-concept en de pook die me in de armen van een Gibson SG hebben gedreven. Achteraf gezien had ik gewoon naar die beste man moeten luisteren...

Ijsselrobo heeft er ook 1 en misschien dat die je wat verder kan helpen.

Outline
30 oktober 2011, 02:03
Mijn duit in het zakje:


http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSL2XSx8OnhZbtJoU2WCA5cwsoIXc9Lm sAZO-4UCJvYgIzk4XiYgw

Fender Lone Star Strat. http://www.fender.com/en-NL/products/search.php/?partno=0139410380 Prijs ligt rond de € 650,- - € 700,-.

Niet duur en volgens velen zeer veelzijdig. Ik dacht dat de humbucker ook te splitten was maar kan het zo niet meer terug vinden.

Als het aan de verkoper in de plaatselijke muziekwinkel had gelegen, was dit m'n 1e gitaar geworden. Het was m'n afkeer van het Strat-concept en de pook die me in de armen van een Gibson SG hebben gedreven. Achteraf gezien had ik gewoon naar die beste man moeten luisteren...

Ijsselrobo heeft er ook 1 en misschien dat die je wat verder kan helpen.

Fijn, zit ik mezelf GAS te bezorgen....

Buzzel
30 oktober 2011, 10:14
Ik heb een fender american vintage 62' en ik gebruik hem voor blues/rock (ook AC/DC). Het is een super gitaar voort blues en zelf vind ik de rock ook nog lekker gaan en hij speelt heerlijk! Maar ik denk dat een HSS strat wel wat veelzijdiger is voor jou doeleinden (eigenlijk ook de mijne, maar deze was zo fijn). Ik ga binnenkort mijn strat zo bedraden dat ik op standje 4 (middle en neck) de sc geschakeld heb als een humbucker :)

jerome
30 oktober 2011, 10:22
Waarom toch allemaal die humbuckers in de brug positie van een strat.,,.

Omdat ik de sound van een single coil in brug positie niet vet genoeg vind, en ik ben niet de enige...
Ik heb er verschillende geprobeerd van low tot highput sc elementen.
Ik hou van ballen in het laag en dat red je niet met een single coil in een Strat met een alder body...



Gewoon de tone pot van de middelste positie omsolderen naar de brug en je hebt er een berg vette geluiden bij. Mijns inziens geen humbucker meer nodig..
Dan kan je alleen het hoog een beetje uit de brugpu draaien.
Je krijgt niet een breder geluid of zo...
Dat zou voor mijn stijl/smaak niet voldoende zijn.



Je kunt met een SSS strat prima blues en rock spelen. Ik doe dat al ruim 20 jaar.
Ik heb m zelf ook... ;)

Midwolda
30 oktober 2011, 10:26
Ik heb een fender american vintage 62' en ik gebruik hem voor blues/rock (ook AC/DC). Het is een super gitaar voort blues en zelf vind ik de rock ook nog lekker gaan en hij speelt heerlijk! Maar ik denk dat een HSS strat wel wat veelzijdiger is voor jou doeleinden (eigenlijk ook de mijne, maar deze was zo fijn). Ik ga binnenkort mijn strat zo bedraden dat ik op standje 4 (middle en neck) de sc geschakeld heb als een humbucker :)

Nooit over nagedacht, maar dit vind ik een interessant idee.
Heb je daar een schemaatje van?

Buzzel
30 oktober 2011, 10:35
Nooit over nagedacht, maar dit vind ik een interessant idee.
Heb je daar een schemaatje van?

