PDA

View Full Version : HNGsD - Jaren 70 Japanse Bird Les Paul + Nieuwe BaCH Les Paul Natural



DemolitionColorScheme
29 oktober 2011, 21:07
Zo, vandaag was het dus HNGsD, de 70ies Bird LP en nieuwe BaCH LP Natural kwamen tegelijk binnen. Ik was namelijk al een tijdje opzoek naar een goedkope Les Paul om op te strijken met een strijkstok en voor prepared guitar. Ik ga voor die ongein (ja-ja!) niet m'n Gibson LP Custom en Gibson LP Firebrand gebruiken.

Anways,
gelijk beiden vastgepakt en het viel me op dat de BaCH echt een zware volwaardige LP is en de Bird wat lichter is, maar nu ook weer niet zo licht als m'n Strat.

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/BirdBaCHLP.jpg

Ik ben met de BaCH begonnen omdat ik daar eigenlijk het meest benieuwd naar was. Het eerste wat me optisch al gelijk opviel was dat de top gewoon een soort van print is. Ik dacht dat de gewoon een blanke top was of desnoods zelfs gewoon nog een hele dun top op de top als visueel iets. Maar het ziet er naar mijn mening erg cheap uit wat me al gelijk een beetje argwanend maakte. Die nerven maakte het voor mij al wel duidelijk. De afwerking zelf vond ik ook niet al te super ogen, net zoals de inlays, die er ook vrij cheap uitzien.

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/BaCHLP1.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/BaCHLP2.jpg

Spelenderwijs kwam ik er ook achter dat de switch elke keer terugsprong naar de middelpositie als ik naar de bridge pickup wilde. Ook dat maakte me een beetje cranky. Het geluid was vrij aardig en de pickups hebben aardig wat output en klinken vrij vol, maar ook daar miste ik iets. Ze klinken een beetje plat en wollig. Er zit niet echt veel 'sparkle' in. Sustain was er wel, dat was prima en dat voelde je ook. Helaas speelde hij een beetje stug en 'voelde' ik 'em ook niet. Gelukkig heb ik een week om hem terug te sturen en krijg m'n geld gewoon terug. Dus, dat ga ik dan ook doen.

Toen op naar de jaren 70 Japanse Bird:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/BirdLesPaul01.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/BirdLesPaul02.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/BirdLesPaul03.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/BirdLesPaul04.jpg

"Raar ding ..." Dat is het eerste wat ik dacht toen ik hem bespeelde. Speelt erg licht en klinkt heel dik in de neck en middle positie, maar ... de brug is heel singlecoil-like. Grote kans dat dat gewoon een singlecoil in HB formaat is. Gek genoeg inspireerd deze plank me echt. Hij speelt heel licht, fijn en natuurlijk, maar klinkt vrij zwakjes. Niet heel veel output, maar wel aardig wat sparkle. De bridge pickup geeft me bijna nog Tele tones ook. Raar ding ...

Voor de applicatie waar ik hem voor heb gekocht (strijken met een strijkstok en prepared guitar) gaat 'ie niet werken, vooral niet met die low output van de bridge pup, maar ergens zie ik mezelf hem wel gebruiken. Hij heeft een erg eigen geluid. LPig, maar toch ook weer heel anders.

Raar ding ...

Misschien dat ik de pickups verwissel, maar ik ben dan bang dat de pickups hem nu netjuist zo raar en eigen maken. Misschien dat ik deze houd, maar misschien ook niet. We'll see.

Ik sta nogsteeds open en zoek tussendoor nogsteeds even verder naar een andere low budget LP, maar krik m'n budget op tot ongeveer €350,-

Mr. Dynamite
29 oktober 2011, 23:23
Wat een aparte (H)NGD's. Waar heb je ze eigenlijk vandaan als ik vragen mag? Ebay? (omdat je ze blijkbaar hebt laten opsturen)

Verder leuk spul, en natuurlijk de vertrouwde body en headstock :ok:
Wel vind ik het altijd jammer van die plastic inlays, zoals op de Bird.
Mijn (ex) Pearl had dit ook, erg gave gitaar was het, maar dat was het enige waar ze op bezuinigd hadden ofzo :dontgeti:

DemolitionColorScheme
29 oktober 2011, 23:52
Nee-Nee, die BaCH had ik bij een winkel gekocht en die Bird tweedehands.

wietse
30 oktober 2011, 00:17
mooie maya met een andere naam, dat de inlay op de kop net niet in het midden zit zie je vooral bij maya's vandaar.
multiplex, en nephumbuckers dat kan ik je wel vertellen maar de bespeelbaarheid is vaak wel prima, leuk ding om mee aan te klooien.

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 08:24
Ja, dat had ik ook wel verwacht. Wie weet dat ik de pickups nog swap.

Basvarken
30 oktober 2011, 09:38
Hee wat raar. Ik heb al veel BaCHs in de handen gehad met een spalted maple top, maar dat waren absoluut geen prints. BaCH gebruikt echte spalted maple voor hun topjes.

Weet je het zeker?

Rinze
30 oktober 2011, 09:40
Als ik het zo lees zou ik de Bach eerst eens fatsoenlijk afstellen, lijkt me qua constructie toch een betere gitaar dan de Bird. De sustain van de Bach is prima schrijf je, alleen voelt het niet helemaal lekker. Elementen zijn op allebei kut, ik zou dan toch voor de (hoogstwaarschijnlijk) beter gebouwde gitaar gaan dan voor de multiplex gitaar met geschroefde hals. Fotoprintje of niet.