Geen schema, maar ik wil het proberen. een humbucker is niet meer dan 2 sc in serie. Het schijnt wel te kunnen na wat zoeken, maar het klinkt niet helemaal het zelfde als the real deal, maar je krijgt wel een humbucker idee heb ik gelezen. Bij de fender American deluxe schakelt hij ook pickups in serie, ik vond dat effect zeker voor brug en middle heel vet. Een dikke mid boost en wat harder! Precies goed voor een solotje, maar ik weet dus nog niet of het werkt.

jerome
30 oktober 2011, 10:45
Geen schema, maar ik wil het proberen. een humbucker is niet meer dan 2 sc in serie.
Klopt niet helemaal wat je zegt. Om dat humbuckereffect te krijgen moet bij een van de elementen de magneet omgedraaid liggen (dus noord/zuid omgedraaid) en volgens mij moet ook de spoel ook andersom gewonden zijn maar dat weet ik ff niet zeker (meer).
Niet alle strats hebben zo'n element in de middelste positie dus het echte humbucker effect kan je niet bij elke Strat zo maar krijgen door ze in serie te zetten...

Buzzel
30 oktober 2011, 10:58
Klopt niet helemaal wat je zegt. Om dat humbuckereffect te krijgen moet bij een van de elementen de magneet omgedraaid liggen (dus noord/zuid omgedraaid) en volgens mij moet ook de spoel ook andersom gewonden zijn maar dat weet ik ff niet zeker (meer).
Niet alle strats hebben zo'n element in de middelste positie dus het echte humbucker effect kan je niet bij elke Strat zo maar krijgen door ze in serie te zetten...

dat met reversed polarity is volgens mij als je ook de Hum wil bucken weet ik niet zeker, ik wil het gewoon proberen en kijken wat er gebeurd ;)

wireman
31 oktober 2011, 20:08
En zo'n mini toggle a'la de "black strat" ?

Buzzel
31 oktober 2011, 20:20
En zo'n mini toggle a'la de "black strat" ?

Hu??? :???:

rpl
31 oktober 2011, 22:13
Hu??? :???:

Gij weet toch wel wat een black strat is toch zeker ! :D

Buzzel
31 oktober 2011, 22:16
Een zwarte stratocaster. en john mayer heeft een gitaar met zwart in de naam. en anders ik zou geen extra schakelaars op mijn gitaar willen. heb nu 3 standen dus naar 5 kan nog goed.

wireman
31 oktober 2011, 22:28
okee, okee, okee... voor mij als Floydian is het een begrip.. Ik snap dat sommige cultuurbarbaren niet meteen aanslaan op BLACK STRAT..

well... allow me to retard....

De black strat van David Gilmour... met de extra switch om het brug (SD SSL5) en het halselement (CS FAT 50)samen te schakelen..

frekie
1 november 2011, 11:34
Qua spelen is een dikke ronde nek idd wat zwaarder vooral als je kleine handjes hebt. Maar het is imho wel de manier om een stevig geluid uit een Strat te halen. Ik heb een samengestelde Strat, 2dehandsje van MP, heel redelijk geprijsd. Dikke ronde Allparts nek met medium jumbo frets erop. Body uit 1 stuk hout. Middenklasse hardware: Wilkinson vintage tremolo, Gotoh mechanieken. Gewone Japanse single coils. Klinkt stevig en met verbazend veel sustain voor een Strat met tremolo. Speel ik classic rock op, Hendrix/Clapton natuurlijk maar ook ZZ Top.

Buzzel
1 november 2011, 12:00
okee, okee, okee... voor mij als Floydian is het een begrip.. Ik snap dat sommige cultuurbarbaren niet meteen aanslaan op BLACK STRAT..

well... allow me to retard....

De black strat van David Gilmour... met de extra switch om het brug (SD SSL5) en het halselement (CS FAT 50)samen te schakelen..

ahaaa, luister eigenlijk nooit naar pink floyd :hide:

Venlonaer
1 november 2011, 12:59
Waarom toch allemaal die humbuckers in de brug positie van een strat. Gewoon de tone pot van de middelste positie omsolderen naar de brug en je hebt er een berg vette geluiden bij. Mijns inziens geen humbucker meer nodig.

Je kunt met een SSS strat prima blues en rock spelen. Ik doe dat al ruim 20 jaar.

Verder, any strat will do.

Heb je hier een schema van. Lijkt mij het proberen waard.