Maar ja, het blijft persoonlijk he, dus als jij de Bird lekkerder vindt :)

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 09:40
Hee wat raar. Ik heb al veel BaCHs in de handen gehad met een spalted maple top, maar dat waren absoluut geen prints. BaCH gebruikt echte spalted maple voor hun topjes.

Weet je het zeker?
Zeker weten doe ik het niet. Ik heb het wel even nog gevraagd.
Maakt voorderest ook niet echt uit, ik vind het erg nep ogen.

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 09:41
Als ik het zo lees zou ik de Bach eerst eens fatsoenlijk afstellen, lijkt me qua constructie toch een betere gitaar dan de Bird.
Is ook, maar ik ben er gewoon niet tevreden mee. Sound niet, bespeelbaarheid niet en de looks zien er in real life een stuk anders uit dan ik gehoopt had. Ik ga niet ergens tijd en geld instoppen als ik er niet tevreden ben. Ik stuur hem gewoon terug voor een full refund. Grote kans overigens dat de Bird ook weer te koop gaat en dat ik gewoon rustig doorzoek.

Midwolda
30 oktober 2011, 09:46
Zeker weten doe ik het niet. Ik heb het wel even nog gevraagd.
Maakt voorderest ook niet echt uit, ik vind het erg nep ogen.

Spalted maple kan er nogal over-the-top uitzien als je 't niet gewend bent.
Zelf heb ik er vaak een "gatverdamme wat mooi"-gevoel bij.
De top op jouw BaCH is nog best rustig hoor.

Basvarken
30 oktober 2011, 09:47
Ik vind het maar een raar verhaal. Eerst wil je een zo goedkoop mogelijke Les Paul om een beetje mee te klooien met een strijkstok enzo. En vervolgens moet zo'n ding dan toch aan allerlei eisen voldoen.
De BaCHs die ik ken zijn qua constructie allemaal prima. Echt hout, geen multiplex of photoflames. De hardware is vaak wat goedkoopjes. Maar BaCHs zijn een prima basis voor upgrades.

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 09:52
Spalted maple kan er nogal over-the-top uitzien als je 't niet gewend bent.
Zelf heb ik er vaak een "gatverdamme wat mooi"-gevoel bij.
De top op jouw BaCH is nog best rustig hoor.
I guess. :)

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 09:54
Ik vind het maar een raar verhaal. Eerst wil je een zo goedkoop mogelijke Les Paul om een beetje mee te klooien met een strijkstok enzo. En vervolgens moet zo'n ding dan toch aan allerlei eisen voldoen.
De BaCHs die ik ken zijn qua constructie allemaal prima. Echt hout, geen multiplex of photoflames. De hardware is vaak wat goedkoopjes. Maar BaCHs zijn een prima basis voor upgrades.
Dat heb ik ook nooit gezegd. Ik heb ook gezegd dat hij voor de rest prima aanvoelt en dat het niet voelt als een low budget gitaar, maar ik 'voel' hem gewoon niet. Heb er niks mee. Moet ik dan maar settle-en met een gitaar waar ik niks bij voel? Ik neem aan dat ik zelf mag kiezen om door te kijken.

Ik heb ze overigens beiden gewoon normaal getest. Hij moet natuurlijk eerst gewoon 'normaal' fijn bespeelbaar zijn.

Venlonaer
30 oktober 2011, 10:09
Heb je jou gibsons ook in dat gitarenrek staan? Die rubbers en de nitro lak gaat toch niet samen?

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 10:14
Heb je jou gibsons ook in dat gitarenrek staan? Die rubbers en de nitro lak gaat toch niet samen?
Nog nooit last van gehad. Ze staan trouwens ook niet met de achterkant van de neck tegen die dingen, maar staan er met de snaren nèt vanaf. Staat prima zo. Stevig en daarbij staan ze in een hoek, tegen de muur, dus niemand die er sowieso tegenaan loopt.

frekie
30 oktober 2011, 13:03
Misschien 1st eens een gitaar uitproberen voordat je hem koopt?

:hide:

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 13:23
Misschien 1st eens een gitaar uitproberen voordat je hem koopt?

:hide:
Dat doe ik normaal ook, maar ik ga niet naar Friesland reizen voor zo'n goedkope gitaar, smartass. :)

bass blom
30 oktober 2011, 15:40
en de vogel mag alweer vliegen

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 16:05
en de vogel mag alweer vliegen
Yup. Kan gebeuren. :) De zoektocht gaat door.

frekie
31 oktober 2011, 12:22
ik ga niet naar Friesland reizen voor zo'n goedkope gitaar

Ik moet wel de omgekeerde weg gaan als ik een leuke 2dehands gitaar wil hebben. Je hebt van die axies vd NS met Blokker, Hema, Kruidvat enz., goedkope treinkaartjes waarmee je heel NL door kan treinen voor 15 euro ofzo. Dan de hele dag in het OV zitten. Ach zo kom je nog eens ergens.

DemolitionColorScheme
31 oktober 2011, 12:25
Ik moet wel de omgekeerde weg gaan als ik een leuke 2dehands gitaar wil hebben. Je hebt van die axies vd NS met Blokker, Hema, Kruidvat enz., goedkope treinkaartjes waarmee je heel NL door kan treinen voor 15 euro ofzo. Dan de hele dag in het OV zitten. Ach zo kom je nog eens ergens.
Leuk, als je ergens een high end gitaar gaat halen en dat doe ik dan ook. Maar voor een experimenteel plankje ga ik niet €15,- / €25,- betalen als ik hem ook kan laten bezorgen voor €6.75.